Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2024 | 09:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hvordan man kontrolere genskær i stue Bio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Så har man fundet ny inspiration til at tæmme lys genskær fra væggen og loften, når man har Projector i stuen...

Ikke mit desing men syntes det er så fedt at jeg ville dele det med jer allesammen,
jeg har snakked med ham der har lavet dette, han er fra et engelsk forum, og han rådet mig til at lave ligende setup i min stue, jeg kan helt sikket godt få detaljer hvis der er nogen der bliver varm på at lave dette i stuen.


En ide ville være at beklæde dine vægge nede ved Lærdet med Velvet (stof ) da det vil forbedre din Sort og kontrast.

Både til stue setup ogdedikert hjemmbio rum.

De hardcore ved alt om dette men måske her er et par der kunne bruge dette til noget, noget de måske ikke lige hade tænke over eller hvis hvordan de skulle løse.

Det er ikke nok med at male lidt mørkere, for selv på (ren)sort maling giver det genskær som kommer tilbage på skræmen, og giver dårligere sort og kontrast, jeg har selv lige prøvet at sætte mig ind i dette
men det er ikke ret meget der skal til før det giver en klar forbedring, kig på de billeder her det viser det fint hvordan lyset bliver skubbet ud på væggende og tilbage på skærmen. :



Først billede af setup og væg farven :







Også i mørke med en film på, se hvordan billede bliver foringet af genskæret fra loft , vægge og gulvet :







Hvis du syntes det giver mening, kan du jo kigge her er 4 billede med hver deres måde. dedikert rum vs stue setup...

Her er væggen, loft bekældt med stof
.

Og kig på den afmaskning der er lavet i bunden , som hæves og sænkes efter 235 : 1 /185 :1
 / 16 x9
Men den løsning kræver ens PJ kan skubbe de sorte bjælker op eller ned på skærmen, så kig på jeres specs.





Her hænger det ned fra loftet på en skinne hele vejen rundt



Her er Storm P løsningen, med telt udgaven ... virker fint, men ham her har lige skiftet lærdet til større så hans telt når ikke hele vejen rundt mere...Det er oki smart så kan det fjerne efter brug....








Her igen beklædt med stof eller gulvtæppe.





Som vist kan det gøres på et par måder men ide´en er den samme.

Med hensyn til det sidste billede ville jeg anbefale at gå lidt længere ud med stof´et, på væggene og loft , bare 30 cm mere.


Da jeg har lavet dette indlæg til en bruger der spurgte om hjælp til forbedring, ville jeg lige dele det med allesammen også, om ikke andet giver lidt at tænke over.

Hvis nogen finder dette intersandt, har jeg kontakt til dem der har lavet disse setups, og kan få detaljer omkring hvad Stof og diverse småting, og kan give links eller bare info.

her er et billede under lys hvor man kan se de forskelling stof regere på lys, nogle er bedre end andre, og prisen er der efter....




Som vist kan det gøres på et par måder men ide´en er den samme.

Med hensyn til det sidste billede ville jeg anbefale at gå lidt længere ud med stof´et, på væggene og loft , bare 30 cm mere.


Da jeg har lavet dette indlæg til en bruger der spurgte om hjælp til forbedring, ville jeg lige dele det med allesammen også, om ikke andet giver lidt at tænke over.

Hvis nogen finder dette intersandt, har jeg kontakt til dem der har lavet disse setups, og kan få detaljer omkring hvad Stof og diverse småting, og kan give links eller bare info.

Her er et billede af forskelling mærker Velvet (stof) under lys, der kan man se de regere forskelligt på lys, men det gør prisen osse.... Husk på det er genskærs kvaliteten vi skal kigge efter her, alsår hvor godt de obsoberer lyset....

Jeg har links til alle 5 prøver som er vist her....

Mener han lyser på dem med en lomme lygte her på de 2 første billeder, og det er sådan man laver testen derhjemme, sluk alt lys rull lærdet ned, og stil dig under Projector og lys henover hele  lærdet med lomme lygten, og kig efter genskæret på vægge ,gulv og loft....(gerne med en god lommelygte.... for en PJ har mange lumens.)








In order of worst to best. (kig på texten på stofet, hvor det suger lyset ind i stoffet jo bedre kvalitet det har, Select står der, projector lyser direct på den med texten Select.).)

#5 Stage Molton Black Flameproofed:



Easily the worst of the lot by a long way. I'm sure it would still be an improvement over a bright room or even black paint, and obviously you wouldn't project onto it directly, but text is clearly readable.

#4 Velvet Cotton Black Flameproofed:



Much better, but you'd expect so for £190 more. (in my room)

#3 Discharge Velvet Cotton Black:



Better still, and only £10 more to cover this room.

#2 Velvet Cotton Victoria Black:



Not too different from #3, but will cost me £50 more. With the lights on/in a bright room, the material looks much better though.

#1 Silk/Viscose Velvet Black (Devore):



Text is faintly visible in the 2s exposure, but not really visible at all by eye, it just disappears. I can just make it out if I move the material over the area, but with it fixed I can't see it.




  1. Silk/Viscose Velvet Black (Devore) £8.76/m²
  2. Velvet Cotton Victoria Black £7.26/m²
  3. Discharge Velvet Cotton Black £6.27/m²
  4. Velvet Cotton Black Flameproofed £6.07/m²
  5. Stage Molton Black Flameproofed £1.96/m²
Der kan bestilles gratis prøver fra hjemmesiden.......!!







Håber der er nogen der kan bruge det her til noget, for jeg syntes det er vigtigt når man køre med Projector, at man ikke får bedste billede ud af det i rum uden lys kontrol, har læst man gainer mindst 15-20% i billede kvalitet, black level/kontrast/ansi

her er et lille afsnit sakset omkring en dar har lagt mørkt gulv tæppe på forand lærdet, hvor han målet på billede før og efter :


When I put up a 100 IRE full field, I'd say the thing that lights up the most is the carpet, followed next by the back wall, one side wall and ceiling (in decreasing order or perceived reflected light).

I started by taking ANSI CR measurements at the screen with things as they were (no felt covering anything). In the black square I measured 0.56 lux, in the white I measured 64.5 lux, yielding an ANSI CR of 115:1.

Then I experimented by covering pretty much the entire carpet with black felt. I then remeasured and the black level on the screen dropped considerably - it went from 0.56 to 0.50.

I redid the ANSI CR with the black felt down and this time measured 64.2 lux for the white (down from 64.5 without the floor covering) and 0.50 lux for black, yielding an ANSI CR of 128:1.

I thought this was a pretty good improvement (about 11% increase) considering its quite simple to just throw down a basic floor covering



Could you also explain the black level and term sassociated with it? I don't think I understand this very well hence thought it is a good idea to understand this in this thread.

ANSI contrast measure patterns based using both black and white being displayed at the same time (similar to what you describe above). Sometimes the black level rises i.e. appears grey due to polution from the white elements of the image and this results in a lower ANSI contrast



Ani :

"I get confused with terms and phrases like - enhanced black levels, good black leveks, rising black levels and so on.....appreciate if someone can explain how the actual terms are used to explain different conditions or states of black levels with respect to display devices."



Ani
Black level is simply the lowest light output from the PJ. Ideally that should be a complete absence of light however with bulb based PJ's there is still light projected even when showing black. The amount of light projected using full field black determines the lowest black level for that PJ. Elivated black simply means brighter black i.e. greyish, not as black etc. With lower ANSI the black appears elivated in the ANSI pattern than the black shown on a full field projection due to polution from the brighter part of the image. This can make scenes with a certain amount of bright content more washed/less dimensional.

I don't think we fully understand the complex relationship between the different contrasts and other aspects such as MTF to determine how things work with regard to image quality.




der er så mange der ude der har den største og bedste forstærker, men rummet Har så meget indvirkning på lyden i lige det rum manden har, så lyden bliver måske ret dårlig selv om udstyret er i top klasse..

Det samme med Projector man har en Jvc HD 1 i stuen, men ingen lyskontrol overhoved med hvide vægge og blankt gulv, så midster man meget af kvaliteten og black level.. (blandt andet derfor jeg ikke smed 30k efter en projector, når jeg ikke kan få den til at preforme 100% i min stue.. P.T
måske en option når jeg får dedikert rum eller lavet en nøsning ala det ovenover


Jo maling er nemmer at arbejde med.... og giver et oki resutat, men at sort maling skulle give ikke eksisterende genskær, holder ikke, tro mig der er genskær selv om du syntes det ikke er der, måske mindre med den margen du har dig til loft og gulv, men det er der stadigt.

Har man en super PJ ( og spenderet 30k ) så har man vel lidt $$ til at lave sit rum lækker, Købe stoffet (Velvet) ihvert fald til den første 1,5 meter for en lyskanon på kort afstand skaber jo osse mere Lyspower/ Lumens = mere genskær


Men skal man bruge det på vægge og loft, ville jeg minimum bruge nummer 1 , 2 eller 3 hvis man har en Projector der koster over 10-15k







Til top Vis Henrik 1307's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik 1307
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Hvorfor beklæder du ikke bare loft og sidevæggene, 1-2 meter ud fra læredet med sort Molton stof:

http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=20254

http://danskdiscoteknik.dk.linux3.123hotel.dk/shop.php?hkatI d=59&skatId=180

 

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Fordi min stue ikke er stor nok, det ville se dumt og forkrampet ud... og den her tråd er ikke til hvad jeg skal gøre men til at giver folk inspiration til andre.

Jeg er mest til Stom P løsningen, da min stue er for lille til billede nummer 1..


Nu kender jeg ikke molton stoffet, men tvilver på den kan slå de bedre af de overstående, som du kan se på billede er der meget forskel når det kommer til lys genskær og ikke kun lys-tæt...!! alle prøver ne på billede er jo kul sorte inden lyset kommer på, så det er ikke lys tæt men lys absorberende man skal gå efter for bedste resutat, der står heller ikke hvad det er lavet af, men jeg vil da kigge på sagernde..
Til top Vis Henrik 1307's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik 1307
 
interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2226
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Hvorfor beklæder du ikke bare loft og sidevæggene, 1-2 meter ud fra læredet med sort Molton stof:

http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=20254

http://danskdiscoteknik.dk.linux3.123hotel.dk/shop.php?hkatI d=59&skatId=180

 



Hvis man bestemmer sig for det, er det så ligesom at arbejde med normalt tapet? Jeg mener fremgansmåden.
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift
 
Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Kender ikke det stof han linker til her... men du kan bestille gratis prøve at dem jeg har i tråden fra deres hjemmeside, så kan du se det og vælge det du syntes er bedst ... plus se hvordan man kan arbejde med det.

Jeg tror de limer det på med spicel lim.... af en slags, men jeg kan finde ud af det.... har ikke undersøgt det selv da jeg skal have Storm P udgaven (Billede 3.)herhjemme.
Til top Vis Henrik 1307's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik 1307
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes