Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2024 | 11:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 2½ vejs med subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at bygge en 2½ vejs højttaler med en subwoofer. Bestykningen er følgende:

Diskant: XT25 (skiftes muligvis senere til en mere eksklusiv)

Mellemtone: Scan Speak 8531G00

Bas: Samme som mellemtone

Subwoofer: Hypex klasse D med en Peerles 8 tomer bas.

 

Indtil videre har jeg bygget en to-vejs top med en delefrekvens på ca. 2800 Hz. Det vil sige at jeg har anskaffet mig XT25 og 8531 og lavet et LR 2. ordens filter.

Bredden af tophøjttaleren er 22 cm.

Her er lidt billeder :

 

Fyldmateriale under montage

 

Her er et tidligt filter. Komponenterne anvendt er kun tænkt til udviklingen af højttaleren. Herefter skal der skiftes til noget mere udsøgt.... 

 

Min to-vejs ved siden af mine Strauss'er ;-). Som Strauss'erne er baffel tidskorrigeret ved at lade forpladen læne bagover.

Denne tovejs har jeg indtil videre bygget med bas-reflex, hvilket skal skiftes ud når jeg bygger underdelen som så skal udgøres af en bas og en dybbas.

Volumen af toppen er 22 liter før der fraregnes fyld og stabiliseringsplade. Dette volumen kan meget nemt laves om til ca. 15 liter når toppen laves om til en lukket konstruktion - dvs. at basreflexrøret skiftes ud med en akustisk ventil. 

I ovenstående konstruktion har jeg indtil videre lavet en baffelstep-korektion ved at anbringe en større spole i serie med mellemtonens filter. Jeg har imidlertid tænkt mig at fjerne denne korrektion og istedet lade den kommende 8531 tage sig af baffelkorrektionen fra 500 Hz og ned i frekvens. Mellemtonen har jeg tænkt kunne rulle akustisk af uden komponenter. Nr. to enhed skal så spille lidt dybere i basreflex og den dybeste bas skal så komme fra en indbygget subwoofer med Hypex forstærker med masser af muligheder for justering af fase og output...

Spørgsmålet er så om der er nogen der har erfaring ved en 2½ vejs med delefrekvensen for den nederste enhed så højt som 500 Hz?  

Søren 

 

 

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hey,

Min menning... du behøver ikke 2 enheder af 8531. én kan sagtens spille dybt og kontant, og samtidig en meget flot mellemtone. Se mit projekt "Elysium Passage 2.0" på min hjemmeside http://www.softica.dk

Hvis du har spørgsmål så mail mig. Bor du i midtjylland, så kom forbi hvis du vil have en måling på Clio. Jeg bor i Randers, og har også 8531 kørende.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hej Syncroniq

Der er to årsager til at jeg gerne vil lave en 2½ vejs. Den første er at jeg gerne vil undgå baffelstepkorrektionen som vil bringe driftseffekten ned fra 87 dB til under 84 dB. Den anden grund er at jeg har lagt mærke til at mellemtonen bliver mere anstrengt når basrefleksrøret tilpasses til den rigtige længde...

Min nye stue er på ca. 40 kvm, hvilket kræver flere enheder for at opnå ordentlig fylde tror jeg...

Er det helt fjollet at prøve med en delefrekvens basenheden i en 2½ vejskonstruktion ved 500 Hz?  

Tak for dit bud om opmåling. Desværre bor jeg langt fra Randers...

Søren

København

 

 

 

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu du vil få bedre mellemtone hvis du deler lidt lavere, f.eks.  under 250Hz så  vil den enhed der kun spiller bas påvirke lydbilledet mindst muligt lidt afhængig af hvor skarpt og hvordan du deler.

Jeg har selv en 2½ vejs, med Vifa enheder hvor den nederste bas ruller af ved ca. 180Hz med 6dB med en trafo, for at få minimal belastning af impedansen. Den anden spiller så op til ca. 2800Hz.


__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis du ønsker følsomheden bibeholdt, så er 2½vejs løsningen. Dog vil du få noget fase haløj at slås med istedet, da den ½'ve spiller langt op og gradvis drejer sin fase deropaf.

Hvis man ikke behøver at spille voldsomt højt, er 2vejs løsningen med en 2.2mH spole på. F.eks. en donut spole med meget lav modstand.

Husk, at hvis du laver en ½ løsning under det kabinet du har der, skal du lave filteret NÅR du har fået den ½'ve færdig. Frekvenskurven vil ændre sig når du får en plade under den topkasse, som den ½'ve vil give.

Håber også du smider de modstande væk når du skal lave det endelige filter

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej Soexen og Syncroniq - tak for bidragene

Hvis jeg vælger først at lade ½'ve enhed komme ind ved 250 Hz så får jeg vel et hul i frekvensgangen mellem baffelsteppet som har 3 dB punkt ved 520 Hz og de 250 Hz. Jeg kan selvføgelig vælge at lave en mere glidende overgang ved at lade den ½'ve enhed skære mindre skarpt af opadtil... Baffelsteppet er vel også først komplet ved ca. 200 Hz.

I øeblikket spiller jeg med to 0,8mH serie på mellemtonen (til sammen 1,6 mH). Dette er jo netop for at dæmpe signalet over baffelsteppet hvorved følsomheden går tilsvarende ned, hvilket jeg gerne vil undgå i næste konstruktion.

Modstandene du kan se i filteret på billedet modstande der sidder parallelt over enhederne. Den ene er anvendt til at fjerne resnansen i mellemtonefilteret, mens den anden er en del af L-Pad dæmpningen af diskanten. Hertil er der en modstand i serie med diskanten, som er svær at se på billedet, som er af den ikke induktive type... Mine beregninger i PSPICE har vist mig at lidt ekstra induktans i modstande anvendt parrallelt over enhederne er ret ligegyldigt. 

Jeg er med på at det rigtige filter først skal tilpasses når jeg har det rigtige kabinet. På den anden side er baffelsteppet i sig selv vel kun afhængig af bredden ag kabinettet. Eller har jeg misforstået noget? 

Det er sjovt at udvikle højttalere... 

 

Søren

 

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej, lige en bemærkning

Kan se at du har enten et sæt Strauss eller Mahler stående...Alligevel er du igang med at lave din egen HT?

Har aldrig hørt nogle af de nævnte Ht'erde skulle eftersigende være ganske gode!!

Nosferatu

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hej Nosf.....89

 

Ja, mine Strauss'er lyder fint. Det er nu alligevel sjovt at bygge noget selv. 

De nye høttalere skal være rigtigt gode før de erstatter de gamle...

 

Søren

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 10 November 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Så er jeg endeligt ved at komme videre

Jeg har købt lidt enheder:

Ringradiator fra SS

og et sæt 21W/8554 til subbas

Nu mangler jeg bare et par 18W/8531... Men jeg har et par 18W/8530 på vej som jeg regner med at bruge som mellemtoner eller som basser lidt fhængigt af hvad jeg bedst kan li´

Er der nogen der har præcise data på 18W/8530, som er en coated udgave af 8531? Er driftseffekt lidt lavere for denne enhed og er den bedst som bas eller som mellemtone når man sammenligner med 8531?

Jeg har også købt for 500 kr MDF så nu kan jeg bygge mine bas/subbaskabinetter...

Søren

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 10 November 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

8530 har jeg selv 4 stk af som bliver til 2 sæt højttalere. Det første sæt er jeg godt igang med, som du kan se på min hjemmeside. Den anden bliver en 3vejs med 12M. Jeg bruger samme diskant.

Jeg syntes det er et fedt projekt du har gang i. Jeg ville dog nok have valgt diskanten D2904/700005 da jeg syntes den passer lidt bedre ind designmessigt (jeg er også lidt træt af den lyse front efterhånden). 8530 går mega dybt. Jeg ville klart vælge en dicideret subbas ala 23W eller 26W.

Skriv hvis du vil have målinger (jeg har Clio 7 derhjemme).

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 11 November 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen Syncroniq

Jeg har købt alle delene af privatfolk og lige når det gælder D29 er der ikke så mange at købe... Jeg havde også valgt sort hvis jeg havde købet fra ny

Når det gælder bassen og subbassen så skal de spille i hhv. 18 liter og 22 liter. Såvidt jeg har kunnet beregne så passer en større enhed som 23W eller 26W ikke til sådan lille et volumen som 22 liter. Subbassen som nu skal bygges med 21W8554 (atter en enhed fra brugtmarkedet - denne gang Sverige ) har jeg tænkt mig skal placeres i et lukket kammer drevet af sin egen Hypex forstærker (klasse d - Hypex DS2.0).

Ved du tilfældigvis hvorledes frekvensgangen og driftseffekten er for 18W8530? Jeg har tænkt mig at prøve 8530 både indsat som bas og som mellemtone alt afhængig hvilken jeg bedst kan lide. Årsagen er at nogle siger at 8531 har en for papmembraner typisk paplyd der ikke er helt neutral i mellemtonen - dette skulle såvidt jeg ved blive bedre når membranen bliver coatet. Hvad siger du til det?    

Søren



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 11 November 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har selv valgt den coatede, og laver lige nu en model med den ikke coatede. Der er forskel, men vil ikke mene at den ikke coated er dårligere. Det er nogle meget gode enheder at arbejde med, og med det rigtige filter spiller de rigtig godt.

Nej, der er ikke så mange sorte R29'ere derude i brugt. Men jeg ville heller ikke købte enheder brugt, da man ikke ved hvordan de har været behandlet (hverken med hvilket filter eller abuse messigt). R29'eren er på tilbud både i KBH og i Jydeland.

Jeg mener (uden lige at have regnet) at 22W kan spille rigtig godt i 26-28 liter. Og der får du noget mere dybbas, og noget mere vandring.

Jeg har ikke nogle målinger på 8530 lige nu på min pc, men jeg har af 8531 med filter sammen med R29'eren.

elys_20_20doa

Det skal siges at det er en ren måling, uden udglatning. Så den ser lidt rå ud, men sådan ser målinger nu engang ud, når de ikke er fusket med. Denne holder sig faktisk næsten inden for + - 1dB..... Det syntes jeg er pænt. (målingen er af 8531). Jeg får mine kabinetter hjem fra maler midt i næste uge, så går jeg igang med målingerne. Så kan du se hvordan den coatede ser ud i forhold. Peaket ved 5000Hz er jeg ret sikker på at jeg har fået fjernet, siden den måling der.

Bjarke og Witzel har hørt ovenstående, måske de kan give en ærlig kommentar af lyden ?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 23 November 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej Syncroniq

Har du lavet målinger på dine 8530? Jeg er ret nysgerrig da jeg snart skal til at samle mine højttalere

 

Indtil videre er status følgende:

 

og her mine nye 8530:

 

Ja, det går langsomt, men støt fremad

Delefilterkomponenterne er bestilt og kommer om en uges tid. Jeg har ikke fundet en smart måde at vise mit diagram så derfor har jeg ikke præsenteret det her...

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 24 November 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvor man kan købe Vishey modstande? Dem jeg har kunnet finde ved RS Components er alle 0,25 W.

Kunne andre typer bruges og hvor køber man det?

 

Søren

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 02 December 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Så er jeg atter kommet et skridt videre ;-)



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 02 December 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hvad med noget tekst? Det gør altid billederne mere spændende

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 02 December 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jeg skal nok komme med en uddybende forklaring - bare ikke lige nu ;-)

Her er lidt flere billeder. Jeg er faktisk ret tæt på at kunne bygge min højttaler, men jeg mangler MOX modstande og akkustiske ventiler fra Q-sound... De har ikke så travlt med så lille en ordre

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
Migo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 555
Sendt: 20 December 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Er der sket noget nyt eller mangler der stadig leverance fra Q-Sound???

 

Mvh.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 20 December 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Flot projekt du har gang i. Der bliver da ikke sparet på enhederne ihvertfald

Når man ser billederne af monteringen af blygummiet/bitumen, på gulvet i noget der ligner en stue, bliver man da helt impneret over din kones tålmodighed. Hvad synes hun om dit projekt?

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 28 December 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hej Migo og Hansson

Så er jeg endelig kommet videre...

Ja, efter en del år med skiftende anlæg og store højttalere har jeg fremavlet en tålmodig hustru. Den største højttaler vi har haft er ML Ascent - og efter den er næsten alt jo småt og indretningsvenligt ;-)

Efter i kun godt tre uger at have forsøgt at bestille modstande og akustiske ventiler i Q-sound, så lykkedes det rent faktisk ;-) De har vist bare travlt og de arbejder vist ikke alt for struktureret...

Jeg har nu fået mine højttalere til at spille og er allerede ved version 3 af delefilteret. Det lader til at jeg har ramt næsten rigtigt første gang og at det kun drejer sig om finpusning... Submodulet spiller dog ikke da jeg her i julen er løbet tør for penge til to Hypex forstærkere til at drive mine SS 21W 8554 ;-) Der lader dog ikke til at mangle bas af betydning - og den bas der er der er fast og god ...

I morgen vil jeg skrive lidt om hvorledes jeg har konstrueret filteret

Søren

 

 

  

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes