Der står mk4. på fronten, og den startede sit liv som en sådan.
50W. dual mono forstærker.
Den er siden opgraderet først til mk4,1 og senest mk4,2.
Og er gået fra 50W. til 75W. og nu 80W.
Samt har fået vildsomt udbygget sin netdel.
Og her kan man komme langt har det vist sig.
Kan kun sige at jeg er ganske tilfreds også selv når jeg høre mange gange dyre set up.
Her er det high og mid-fi bragt til at spille skulder ved skulder med highend grej.
Især højtalerne står nu mål med det bedste i samme strøelse.
Helt så smukt og lækkert som noget tungt dyrt førdig grej er det jo ikke, men igen det giver en tilfredsstillende lyd ydelse, og er i er alle penge lagt.
Grej:
Bladelius S.A.T. cdfix. integreret cd. afspiller.
Lc Audio Sidewinder 2. dual mono pre. amp.
Lc Audio ZapSolute mk4,2 80W. KlA. dual mono power amp.
Lc Audio The End Millennium XP. 240 W. dual mono.
Kabler til anlæget :
Taralabs RSC Decade Gen2 XLR. signal kabler.
Taralabs RSC Reference Gen2. til top højtalere.
Taralabs RSC Prime 500 (dual mono configuration) til bas højtalerne.
Furukawa FA11S XLR.
Kabler til Av. delen:
Furukawa FA11S RCA.
LcAudio Stripline 2000 RCA.
Hitachi SM4E5 Black RCA.
Cd. afspilleren:
Er ganske standard og kun modificeret med noget kobber afskærmning af kabinettet internt samt noget bitumen og bly plade dæmpning der har i alt øget vægten fra omkring 10 kg. til 15kg.
Med: 24/96 upsampling.
Burr Brown PCM 1704K grade DAC's.
Dual clock reclocking circuit
Class A coupled, discrete output stage.
Dual transformer power supplies for the digital and analogue section.
Genuine balanced construction and outputs both digital and analogue.
Den øgede dæmpning og vægt giver en smule mere mekanisk stabilitet og dette høres som ganske lidt mere ro og klarhed i lydbilledet.
Forforstærkeren:
Fully balanced dual mono.
Pure kl. A pre. amplification.
Beyschlags MBB modstande
Digital volume regulator.
Dobbel net isolation.
Intern kabelføring i ren sølv.
WBT bøsninger.
Neutrik Balancerede bøsninger.
Kobber afskærmning af trafoen.
Der er skiftet 4 kondensatore før på samlet 15000uF. til nogle fra Mundorf på hver 10000 uF. og nu på 40000uF.
Så er der skiftet opamps fra AD825 til AD8065.
Samt nogle mindre kondensatore til Black Gate.
Disse mindre modefikationer og opgrade, har bevirket en lille smule forbedret dynamik, endnu bedre opløsning, lidt mere luftigt, rent og gennemsigtigt lydbillede, klare og tydligere detaljer.
Men mest markant er de dynamiske egenskabers forbedring.
Effekttrinene:
Er købt som byggesæt hos LcAudio Technology, og bygget til mig af en kammerat.
Jeg har fået dem udført som "luksus" udgaver med lidt bedre komponenter her og der hvor muligt, og nogle mindre forbedringer i strømforsyningen og signalvejen..
Strømforsyningerne er blevet lavet voldsom over dimensionerede med særlige ekstra kraftige speciel viklede støjsvage trafoer og højre elektrolyt kapacitet.
Der er anvendt elektrolytter og kondensatorer fra Mundorf's dyreste serier hele vejen.
Signal vejen via kabler er minimeret og optimeret både for strøm og musik signaler mest muligt.Softstart kredsløb er monteret for ikke at springe sikringerne under opstart, med en opstart på hele 45 sek.
Intern kabelføring i ren Teflon isoleret solidcore sølv i signalvejen og Taralabs RSC ledere til udgangene (taget fra et strippet Prime500 højtaler kabel)
De alm. WBT terminaler er skiftet ud med nye hjemme drejede i ren kobber. som er forgyldte i 24k guld og som har bedre kontakt og mindre materiale signalet skal igennem fra bananstik til intern kabelføring..
Strøm føring er 3,0mm. solidcore OFC. kobber med Teflon isolation.
Top og bund i kabinetter er belagt med 1mm. kobber plade der er jordet, ligeledes er der en kobber plade mellem trafoer og resten af forstærkerens kredsløb.
Begge trin er opbygget 100% dual mono, hvilket vil sige at højre og venstre kanal har helt egne strømforsyninger og ikke deles om den samme trafo og lytter.
Begge kabinetter er fyldt op til randen i forhold til normalt.
I ZapSolute trinene er der monteret nogle små høj effektive støj frie CPU. kølere hen over udgangs transistorerne, og yderligere en lidt større og kraftigere på toppladen ved køle rillerne.
Dette sikre god varme afledning trods den trange plads i kabinettet og holder temperaturen nede så den ikke overstiger normalen, men faktisk er lavere end den var før i alm. umodificeret standard 50W. udgave.
Modefikationerne har højnet forstærkernes dynamiske egenskaber samt greb i højtalerne.
Ligeledes er toppen blevet endnu mere gennemsigtigt og åben, detaljer mm. står renere og tydeligere og baggrunden er blevet mere ”sort” og ren, samt perspektivet forbedret lidt.
Det er som om der er fjernet yderligere et lag melled dig som lytter og musikken samt igen så er fornemmelsen af ro, stabilitet, overblik, magt og kontrol endnu mere udpræget.
Til top system (Diskant & mellemtone)
Lc. Audio Zapsolute 4,2 Reference Power amp.
Fuld balanceret opbygning.
80W. full dual mono, ren kl.A.
2 stk. speciel viklede ultra low noise 1200 Va. ringkærne trafoer.
2 stk.200Va. hjælpe trafoer.
12 x 22000 uF. Mundorf lytter = 264000 uF. pr. side.
I alt: 528000 uF.
Mundorf Silver, Gold, Oil 22 uF. kondensatorer.
Hjemme drejede udglødede ren kobber terminaler.
Intern kabelføring i 1,5mm. ren sølv.
Signal-to-Noise Ratio: 120 dba.
Peak strøm 1ms. : 56 Ampere.
80 W. Ren Kl.A i 8 ohm.
160 W. I 4 ohm.
320 W. I 2 ohm.
Til bas systemet.
Lc. Audio TheEnd Milenium XP. reference Power amp.
Fuld balanceret opbygning.
240W. dual mono (felles trafo) kl.A/B.
Speciel vikled ultra low noise 2000 Va. ringkærne trafo.
500Va. hjælpe trafo.
12 x 22000 uF. Mundorf lytter = 264000 uF. pr. side.
I alt: 528000 uF.
Mundorf Silver, Gold 10 uF. kondensatorer.
WBT terminaler.
Intern kabelføring i 2,0 mm. Taralabs RSC. ledere.
Signal-to-Noise Ratio: 110 dba.
Peak strøm 1ms. : 56 Ampere.
240 W. i 8 ohm. i alm. kl. A/B.
480 W. I 4 ohm.
960 W. I 2 ohm.
De er begge ufattelig strømstærke og kan faktisk klare en kortslutning uden at "dø"
Selv om 80W. ikke umiddelbart virker af meget, så er der rigeligt at give af med reelt 120W. afgivet ved 6 ohm. som er højtalernes impedans, og udelukkende på diskant & mellemtone.
Og der kan alligevel spilles rigeligt højt helt uforvrænget og ubesværet.
Jeg kan faktisk skrue helt op uden at det forvrænger eller skader højtalerne, det er dog mere end man så kan sige om ens øre.
D.I.Y. Højtaler
Med Scanspeak: D2905/9700 Diskanter.
Skaaning Audiotechnology: C-Quenze 18H52 mellemtone.
Peerless: SWR 315 bas.
Lukket system med akustiske ventiler.
Top 15 liter netto.
Bas: 120 liter neto.
1 ordens delefilter med impedans korektion.
Elektrisk deling ved 2250 Hz. & 120 Hz.
Følsomhed 87 db.
På billederne andet steds her kan man se frekvens kurven.
Frekvenskurven er for top højtaleren alene, og taler jo faktisk for sig selv +/- 1,5 db.
Impedansen: ligger mellem 5 og max. 8 ohm.
Gennemsnit: 6 ohm.
Bas:
f-3: 30 Hz.
f-6: 23 Hz.
f-9: 18 Hz.
f-12: 15 Hz.
Komponenter i delefilter:
Mundorf Supreme Silver/Gold/ Oli kondensatorer.
Vishay 100W induktions frie modstande med køleprofiler.
X-Coil 12AWG. CFAC spoler.
Torobar Ringkærne spoler til bas.
Hard wiring og intern kabelføring med strippet Taralabs RSC Prime500 ledere.
Kabinetter:
Sanwich af 6mm. X fineer, 12mm. HDF. 4 mm. Bitumen og 12mm. MDF limet med silikone. ialt:34mm. plade tykkelse.
Front baffl: 74mm. bestående af 22mm. Hard wood, 4mm. sobotane, 22mm. HDF, 4 mm. bitumen, 22mm. MDF. limet med silikone.
Intern matrix af 12 mm. MDF. kopieret fra B&W matrix højtalerne.
15 liter fint kvarts sand i bunden af bas kabinetter.
På alle indvendige kabinetflader mellem afstivningerne (matrixen) er der pålimet 8mm. bitumen.
Vægt total: 128,5 kg. stk.
Dæmpning med ægte fåreuld.
Den fod tophøjtaleren står op er lavet for at give den rigtige vinkel på 15 grader, så det hele summere rigtigt.
Top kabinettet er oprindligt lavet til et delefilter der dikterede 7 graders hældning, men efter nye enheder og filter, skulle denne vinkling øges til 15 grader.
Så en fod der vinklede yderligere 8 grader blev nødvendigt.
Hulrummet i denne er fyldt op med 3 liter fin kvarts sand.
Lytterummet.
B: 3,75m. x D: 6,5m. (x H: 2,5m.) = 24,3 m2.
Højtaler opstilling:
1,1 m. bag højtalerne.
2,0 m. mellem center axe af højtalerne.
75 cm. til side væggene for top systemet.
1,9 m. til lyttepositionen.
3,4 m. frit bag lytte positionen.
Højtaler vinkling ind mod lytteposition: 15 grader, samme som selve fronten.
Alt nøje tillyttet og udmålt for at opnå en balance mellem mest ret målt frekvensgang og bedste lyd rent "subjektivt" i henhold til ørene.
............................................................ ......................................
Ikke så meget andet at sige end at det spiller godt, transperent, velopløst, smooth, detaljeret og med afgrunds dyb, fast velkontrolleret bas, samt nærmest skræmmende dynamik.
Der er bare enestående opløsning, transperens, detaljering og homogenitet samt et kæmpe lyttevindue med bredte, dybde og højde samt en illusion af 3d. jeg kun har hørt overgået af nogle af de større MartinLogan over en stabel MarkLevinson.
Bredten i lydbilledet kunne dog godt være en lille smule bedre, selv om den dog er ganske imponerende som den er, men jeg har oplevet det en tand bedere i et støre lytterum med selv samme højtalere.
Men nu har jeg nu engang den stue jeg har, så det må jeg leve med, og det abstrahere man dog hurtigt fra og glæmmer det hurtigt.
Faktisk glemmer man meget hurtigt alt om hifi og oplever musikken istedet, og jeg siger oplever fremfor lytter, for anlæget giver i den grad en decideret oplevelse, der gør at man fortaber sig meget hurtigt i musikken fremfor i hifi lytning.
Så tilfredsheden har mageligt indsneget sig
Muligvis gang room corection ala. en Lyngdorf pre. amp. kunne afhjælpe dette? det står på ønskelisten som noget af det sideste der mangler.
Lidt mere billeder af forskelligt:
Her under en lille måling af top systemet i lyttepositionen 1 m. afstand.
Eller retter 3 målinger samt sammen, diskant, mellemtone og samlet.
Frekvensgangen på TOP højtaleren (Diskant & mellemtone) målt her 15 grader off axis i 1 m. afstand, og som det ses giver denne vinkel den mest liniere og optimale frekvensgang.
Højtalerens front er vinklet 15 grader i selve konstruktionen.
Hvilket så altså giver en vertikal vinkling på 15 grader.
Og en horisontal vinkling også på 15 grader giver så den bedste frekvens respons.
Minimum bør de stå med 2 meter mellem center af mellemtone enhed i højre side til center af mellemtone i venstre side og 2m. ud til lyttepositionen som den optimale opstilling.
Højtaleren skal helst have omkring 1 m. til bagvæggen før bassen ikke påvirkes af denne.
Har man omkring 1,5 til 2m. bag lyttepositionen er dette optimalt, for den bedste dybde i lydbilledet.
Ligeledes bør der være 1m. fra højtaleren til side vægen, dog går det ganske god med helt ned til 50-60cm. med en vinkling eller "toe in" på 15 grader.
Jeg har selv desværre ikke mulighed for mere end 50 cm.
Der ville nok være en lille smule mere brede i hele lydbilledet at hente hvis jeg havde haft mellem 75 cm. til 1 m. med det til trods er lydbilledet som det er ganske imponerende bredt når kilde materialet diktere dette.
Højtaleren er meget linier og herved neutral / korrekt gengivelse, en ægte monitor i ordets mest positive betydning, er gengives så tæt på kilde materialet som muligt.
Åbent, klart, rent, detaljeret og transparent gengivelse men homogen og naturlig.
Et stort åbent og luftigt lydbillede der nærmest indbyder til at rejse sig op og vandre ind i, og rundt mellem artisterne.
Rumfornemmelsen er helt enestående og er kun af mig hørt overgået af de store MartinLogan Panel højtalere.
Frekvensgangen ligger indenfor +/- 1,5 dB. fra 300 Hz og hele vejen op til over 20kHz.
Diskanten ruller først af et stykke over 30 kHz. on axis.
Der rulles naturligt af akustisk ned efter fra omkring 300 Hz. for mellemtonen og Subwooferen/bas systemet kommer ind ved omkring 120 Hz. hvor der deles elektrisk.
Begge enheder mødes ved 120 Hz. - 6 dB. nede.
Flankerne er så fine som man kan overhoved ønske.
Delefrekvensen mellem diskant & mid. er elektrisk ved 2250Hz. men falder akustisk ved 2000Hz. hvor den krydser mellemtonen der her er 6 dB. nede.
At det hele summere helt optimalt er ganske synligt på frekvensmålingen der her er målt 15 grader off axis horisontalt og vertikalt.
1 m. fra bagvæggen og 15 graders lytte vinkel og en lytte afstand på 1,9 m. med 2 m. mellem center af højtalerne, så enhedernes imaginære akse krydser umiddelbart bag mit hovedet i lytte positionen.
Her åbner lydbilledet hel op i både bredte, dybde og højde samt tre dimmensionaliteten opleves helt ideel og optimal.
Denne position og højtaler vinkling giver den bedste tonale balance og det mest optimal opnåelige lytte vindue i mit lytte rum.
Frekvens måling på top systemet.
Top system 15 grader off axis (front/vertikal hældning 15 grader og horisontal vinkling på 15 grader)
Og som er den optimale lytte vinkel.
Igen 15 grader off axis og her ses delefrekvensen og dennes flanker.
De er så fine og "knast" frie som man kunne ønske og som opnåligt.
Akustisk falder delefrekvensen lige omkriing 2 kHz. selv om der elektrisk deles ved 2,25 kHz.
Grundet en lille "knast" på diskantens afruldning omkring de 2 kHz.
Mellemtonen er 6 db. nede ved lige omkring 120 Hz. ren akustisk og uden elektrisk afruldning.
Her mødes den af bassen der rammer præcis der med en elektrisk 1 ordens deling.
Her en måling af bassystemet uden delefilter.
Følsomheden ligger på 88db. men falder til 87 db. som tilsvare topsystemets følsomhed med filter og en afskæring der begynder ved 60 Hz. og bringer den 6 db. ned ved 120 Hz. hvor den møder mellemtonen, der ligeledes er 6 db. nede her rent akustisk.
f-3 havner på 30 Hz.
Den er 6 db. nede omkring 23 Hz.
Og 9 db. nede ved mellem 18 Hz.
Ved 15 Hz. er den 12 db. nede.
Impedancen for top systemet.
Impadansen ligger gennemsnitligt mellem 6 - 7 ohm.
Kun med en pukkel ved systemets egen resonans samt opefter i den øverste diskant.
Dette da impadans korektionen her kun er aktiv i delefilterets "arbejdes område" en oktav over og to oktaver under under delefrekvensen fra omkring 500Hz. til 4kHz.
Impedansen for bas systemet.
Den holder sig for det meste mellem 5 og 6 ohm og overstiger ikke 8 ohm i bassen.
Dette da der er en total impedans korektion i området fra 20Hz. til 20 kHz.
Syntes nu selv at resultatet er blevet så godt som man kan forvente for højtalerne.
Meget mere optimal og liniær frekvensgang er dårligt til at opnå.
Lyden er udprøget neutral på en fed måde, der fremhæves eller lades ingen frekvens afsnit tilbage, alt er i balance og ganske homogent.
Klangen er rent og præcis som det udstyr der trækker højtalerne levere det samt musikken er.
Bassen er afgrunds dyb og dynamikken blandt det bedste jeg har hørt på et fuld størelse system som dette er.
Den lave delefrekvens mellem mellemtonen og bassen, gør at dynamik og hurtighed bevares i hele det område i bassen hvor disse parametre er krittiske.
Opefter spilles ganske enkelt bare, rent, åbent, gennemsigtigt og detaljeret, med et kæmpe lydbillede der står klippe fast og klart.
Musikaliteten og klanglige egenskaber bestemmes i høj grad af udstyret og dette har lidt de samme egenskaber som højtalerne, hvor ved kilde materialet kommer til sin ret.
Der er lige præcis den grad af musikalitet og klang der er lagt ned i skiverne, hverken mere eller mindre.
Er der fod stam i musikken, får man dette leveret som det er og skal være.
Dette har fra begyndelsen været mit mål med disse højtalere samt ikke mindst det matchende udstyr.
Højtalerne og grejet skal ikke være på nogen specefik klanglig eller musikalsk måde, de skal levere det der er på cd. skiverne som det er uden at trække fra eller ligge til.
Dette har jeg opnået i så høj grad nu muligt med det valgte grej, og til fulde med højtalerne.
Et par monitore i begrebets bedste og mest positive mening.
Ikke mange færdige højtalere i samme størelse / inden for samme fysiske og princip mæssige rammer gøre det bedre uanset pris.
Anderledes ja, men ikke decideret bedre.
-