Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 01:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Selvbygger anlæg med digitalt delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Så er det blevet min tur til at præsentere mit delvist hjemmebyggede anlæg.

Kilde:

Pc med Foobar2k - console - digitalt delefilter ( Frequency allocator fra Thuneau)
Musik rippet lossless til Flac
EMU 1820 M Lydkort

Forforstærker:

Hjemmebygget 8 kanals forstærker;
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59658&KW=Mh enckel

Effektforstærkere:

Bas: Acoustic reality 202
Mellemtone: Acoustic reality 1001
Diskant Pioneer AX - 77 ( ja det er en gl. sag)

Højttaler:

Bas: Seas Excell 22 W i 42 liters basrefleks - f-3: 35 Hz
Mellemtone: Eton 5-880/25 HEX - lukket kabinet
Diskant: Perless HDS diskant

Delefrekvenser; 250 Hz og 2500 Hz 24 db/okt LR på den akustiske side

Jeg er ret tilfreds efterhånden selvom mulighederne med digitale delefiltre er næsten uendelige. Lyden er præget af at det er
et trevejs aktivt system med en frigjort og dynamisk lyd. Har fundet en for mig passende balance mellem det detalje
orienterede og alligevel behaglig lyd hvor også ikke perfekte indspilninger kan nydes. Det der skal forbedres er evne til at
gengive dybde i lydbilledet samt bassen( det skyldes nu nok mest rummet desværre)

   














Billeder i fuld kvalitet kan findes her:
http://picasaweb.google.dk/morten.henckel/20090112HiFi#
Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 586
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Fede højttalere, de seas enheder er top dollar!
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Et rigtig spændende setup - specielt kan jeg rigtig godt lide at du lader al deling osv. foregå i det digitale domæne. Jeg har selv leget lidt med ideen og undersøgt mulighederne men endte med foreløbig at droppe det grundet udgifterne til effektforstærkere og en 8 kanals forforstærker.

Du skriver at du bruger eAR 202 til basserne og eAR 1001 til mellemtonen. Er det en fejl, eller er der en speiel grund til at du lader mellemtonen få 1000 watt og basserne kun 200 watt?


Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Et rigtig spændende setup - specielt kan jeg rigtig godt lide at du lader al deling osv. foregå i det
digitale domæne. Jeg har selv leget lidt med ideen og undersøgt mulighederne men endte med foreløbig at droppe det
grundet udgifterne til effektforstærkere og en 8 kanals forforstærker. Du skriver at du bruger eAR 202 til basserne og eAR
1001 til mellemtonen. Er det en fejl, eller er der en speiel grund til at du lader mellemtonen få 1000 watt og basserne kun
200 watt?


Ear 1001 er en bedre forstærker derfor driver den mellemtonen. eAr 202 har som sådan effekt nok til bassen - men jeg
spiller ikke ved disko lydtryk.

Vedr. prisen for aktiv ser-up så koster effektforstærkerne jo noget men kravene til dem går ned så hvis du køber brugt
behøver det ikke at være så voldsomt - 6/8 kanals forforstærker er enten dyrt eller skal selvbygges. Der findes dog et par
genveje hvis du vil afprøve konceptet;

1) Surround receiver med 7.1 indgang
2) Undvære 8 kanals volumen kontrol - du bruger volumen kontrol i Pc - altså på den digitale side( det er altså ikke så
ringe)

Lige nu er systemet lavet som open baffel med 2 * 12 " Basser - samme mellemtone og top som ovenfor - trim lidt på
delefilter og et fornuftigt resultat haves efter en dags arbejde

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Ideen med at bruge den digitale volumen-kontrol har jeg kraftig overvejet, jeg vil blot være noget nervøs ved at sætte pc'en direkte til 6 stk effektblokke uden en form for forforstærker imellem. En ting er det velkendte DC-smæld (som EMU dog har minimeret/elemineret) men jeg ville være mere nervøs for en software fejl og 100 % volumen. En mulighed kunne selvfølgelig være blot at smide en modstand imellem pc og effekt.

I det lange løb ville jeg dog foretrække en forforstærker.

Hvad angår eAR 1001 og 202, er jeg helt forkert på dne hvis jeg siger at de moduler der sidder i 202'eren er af nyere dato end 1000ASP modulerne?
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes