Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: MP3 vellyd (ASIO Hjælp søges) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 August 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Under denne provokerende overskrift vil jeg beskrive en observation og hører jeres kommentarer til det.

En ven stak mig en kopi af the Corrs MTV Unplugged CD i MP3 (192 KBit/sek) format. Jeg var vild med den og brændte den straks ud på en CD og fodrede den til min hjemme modificerede Denon S10. Optagelseskvaliteten var også god og jeg var imponeret over hvor god lyden egentlig var. Jeg havde forventet dårligere kvalitet fra 192 Kbit/sek MP3 fil.

Nu har jeg så bygget en lille PC til at stå i min stue med alle mine film og alt min musik på, da det er nemmere i det daglige end at fedte rundt med DVD’er og CD’er. PC’en er bygget over en EPIA EX1500G, da den har DVI billede udgang og så viste det sig at den har 24-bit (vel ikke et kvalitetstegn i sig selv) lydkort med rigtige stik på :-)

Straks den blev koblet til var jeg imponeret over dens lydkvalitet. Ikke så høj som fra S10’eren, men klart bedre end mine andre PC’eres lydkort. Nu kommer vi til sagens kerne, for bundkortet har også digital lydudgang som jeg nu har koblet til S10’eren og forventede at få en endnu bedre kvalitet ud, men jeg syns ikke den er alverden bedre end den analoge udgang på bundkortet og det lydkort kan ikke koste mere end 10 kr.

Hvad kan gøre at jeg føler at min Corrs CD brændt fra MP3’erne lyder bedre over S10’eren end de selv samme MP3’er lyder spillet fra min PC gennem S10’eren?

Hvor ringe mener i at MP3 (192, 256, 320 KBit) kvaliteten er i forhold til CD’er?

PS: Jeg vil lige skynde mig at tilstå at jeg har købt omtalte ”The Corrs” i original version og det samme gælder alle mine andre MP3 filer (som jeg selv har rippet til PC’en i 256 Kbit/sek, højeste kvalitet)

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

*beep*kone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 07 August 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hvad OS bruges der ?

Hvis XP så findes der bitperfect guides...

http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=2304

Ligeledes decoding guides:

http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=2549
Til top Vis *beep*kone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *beep*kone

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 August 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Et godt råd... Overgå til FLAC i stedet for MP3, så mister du ikke kvalitet.

Måske er der elektromagnetiske felter i din PC der påvirker det digitale signal, mange har faktisk skærmet deres PC-lydkort af for stråling for at sikre bedre digitale udgangssignaler...

Måske farver din CD-afspiller bare lyden på en måde du bedre kan lide end det rå digitale signal.

Personligt tror jeg du skal have noget meget dyrt udstyr at afspille på inden du mærker voldsomme forbedringer ved at gå fra 192 kbps til højere. Jeg har selv alle mine CD'er som MP3 i 192 kbps til min transportable mp3-afspiller, men når jeg har PC'en tændt er det kun FLAC der afspilles.

Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene. Det med KMixer'en giver god mening. Jeg havde egentlig troet det var blevet fikset. Jeg har lyttet lidt mere nu og det virker som om lyden er ren nok, men lydbilledet ikke er så dybt via PC'en, som det er via den brændte kopi af de samme filer.

Jeg prøver at by-pass'e KMixeren med hjælp af de links ovenover.

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

vil man kunne høre forskel hvis man deaktivere KMixeren, og så stadig bare spiller gennem et almindeligt program ?.. og almindelig mp3 filer ?..

- eller skal man ud i flac...

et andet spg, ville et antenne kabel være godt mellem com og forstærker, i og med det allerede er beregnet til signal og god skærm ?....

Til top Vis Sponkii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sponkii

*beep*kone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 09 August 2007 kl. 05:50 | IP-adresse registreret  

Sponkii skrev:

vil man kunne høre forskel hvis man deaktivere KMixeren, og så stadig bare spiller gennem et almindeligt program ?.. og almindelig mp3 filer ?..

Du kan ikke deaktivere kmixer, du kan kun bypasse den, enten vi ASIO, KS eller AC3 passthrough.

Og ja, du vil kunne høre forskel.

MP3 er et lossy format, og mange mp3'ere er dårligt lavet, også selvom de har høj bitrate osv. 192 eller 320 kpbs, burde dog at være nok til at lave en fornuftig mp3, men da diverse programmer kører CBR og ofte benytte en indbygget og ikke særlig optimeret algoritme kommer selv en 320kbit mp3 til at lyd som pis.   

Sponkii skrev:

et andet spg, ville et antenne kabel være godt mellem com og forstærker, i og med det allerede er beregnet til signal og god skærm ?....

Et antennekabel vil være ok til coaxialt SPDIF, specielt hvis afstandene er lange. Coax er fremragende til at holde 75ohm. Over korte afstanne dvs under 10-15 vil der ikke være meget at hente...

Til top Vis *beep*kone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *beep*kone

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 August 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

glemte vidst at sige...
 - hvis jeg sender signalet mellem computer og forstærker analogt ?...

vil det da i begge tilfælde være gældende, hørbar forskeld og vil det være et godt kabel ?...

Til top Vis Sponkii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sponkii

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at gå efter ASIO løsningen, men kan ikke finde en ASIO driver til mit lydkort.

VIA High Definition Audio - VIA VT3310(UAA)

ASIO4all ville ikke virke. Nu kunne jeg købe et bedre lydkort og smide i, men tanken var at bruge bundkortets digitale udgang til at drive en ekstern DA converter (Min Denon S10)

Please hjælp....

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Har opgivet. Prøvede ASIO4ALL, men så hakkede lyden og da jeg prøvede en af de andre løsninger endte det med stor stilhed.

Jeg må ud at finde et hampert lydkort med understøttelse af det hele .... Måske et USB, så det kan komme helt ud af kassen :-)

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 September 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger kun MP3 på min transportable mp3-afspiller. Til at encode bruger jeg Lame 3.98 b5 variabel bitrate. Gennemsnittet bli'r ca. 225 kbit/s og det synes jeg lyder o.k. På et bare nogenlunde anlæg synes jeg altid man kan høre (fornemme) om det er komprimeret musik eller ikke, uanset bitrate. Men ligefrem forfærdeligt synes jeg ikke det lyder, bare biraten er 192 kbit/s eller større.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes