Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC første forsøg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mjenjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 August 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg overvejer at gå igang med to HTPC projekter - jeg har pt ingen erfaringer med HTPC'ere og jeg starter derfor sikkert med det ene projekt inden det andet påbegyndes, men da de er basalt forskellige nævner jeg begge her.  Jeg har læst en del indlæg og web sider om emnet - blandt andet guider fra Patriarken og Ken_T. Nå men til en kort introduktion af projekterne:

Den første HTPC skal stå fremme i stuen (hjælper bekendt), med præsentabelt kabinet, lav støj og med lavt strømforbrug. Den anden løsning skal stå bag væg til stue og behøver derfor ikke pænt kabinet og heller ikke lav støj, men lavt strømforbrug. Sidstnævnte giver sikkert nogle friheder ved valg af komponenter men også nogle nye ubekendte.

Fælles for løsningerne er at der ønskes: God billed- og lydkvalitet, lavt strømforbrug, understøtte DVB-T med undertekster, optional analogt TV, det skal være muligt at surfe web (dvs udover trådløs fjernbetjening skal der også være trådløst tastatur og mus), der skal være HDMI udgang med 720p og 1080i understøttelse, det skal være muligt at vise TV og optage på samme tid.

Løsning 1 (i stue): Umiddelbart ligner denne løsning det i mest har diskuteret fornyligt hvorfor jeg er mindre i tvivl om bestykningen af denne ... men se alligevel nedenfor:

Kabinet: Antec NSK 2400 sølv, microATX, integreret PSU.

Bundkort / CPU: Asus M2A-VM HDMI / AMD x2 5000

RAM: DDR2 2x1GB skal være med dual channel support.

Grafikkort: on-board.

TV kort: Hauppauge Nova-T PCI eller Hauppauge HVR-1100 (eller HVR1300). Er det iøvrigt muligt at købe Nova-T først, senere tilføje Hauppauge 150 og derved få analogt TV support oveni - eller skal alt helst være i et kort?

Fjernbetjening, trådløst tastatur og mus: RF foretrækkes, er lidt på bar bund her. Nogle der vil dele ud af erfaringer med RF produkter?

Harddisk: EN eller to Samsung Spinpoint T166-HD501LKJ 500GB.

Harddisk køler: Nexus Frizzbee.

DVD brænder: LiteOn LH-18A1H.

Kommentarer/spørgsmål: Er der plads til harddisk køler for forlængelse af harddiskens levetid? Måske skulle vi overveje at skifte kabinet til Antec Lifestyle Fusion 430W for at få mere plads så det er lettere at udvide systemet senere. Er det let at montere microATX bundkort i dette kabinet? Forslag til forbedringer af systemet i forhold til 1080 kompabilitet og støj ønskes - så vi kan afveje pris/performance.

Løsning #2 (bag væg, må støje): Her er jeg mere i tvivl (hvis muligt ;o)

Kabinet : Finder et på tilbud.

PSU: Finder en på tilbud. Er der noget jeg skal være opmærksom på - i forhold til ønsket om lav strømforbrug?

Bundkort / CPU: Asus P5VD2-X (ATX) / Intel Core2Duo E4300 1.8GHz

CPU cooler: Arctic Freezer 7 Pro eller NorthQ 3393 FlexQ Alu?

RAM: DDR2 med dual channel

Grafikkort: Asus GT7600

TV-kort: Hauppauge Nova-T eller HVR1100/1300.

Harddisk: Samsung Spinpoint T166-HD501LJ

Harddisk køler: Nexus Frizzbee.

DVD brænder: Liteon LH-18A1H.

Fjernbetjening, trådløst tastatur og mus: RF foretrækkes, er lidt på bar bund her. Nogle der vil dele ud af erfaringer med RF produkter? Alternativ til RF er vel at bore et hul i væggen og føre en IR sensor igennem væggen. Forslag?

Ser frem til at høre jeres bud!

Mvh Michael

Til top Vis mjenjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjenjen

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 August 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ingen erfaring ud i HTPC men bemærkede denne nyhed i går som må betegnes som et plus for dit 690G baserede bundkort

this BIOS update brings DVD/HD hardware decoding in both 720p and 1080p resolutions, making 690G cheapest graphics subsystem that can decode 1080p video. This covers MPEG-2, VC-1 and H.264 video standards and codec's

http://theinquirer.net/default.aspx?article=41419

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 August 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Skal lige kommentere dit valg af CPU (første forslag)  Du skal have en såkaldt "brisbane", 65nm teknologi, for ellers får du for høj varme med deraf større behov for køling = støj. Og det kan være du kun kan få en x2 4800+, men det er heller ikke vigtigt. Du kan godt nøjes med en 4600+ eller mindre ud fra de krav du har. Der var jo lige et meget interessant link i forrige indlæg. Det ser jo godt ud. (havde set det tidligere i dag)

Så var der lige dit TV kort. Der skal du jo huske på at 2 kort bruger 2 pci slots og dem er der ikke for mange af dem på dit motherboard. Så hvis du køber et hvr 1300, så får du både dvb-T og analog, med hardware encoder til den analoge del (aflaster CPU) . DVB-T behøver ikke encoder. Et HVR 1300 koster ikke så meget som 2 forskellige kort og er givet lettere at sætte op.

Der er ikke noget der egentlig hedder dual ram selvom det sælges (ved godt du ved det). 2 helt ens Ram vil køre i dual mode på dit valgte motherboard. Samme farve sokkel.

mjenjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 August 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Tak for inputs!

Mvh Michael

Til top Vis mjenjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjenjen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes