Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 06:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Problemer med DVI -> HDMI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Squize
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 April 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem med min forbindelse fra min HTPC til min LCD skærm.
Jeg bruger pt. et HDMI kabel med en dvi/hdmi adapter i enden.

Når jeg starter pc'en op, og har skiftet tvet over på HDMI indgangen så virker det fint.
Men hvis jeg så slukker tvet, og tænder den igen efter noget tid, kan tvet ikke se at der kommer noget signal. Det er lidt som om at der mangler en styre/signal spænding eller lignende.

Nogen der har en god ide hvad dette skyldes, og hvad der kan løse problemet ?

Mit setup består af følgende.
Asus Radeon X800XTPE grafikkort
Sharp LC37XD1 LCD
QED HDMI kabel og adapter
Windows Vista Ultimate OS.

På forhånd tak.
Til top Vis Squize's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Squize Besøg Squize's Websted

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 April 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige med på en "lytter" da jeg har noget af samme problem
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

sparciba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2007
Sendt: 23 April 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Er også med på en lytter....har samme problem.
Til top Vis sparciba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sparciba

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 April 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hmm bruger i alle sammen adaptere ? eller er der nogen af jer der har samme problem med et dvi-hdmi kabel ?

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Squize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Hmm bruger i alle sammen adaptere ? eller er der nogen af jer der har samme problem med et dvi-hdmi kabel ?

Ja, det kunne faktisk være spændene at vide, da jeg har mulighed for at tage sådan et kabel med hjem fra arbejde. Desværre er det bare ikke så let at komme til at skifte den da skærmen sidder på væggen.
Til top Vis Squize's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Squize Besøg Squize's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 April 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger dvi-hdmi kabel og har ingen problemer. Kan du ikke tvinge dit ATI kort til at finde en skærm på udgangen? Det jeg kan jeg i hvertfald med mit ATI kort i catalyst center, men jeg har ikke afprøvet det, så ved ikke om det virker!?

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Har haft samme problem fra en Pioneer DVD til min Sanoy projektor. Fik forklaret at der er 2 forskellige HDMI standarder - den gamle I og II som alle bruger nu. Den nye "II" kræver et "handshake" signal retur fra monitor/projektor som DVI ikke kan give. Med andre ord er HDMI II ikke kompatibel med DVI.´

Om man så kan omgå dette i en HTPC ved jeg ikke. Her må eksperterne træde til.

Squize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Jeg bruger dvi-hdmi kabel og har ingen problemer. Kan du ikke tvinge dit ATI kort til at finde en skærm på udgangen? Det jeg kan jeg i hvertfald med mit ATI kort i catalyst center, men jeg har ikke afprøvet det, så ved ikke om det virker!?

Det tror jeg desværre ikke vil hjælpe da det er den eneste skærm der er sat på den.
Og samtidigt kan jeg jo heller ikke se noget på skærmen

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg godt, men man kan force den til at finde et TV der er connected. Synes du skulle prøve det

Squize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Det ved jeg godt, men man kan force den til at finde et TV der er connected. Synes du skulle prøve det

Jamen det virker skam fint når pcen lige er blevet startet op, og den kan også fint se model nummeret på tvet inde i Catalyst menuen, Går ud fra at det er det du mener ?

HenrikV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har lignende problemer med mit HP-mediecenter, som jeg heldigvis ikke har nået at putte for meget i, hverken software eller ordentligt lydkort. Nu ryger det tilbage til sælgeren nu.

Efter dvale, eller slumre-tilstand havde jeg ofte ikke noget billede, eller hvis computeren var vågnet for at opdatere, optage mv. Måtte genstarte på den hårde måde med datatab osv. Kun hvis skærmen stod tændt 24 timer i døgnet (200 watt...) virkede det ok.

Jeg brugte DVI-DVI forbindelse til mit alfaview-tv. Jeg talte med support, der efter opdatering af bios, grafik-drivere mv. meddelte at det var vistas strømbesparende funktioner, der ikke fungerede ordentligt, altså at de ikke fik vækket grafikkortet ordentligt eller noget i den stil. Det kunne ikke afhjælpes - men Bilka tager l**temaskinen retur.

Jer uden problemer - hvilket mærke og styresystem bruger i?

mvh.

Til top Vis HenrikV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikV

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 April 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er også lige med på en lytter..

har lige bestilt  Adapter  og Hdmi kabel for 10 mins siden... hmm hehe

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Squize skrev:
AkilleuZ skrev:

Jamen det virker skam fint når pcen lige er blevet startet op, og den kan også fint se model nummeret på tvet inde i Catalyst menuen, Går ud fra at det er det du mener ?

Tror du misforstår mig.

Inde i catalyst center er det en funktion der hedder noget i stil med: "Tving tvskærm......." Hvor man kan sætte flue ben...

Angående det med at der er "sort" skærm efter standby skyldes at jeres S3 ikke er sat rigtig op. Søg her i forumet, og vil kunne finde indhold af en *.reg fil i skal køre så vil det formentlig virke.

Hvis i slet ikke kan finde det, så må jeg lige se om jeg kan finde den et sted på min server

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Sendt: 23 April 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Havde lignende problem med mit gamle grafikkort Asus Radeon 9600XT. Hver gang jeg skiftede fra HDMI kilden på tv'et til en anden kilde (f.eks. tv kanaler) og tilbage til HDMI kilden (PC'en) så var forbindelsen røget og kom ikke igen. Det var ligesomom at den manglede at signalere at den skulle sende signal igen. Jeg opdaterede min driver til grafikkortet og så virkede det fint. Mon ikke det er der i skal kigge?

Du kører Vista kan jeg se. Måske er der ikke lavet en ordentlig driver til grafikkortet endnu???

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Squize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Squize skrev:
AkilleuZ skrev:

Tror du misforstår mig.

Inde i catalyst center er det en funktion der hedder noget i stil med: "Tving tvskærm......." Hvor man kan sætte flue ben...

Angående det med at der er "sort" skærm efter standby skyldes at jeres S3 ikke er sat rigtig op. Søg her i forumet, og vil kunne finde indhold af en *.reg fil i skal køre så vil det formentlig virke.

Hvis i slet ikke kan finde det, så må jeg lige se om jeg kan finde den et sted på min server

Oki, det vil jeg da lige se om jeg kan finde, ville være super hvis der ikke skulle mere til.

Squize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Havde lignende problem med mit gamle grafikkort Asus Radeon 9600XT. Hver gang jeg skiftede fra HDMI kilden på tv'et til en anden kilde (f.eks. tv kanaler) og tilbage til HDMI kilden (PC'en) så var forbindelsen røget og kom ikke igen. Det var ligesomom at den manglede at signalere at den skulle sende signal igen. Jeg opdaterede min driver til grafikkortet og så virkede det fint. Mon ikke det er der i skal kigge?

Du kører Vista kan jeg se. Måske er der ikke lavet en ordentlig driver til grafikkortet endnu???

Driveren er en final release, så ikke nogen beta driver, men derfor kan det jo selvfølgelig godt være at det hjælper med en opdatering.

Jeg giver lige besked engang iaften når jeg har fået prøvet de par ting i har foreslået.

Squize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Desværre ser det ikke ud til at have hjulpet, hverken at installere de nyeste ATI drivere, eller at sætte den til at force tv detection 

Så ender det jo nok med at jeg må have et hdmi->dvi kabel med hjem fra arbejde og se om det hjælper.

Squize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Åbenbart ikke de eneste der har problemer med det
Linky

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 25 April 2007 kl. 03:42 | IP-adresse registreret  

Jeg havde samme problem, altså som Squize beskriver det.

Jeg kunne oprette forbindelsen igen ved at ændre noget i opsætningen. Forcetv detection virkede heller ikke hos mig. Jeg plejede at skifte mellem 50 og 60 Hz. Jeg havde sat en profil og med en shortcut så jeg kunne vække forbindelse til live igen ret nemt, men lidt irreterende alligevel.

Jeg har nu skiftet grafikkortet ud med et NVIDIA og har ikke længere problemet.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Squize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Symptoms:
There is no signal available after switching back from input source "TV" to "HDMI" on LCD TVs. The signal will be available if the DVI-HDMI cable is hotplugged (unplug and replug while the system is running).

Cause:
Not known

Solution:
Available with the next driver version.

To correct this issue, download and install Catalyst Display Driver 7.3 or higher.

Ovenstående er fra ATI's hjemmeside.
Og det løser ikke mit problem :(
Har installeret Catalyst 7.4.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes