Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC + forstærker på loftet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Jeg er nu klar til anden etape af mit HTPC-projekt. Jeg bor i et '99 alm. et-plans hus med et stort ubenyttet loftrum. Jeg drømmer om at komme af med min TV-bænk under Plasma'en, og have en fuldstændig skjult, men integreret HTPC løsning.

Til det skal jeg bruges Jeres hjælp. Først og fremmest med at udtænke hvordan en kasse på f.eks. 1x1x1 meter kan placeres på loftet og isoleres således den - temperatur/fugtighedsmæssigt - altid er forbundet med indeklimaet i mit hjem. På loftet er der frysende koldt om vinteren, og glohedt om sommeren.

Jeg forestiller mig følgende:

En omhyggeligt isoleret kasse lavet i spunplader sat mellem to spær skal være basis. Denne kasse udstyres med to huller, f.eks. 120mm, i hver side - et til indgangsluft og et til aftræk.

Det ene hul forbindes via nogle isolerede luftkanaler, ala dem man kender fra sin tørretumbler, til en rist i loftet i soveværelset, hvor der altid er køligt. Det er herfra luften suges ind.

Det andet hul forbindes via samme rør til en rist skjult i loftet i et indbygningsskab i børneværelset. Her pustes varm luft ud.

I kassen monteres 2 stk. 120 mm blæsere i hvert hul og disse "drosles ned" så de akkurat udskifter luften hurtigt nok til at temperaturen aldrig overstiger f.eks. 28 grader i den isolerede kasse midt på sommeren, men stadig forbliver lydløse, så der ingen susen høres nede i huset.

Kassen bliver herefter monteret med min HTPC og forstærker og alle kabler (subwoofer, hdmi, usb2, 6x højttaler, m.m.) trækkes ca. 5,4 meter til mit TV. Under TV'et monteres en USB2 4-ports hub hvis der skal tilsluttes ekstern udstyr, f.eks. DVD-brænder, digitalkamera o.lign.

Alle kabler er skjulte, fræset ind i gasbetonen og gemt bag ny tapet. Kun Tv'et og en lille USB2 hub er synligt. Ingen Tv-bænk. Kæmpe WAF effekt.

Hvad med kontrollen? Ja, jeg troede en Logitech Harmony 895 ville være det rette valg, men jeg er bestemt ikke sikker. Om lidt kommer Sideshow kontrollerne, og de er dælme lækre. Jeg vil jo have et trådløst tastatur til daglig HTPC-drift, men alle fjernbetjeninger ser jeg gerne erstattet af én samlet som vha. f.eks. IR-blaster styrer min forstærker som jo også står på loftet. Erfaringer her søges.

Kommentarer, specielt fra ingeniører, VVS-folk o. lign. modtages gerne. :o)

Venlig hilsen
PhazeOne

Til top Vis phazeone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phazeone

ldplusse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lave lidt det samme i mit nye hus.

Ligenu gør jeg det samme, bare med at HTPC står i kælderen under plasma tv'et.

Eneste ting jeg ville ændre er at jeg ikke vil blæse luft ned i huset.
Vil suge fra en lille "skorsten" på taget og den varme luft kan bare blæses ud på loftet.

Hilsen
Lars Kuhlmann

Til top Vis ldplusse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ldplusse

phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Men giver det ikke et varmeproblem midt på sommeren ? Og så er der vel også risiko for kondens midt på vinteren hvis vi har hård frost?

Mvh
PhazeOne

ldplusse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Der vil ikke blive varmere end hvis du suger fra huset.

Men der kan måske blive for koldt om vinteren, især hvis man sætter sin HTPC i standby.
Men måske dette spørgsmål skal stilles på feks www.byggeside.dk

Hilsen
Lars Kuhlmann

phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver i et andet forum. Tak for hjælpen :o)

ldplusse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

phazeone, skriv lige et link med hvor du poster om dette hænde.

Er selv lidt nysgerig.

/Lars

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 16 April 2007 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Det vil med næsten 100%'s garanti give problemer med kondens i kassen, hvis blæserne ikke kører 24/7 med tilstrækkeligt luftskifte og tilnærmet konstant temperatur. Hvis blæserne slukker samtidig med PC'en, vil der stå varm luft med relativt høj fugtighed i kassen. Når denne afkøles af kulden på loftrummet kan luften ikke indeholde den sammen mængde fugt, hvorved dette udskilles som kondens.

De udluftningskanaler du omtaler, er det flexslanger eller glatte rør? Fleksslangerne vil give et meget højt tryktab som alm. 120 mm blæsere ikke vil være i stand til at overvinde da de kun kan lave et begrænset dynamisk tryk.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har ikke endelig taget stilling til løsningen.  Jeg venter på svar fra eksperten, en ventilations-ekspert som jeg har en korrespondance med. Præcist hvad vi når frem lover jeg at beskrive her.

Mvh
Jonas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes