Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 03:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Gode råd til nyt HTPC søges! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ilfesto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 April 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

Her min ide til et HTPC, gode råd modtages

51004 OrigenAE HV7-SQ Home Theater Kabinet, Silver 1649 1.649,00
60043 MSI AM2 K9NGM2-FID Mediacenter, bulk 549 549,00
60142 AMD Athlon64 AM2 X2 3800+ DualCore 709 709,00
50027 Pioneer DVR-111D DVD+-R/RW/+R9, Silver 269 269,00
604451 Samsung - S-ATAII 400GB Harddisk 7200rpm   895 895,00
63362 USRobotics® Trådløst PCI netkort 125Mbps MAXg   359 359,00
605212 PC-5400 1GB Bestram DDR2-667 RAM 389 389,00
612170 Rasurbo DLP-430W Pro Silent PSU 469 469,00
61790 FloppyDTV DVB-C MCE-Pack

Afventer hvad i siger!

Morten

Til top Vis ilfesto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ilfesto

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Det ser da meget fint ud, men du skal have en ny og støjsvag køler til CPU'en. Box-køleren larmer lige meget nok.
Thermaltake TR2 R1 kunne være et bud. Jeg har selv sådan en på en 3500+, den er effektiv, støjsvag og billig.

Angående bundkortet, så postede Patriarken den anden dag link til et nyt AM2-bundkort med ATi X1250 onboard grafikkort - og vigtigst af alt HDMI.
Kortet hedder Asus M2A-VM HDMI og koster ca. det samme som det du har valgt.

X1250 understøtter AVIVO, som er ATis svar på Nvidias PureVideo.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

ilfesto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Oki, ja, det er sku vigtigst den er lydløs!

Det bundkort, er grafikken bedre på det, end på det jeg havde valgt? HDMI er ikke så vigtig, da jeg tager DVi ud til mit Philips LCD, og så lyd via min reciever.

Morten

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Asus-kortet har både DVI og HDMI og understøtter HDCP via begge (dog kun én af gangen). Nvidias 6150 understøtter slet ikke HDCP, og det bundkort, du har valgt har ikke S/P-DIF-udgang til din receiver, det har Asus-kortet.
Læs mere om det her:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2938& ; ;p=2

Hvis du vil have et bundkort med Nvidia 430MCP + Geforce 6150, så kan jeg anbefale ASUS M2NPV-VM. Det har dog (stadig) ikke HDCP, men der medfølger en S/P-DIF-bracket til digital lyd.

Der er en god test af ATi's 690-chipset + X1250 her:
http://www.firingsquad.com/hardware/amd_690_chipset_performa nce/default.asp

ilfesto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Så er den jo klar, har ingen præferencer, så bliver det da Asus kortet!

Skal også have en strømforsygning, nogle gode råd der, igen, stilhed er vigtig!

I øvrigt, hvad har du selv af setup, hvis du da har et ;)

Morten

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv en funktionel HTPC pt. Kun en server og en bærbar (+ det løse). I serveren har jeg ASUS M2NPV-VM med en Athlon64 3500+ og Thermaltake TR2 R1 køleren. Af diske sidder der 4x400 GB Samsung HD400LJ i RAID-5 (1,2 GB effektiv plads) + en systemdisk til Windows.

Jeg har en HTPC bestående af Abit Digidice kabinet, Mobile Pentium 4-M 1,6@2,4 GHz, to 2,5" HD og et Radeon All-in-Wonder. Men det fungerer ikke helt optimalt så den bruger jeg ikke mere.

Jeg er gået lidt væk fra en rigtigt HTPC lige i øjeblikket da jeg ikke har tid (og penge) til at bygge en ordentlig HTPC og kun en 20" TFT som skærm. I stedet har jeg bestilt en Ziova CS505 medieafspiller.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 April 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Nu jeg ikke den store computer wizz…! Men har måtte, erfare at det de vist heller ikke ude i butikkerne ”og så det jo godt at man kan trække på behjælpelige folk herinde”

Du skriver ikke noget om hvilket program du vil benytte..!? hvis du ligesom jeg vil benytte VISTA, så har jeg selv været igennem 5 DVD-drev, for at finde et der ikke spinder med fulde omdrejninger når jeg bare vil lytte til en plade, og her har jeg også været omkring Pioneer-DV-111 og den kan jeg IKKE anbefale! Jeg er selv endt op med Samsung DVD-drev.

Og igen hvis du vil køre VISTA, så gå ind på diverses hjemmesider, for at undersøge om de understøtter VISTA, jeg selv endte op med det sælgeren, kaldte for et super pif-paf-puf MSI-GT7600, og må se mig tvunget til at nøjes med VISTA`s driver her til.

Peter

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 10 April 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hvad ligger dit budget på?

Personligt ville jeg vælge en C2D fremfor Amd, da de er kraftigere, men dog også lidt dyere, så måske en smagssag.

Harddisk Samsung. Godt valg, ville dog gå efter en spinpoint T166 model da det er hvor mange MB pr lag der er som hermed også gør den hurtigere.

Ram. 1GB rigeligt. går ud fra det er 2 x 512MB? hvis du skal kører vista er 2 GB dog nok mere tiltrængt og da ram priserne er nede for tiden ville jeg hoppe på Kingston Value til ca 700kr for 2 GB. Hvis du senere vil skifte er 1 GB i 2 x 512 sværere at komme af med.

PSU. Kender ikke modellen, vælg dog en med 120mm blæser i som også er temperatur styret. De larmer mindre og vælg ikke en som er passiv kølet de holder ikke og du risikere de tager mere med sig hvis de står af. Jeg køber næsten altid Seasonic eller Tagan. Alle mine psuer pt er Tagan Easycon hvor man smider kabel på efter behov. De er dyere men holder.

Med hensyn til bundkort, hvis du skal have bluray eller HD dvd så skal det jo understøtte HDCP, men seriøst, pt kan man undgå det via Anadvd og der kommer flere af de programmer. Inden der kommer bluray drev osv så er udviklingen så langt fremme at jeg ville købe et bundkort nu som opfylder mine behov og når jeg står og skal købe BD drev så vil jeg se om jeg kan omgå det HDCP hvis det er muligt eller købe et nyt kort der. Som det er nu er du nødtil at vælge mellem et lille udvalg, og prøve at købe lidt sikkerhed i fremtiden er sku svært. Så køb evt din AMD og et alm bundkort nu og senere når du køber BD drev så kan du skifte bundkort og cpu hvis du føler for det der. Jeg ved godt det lyder lidt arrogant og det vil jeg helst undgå, men der går lidt før BD film ned i pris eller i leje butikker, drev bliver til at købe osv. Så får du brug for en pc som kan det nu?

Håber ikke det opfattes som en negativ holdning, men skifter selv grej ofte og tit ser jeg bare at for at skfite cpu så skal man skifte bundkort osv. Derudover har jeg valgt ikke at se film via computeren da billedet bare ikke er så godt som via en DVD afspiller. Hvad der gør forskellen kan jeg ikke se andet end drevet måske? For min pc var sat op med HDMI da jeg testede og min dvd via component.

Prisen på bundkort er dog med gfx og hvis du skal ud og have seperat af begge dele bliver det nok også dyere. Det jeg vil frem til med denne lange smøre er dog bare at du ikke så tænke i fremtiden hele tiden, da udvikling går vildt hurtigt. Om man kan bruge det hele tiden ved jeg ikke. Jeg skifter cpu og bundkort ofte fordi jeg får det til en god ´"pris"men ellers køber jeg kun produkterne når de er til det. dvs jeg kigger først på HDCP osv når jeg har drev og mulighed for at købe/leje film også.

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007
Sendt: 10 April 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bare købe en mac mini.
Den har det hele fra start.

Lille, hurtigt og lydløs.

Digital optisk udgang, DVI ud!
Bruger den selv som HTPC. Super lækkert.
Der følger jo også en fjernebetjening med. Kan kun anbefales.

Mvh. Tue
Til top Vis tued's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tued

ilfesto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2007 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for super indlæg, og det opfattes bestmemt ikke negativt!

Det jeg vil er at have en boks, som er pæn at se på, kan have mit musik, optage når jeg har brug for det (ikke vildt ofte), og så ellers se tv på. Har idag reciever, dvd, dvd optager, selector. vil gerne have det kogt ned til reciever og så en HTCP.

Har hørt mange meninger om det med DVD kvailteten, det er vist delt ligeligt mellem dem der ikke mener der er forskel, og dem der mener at en almindelig dvd afspiller er det bedste.

Med hensyn til Blueay/HD må det jo tages op når det kommer.

Satser i øvrigt på Media portal som brugerflade.

Mid budget er 7-8000, og det holder jeg mig vist indenfor nu.

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

>ilfeto, ja så spare du også penge på styresystem :) Dog synes jeg det lyder fornuftigt det du kommer frem til så, og det med DVD´en har jeg kun set i forhold til min egen dvd og der lever dne ikke op til at kunne erstatte og det er sku ikke en god dvd i forvejen, dog vurder selv det er jo dig der skal se på det ;)

KØB og så få evt lige nogen af de andre dygtige gutter til at hjælpe dig med opsætning af det FloppyDVT så det hele bare spiller og når det gør det så skrive lige her. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48887&K W=hvad+k%F8rer+du Jeg har ingen erfaring med digital over MCE, men kunne godt tænke mig det hvis undertekster osv bare virker :(

Så kan vi andre læse om det bagefter og måske få gode ideer til hvad vi bare ikke kan undvære

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

ilfesto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Ja, synes at forstå at der er flest muligheder med Media Portal, og at der stadig er for mange ting som ikke kører med Vista endnu!

Ellers er jeg så småt fast på mit setup, men er MEGET spændt på hvad lydniveau er, hvordan oplever i jeres når det afspiller DVD....

Morten

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Nu har jg lige kigget på Edbpriser måske du bør kigge på en anden CPU, måske 4800 x2 eller 5000 x2 de koster ikke meget mere.   
Lydniveau? hvad mener du? jeg kører med optisk fra pc til reciever og det lyder som hvis jeg spiller fra DVd afspiller eller lign. har smidt alt min musik på pcen og nu ryger alle Cder på loftet. SKØNT og man får ligefrem hørt noget mere af sin musik fordi det er så meget nemmere :)
\René

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gætte på at lydniveau = støjniveau... 

Ja, X2 4800+ (2,5 GHz) til 1000,- leveret er godt nok billigt.

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

LOL stupid me. Ja det er det jo nok... sidder lige i Oslo, så er jeg vel undskyld for at være lidt fjern...
Ja har en Tagan 120mm PSU på 550W og det er nok den der støjer mest. GFX er passiv kølet, CPU er pt en x6800 C2D med speedstep til 1600Mhz, den siger ikke ret meget. har en Artic freezer 7 pro på den dejlig nem at pille af når man skifter cpu og så kan den selv kører op og ned i hastighed. Så har jeg en 250GB hd i fra Hitachi, den er dog den der larmer mest af det hele¨når den arbejder så den vil jeg ikke anbefale.

PSU´en er den som stadig larmer mest, selvom det ikke er meget. Så det er nok den største støjkilde synes jeg. Nu bruger jeg ikke min til film, men synes ikke det er generende hvis jeg smider en film på jeg skal se, så larmer den ikke meget af den grund heller ikke hvis jeg smider noget HD på og presser det hele lidt. Drev skal du måske smide en anden firmware på, jeg har købt Toshiba drev og flashet med den samme som til min Kiss afspiller så kører det maks 2 x hastighed under film dvs ikke meget lyd og fuldt kodefri, eller kan man via anydvd sætte en max hastighed. nu har jeg ikke mit i kabinet, men man skal spænde alle skruer da jeg har oplevet flere købe små kabinetter med resonans til følge og det er næsten den værste lyd.

\René

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes