Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 19:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Udbredelse af mediecentret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders_itu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Jeg er i gang med afsluttende speciale omhandlende udbredelsen af mediecentret.  For at kunne definere denne har jeg behov for input fra eksisterende brugere af mediecentre. Ved at i svarer på en række spørgsmål får jeg indblik i hvorfor det ikke er mere udbredt og hvad der kan gøres for at sikre hurtigere udbredelse.

Som tak deltager du i konkurrencen om en 1 GB memorypen. Jeg regner med at få ca. 10-30 besvarelser, så der skulle være en rimelig sandsynlighed for at vinde

Spørgeskemaet består af ca. 30 spørgsmål, med ”kryds af” mulighed på de fleste – så det burde tage ca. 10 minutter at udfylde. Nogle få spørgsmål relaterer sig til livsstilssegmentering hvorfor de for jer måske virker knap så relevante i relation til udbredelsen af mediecentre.

Det er vigtigt at du i forvejen har et mediecenter, før du besvarer spørgsmålene. Vinderen bliver kontaktet d.19. februar.

Link. http://FreeOnlineSurveys.com/rendersurvey.asp?sid=xer6lqu070 38qxy263328

På forhånd mange tak

/Anders

Til top Vis Anders_itu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_itu

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Jeg har lige svaret i skemaet, men synes da lige jeg vil uddybe lidt her:

Hvis du spørger mig, synes jeg ikke mediecentre skal udbredes mere end de er, he he.

Betjeningen og stabiliteten er ganske enkelt rædsom.

Som det er lige nu, er det for computernørder, der godt gider rode med maskinen. Man render hele tiden ind i småproblemer, der bare gør bekendtskabet anstrengende. Jeg har eks. droppet at bruge min til tv, da underteksterne aldrig passede, og man ikke kunne zappe frit mellem kanalerne. Jeg har også droppet at bruge den til radio, da netradio er vildt ustabilt, selv med en 2 Mbit linie.  Og jeg føler mig helt til grin, når min kæreste tænder sin 300 krs transistorradio om morgenen, mens jeg skal sidde ved computeren 5-10 min før netradio kører over anlægget. That sucks! 

Til musik fungerer det ok, med en delt harddisk på den anden pc. Men til de penge jeg har givet (12.000 kr!) burde det bare kunne alt. Og det tog en uge at sætte den op til at sende lyden ud i bit-perfect!

Jeg har haft en kammerat til at sætte hele pc'en op på ny, med XP Media Version, men den kunne ikke finde kanalerne på tv(!), så det måtte jeg droppe igen. Plus den eneste forskel fra Windows reelt var at man brugte en fjernbetjening i stedet for en mus. Og det kaldes fremskridt!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Anders_itu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hej Svend,

Tak for din besvarelse. Det er super med en uddybning! Jeg ville oprindelig begynde projektet op med tanke på at starte en virksomhed, der solgte mediecentre, men har indset nogle af de samme ting som dig, hvilket i mine øjne besværliggør dette. Derfor er fokus i stedet blevet til at undersøge hvorfor mediecentret ikke er mere udbredt og eventuel en konklusion på hvorledes udbredelsen kunne foregå. Nu vil jeg dog ikke gå yderligere i detaljer for at "farve" andres holdning i forhold til mediecentret.

Med venlig hilsen

Anders

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Grundlæggende er jeg enig i Svends inlæg.

Dog er der tale om en persons erfaringer med et medie center setup.J

eg kan sige at jeg deler ikke de frustrationer som Svend gider udtryk for.Jeg har i det store hele haft et system der har kørt godt og rimeligt stabilt..men heller ikke 100%.måske 99%

Mit system er dog ikke baseret på MCE.eller Windows for den sags skyld.Men JA det kræver en del .at få et fungerende system..

Problematikker idag.

100% moden/stabil software findes så vidt jeg ved ikke.

Der findes ikke meget hardware der specifikt er bygget til dette brug. fx kunne det være rart med bundkort med indbyggede tv kort og "high end" lydkort. I denne kategori kunne man komme med rigtigt mange "forslag"

PC producenterne betragter stadig media centeren primært som PC. Bare kig på deres design ,hvem vil have det stående i stuen.

Hjemmegjorte løsninger er altid nødvendige for at få et rimeligt "færdigt" setup.

Hvad mangler der for at vi kommer videre:

Simpelt hen et stort firma (med penge på kistebunder der vil investere) der tager dette seriøst ,ud fra et hifimæssigt synspunkt som kan samle trådende .

Til top Vis tumpen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumpen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Ang. design og støj, har jeg købt en HFX mini. Den et flot og totalt lydløs, så det er ikke en gang det jeg har problemer med.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

tilføjelse.

Man kan jo se hvor langt zitech/ctata er nået med et rimeligt begrænset budget..

Var MCE bedre var jeg klart en køber til denne.

Tror ikke på den voldsomme udbredelse til den generelle befolkning før MCE er rigtigt klar.

Om den nogensinde bliver er jo spørgsmålet..Den skal nok blive det ,men der går nok noget tid.

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt glemte jeg jo også lige problematikkerne omkring DRM ,rettigheder , kopibeskyttelse osv osv.

Som konfilkter med brugen af Media centre som de ser ud idag.

Der skal nogle "løsninger" på bordet før det bliver rigtigt godt.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tror diskutionen her er røget noget af sporet - for "tumpen" (Nåh jah, så har man selv valgt det ) bliver ved med at snakke om Medie Centeret som et stykke hardware, så tror jeg Svend P's indlæg var mere en ting omkring sammenhængen.

Det som "tumpen" snakker om er som jeg ser det en af de ting der er blevet løst - imod hvad det var for et år eller to siden. Det er nu muligt at købe ordentlige maskiner der ikke støjer uden de store problemer - det er dermed ikke hardwaren jeg ser som det største problem, men mangler i softwaren.

Beklager at jeg her tager udgangspunkt i Microsofts Media Center, men de programmer som løser nogle af problemerne henvender sig _endnu_ mere til nørder, og bringer mange andre ulemper med.

De problemer jeg ser er hovedsageligt:

- At Medie Centrene sælges som maskiner der skal agere både PC og Medie Center, det holder ikke, hvis de skal virke som Medie Centre for andre end nørden, så skal brugerne aldrig se resten af Windows.

- At Europa ikke prioriteres ordentligt, dvs. at alle de gode teknologiske ting vi har ikke fungerer, eller kræver specielle omvejs produkter ala. FireDTV, det være sig fx. DVB-C, DVB-S, DAB, RDS osv. Det er for mig det helt grundliggende problem for Medie Centerene, disse ting skal bare fungere, færdig. Herunder er bla. DVB subtitles som ikke fungerer.

- At grundliggende ting som fx. TV guide ikke er fuldt tilregnelig, folk skal kunne stole på det, ellers dur det ikke.

- Nogle problemer frem til nu har også været at brugerne har villet benytte Medie Centrene til noget de ikke er gode til, fx. billedrørs TV over Composite, S-Video eller Scart.

- Extender tanken er rigtig god, det mangler bare lige det sidste, som fx. at det ikke skal være en Xbox 360 der lyder som en støvsuger.

Så, som jeg ser det, så er det de små ting der gør at det ikke hænger sammen.

Jeg er en af dem hvor folk har en klar forventning om at Medie Centeret er et omdrejningspunkt i familien, men grundet nogle af ovenstående problemer, så er det kun en lille del af et større brugsmønster, fx.:

- Bruger vi det kun til at optage TV på, vi ser ikke TV på det fordi kvaliteten er for ringe uden DVB-C, så vi bruger en Stofa boks, og ja, i dag kan det løses med FireDTV, men det er bare for besværligt.

- Både konen og jeg hader den Xbox 360 extender der står i soveværelset, hvis konen skal støvsuge, så tænder hun støvsugeren, den gider vi heller ikke høre på altid.

- En RDS receiver fungerer altså stadig bedre til radio, Vista har gjort det lidt bedre gemte stationer, men godt nok er det altså ikke.

- Det er altså for besværligt nogle gange at tænde for TV og det hele for at lytte til lidt musik, og jeg har ikke tiden til at få alle mulige gadgets til at fungere. Jeg glæder mig til sideshow remotes.

Det positive er at løsningerne er på vej, eller er her:

- Man kan i dag købe maskiner der passer ordentligt ind i stuen, og ikke larmer. Ja, de er dyre, men det bliver nok også bedre efterhånden.

- LCD TV tager mere og mere over, og billedrørs TV som Medie Centrene ikke var gode til ryger ud.

- SideShow fjernbetjeningerne løser problemer med at skulle tænde for TV osv for at starte lidt musik.

- Der kommer nye extendere der ikke er bygget på samme princip som de gamle som aldrig kom til Danmark. Desværre vil de stadig ikke kunne afspille VIDEO_TS foldere, og det kan jeg så græde over.

- I den næste version af Media Center softwaren er der fokus på DVB-C, DVB-S, CAM's, undertekster osv.

Så, jeg tror at om et år, så er status'en en anden hjemme i mit hjem, men jeg giver alle dem der ikke bryder sig om det helt ret i at det er ikke godt nok endnu.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg tror diskutionen her er røget noget af sporet - for "tumpen" (Nåh jah, så har man selv valgt det ) bliver ved med at snakke om Medie Centeret som et stykke hardware, så tror jeg Svend P's indlæg var mere en ting omkring sammenhængen.

Øhh.Det er muligt at du mener jeg er en tumpe,men du tager fejl angående hvad jeg prøver at sige.Jeg skriver jo netop

Simpelt hen et stort firma (med penge på kistebunder der vil investere) der tager dette seriøst ,ud fra et hifimæssigt synspunkt som kan samle trådende .

Det som "tumpen" snakker om er som jeg ser det en af de ting der er blevet løst - imod hvad det var for et år eller to siden. Det er nu muligt at købe ordentlige maskiner der ikke støjer uden de store problemer - det er dermed ikke hardwaren jeg ser som det største problem, men mangler i softwaren.

Jeg har ikke kommenteret på  støjen i maskinerne .Kun designet..På trods af det du siger har jeg ikke fundet en maskine jeg kunde finde på at købe. 

- At Medie Centrene sælges som maskiner der skal agere både PC og Medie Center, det holder ikke, hvis de skal virke som Medie Centre for andre end nørden, så skal brugerne aldrig se resten af Windows.

Netop en af mine pointer..

- Bruger vi det kun til at optage TV på, vi ser ikke TV på det fordi kvaliteten er for ringe uden DVB-C, så vi bruger en Stofa boks, og ja, i dag kan det løses med FireDTV, men det er bare for besværligt.

Netop også en af mine pointer..Special løsninger er nødvendige..

På trods af din nedladende indledning er vi faktiskt enige i de fleste ting.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Det var ikke ment nedladende - jeg morede mig bare over dig valg af navn, bemærk smiley'en ;-)

Jeg er ikke enig i at der mangler special løsninger, jeg mener faktisk der mangler større fokus omkring standard løsningerne.

Jeg tror heller ikke der skal et "hifi" firma til med penge, men Microsoft burde måske samarbejde med nogle af disse frem for PC producenterne, det ville give nogle andre løsninger.

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Ingen sure miner ,navnet var egentlig ment som en joke da mange her på sitet der udtaler sig som experter uden at have noget at have det i.

Jeg er ikke enig i at der mangler special løsninger, jeg mener faktisk der mangler større fokus omkring standard løsningerne.

Det er heller ikke det jeg skriver .Det jeg mener er at standard løsningerne ikke kan klare opgaven 100%. Et glimerende eksempel kom du jo selv med.

Jeg tror heller ikke der skal et "hifi" firma til med penge, men Microsoft burde måske samarbejde med nogle af disse frem for PC producenterne, det ville give nogle andre løsninger.

Det er heller ikke det jeg skriver .Jeg uddyber igen .Firmaet skal se produktet som et "hifi produkt" og ikke en pcer.

Samme som din pointe:

Anders_itu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle jeres besvarelser - det er dejligt at man kan få hjælp til studieopgaver på denne måde. En yderligere tak til de, der har givet input i denne tråd. Vinderen er fundet - det blev Jokerman, der er aktiv på hifi4all.

Til de, der ikke har vundet og bor i storkøbenhavn kan jeg tilbyde gratis oprettelse hos canal digital (det koster normalvis 390 kr.). Jeg ved godt det ikke er det bedste i samspil med mediecentre, men derfor kunne det måske have interesse alligevel. Send mig en privat besked hvis du er interesseret.

Med venlig hilsen

Anders

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes