Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Asus A8N-VM CSM problem igen! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

Jeg har haft kæmpe problemer med mit asus mobo fra dag et. Først havde jeg problemer med at alt lyd hakkede hvis jeg brugte VMR9. Det løste jeg ved at flytte rundt på RAM'ene.

Nu vil htpc'en ikke starte op fra S3 standby. Man kan høre at harddisk og blæsere starter, men den bliver ved at blinke som om den er i standby. Eneste måde jeg kan få liv i den er ved at trykke på reset knappen. Så starter den helt op fra standby (istedet for at resette)
Det har ellers fungeret fint i 3/4 år nu.
Jeg har sat min og max sleep til S3 med dumppo.exe programmet

hvis maskinen er helt slukket booter den ikke op før jeg har trykket på reset knappen.

Det ghost image jeg har som plejer at virke, løser heller ikke problemet.
Oven i hatten går maskinen i BSOD hvis jeg bruger min hauppauge PVR 150. Det er også noget der lige er startet.

Nogen der har haft lignende problemer eller lugter det her af defekt hardware?

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det lyder som en strømstyringsproblem. Alle enheder er DIREKTE relateret til strømstyring, eller nærmere bestemt den HAL du bruger (Hardware abstraction Layer) og jeg tror ikke at det er en særlig god ide at anvende det program dommpo.exe, det er ikke nødvendigt ikke på det bundkort og ikke på nogen bundkort. Har du været ved at rode i Bios? Det forholder sig som jeg sagde således at alle enheder tildeles en Virtual IRQ som er bundet via det ACPI HAL du bruger,  og hvis man går ind med thirdparty software og  manipulerer med dette (som dumppo utvivlsomt gør) så kan du selvsagt få en horde af problemer. Jeg ville gå ind i bios og sikre mig at den var sat op som en Advanced  Power Configuration Interface pc og  geninstallere hele l**tet. Really jeg har lavet en del maskiner baseret på det bundkort du snakker om og har Aldrig haft brug for det program du omtaler, ligesom jeg ingen problemer har haft med at bruge standby.

mvh Anders

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hej Patriark
Havde jeg så bare været ved at ændre noget på maskinen så ville det give mening. Men den har kørt som en drøm i over et halvt år nu. Standby problemet er ligeså stille blevet værre og værre. til at starte med var det kun en gang imellem at den havnede i den underlige tilstand. Men nu er det hele tiden. Ligesom jeg aldrig har haft problemer med PVR 150 kortet.
mobo bios indstilling kører med setup defaults på bios version 0702, og her er ACPI slået til. Eneste ændring jeg har lavet er at ændre ram allokering fra 64MB til 128 MB til det onboard grafikkort.
Men jeg vil da lige give en reinstallering en chance, selvom det plejer at være nok at bruge det ghost image jeg har liggende.

Men forudsat at det ikke ændrer sig, kan man så ikke gå ud at bundkortet er defekt?

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Prøv at teste dine ram. Det er ofte dem der skaber problemer, og ofte sådan nogle tilfældige fejl.
MemTest+ er godt at teste med: www.memtest.org
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

NikolajC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Mit A8N-VM CSM vil ofte heller ikke starte op fra S3 - jeg er næsten sikker på at det skyldes onboard lydkortsdrivere som bruger 100% efter resume. Min maskine står tændt altid så jeg har ikke nogen løsning desværre, men måske det kan guide dig lidt på vej.
Til top Vis NikolajC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajC

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

NikolajC skrev:
Mit A8N-VM CSM vil ofte heller ikke starte op fra S3 - jeg er næsten sikker på at det skyldes onboard lydkortsdrivere som bruger 100% efter resume. Min maskine står tændt altid så jeg har ikke nogen løsning desværre, men måske det kan guide dig lidt på vej.

Hej Nikolaj
Det problem med de 100% lyder velkendt, men i mit tilfælde (som en del andres) skyldtes det NForce IDE driveren. Hvis du fjerner den fra dit system og bruger microsofts generic driver istedet løser det måske også dit problem.
Jeg har trods alt haft min maskine til at køre perfekt i over et halvt år. også med S3

Det skal så lige siges at jeg bruger ikke det onboard lydkort.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Efter jeg har kørt memtest kan jeg se at der er fejl på ram'ene. Så jeg skal lige have skilt maskinen af og fundet ud af hvilket af de to ram moduler det er galt med. Det burde jeg kunne få byttet på garantien.
Det kunne være lækkert hvis det løser mine problemer. Indtil videre tak for hjælpen.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Lige til info:
Ombytning af RAM har ikke løst problemet. Reinstallation af Windows har heller ikke løst problemet (ACPI er slået til. Kører med Setup Defaults i bios 0702).
Næste skridt er at prøve en anden strømforsyning for at se om det løser problemet med at starte op. Der er også blevet released en nyere bios til bundkortet. Den skal også lige prøves.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Så er der nyt i sagen.... Dvs jeg er egentlig ikke blevet meget klogere, men maskinen virker som den skal igen. Hvad er ændret?
Jeg har fjernet mit HDA lydkort. Det løste ikke problemet. Så fjernede jeg mit Hauppauge PVR150. Så kunne pc'en pludselig boote almindeligt op (hurraaa eller...?). Så satte jeg Hauppauge kortet i det pci slot hvor HDA lydkortet sad (der er kun 2 pci slot på bundkortet). Pc'en kunne stadig boote almindeligt op. Sørme om ikke også den kan gå ud af standby uden problemer nu. Og for det ikke skal være løgn, så virker tv kortet som det skal igen?!?

Det eneste jeg har ændret er at flytte tvkortet. og det fra et setup der har kørt upåklageligt i godt et halvt år.
Jeg kan ikke længere finde fejl på RAM'ene. Så det virker en anelse underligt det hele. Gad vide om tvkortet så skal flyttes tilbage igen om et halvt års tid igen?!?

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes