Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 18:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hjælp til køb af HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har brug for lidt hjælp til køb af HTPC :)

Den skal enten være færdigsamlet eller alle dele skal være fra samme butik, så jeg kan bede  forhandleren om at samle den. Maskinen skal med andre ord opfattes af forhandleren som en samlet enhed og ikke som løs hardware, så jeg bare kan smide maskinen tilbage i butikken ved eventuelle problemer.

Jeg regner selvfølgelig ikke med, at I sidder og kigger producenternes hjemmesider igennem for at se hvilke dele de fører, men derfor håber jeg også på, at der kommer mindst to forslag til de forskellige løsdele, så jeg har lidt at vælge mellem :)

Jeg har prøvet at opstille mine krav m.m. nogenlunde overskueligt herunder.

Krav og formål:
  • Budget - 9000 kr. inkl. samling og eventuel porto.
  • DVD-afspilning - skal i billedkvalitet matche en DVD-afspiller til ca. 1000 kr.
  • HD-filmklip - skal kunne afspille HD-filmklip uden hakken (klip fra nettet og lignende).
  • Stereolyd - skal erstatte en cd-afspiller til ca. 2000 kr. og forstærker også til ca. 2000 kr. Stereolyden skal derfor være hæderlig. Primært ved afspilning af lydfiler fra harddisken. Lydkvaliteten ved cd-afspilning fra  DVD-drevet er mindre vigtig, men må da stadig gerne være nogenlunde god.
  • Surround - lydkvaliteten i surround er ikke så vigtig, og jeg regner derudover ikke med at bruge mere end 5.1 kanaler.
  • Optagelse af tv - skal kunne optage og afspille samtidig (dvs. to tunere eller dual-tuner-enhed).
  • FM-tuner - skal være muligt. Enten som indbygget enhed eller en separat reciever (reciever er ikke medregnet i beløbet).
  • Kabinet - hifi-lignende kabinet med display. Sølv eller sort.
  • Harddisk - minimum 300 GB.
  • Styresystem - Microsoft Media Center.
  • Fjernbetjening - ingen specielle krav, skal bare medfølge.
  • WiFi - fx 54 eller 108 Mbps er vel begge gode til formålet?
  • Støj - så støjsvag som overhovedet muligt inden for prisrammen.
  • Diverse - skal også bruges til fotos, streaming af netvideo og netradio og almindelig internetsurfing, men det kræver vel ikke andet end en internetforbindelse og Microsoft Media Center?

Blandet info/ spørgsmål:
  • Jeg har luret lidt på denne her færdigsamlede, kan den anbefales?
  • Det er planen at parre HTPC'en med et sæt 2-vejs fronthøjttalere til omkring 1500 kr. per styk (måske nogle B&W reolhøjttalere?). Center- og baghøjttalere venter jeg lidt med.
  • Regner med at koble det på et LCD-tv, der gerne skulle understøtte det meste.
  • Ekstern surroundforstærker/reciever eller højttalere med forstærker og dekoder indbygget er vel næsten et must?
  • Er progressivt signal ved DVD-afspilning muligt inden for prisrammen, og kan det betale sig at gå efter, når man ikke er billedeentusiast?
  • Er Viiv vigtigt?
Til top Vis jaes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jaes

jaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg fik vist afskrækket folk med de mange spørgsmål ;)

I første omgang, er det sådan set nok, hvis en venlig sjæl vil kaste et blik på denne HTPC og kigge på, om der er nogle ulemper ved den.

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Et hurtigt eksempel fra firmaet www.shg.dk, hvor du kan få dem til at samle maskinen for dig.

Bundkort: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=3100159 1.190,- Bundkortet har onboard grafikkort med HDMI output og understøtter 1080p. Bundkortet har også onboard lydkort, men kvaliteten heraf kender jeg ikke.

CPU: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=321331 2.212,- Den er lidt dyr, men det er en god model med 4 MB cache. Det er Intels nye Core 2 Due i mobile variant, så den bruger ikke så meget strøm.

HDD: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420630 812,- Jeg har rigtig gode erfaringer med WD. Denne model er rimelig støjsvag, har 16 MB cache og er beregnet til at køre 24x7x365.

Kabinet: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=811050 1.229,- Dette er inklusiv en støjsvag strømforsyning. Jeg kan godt lide designet, men det er jo en smagssag. Der kan monteres 2 x 120 mm. blæsere, hvilket jeg ser som et plus, idet en stor blæser kan flytte mere luft end end lille samtidigt med at bevare et lavt støjniveau. BEMÆRK, at kabinettet kun understøtter microATX bundkort. Det bundkort, jeg har foreslået, er et microATX.

Det var det, som jeg har lidt forstand på.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om den CPU, jeg har foreslået, er overkill til en HTPC, idet maskinen ikke skal bruges til at game på.

Hvorom alting er, så er det godt at have masser af processorkraft, når du skal afspille HD-materiale.

/Henrik

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Her er lige lidt flere forslag fra samme forhandler

Trådløst netkort: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240340 335,- Jeg har ikke megen erfaring med trådløse netkort og ved ikke, hvad sådanne skal koste. Dette understøtter dog både 54 og 108 MBIT.

TV kort: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=341130 1.475,- Det er dyrt, men skulle være toppen af poppen inden for HTPC Tv kort. Der er 2 tunere og FM radio tuner. Det er certificeret til Win Media Center og der medfølger remote.

oo00oo

Du skriver endvidere, at maskinen skal tilsluttes nogle "rigtige" højtalere og ikke PC højtalere med indbygget forstærker. Du skal derfor tilslutte maskinen til en ekstærn forstæker, idet alm. højtalere ikke kan tilsluttes direkte til maskinens lydkort. Jeg kunne ikke læse ud af dit indlæg, hvorvidt du er klar over dette.

/Henrik

jaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Tak for dine forslag, jeg vil kigge nærmere på dem.

Kiggede lige hurtigt på kabinettet, og det virker ret godt til prisen.

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Core 2 Duo bruger lidt mindre, eller samme mængde strøm ved samme clockfrekvens som Core Duo. Så der er ingen grund til at vælge den mobile udgave. Ydelsesmæssigt er Core 2 Duo i multimediehenseende væsenligt bedre end Core Duo. På de fleste andre områder er der ikke den store forskel på dem.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Core 2 Duo findes både til stationære (socket 775, modelnumre E6xxx) og til bærbare (socket 479, modelnumre T5xxx og T7xxx).
Core Duo findes kun til bærbare (socket 479, modelnumre T2xxx).

Core Duo og Core 2 Duo til bærbare bruger stort set lige meget/ lidt strøm og har en TDP på hhv. 31W og 34 W. [1]
Core 2 Duo til stationære bruger noget mere strøm om har en TDP på 65 W. [1]

Det bundkort (Abit) der bliver foreslået er til socket 479.
Så hvis vil skal holde os til det skal det være en CPU til en bærbar, hvilket da også giver mest mening, når nu man ønsker et lavt strømforbrug = mindst varme.

Der er lidt læsestof her angående CPU'erne og bundkort. Både i stationær- og bærbarafdelingen:
http://www.gamepc.com/labs/

[1] http://users.erols.com/chare/elec.htm
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes