Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 04:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Plasma-udstråling ødelægger IR-signal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McTiaz McTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Ja overskriften lyder måske lidt underlig, men det mener jeg også mit problem er!

Jeg har førhen haft projektor og mit MCE-keyboard og MCE-fjernbetjening fungerende i perfekt synergi!

Så fik jeg et lækkert Plasma: LG 42PM1MA, og jeg var glad..... - indtil jeg fandt ud af, at det "f**kede" min Microsoft IR-modtager op. Den står simpelthen og lyser og blinker som en vavittig, med meget ringe modtagelse af fjernbetjeningssignaler til følge...

Jeg troede i starten at det var intern udstråling fra f.eks strømforsyningen der gik i min IR modtager. Dette blev forstærket af at det var værst ved et lyst billede på skærmen. Det betvivles dog umiddelbart af at det ikke forbedrer situationen synderligt ved at flytte modtager og HTPC længere væk, sammen med det faktum at modtageren er med ferrit-kerne der jo er påsat for at fjerne indstrålingen.

Lige nu er jeg tilbøjelig til at tro at det skyldes den form for lys der udsendes fra en plasma-skærm. Er der nogen der kan af/bekræfte denne mulighed. Altså at væsken i en pixel ikke bare udstråler signaler i det synlige spektrum, men også i det infrarøde frekvensområde som modtageren er modtagelig overfor?

Problemet er ikke småt. Situationen er den at keyboardet og fjernbetjeningen nu pludselig skal pege direkte mod modtageren uden obstruktioner og selv her misser den flere tastetryk samtidigt med at modtageren lyser op det meste af tiden. Er der overhovedet nogen løsning på dette problem, som ikke involverer at smide mit plasma ud, eller skrotte MS modtager setup'et.... - eller skal jeg bare leve med det?

Nogen der har erfaringer med dette?

På forhånd tak.

- "Nytår er overvurderet. Fyrværkeri hører hjemme på Stadion!"
Til top Vis McTiaz McTurbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McTiaz McTurbo Besøg McTiaz McTurbo's Websted

kennethkryger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2005
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Plasma skærme kan tilsyneladende godt forstyre IR-modtagere...

Jeg har haft kigget på LK's IHC-system, hvor der ved deres IR-modtager (IHC Control® IR modtager LK FUGA 16 kanal) står følgende:

"Bemærk: Der kan opstå forstyrelser i forbindelse med Plasma TV eller ved andre elektriske støjkilder."

Så noget om det må der være...??

Til top Vis kennethkryger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethkryger

McTiaz McTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, så er det ikke bare mig der er helt skør :-)

Det virker altså ikke til at der er en umiddelbar løsning... - bittert..

Til top Vis McTiaz McTurbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McTiaz McTurbo Besøg McTiaz McTurbo's Websted

ldplusse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2006
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har en løsning.

Hvis du køber denne:
http://www.tektronik.dk/catalog/product_info.php/products_id /620

Den sender alle de IR signaler din fjernbetjening sender, som RF (radio bølger) til en modtager (Som ligner en ufo) og sender fra den det samme IR signal ud som din MCE remote.

Så placere du din modtager og denne RCE Ufo inde i et skab eller andet sted hvor de er gemt væk, så kan Plasma TV ikke forstyrre.

Du skal bare købe en ekstra sender (som er et batteri), så du har til både Remote og keyboard.

Jeg bruger selv denne løsning da mit MCE system står i kælderen og ikke ville se på en IR modtager i stuen.

Eneste minus er at Sender batteriet ikke holder mere en 1-2 mdr. men der er en lader indbygget i RCE Ufo, så man har altid et frisk batteri klart.

Det koster selvfølgelig lidt, men så bliver du også fri for at se på den IR modtager og du kan bruge din remote under dynen.

Har set, de også har den, inde hos www.amel.dk (Amager Electric), så kan du spare forsendelse, men kunne ikke lige finde den på deres webside.

Vil klart anbefalde denne løsning.

Til top Vis ldplusse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ldplusse

McTiaz McTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

Det var jo simpelthen præcis den løsning jeg søgte her :-) - Så er det jo bare at bygge en "kasse" til begge modtagere, så intet lys slipper ind, og så er jeg kørende.

Jeg siger mange tak for hjælpen!

ldplusse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2006
Sendt: 02 August 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Selv tak.
Til top Vis ldplusse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ldplusse

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 29 September 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Lidt nyt til tråden - her er der en forklaring:

http://www.netplan.dk/New/N4/N4.asp?Itm=5&ArticleID=4018

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

McTiaz McTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Jeg siger endnu engang tak :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes