Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 11:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hjælp til overgang til HTCP :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Hej!

Da jeg gerne vil gå over til at fodre min projektor direkte fra computeren, så søger jeg lige lidt råd hos jer herinde -jeg er rimelig grøn på området, så jeg undskylder på forhånd hvis der kommer nogle "doh-spørgsmål" :-)

Pt har jeg en Optoma H27 projektor og fodrer den med dvd fra en billig united dvd-afspiller via s-video kabel. Jeg vil gerne bruge min computer til at afspille dvd i stedet, og se om det forhåbentlig skulle forbedre billedkvaliteten lidt ved at udnytte dvi-forbindelse. Eneste "problem" er at der er 10 meter fra min computer til projektoren, men det skulle vel kunne lade sig klare med et dvi-kabel som er god nok kvalitet?

Nu til et par spørgsmål mere:

Jeg har pt. 1.6Ghz P4, 512Mb ram og et Matrox Parhelia (128mb udgaven). Jeg vil gerne bruge den ene dvi-udgang på kortet til at forbinde til projektoren og den anden udgang til at forbinde til en apple 20" cinema display. Kan jeg det?  
Der er et s-video stik, men vil gerne udnytte dvi..

Har jeg nok kraft med mit system på 1.6Ghz og 512Mb ram?

mvh,
Niklas
Til top Vis niknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknik

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Hej niknik

Der er ingen tvivl om at din afspiller er et meget svagt led, som straks burde udskiftes.

DVI burde godt kunne klare 10meter, så bare køb et kabel af god kvalitet, så burde det være fint.

Det er lidt op til dit grafikkort. Er der 2 udgange kan du sætte begge dele til, men om du kan se 2 billeder på hver "skærm" samtidig er nok noget du må prøve dig frem til. Parhelia er lavet til grafikere, så mon ikke det netop er til to displays side om side?

Det vigtige er, at DVI portene kører hver deres opløsning, der passer til henholdsvis dit Apple display (1680 x 1050) og din projektor (854x480). Om projektoren kan modtage sin native opløsning og om dit matrox kort kan sende denne opløsning ved jeg dog ikke.

Nu skriver du ikke hvilken processor det er, men umiddelbart burde den kunne køre DVD. Det er nok mere HD indhold, der kan blive et problem.

Du kan jo lige smutte ind på denne side og se hvor godt din computer kører i HD:

http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/

Hvis din computer har et dvd drev nu, kan du teste den med din apple skærm, altså både DVD og HD indhold.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svar!

-det ser umiddelbart ud som om jeg ikke er heldig med mit Matrox Parhelia kort. Det kan gode køre med 2 skærme ved siden af hinanden -men Så vidt jeg kan se på specifikationerne på Matrox's hjemmeside, så kan det kun køre med samme opløsning på begge skærme -såfremt at disse er digitale. Så kan jeg vel ikke bruge det??

Det ser også ud som de to opløsninger jeg har brug for (854x480 & 1680x1050) ikke kan vælges, kan i hvert fald ikke finde lige præcis disse i indstillingerne.. Og det skal vel også være præcis disse som køres ikke?

Hvis jeg nu desværre ikke kan bruge mit Parhelia kort, er der så et der kan de ting som jeg har brug for, som kan anbefales? (jeg skal ikke bruge det til gaming, så dvd-afspilningskvaliteten vil være det vigtigste. Det ville også være rart hvis det var uden blæser, men det ved jeg ikke om kan lade sig gøre, og i så fald skal det ikke komme an på det)

Mvh,
Niklas
Til top Vis niknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes