Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Nyt kabinet fra Zalman (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, om kabinettet allerede har været vist herinde, men jeg vover nu alligevel pelsen:

http://virtual-hideout.net/reviews/Zalman_HD160/index.shtml

Jeg hilser især de 2 x 80 mm. blæsere velkommen, hvilket nu tillader montering af en ordentlig radiator til vandkøling.

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

Kermit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Wauwww...Det kabinet lyder da til at være et must-have.

Når Zalman gør noget, gør de det ordentligt

Til top Vis Kermit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kermit Besøg Kermit's Websted

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 26 Marts 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Det ser ok ud, men jeg synes ikke der er noget nyt under solen i sammenligning med f.eks. Silverstone.
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:
Det ser ok ud, men jeg synes ikke der er noget nyt under solen i sammenligning med f.eks. Silverstone.

Det vil jeg give dig ret i, men det jeg især har eftersøgt hos disse HTPC-kabinetter, er muligheden for montering af vandkøling, hvilket før har været ret besværligt, idet de fleste kabinetter kun har haft mulighed for montering af enten 2 x 60 mm. blæsere eller kun én enkelt 80 mm.

Modellen fra Zalman tillader montering af 2 x 80 mm. blæsere, hvorfor der nu kan monteres en ok radiator.

Ud over Zalmans model har jeg også haft kig på denne model fra Silverstone, hvilket også ser cool ud:http://www.silverstonetek.com/products-lc16m.htm

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 26 Marts 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hmm vandkøling, det er jo også en måde at lave passiv køling, men hvad koster det, og hvad kræver det at installere?
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:
Hmm vandkøling, det er jo også en måde at lave passiv køling, men hvad koster det, og hvad kræver det at installere?

Alt efter, hvad man har af hardware installeret, så kræver det et kølehoved til CPU og grafiikort, en radiator med blæsere og en pumpe. Hvis man har pengene i orden kan man også få sin PSU vandkølet. Der er således mulighed for at få hele maskinenen kølet ned vha. to low noise 80 mm. blæsere.

Det er naturligvis et krav, at man ikke har en alt for kraftig maskine. En dual core Pentuim og et ATI X1900 eller nVidia 7900 grafikkort producerer så meget varme, at to low noise 80 mm. blæsere nok ikke kan klare opgaven med at fjerne varme nok fra radiatoren.

I dag bruger mange en Pentium mobile CPU. Den producerer ikke særlig meget varme og kan næsten køles passivt. Kombineres den med et mid ragnge grafikkort, så kan man sagtens få et næsten lydløst system kølet med vand.

Prisen varierer meget, men for omkring 1.500 kr. kommer man langt.

Du kan evt. se mere på disse sider:

http://vcore.dk/shop/default.asp

http://www.coolerkit.dk/default.asp

http://www.parstronic.dk/shop/index.php?osCsid=c760e7ab428b0 4e9f4a9db8040847449

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Vandkøling dur ikke, med mindre at radiatoren er passivt kølet, og det er den sjældent, med mindre den fylder af h... til. Selvom man så har en passiv radiator skal man også have en pumpe, der også larmer.... Jaja dyppumper fra enheim larmer ikke siges der.....men det gør de..... Kort sagt er vandkøling besværligt.....to skridt frem og to tilbage.
Hvad skulle meningen måske være udover der selvfølgelig er bedre ydelse? larmen er den samme, men om min processor er 45 eller 50 grader det er jeg ligelad med. Tænk at levealderen på din processor bliver forkortet...vildt, jeg skifter min processor hver anden år alligevel så who cares....

Desuden kan man få fuldstændig passivt kølede grafikkort, psu'er osv, men det er for såvidt lige meget for det der efterhånden larmer mest er harddisken.....

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 April 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Vandkøling er for ingeniørnørder der elsker udfordringer for udfordringens skyld. Der vindes intet ved det i forhold til støj... (enig med Anders).

Jeg kan da se en fed detalje og det er hullet i toppen af kabinettet som sørger for passiv varmeafgivelse. Det ser man desværre ikke i særlig mange kabinetter!

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 April 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal kabinetterne altid være så skide store!??

Kom nu med en 8cm højt kabinet til vandkøling! (gerne til 2.5" harddisk, og slotin dvd brænder slimline)

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Sendt: 03 April 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

mikkelp: Det med støj passer ikke!!! Vandkøling kan være meget, meget lydløst hvis det opsættes korrekt!

Jeg kører vandkøling af cpu/northbridge/grafikkort på min maskine. Det køles af 2 stk. 120 mm blæsere og en såkaldt dual radiator (der er sat i toppen af kabinettet, der dermed stadig kan være småt), der er sat til 5v = lydløst!. Det eneste man kan høre fra mit system er pumpen, der er en lownoise akvariepumpe.

Nuvel, satte det faktisk primært sammen for sjov skyld, men for pokker hvor er jeg blevet glad for det. Det kræver bare at HTPC kabinettet har 120x240 plads et eller andet sted (faktisk kan 120x120 også gøre det hvis man ikke bruger de mest varmeproducerende komponenter).

Til top Vis malkekoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkekoen

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 April 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

malkekoen skrev:

Det køles af 2 stk. 120 mm blæsere og en såkaldt dual radiator (der er sat i toppen af kabinettet, der dermed stadig kan være småt), der er sat til 5v = lydløst!. Det eneste man kan høre fra mit system er pumpen, der er en lownoise akvariepumpe.

Hvorfor skal jeg have vandkøling når jeg alligevel skal have to 120mm blæsere samt en summene pumpe?

cOmOneO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 April 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Vandkøling er for ingeniørnørder der elsker udfordringer for udfordringens skyld. Der vindes intet ved det i forhold til støj... (enig med Anders).

Det er i hvert fald ikke for folk der afliver ideen inden den er tænkt ordenligt igennem ;-)

Det kan sagtens laves lydløst. Hvis man vil ofre tiden på det, så kan man lave et sytsem jeg garanterer jer at i ikke kan høre, om i så står med hele brombæret nede i kassen eller lægger øret på pumpen.

Løsningen findes ikke på de web-shops der foregiver at have alt til vandkøling. Det eneste man kan bruge hos dem, er kølehovederne og måske en smule slanger.
Man skal ikke købe en Eheim pumpe eller noget andet i den dur, men istedet vende hovedet mod en opfindelse der har været her længe og som stort set alle husejerer allerede er i besiddelse af.
En Grundfos cirkulationspumpe.
Denne pumpe siger ikke nogen overhovedet, ellers ville den jo ikke kunne monteres i et rørsystem der løber gennem hele huset, uden at alle radiatorerne ville stå og synge.
Den kræve ganske vidst at der er en vandsøjle oven på den, da den ikke kan suge vandet til sig, men tænk lidt over det... ville det være så svært at lave?

Næste problem er Harddiskene... disse larmer i sig selv, men hvis de køles kan de pakkes godt ind i rockwool eller andet lyddæmpende materiale.

Den største ulempe ved dette setup er at, det ikke kan være i et lille fint kabinet, men det kan også løses.
Nu får i dog ikke mere hjælp, da det sjove går af det, hvis man ikke skal løse nogen af problemerne selv (så havde mikkelp måske alligevel lidt ret;)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes