Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HDMI-kabel + HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ajaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Er det virkeligt rigtigt at et HDMI kabel ikke kan supportere en opløsning på 1366*768 ????

Jeg har et 40" Sony lcd fladskærmsTV, som monitor for min HTPC der er udstyret med et ATI Radeon 300 grafikkort, forbundet med et DVI/HDMI kabel.

Tv'et har iflg. specifikationerne en pixelopløsning på 1366*768. Jeg kan kun vha Powerstrip få en max opløsning på 1186*692 til at passe med skærmen. (selv 1280*720 er meget overskannet). 1366*768 kan slet ikke lade sig gøre !!!

Iflg Sony support skyldes det at HDMI kabler højest kan levere 1280*720 opløsning

Da TVet kun har en HDMI indgang og ingen DVI indgang er man jo nødt til at bruge denne.

Er der nogen der har en opstilling med HDMI kabel, som kører med en højere opløsning end 1280*720 ???

Til top Vis ajaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ajaj

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv en sådan opstilling, men er ret sikker på, at det ikke passer. HDMI skulle kunne fungere op til 1080i/p.

Mon ikke der blot er tale om, at den Sony-skærm ikke accepterer 1:1 pixel mapping via HDMI? Det er selvfølgelig surt, men jeg tror ikke det er forskellen mellem HDMI og DVI, der betyder noget i det spørgsmål.

Du kan jo spørge Sony Support, hvordan de så har tænkt sig at transportere 1080p ud af de blurayafspillere, de lancerer om få måneder, hvis det ikke er via HDMI-kabler.

Har skærmen en VGA-indgang, du kan prøve i stedet?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Vanderlay har ret - sikke en dårlig kundevejledning, men du kunne jo spørge om Sony har tænkt sig at supportere pixelmapping 1:1 det ville være en pænt tiltag.

ajaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har som sagt kun en HDMI (og en komponent) indgang. Desværre hverken dvi eller vga

Men jeg må indrømme at jeg troede at HDMI var fint, og at betragte som DVI med digital lyd!!

Men hvis det mapping 1:1 den er gal med, er der vel intet at gøre ved det ??

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

theben skrev:
Vanderlay har ret - sikke en dårlig kundevejledning, men du kunne jo spørge om Sony har tænkt sig at supportere pixelmapping 1:1 det ville være en pænt tiltag.

Jeg har selv arbejdet for SONY og det er bestemt ikke udelukkende eksperter der er i deres salgsafdeling. Der er nogle få som er meget dygtige og har en teknisk beaggrund men ellers er det primært normale salgsmedarbejdere med en økonomisk uddannelse. Jeg skulle på et tidspunkt købe et tv og gik ned for at høre chefen for AV afdelingen hvad forskellen var imellem det tv jeg havde kig på og de andre modeller. Svaret bestod i at han fandt et papir frem med de forskellige tv, hvor der på stikordsform stod hvad de foskellige modeller kunne. Personligt var det den slags svar jeg ville forvente at få fra en ekspedient i en tilfældig køkken/IT/AV butik......

Så nej, man skal ikke bare stole på at folk ved hvad de taler om. Jeg ved ikke hvad der er mest skræmmende, om den pågældende medarbejder har løjet eller om han simpelthen ikke ved bedre!

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Popsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Popsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Popsi

ajaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Hej popsi - hvordan laver man resolution-in-resolution så 1280*720 kommer til at passe.

Bruger du selv denne metode, eller "nøjes" du som jeg med  1184*692 via powerstrip , som jeg nævnte for dig i et andet indlæg og som blev bekræftet og instrueret af "Jensen" , men som giver en anelse underscalering i siderne???

Grunden til mit spørgsmål er at jeg er i tvivl om man overhovedet kan se HDTV via pc'en med min opløsning når den tid kommer. Her bliver signalet nemlig scaleret fra 1366*768 til 1280*720

Popsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Må indrømme at jeg kun køre med 1280x720, og jeg også har lært at leve med en smule overscalering. Fanden være med det, alt andet køre jo perfekt på min maskine og det er stadig et utroligt godt billede Sony`en har.....

ajaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Må give dig ret, -Sony'en har et virkeligt godt og naturligt billede. Jeg forstår bare ikke at du kun har en smule overscalering, ( vi har også samme grafikkort). Min overscalering er markant !!!

Den øverste række ikoner på skrivebordet er ved 1280*720, kun halv synlig og den yderste række til venstre er der slet ikke. Det kan jeg ikke leve med. Ved 1184*692 passer det fint og alt er perfekt, blot er der i hver side af skærmen ca ½ cm sort stribe.

Spørgsmålet er om jeg ved den opløsning kan modtage og se HDTV via HTPC'en ??

Popsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Det skulle du og kunne, HD bliver, så`en som jeg har forstået det, sendt i 720 opløsning...

Ikon problemet har jeg også... har bare flyttet dem lidt ind på skrivebordet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes