Emne: Findes den optimale mp3 lyd? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Crackpoth Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey alle!
Hvordan får man det absolut bedste lydmæssig resultat ud af sine mp3'er?
Det var spørgsmålet, håber i har svarene!
OBS:
Dette er en tråd som blev oprettet fordi en anden tråd kørte lidt off-topic... det hænder jo
|
| |
Crackpoth Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ZuluDK skrev:
Det er meget forskelligt hvad folk synes, der lyder bedst. Generelt synes folk at deres eget udstyr lyder bedst.
Dine MP3'er vil ikke komme til at lyde bedre med et dårligere lydkort, det var ikke det jeg mente.
Det jeg mente var at det er den dårligste komponent i et setup, der begrænser de andre, og jeg synes at det er synd at det er kilden (altså MP3'erne), der skal være den begrænsende faktor, hvis du eller har et godt setup.
Men hvad jeg synes i denne sammenhæng kan jo være lidt ligegyldigt - det er dit setup og dig, der skal være tilfreds.
Jeg synes at du skal købe lydkortet, prøve dig frem, og se hvordan du synes det lyder med MP3'er vs CD lyd.
Held og lykke med det.
|
|
|
Mark.S skrev:
Et godt lydkort (eller en DAC) gør en forskel, også selvom det er mp3-filer man afspiller. Vil ikke sige at mp3-filer kommer til at lyde som CD-kvalitet med en ekstern DAC, men det lyder godt nok til, at jeg kan nyde en album encoded i 192+ kbps mp3.
Ang. at få det meste ud af mp3-filerne, er der faktisk noget du kan gøre. Jeg er ikke selv overbevist om at der er en faktisk forbedring, men kvaliteten bliver bestemt heller ikke værre
Kan læse at du har købt din musik over iTunes, det betyder nok også at du bruger den til at afspille din musik? Hvis det er tilfældet, står du nok lidt dårligt, da det ikke er muligt at udvide iTunes med plug-ins. Musik-filer købt over iTunes er også beskyttede, og det kan derfor være umuligt at afspille dem i et andet program. Er det tilfældet, er der ikke andet tilbage end at nyde musikken
WinAmp eller Foobar kan derimod udvides med forskellige plugins, jeg bruger selv WinAmp, så er det jeg vil forslå:
1. Windows har den 'egenskab,' at den sampler alle lydkilder sammen, og upsampler signalet til 48 kHz (også kendt som Kmixer) - og det vil vi helst ikke udsætte vores musik for. Derfor kan man enten bruge ASIO eller Kernel Streaming til at gå uden om Kmixeren. Med Winamp og dit Optoplay-lydkort, er det nemmest at bruge ASIO. Du skal bruge ASIO4ALL for at få Optoplay'en til at understøtte ASIO, og til WinAmp skal du hente ASIO-out-plugin'et
2. For at få den bedste decoder kvalitet fra WinAmp, kan du prøve enten Shibatch mpg123 eller MAD decoder
3. Optoplay'en undersøtter samplerates op til 24 bit / 96 kHz, så hvorfor ikke udnytte det? Med HQSoftProc Software Resampling kan du resample din 16 bit / 44.1 kHz mp3-fil op til 24 / 96.
...Og hvis du slet ikke har forstået noget af det jeg lige sagde, synes jeg bare du skal nyde musikken, det er trods alt det det handler om
|
|
|
ZuluDK skrev:
Mark.S skrev:
Et godt lydkort (eller en DAC) gør en forskel, også selvom det er mp3-filer man afspiller. Vil ikke sige at mp3-filer kommer til at lyde som CD-kvalitet med en ekstern DAC, men det lyder godt nok til, at jeg kan nyde en album encoded i 192+ kbps mp3.Ang. at få det meste ud af mp3-filerne, er der faktisk noget du kan gøre. Jeg er ikke selv overbevist om at der er en faktisk forbedring, men kvaliteten bliver bestemt heller ikke værre Kan læse at du har købt din musik over iTunes, det betyder nok også at du bruger den til at afspille din musik? Hvis det er tilfældet, står du nok lidt dårligt, da det ikke er muligt at udvide iTunes med plug-ins. Musik-filer købt over iTunes er også beskyttede, og det kan derfor være umuligt at afspille dem i et andet program. Er det tilfældet, er der ikke andet tilbage end at nyde musikken WinAmp eller Foobar kan derimod udvides med forskellige plugins, jeg bruger selv WinAmp, så er det jeg vil forslå:1. Windows har den 'egenskab,' at den sampler alle lydkilder sammen, og upsampler signalet til 48 kHz (også kendt som Kmixer) - og det vil vi helst ikke udsætte vores musik for. Derfor kan man enten bruge ASIO eller Kernel Streaming til at gå uden om Kmixeren. Med Winamp og dit Optoplay-lydkort, er det nemmest at bruge ASIO. Du skal bruge ASIO4ALL for at få Optoplay'en til at understøtte ASIO, og til WinAmp skal du hente ASIO-out-plugin'et2. For at få den bedste decoder kvalitet fra WinAmp, kan du prøve enten Shibatch mpg123 eller MAD decoder3. Optoplay'en undersøtter samplerates op til 24 bit / 96 kHz, så hvorfor ikke udnytte det? Med HQSoftProc Software Resampling kan du resample din 16 bit / 44.1 kHz mp3-fil op til 24 / 96....Og hvis du slet ikke har forstået noget af det jeg lige sagde, synes jeg bare du skal nyde musikken, det er trods alt det det handler om
Først brokker du dig over at Windows som default upsamler alt lyd til 48 kHz, derefter forslår du selv (nogle linier længere nede) at man skal manuelt tvinge musikken op i 96 kHz. Det giver jo ingen mening.
Baggrunden for at 44,1 kHz (CD) ikke skal upsamples til 48 eller 96 kHz er jo at 44,1 ikke går op i 48 eller 96. Hvis man kunne vælge at upsample til 88,2 kHz (2x44,1) ville det give lidt mening, men stadig du får ikke mere information (bedre lyd) ud af musikken ved at upsample eller upconvertere. Det eneste det plugin gør at at interpolere, altså gætte på hvilke informationer der skal puttes ind for at gå fra 44,1 kHz -> 96 kHz og 16 bit -> 24 bit.
Hele ideén med at bruge et ordentligt lydkort, ASIO og en god DAC er at få en bitperfect kopi af hvad der lå på CD'en over til DAC, hvor den så tager sig af konverteringen til analog.
|
|
|
Mark.S skrev:
zuluDK skrev:
Først brokker du dig over at Windows som default upsamler alt lyd til 48 kHz, derefter forslår du selv (nogle linier længere nede) at man skal manuelt tvinge musikken op i 96 kHz. Det giver jo ingen mening.
Det var faktisk også kun den halve sandhed om Windows Kmixer jeg kom med. Et andet, og nok større problem, er, at grundet Windows' SNR på kun 92 dB bliver de sidste to bits i en 16-bit signal overskrevet, så vi faktisk kun har 14 effektive bits tilbage.
zuluDK skrev:
Baggrunden for at 44,1 kHz (CD) ikke skal upsamples til 48 eller 96 kHz er jo at 44,1 ikke går op i 48 eller 96. Hvis man kunne vælge at upsample til 88,2 kHz (2x44,1) ville det give lidt mening, men stadig du får ikke mere information (bedre lyd) ud af musikken ved at upsample eller upconvertere. Det eneste det plugin gør at at interpolere, altså gætte på hvilke informationer der skal puttes ind for at gå fra 44,1 kHz -> 96 kHz og 16 bit -> 24 bit.
Det første jeg skrev var også, at det ikke nødvendigvis gav nogen forbedring, og at jeg personligt ikke kunne sige det ene var bedre end det andet. Så upsamplingen var skam bare ment som et "legetøj"
zuluDK skrev:
Hele ideén med at bruge et ordentligt lydkort, ASIO og en god DAC er at få en bitperfect kopi af hvad der lå på CD'en over til DAC, hvor den så tager sig af konverteringen til analog.
Jeps, men derfor er det vel ikke forbudt at prøve sig lidt frem? Når nu software er så let tilgængelig, er det jo bare at prøve sig frem, det kunne jo være man fik et interressant resultat
|
|
|
Ovenstående er postet for at begynde på den nye ;)
Til dem der vil se resten af den gamle tråd: Audiotrak Optoplay__________________
"Audio, video, disco" - "I hear, I see, I learn"
|
| Til top |
|
| |
Crackpoth Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skal starte...
For mig at se kan man gøre følgende:
- Have en så høj source fil som mulig
- Have et ordentligt lydkort som ikke re-sampler lyden
- Et ordentligt anlæg
 - En ordentlig forbindelse imellem computer og anlæg (helst digital)
Har tænkt lidt på om en ekstern DAC ville kunne gøre forskel?
Eller byd ind med jeres bud, så vi kan få en debat op og stå! __________________
"Audio, video, disco" - "I hear, I see, I learn"
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crackpoth skrev:
Hvis jeg skal starte...
For mig at se kan man gøre følgende:
- Have en så høj source fil som mulig
- Have et ordentligt lydkort som ikke re-sampler lyden
- Et ordentligt anlæg
- En ordentlig forbindelse imellem computer og anlæg (helst digital)
|
|
|
Jeg er enig, men jeg vil så forlænge den med at påstå at hvis man interesserer sig nok for lydkvalitet til at bekymre sig om punkt 2, 3 og 4, så bør enhver form for tabsgivende kompression være diskvalificeret. Jo, et bedre anlæg osv. kan gøre en MP3 "mindre ringe", men hvis man ønsker at opnå en seriøs lydkvalitet, og går så meget op i det at man vil til at diskutere 44.1 vs 48 kHz samplerate, så bør man starte med ikke at gøre selve kildematerialet ringere.
Mht. tankerne omkring lydkort osv, så har jeg skrevet lidt om det her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13891&K W=otto%2C+tc
Den tråd er godt nok ikke opdateret for nyligt, jeg bruger ikke PC'en til afspilning længere.
Crackpoth skrev:
Har tænkt lidt på om en ekstern DAC ville kunne gøre forskel?
|
|
|
Det afhænger 100% af det benyttede udstyr. Kort sagt, så skal der sidde en DAC et sted - det primære er at den skal være god. En ekstern DAC vil gøre en forskel, hvis den er bedre end den DAC den erstatter. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Crackpoth Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Det afhænger 100% af det benyttede udstyr. Kort sagt, så skal der sidde en DAC et sted - det primære er at den skal være god. En ekstern DAC vil gøre en forskel, hvis den er bedre end den DAC den erstatter. |
|
|
Okay, hvad ved du om DAC'en i en NAD T743v2 receiver? Kan det betale sig at erstatte den med en ekstern? Og hvis hvilken?
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|