| Forfatter |
|
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber virkelig der er en venlig sjæl, som kan være mig behjælpelig her.
Jeg har koblet mit 32" LCD-TV op til min HTPC, med et ATI Radeon 9800, via DVI. Panelet har en fysisk opløsning på 1366x768 og det er lykkedes mig at opnå 1:1 pixelmapping.
Der er dog 2 problemer:
-
Dels er der, når jeg kører 1366x768 eller 1360x768, en vandret blinkende linie der bevæger sig fra bunden af skærmen til toppen. Bemærk det kun er ved de nævnt opløsninger, hvor problemet er tilstede.
-
Derudover er der i højre side af panelet, 6 pixellinier som er let forvrængede.
Håber i kan hjælpe. På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Sool Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket LCD fjernsyn endte du med at vælge?
Har kunne læse i forskellige tråde, at du har været vidt omkring :)
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.
Jeg har en LE32R51, så jeg kan slet ikke komme så langt :(.
Så kan desværre ikke hjælpe dig.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sool skrev:
|
Ok.
Jeg har en LE32R51, så jeg kan slet ikke komme så langt :(.
Så kan desværre ikke hjælpe dig.
|
|
|
Du kan ikke opnå 1:1 pixelmapping på LE32R51 via DVI, desværre
|
| Til top |
|
| |
Sool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nope, der er jeg klar over.
Må leve med VGA, indtil samsungen ryger i soveværelset :)
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sool skrev:
|
Nope, der er jeg klar over.
Må leve med VGA, indtil samsungen ryger i soveværelset :)
|
|
|
Tjah, men så får du HDCP-problemet
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool: Er det problem reelt så stort som det gøres til?
Det er muligt at Vista pt. ikke understøtter VGA, men jeg tør vædde næsten hvad som helst på at det bliver ændret inden den færdige version - der bliver stadig solgt mange skærme uden DVI, og specielt firmaer har rigtigt mange af den slags stående i mange år.
Og hvis skærmen købes til en HTPC via. VGA, så giv da fanden i HDCP.
Ja - kvaliteten af VGA er måske ikke helt lige så god som DVI, men det er godt nok meget minimalt hvor meget det betyder i forhold til skærmens kvalitet.
Jeg har spekuleret en del over det siden jeg så dine indlæg om at skærmene ikke kunne køre 1:1 over DVI, og blev egentligt enig med mig selv i at det nok reelt ikke betød ret meget...
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
| Til top |
|
| |
Sool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er netop igang med at bygge mig en HTPC som jo så kommer til at køre over VGA til min Samsung skærm.
Jeg skal nok komme med en kvalitetsbeskrivelse når jeg når så vidt.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
|
Det er muligt at Vista pt. ikke understøtter VGA, men jeg tør vædde næsten hvad som helst på at det bliver ændret inden den færdige version - der bliver stadig solgt mange skærme uden DVI, og specielt firmaer har rigtigt mange af den slags stående i mange år.
|
|
|
Det er faktisk ikke nok, at skærmen har DVI-tislutningsmulighed. Den skal faktisk også have HDCP-decoder. Med det sagt tror jeg bestemt ikke Microsoft ændre deres kurs. De kender da markedssituationen, mht. antallet af nuværende solgte HDCP-skærme. Du kan helt sikkert regne med, at de vil benytte deres førende markedsposition til at trumfe det igennem overfor hardwareproducenterne. Kan man lære noget af historien er det da det.
Citér:
|
Og hvis skærmen købes til en HTPC via. VGA, så giv da fanden i HDCP.
|
|
|
Der var ikke noget jeg hellere ville, men det er en forudsætning for have at HD-signalkilder tilsluttet til sin skærm - ex. Vista.
Citér:
|
Jeg har spekuleret en del over det siden jeg så dine indlæg om at skærmene ikke kunne køre 1:1 over DVI, og blev egentligt enig med mig selv i at det nok reelt ikke betød ret meget...
|
|
|
Det betyder faktisk utroligt meget, hvis du laver en side by side sammenligning. Prøve at tænk over det. Kan du opnå 1:1 PM på skærmen er det kun HTPC'en er laver scaleringen. Hvis der ikke er, skal HTPC'en lave en scalering hvorefter den bliver genscaleret af skærmen. I sidstnævnte proces går der rigtig mange informationer tabt og billedkvaliteten bliver også derefter.
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool: Ja ja - det er jeg klar over.
Det jeg mente var at hvis du tager en skærm hvor du kan lave 1:1 over DVI, så vil billedet (hvis det var samme skærm) ikke være væsentligt ringere ved at lave 1:1 over VGA i stedet.
Det du så siger er at alle de andre skærme kan lave 1:1 over VGA, men ikke over DVI, og min påstand er så at jeg hellere vil have en god skærm med 1:1 over VGA, end en halvgod skærm med 1:1 over DVI.
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
|
zerocool: Ja ja - det er jeg klar over.
Det jeg mente var at hvis du tager en skærm hvor du kan lave 1:1 over DVI, så vil billedet (hvis det var samme skærm) ikke være væsentligt ringere ved at lave 1:1 over VGA i stedet.
Det du så siger er at alle de andre skærme kan lave 1:1 over VGA, men ikke over DVI, og min påstand er så at jeg hellere vil have en god skærm med 1:1 over VGA, end en halvgod skærm med 1:1 over DVI.
Mvh
Brian
|
|
|
Jeg kan kun give dig ret, Binnerup. Vil du dog, som jeg, købe noget der er fremtidssikret er der ingen vej uden om HDCP og dermed digetal tilslutning.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg kommet lidt videre og håber, at der er nogen, med nedenstående informationer, kan få mig sporet ind på en løsning.
Har nu siddet i et par timer og rodet med indstillingerne i Powerstrip. Det er lykkedes mig følgende:
- At få den vandrette blinkende streg til dels at bevæge sig hurtigere og langsommere, samt tillige i modsatte retning. Altså oppefra og ned. Dog er det ikke lykkedes mig, at fjerne den helt.
- At fjerne forvrængningen i højre side (det ser faktisk ud som om alle pixellinierne er aktiverede). Når denne indstilling er aktiveret er der dog ikke længere 1:1 pixelmapping på det vandrette niveau. Jeg tror måske problemet ligger i de ekstra 6 aktiverede pixellinier.
Bemærk at de 2 punkter er ved 2 forskellige indstillinger.
Af TV-manualen fremgår det, at 1366x768 kører med 48.387 Hz i det horizontale niveau og 60.00 Hz i vertikal frekvens. Håber at det hjælper nogen til at kunne hjælpe mig
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool: Ja - det er jo det der var mit oprindelige spørgsmål - om det reelt er så forbandet vigtigt at den er fremtidssikret til HDCP, da HDCP i princippet er ligegyldigt så længe du kan køre VGA via. en HTPC, og skærmen alligevel er købt efter en HTPC.
Når HDCP for alvor begynder at blive brugt er skærmen alligevel nok meget lidt værd - og jeg tror bestemt ikke på at Windows Vista ikke vil understøtte VGA - som jeg skriver - muligvis i beta'en, men ikke i det færdige produkt.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
MortenSchmidt Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Situationen med den nye windows er at prøver man at afspille kopibeskyttet materiale (HD-DVD f.eks.) på en skærm uden HDCP, bliver det vindue enten sort eller - hvis content provideren har givet tilladelse - nedskaleret til en lavere opløsning og derefter opskaleret igen, så det bliver dårligere kvalitet.
Men lur mig om ikke nogen finder på at bryde kopisikringen og tilbyder alternative software-afspillere og/eller hackede codecs som kan bruges til andre players.
Jeg tror ikke Microsoft har specielt onde intentioner her, men hvis de skal udføre deres strategi om at få alt media og home entertainment osv. ind over deres windows-maskiner, så er de da i dette tilfælde nød til at spille efter holywood's regler.
På den anden side vil folk forståeligt nok være rasende over at deres ellers udenmærkede hardware ikke kan bruges til at se HD-DVD på windows. Enig med binnerup, det kan jo nå og gå hen og blive lavet om.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det, Brian. Når det kommer til fremtidssikring er det som oftest en utopi. Ikke mindst hvad angår afskrivningen på ens udstyr
Du ved sikkert godt selv, at når man sætter sig noget for hovedet skal det f***** fungere. Med det sagt og da jeg ved hvor stor en computerwizz du er, kan du så evt. hjælpe mig med mit problem? Jeg er som nævnt kommet lidt af vejen:
zerocool skrev:
|
Nu er jeg kommet lidt videre og håber, at der er nogen, med nedenstående informationer, kan få mig sporet ind på en løsning.
Har nu siddet i et par timer og rodet med indstillingerne i Powerstrip. Det er lykkedes mig følgende:
- At få den vandrette blinkende streg til dels at bevæge sig hurtigere og langsommere, samt tillige i modsatte retning. Altså oppefra og ned. Dog er det ikke lykkedes mig, at fjerne den helt.
- At fjerne forvrængningen i højre side (det ser faktisk ud som om alle pixellinierne er aktiverede). Når denne indstilling er aktiveret er der dog ikke længere 1:1 pixelmapping på det vandrette niveau. Jeg tror måske problemet ligger i de ekstra 6 aktiverede pixellinier.
Bemærk at de 2 punkter er ved 2 forskellige indstillinger.
Af TV-manualen fremgår det, at 1366x768 kører med 48.387 Hz i det horizontale niveau og 60.00 Hz i vertikal frekvens. Håber at det hjælper nogen til at kunne hjælpe mig
|
|
|
Jeg bruger et testmønster til at konfigurere opsætningen på.
Ved sidstnævnte, af de ovenstående, powerstripindstillinger se det sådan ud:

Når jeg opnår 1:1 pixelmapping vil det se sådan ud:

På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, skulle du ikke spørge ham den kloge sælger om det når butikken åbner i morgen ? 
Ville gerne hjælpe dig hvis Jeg kunne Er der nogle overscan-indstillinger i TV'et ?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenSchmidt skrev:
|
Hmmm, skulle du ikke spørge ham den kloge sælger om det når butikken åbner i morgen ? 
|
|
|
Jeg ved ikke lige hvor meget han kan hjælpe, men det kan være en af deres teknikere kan?
Citér:
|
Ville gerne hjælpe dig hvis Jeg kunne Er der nogle overscan-indstillinger i TV'et ?
|
|
|
Kun på VGA-indgangen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skrev i den anden tråd at sælgeren kørte 1:1 DVI med en derhjemme. Så må han da også kunne forklare hvordan man gør ? Ihvertfald som minimum opremse hans grafikkort og indstillinger ?
Det er da fint hvis nogle her kan hjælpe dig, men havde du ikke lige fundet ud af at ingen af de skærme fokl har kan køre 1:1 DVI ?
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|