Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: RGB-forbindelse flimrer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 April 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Det er omsider lykkedes mig at finde opskriften på at få TV-udgangen på mit VIA Epia MS bundkort til at levere SCART-RGB, og jeg har lavet et kabel/stik efter denne opskrift (leveret af VIAs tekniske support):

EPIA MS JTV SCART Cable
-----------------------------------------------------------
Pin1 (+2.5)              Pin16
Pin2 (NC)         &n bsp;     NC
Pin3 (B)         &nb sp;       Pin7
Pin4 (G)         &nb sp;       Pin11
Pin5 (Gnd)         & nbsp;    Pin21, Pin17, Pin13, Pin9, Pin5
Pin6 (Gnd)         & nbsp;    Pin18, Pin14, Pin8
Pin7 (NC)         &n bsp;     NC
Pin8 ( R )           ;     Pin15
Pin9 (CSO)         & nbsp;   Pin19 , Pin20

De pins, der skal forbindes indbyrdes (21, 17 o.s.v.) har jeg samlet med en "bro" bestående af et stykke kobberledning fra et installationskabel, hvorefter jeg har loddet forbindelsesledningen til broen. Jeg har ikke skærmet ledningerne, der er ca. 5 cm lange.

Problemet er, at nu, hvor jeg har forbundet det hele og tester med tv-et, står billedet pænt, men ca. hver tredie/fjerde sekund bliver billedet i et kort øjeblik let uldent samtidig med at det rykker en cm til venstre for derefter at rykke tilbage på plads og blive skarpt igen.

Hvor skal jeg lede efter fejlen? Tyder det på manglende skærmning af kablet, eller kan det være noget andet, fx sync, der ikke er korrekt?. Hvis det er støj, hvordan i alverden skærmer man så sådan et kabel? Der er jo ikke en separat jord til hver forbindelse, så selv, hvis jeg bruger skærmet kabel er jeg jo nødt til at splitte dem på et ret langt stykke? Vil det være bedre at erstatte broerne med enkelte ledninger, som så samles?

Det skal lige siges, at "stikket" på bundkortet er en dobbelt stiftrække, som er placeret tæt på bagkanten, og ledningerne passerer ikke strømforsyning eller lignende på deres vej til kabinettet.

Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes