| Forfatter |
|
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har overvejet at købe et grafikkort med component udgang og et
Panasonic PD50 for at få et godt billede på min HTPC...(som mange andre
er jeg dødtræt svideo-ud og gider ikke lege med RGBHV->RGB)
Spørgsmålet er bare om jeg får et godt billede? nogle derude der har prøvet det?
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=15&Parent= &Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equ al100=&Direction101=2&Sorted101=&Direction743=2& amp;Sorted743=&Direction102=2&Sorted102=&Directi on97=2&Sorted97=&Direction937=2&Sorted937=&D irection27034=2&Sorted27034=&Direction532=2&Sort ed532=&Direction671=2&Sorted671=&True1911=&T rueval1911=28193&True1910=&Trueval1910=28191&Tru e1912=&Trueval1912=28196&True1915=&Trueval1915=9 6677&True1913=1&Trueval1913=28197&True1914=& Trueval1914=28199&True26090=&Trueval26090=98064& Submit.x=33&Submit.y=5
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti-5000 skrev:
|
Nu virker linket.
Hvorfor ikke bruge DVI-udgang. Er det Panasonic PD50 ikke et plasma/lcd?
|
|
|
Takker,
Nej det er er et crt. Et af de bedste og få gode der har component indgang... men dvi på plama/lcd er self det optimale men prisen er også en helt helt anden...
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt jeg har lige nøjagtigt også tænkt på den ide, så jeg lytter lige med...
Jeg har forsøgt med vga>scart men det kan ikke rigtigt bruges til tekst, men er godt til billeder selv på et 50 hz crt.
Jeg ved ikke om jeg vil give dig ret i at plasma'en skulle være bedre end det setup du vil lave her. Sådan som plasma/LCD verdenen ser ud idag Crt'en giver i min verden det bedste billed (film!!) uanset pris, og pd50'eren er vel nok noget af det bedste der kan købes for penge, man må bare have en kæmpekasse i stuen. Ikke kønt, men godt.
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
... det ser ud som om vi kommer til at lytte længe...
billedmæssigt er det rigtigt at pd50 er meget bedre end LCD/PLASMA men løsningen med PC-DVI-LCD tror jeg samlet set giver et bedre billede end PC-Component-CRT, men det er jo det jeg har startet tråden for at finde ud af..
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også tro at PC-DVI-LCD er klart bedst til tekst og genrelt pc brug men samlet set til htpc brug (bevægelige billeder)er jeg af den overbevisning at det er vejen at gå, hvis man kan leve med en "kasse" og så bliver det jo ikke dårligere af at det er en klart billigere løsning!!
Men som sagt kunne jeg, ligesom dig(JLH), godt tænke mig at vide hvor skarpt tekst stod på sådan en skærm. Jeg vil gerne bruge den som skærm i stuen så jeg også kan sende en mail mm. fra sofa'en samt bruge den til mit beyondtv3 epg program. Men selvom jeg har et af de bedste tv kort i pc'en kan det ikke lave et billed der bare ligner det som tv'et selv kan præstere ved en direkte udsendelse. Derfor kunne det være kanon at have et crt der kunne begge dele indtil de(producenterne) kommer med en god og billig fladskærms enhed.
|
| Til top |
|
| |
Demogorgon Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske en anelse off-topic, men jeg har selv luret en del på emnet.
For mit vedkommende er grafikkort med component udgang ikke helt den forkromede løsning jeg leder efter.
ATI har forresten en DVI til component dongle til deres kort ude nu, så
det kunne evt være en billigere metode til at teste kvaliteten.
Jeg har selv et panny CRT TV med component, dog ikke det helt store med acuity.
Jeg har overvejet at købe en transcoder (koster $100-$150) der laver et alm. vga eller dvi signal om til f.eks. 480p.
Den her til $130 ser ud til at kunne det meste:
http://www.ramelectronics.net/html/PC-TV_video_adapter.html
Er der nogle af jer der har erfaringer/fordomme/forventninger til dette?
Jeg kan godt lide løsningen fordi jeg vil have linux understøttelse og et mindre, billigere, passivt kølet grafikkort.
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se nærmere på dette link, de har et fint udvalg-se under HTPC
http://www.dvdplayer.de
__________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjoo de har jo nogle ok ting, men det er jo ikke lige det jeg leder efter. Jeg behøver ikke en seperat video processor, det klare min htpc ganske fint. Pointen med mit set up er, som altid ved en htpc, at kunne se god kvalitet video samtidig med at man kan benytte sig at en pc´ ganske udemærkede funktioner, eks epg mail og meget meget andet. Jeg kunne derimod godt tænke mig at vide hvordan billedet fra et grafikkort med med component ud ser ud på et progressive scan crt... Det ser desværre ikke ud som om der er nogen herinde der ligger inde med denne form for info, så jeg må lede lidt mere...
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demogorgon skrev:
Jeg har overvejet at købe en transcoder (koster $100-$150) der laver et alm. vga eller dvi signal om til f.eks. 480p. Den her til $130 ser ud til at kunne det meste: http://www.ramelectronics.net/html/PC-TV_video_adapter.html
Er der nogle af jer der har erfaringer/fordomme/forventninger til dette?
|
|
|
En overvejelse jeg også har gjort mig en del gange i tidens løb. Sidst jeg undersøgte muligheden (1år+ siden) var den generelle holdning dog, at det skulle man holde sig fra, med mindre det var en meget god kvalitets transcoder, der dengang lå i 5000+ kr. Alternativt kunne man ligeså godt bruge svideo ud og kalibere den så godt som muligt.
Men jeg regner med dit crt har component(da du vil køre 480p) så hvorfor ikke bare købe et af de nævnte grafikkort, der er da flere af dem der ikke koster mere end 150$ i stedet for at kikke på en transcoder??
|
| Til top |
|
| |
Demogorgon Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 30 Marts 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
-JLH- skrev:
Pointen med mit set up er, som altid ved en htpc,
at kunne se god kvalitet video samtidig med at man kan benytte sig at
en pc´ ganske udemærkede funktioner, eks epg mail og meget meget
andet. Jeg kunne derimod godt tænke mig at vide hvordan billedet
fra et grafikkort med med component ud ser ud på et progressive scan
crt... Det ser desværre ikke ud som om der er nogen herinde der ligger
inde med denne form for info, så jeg må lede lidt mere... |
|
|
Jeg har ikke noget konkret jeg kan oplyse, men jeg har læst mig til, på
et andet forum, at component er at foretrække. Dernæst RGB, og til
sidst S-video og composite. Man vinder dog mindre ved component på alm.
fjernsyn, end på et HDTV.
Jeg har desuden hørt rigtigt gode ting om ATI's component dongle.
-JLH- skrev:
|
Men jeg regner med dit crt har component(da du vil køre 480p) så
hvorfor ikke bare købe et af de nævnte grafikkort, der er da flere af
dem der ikke koster mere end 150$ i stedet for at kikke på en
transcoder??
|
|
|
Jep, det kan bare det hele, det fjernsyn 
Jeg kigger på transcodere, fordi jeg er ved at bygge et nyt system, og
jeg ikke vil bindes til noget....RADEON kort har ikke den fede support
i linux, og den component dongle virker kun i windows.
GeForce 6600 serien har component i tv-out stikket (hvis fabrikanten ikke har disabled det), så man skal lede og være heldig.
Desuden er det ikke engang sikkert at jeg får plads til et grafikkort i
min box, og hvis jeg gør, vil jeg nok foretrække noget der er passivt
kølet.
Jeg har hørt rigtigt gode ting om f.eks. audio authority's transcoder,
og en sådan løsning ville jo være helt uafhængig af hvad jeg smider i
min box af hard- og software.
Hvis transcoders ikke gør billedet bedre, vil jeg nok kigge efter et GeForce 6600 med component og en zalman passiv køler.
Men med mindre at jeg finder ud af at transcoders virkelig er noget
skidt inden da, regner jeg med at bestille en snart(imorgen måske)
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 31 Marts 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg er kommet til den konklusion, dog uden at have set det , at du ikke får et meget bedre billede ved pc-component-crt end pc-svideo-crt.
Grunden til at jeg skulle vælge component løsningen var at jeg dermed kunne sende et evt 1280x720 ud af min pc. Men der findes ikke crt'er i dk der kan modtage dette signal, hvilket betyder at grafikkortet scaler ned til 480p og derefter scaler crt'et op til den opløsning det pågældende crt nu engang køre. Ikke optimalt, især ikke for en PD50 ejer hvor fjernsynet jo køre internt med en højopløsning. Jeg tror jeg venter på "PD70" eller hvad det nu kommer til at hedde... På dette grundlag er jeg sikker på at PC-DVI-LCD er det optimale setup...
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, men alligevel
Også uden at have set det....
Jeg har en ældre skærm der viser 480x640 60 hz og her står tekst og billed superskrapt i forhold til min pc-svideo-crt løsning.
Jeg kan ikke lige se at det skulle blive ringere på en PD50 da det scanner højere. Uanset om det scaler op eller ned må det give et bedre billed til tekst i og med det er et progressivt signal. Jeg skal se det før jeg ikke tror på den løsning her som det ultimative hvis man kan leve med "kassen"
|
| Til top |
|
| |
Demogorgon Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvad, er det ved at blive en principsag for mig at finde ud af, hvordan det kommer til at se ud med en transcoder.
Jeg har læst mange reviews der siger, at component er meget bedre, og at en transcoder virker fortrinligt.
Jeg kan lige smide en melding når jeg har prøvet det.
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
|
OK, men alligevel
Også uden at have set det....
Jeg har en ældre skærm der viser 480x640 60 hz og her står tekst og billed superskrapt i forhold til min pc-svideo-crt løsning.
Jeg kan ikke lige se at det skulle blive ringere på en PD50 da det scanner højere. Uanset om det scaler op eller ned må det give et bedre billed til tekst i og med det er et progressivt signal. Jeg skal se det før jeg ikke tror på den løsning her som det ultimative hvis man kan leve med "kassen"
|
|
|
Jeg er sikker på at du har ret mht. 640x480. Jeg fik bare ikke beskrevet at jeg ønskede at køre højere opløsning samt 16:9. Min fejl. Jeg mener ikke at 640x480 er særligt ok på et 32"... hvis man ønsker andet en film...
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så nemlig at bla. loewe og metz laver nogle vga moduler man sætter i kassen og vupti progressivt 480x640(720??)
Jeg tror stadig at det vil give et godt billed, uanset opløsning vil man slippe for scannings forstyrelsen og det alene er nok det der forstyrre mest ved tekst læsning, som sagt tidligere....... uden at have set det
Jeg så i hifiklubbens blad fra 2003 at man kunne købe et "internet-modul" med keyboard og hardware for 10k. Der må være nogen derude der anvender denne løsning.....
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
|
Jeg så nemlig at bla. loewe og metz laver nogle vga moduler man sætter i kassen og vupti progressivt 480x640(720??)
Jeg tror stadig at det vil give et godt billed, uanset opløsning vil man slippe for scannings forstyrelsen og det alene er nok det der forstyrre mest ved tekst læsning, som sagt tidligere....... uden at have set det
Jeg så i hifiklubbens blad fra 2003 at man kunne købe et "internet-modul" med keyboard og hardware for 10k. Der må være nogen derude der anvender denne løsning.....
|
|
|
Jep, men ved at vente et årstid kommer der vel "HDTV ready" crt'er ud i DK og så kan man få den bedste fra LCD(opløsning) og det bedste fra crt(kontrast og farve). De er ude i usa så det er vel kun et spørgsmål om tid...
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har helt sikkert ret, jeg så samsung laver nogle der kan....
Men jeg fiskede også efter en økonomisk løsning...du ved....brugt PD50 og ATI dongle...der kommer nok nogle brugte på markedet, når dem der har slanter skal have plasma/LCD....
Hvis vi venter på den løsning som du nævner kommer det til at koste...
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 02 April 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. ok men har du set nogle der kan fremvise progressivt billed??? Eller det kommer måske ud på et med 1080i, jeg har ingen ide om hvor stor syns mæssig forskel der er på 1080i og 720p men det er der sikkert mange herinde der ved en masse og og har prøvet det...
|
| Til top |
|
| |