Emne: Forstærker til Helicon 300? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Soren1992 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2014 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle jer hifi-entusiaster.
Jeg har pt. et stereoanlæg der lyder som følger: Thule Ia350b, Dali Helicon 300 mk1. og Musical Fidelity m1 dac.
Jeg har egentlig været ok (og så ikke mere) tilfreds med anlægget indtil nu. Diskanten er utrolig præcis og flot, men
desværre er mellemtonen meget tilbagelænet/passiv/underspillet - Jeg tror her det er Thulen der sætter sit aftryk.
Jeg hørte så i weekenden en vens anlæg bestående af en 3000 krs. surroundreceiver og dali Zensor 7 højtalere og det lød
overraskende godt til pengene og umiddelbart også meget enggagerende. Samtidig var der ikke nogle synderlig store
problemer med bassen, selvom rummet ligner mit eget til forveksling: Betonvægge og ca. 22 kvm.
Som overskriften inddikerer, så kunne jeg godt tænke mig nogle forslag til hvad kunne passe godt sammen med mine dali
helicon højtalere. Om jeg bør skifte forstærker, højtalere eller begge dele? Om jeg kan opnå en god lyd med en surround
receiver a la Pioneer sc-lx57 f.eks. (som samtidig er smart pga. trådløshed) Man kan jo sige, at en 2,5 vejs højtaler med
forudvendt basport ville gøre det acceptabelt at have netop sådan en type højtaler, som samtidig ville kunne give noget
mere krop til lyden. Jeg savner lidt 'jeg kommer til at sidde og vippe med fødderne effekten'.
Vigtigt at nævne er måske at jeg trods det lidt dårligere kildemateriale alligevel kun bruger Spotify Premium, da jeg synes
det er praktisk i mange henseender. Jeg hører mange forskellige genre: Pop, rock, klassisk, elektronisk, rap, R&B, blues
med flere.
Mit lytte rum er aflangt og har et stort tæppe foran højtalerne for at undgå refleksioner i gulvet. Højtalerne står med ca. 40
cm til bagvæg (fra det bagerste af højtaleren til væggen). Ellers så er rummet rimelig minimalistisk indrettet m. tynde
gardiner. Synes dog ikke det er noget kæmpe problem ved små lydniveauer - dog kan det skyldes at anlægget er ret
tilbageholdent i
mellem- og bastonerne.
Pt. er fordelingen 90% musik og 10% film, hvor jeg dog i perioder ser mere film end dette. Jeg kunne godt på længere sigt
finde på at
udbygge til surround med en center og 2 bagkanaler. Det bliver dog nok ikke aktuelt med bagkanaler i den nuværende
lejlighed (flytter
tidligst om 2½ år)
Hvad foreslår I (begrund gerne) -Jeg er ihvertfald meget i tvivl om, om jeg har udnyttet/fordelt pengene ordentlig ift. udbytte
på lydsiden.
Hvis der er nogle informationer, som I skal bruge, som ikke er nævnt, så sig endelig til
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen til, jeg synes du skal kigge efter en hybrid konstruktion med rør og transistor, og især Pathos, de spiller utrolig godt hvor kendetegnene er detaljer, varme og dybde, som får en til at blive ved med at lytte. Især mellemtonegengivelsen er superb.
Må ærlig talt indrømme, at jeg ikke giver meget for surround i forhold til et solidt stereo setup, hvor det er downmixed, især stemmegengivelsen kan slet ikke være med et godt stereo setup
Vincent laver også nogle fede hybrid konstruktioner __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
Soren1992 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak.
Jeg har endnu ikke lyttet til nogen rørforstærkere (eller hybrid), da jeg helst ser at finde noget vedligeholdelsesfrit -jeg er
nemlig ikke gør-det-selv-kyndig ift. at skifte ting og kan godt lide kontinuitet på dette punkt. Måske man kan finde en alm.
integreret forstærker med nogle af de samme dyder: Varm, fyldig mellemtone og bas. En detaljeret diskant uden skarpe s-
lyde osv?
Kan det være at højtalerne måske ikke er det rigtige valg ift. den lyd jeg efterspørger? Jeg er igen i tvivl, men synes
tidligere at være godt tilfreds med Dali - måske en 2,5 vejs gulvhøjtaler (f.eks. Sonus faber venere 2.5) kunne ofre en
fyldigere mellemtone og bas, som jeg især finder vigtig ved elektronisk musik (dance, house, techno, low-beat osv.)
Der skal ihvertfald ikke være nogen tvivl om at jeg foretrækker et anlæg, der har er musikalsk og skaber en stemning
fremfor et (for mig at se) kedeligt, analytisk anlæg.
Jeg tror muligvis ikke I aner, hvor taknemmelig jeg er for jeres hjælp - den betyder en del! :)
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Soren1992 skrev:
Mange tak.
Jeg har endnu ikke lyttet til nogen rørforstærkere (eller hybrid), da jeg helst ser at finde noget vedligeholdelsesfrit -jeg er
nemlig ikke gør-det-selv-kyndig ift. at skifte ting og kan godt lide kontinuitet på dette punkt. Måske man kan finde en alm.
integreret forstærker med nogle af de samme dyder: Varm, fyldig mellemtone og bas. En detaljeret diskant uden skarpe s-
lyde osv?
Kan det være at højtalerne måske ikke er det rigtige valg ift. den lyd jeg efterspørger? Jeg er igen i tvivl, men synes
tidligere at være godt tilfreds med Dali - måske en 2,5 vejs gulvhøjtaler (f.eks. Sonus faber venere 2.5) kunne ofre en
fyldigere mellemtone og bas, som jeg især finder vigtig ved elektronisk musik (dance, house, techno, low-beat osv.)
Der skal ihvertfald ikke være nogen tvivl om at jeg foretrækker et anlæg, der har er musikalsk og skaber en stemning
fremfor et (for mig at se) kedeligt, analytisk anlæg.
Jeg tror muligvis ikke I aner, hvor taknemmelig jeg er for jeres hjælp - den betyder en del! :) |
|
|
De fleste hybride konstruktioner er bygget med rør i indgangen og derfor slider det ikke så meget i forhold til konstruktioner med
udgangs rør, og vil typisk kunne holde cirka 5års tid ved normalt brug. Det er forresten pærenemt at skifte rør, det er somregel
bare at hive dem ud af soklen og stikke nye rør i.
Nu kan jeg ikke helt huske hvordan Dali Helicon 300 lyder, men kunne godt forestille mig de er rimelig følsomme iht.
forstærkerdelen, så tror sagtens du kan opnå den lyd du efterspørger ved at parre dem med en varmere og mere musikalsk
forstærker. Et andet bud kunne sagtens være Naim.
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
Soren1992 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Usse skrev:
De fleste hybride konstruktioner er bygget med rør i indgangen og derfor slider det ikke så meget i forhold til konstruktioner
med
udgangs rør, og vil typisk kunne holde cirka 5års tid ved normalt brug. Det er forresten pærenemt at skifte rør, det er
somregel
bare at hive dem ud af soklen og stikke nye rør i.
Nu kan jeg ikke helt huske hvordan Dali Helicon 300 lyder, men kunne godt forestille mig de er rimelig følsomme iht.
forstærkerdelen, så tror sagtens du kan opnå den lyd du efterspørger ved at parre dem med en varmere og mere musikalsk
forstærker. Et andet bud kunne sagtens være Naim.
|
|
|
Følsomme? -Jeg har læst flere steder at højtalerne kræver en del effekt. Dog ikke så mange som min thule har
nødvendigvis.
Ud fra det du skriver, læser jeg det som om at Naim er varm og musikalsk - er det korrekt forstået?
Umiddelbart når jeg tidligere har kigget rundt efter Naim, så har de ikke meget mere end 80 watt. Tror du ikke det bliver til
den lave side parret med en effektkrævende højtaler?
|
Til top |
|
|
wazix Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
Sendt: 24 Marts 2014 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du mangler effekt og er villig til at købe brugt, så kunne en Classic 6.6 være en mulighed. Den spiller faktisk ret lækkert og med en god snert varme :-)
Fandt lige en på dba nu her. http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-classic/id-10061103 62/
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 24 Marts 2014 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
din thule er til den slanke analytiske side og kan hurtigt lyde kedelig hvis den er parret med forkert udstyr din dac har det
samme problem
dali H 300 er tilgengæld et godt valg hvis du går mere efter musikalitet end det analytiske.
fine forslag til mærker i tråden, vincent, classic, cayin ville alle være gode bud på mærker der giver dig lidt mere fylde i
lyden.
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2057
|
Sendt: 24 Marts 2014 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i tråden.
Jeg havde tidligere Helicon 400, drevet af Holfi forstærkere, både Power 8 og NB1. De ville alle kunne bruges til din 300.
Tror en integra 88 ville være fed på de højttalere.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
Soren1992 Forum Bruger

|
Sendt: 20 April 2014 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og en Nad m3 f.eks.? Hvad siger I til den?
Jeg må nok indrømme at jeg ikke kender så meget til de andre produkter - har dog hørt om dem før.
|
Til top |
|
|
Britney Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 20 April 2014 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville kigge på højttalerne først, så opnår du meget lettere den lyd du ønsker...
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 20 April 2014 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Soren1992 skrev:
Usse skrev:
De fleste hybride konstruktioner er bygget med rør i indgangen og derfor slider det ikke så meget i forhold til konstruktioner med udgangs rør, og vil typisk kunne holde cirka 5års tid ved normalt brug. Det er forresten pærenemt at skifte rør, det er somregel bare at hive dem ud af soklen og stikke nye rør i.
Nu kan jeg ikke helt huske hvordan Dali Helicon 300 lyder, men kunne godt forestille mig de er rimelig følsomme iht. forstærkerdelen, så tror sagtens du kan opnå den lyd du efterspørger ved at parre dem med en varmere og mere musikalsk forstærker. Et andet bud kunne sagtens være Naim.
|
|
|
Følsomme? -Jeg har læst flere steder at højtalerne kræver en del effekt. Dog ikke så mange som min thule har nødvendigvis. Ud fra det du skriver, læser jeg det som om at Naim er varm og musikalsk - er det korrekt forstået? Umiddelbart når jeg tidligere har kigget rundt efter Naim, så har de ikke meget mere end 80 watt. Tror du ikke det bliver til den lave side parret med en effektkrævende højtaler? |
|
|
Følsomme i betydningen at de er kræsne med, hvad der sender strøm til dem.
H300 kender jeg ganske godt, og har under kendte forhold brugt dem med flere forskellige forstærkere, herunder Electrocompaniet, Thule PR/PA250, Unison, Carver(Sunfire), Acurus og en Lectron rørdims. Med samtlige forstærkere og kombinationer heraf har de H300 opført sig eksemplarisk, og videreformidlet de relativt subtile forskelle i lydsignatur, de forskellige forstærkere har bidraget med. Jeg har dog ved flere lejligheder oplevet, at de er ganske kræsne med hvordan de placeres i rummet, og at der her kan hentes større forskelle end skift af forstærker kan bidrage med.
Jeg tror den største synder i dit setup er det, der nok ikke lige lader sig udskifte, nemlig dit rum.
Har du leget med forskellige opstillinger i rummet? Spillet på den modsatte led, eller sågar på skrå? __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 20 April 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren
Bare lige for en god ordens skyld... Naim's forstærkere er strømstærke og deres watt opgivelse er udtalt konservativ, forstået
på den måde at 80 "Naim watt" (fx. supernait) ville være mere end rigeligt til at rykke dine dali højttalere rundt. Min gamle NAD
M3 blev fuldstændigt udspillet af min nuværende Naim Nait XS, hvis denne subjektive erfaring kan bruges til noget:-)
__________________ Rega RP-6 pladespiller, Rega Exact PU, Rega Brio R, Chord Cadenza RCA, Rega DAC, Naim Nac a5 højttalerkabel, Spendor A6 højttaler.
|
Til top |
|
|
Soren1992 Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2014 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brok skrev:
Soren1992 skrev:
Usse skrev:
De fleste hybride konstruktioner er bygget med rør i indgangen og
derfor slider det ikke så meget i forhold til konstruktioner med udgangs rør, og vil typisk kunne holde cirka 5års tid ved
normalt brug. Det er forresten pærenemt at skifte rør, det er somregel bare at hive dem ud af soklen og stikke nye rør i. Nu
kan jeg ikke helt huske hvordan Dali Helicon 300 lyder, men kunne godt forestille mig de er rimelig følsomme iht.
forstærker. Et andet bud kunne sagtens være Naim. |
|
|
Følsomme? -Jeg har læst flere steder at højtalerne kræver en
del effekt. Dog ikke så mange som min thule har nødvendigvis. Ud fra det du skriver, læser jeg det som om at Naim er varm
og musikalsk - er det korrekt forstået? Umiddelbart når jeg tidligere har kigget rundt efter Naim, så har de ikke meget mere
end 80 watt. Tror du ikke det bliver til den lave side parret med en effektkrævende højtaler? |
|
|
Følsomme i betydningen at de er kræsne med, hvad der sender strøm til dem.
H300 kender jeg ganske godt, og har under kendte forhold brugt dem med flere forskellige forstærkere, herunder
Electrocompaniet, Thule PR/PA250, Unison, Carver(Sunfire), Acurus og en Lectron rørdims. Med samtlige forstærkere og
kombinationer heraf har de H300 opført sig eksemplarisk, og videreformidlet de relativt subtile forskelle i lydsignatur, de
forskellige forstærkere har bidraget med. Jeg har dog ved flere lejligheder oplevet, at de er ganske kræsne med hvordan de
placeres i rummet, og at der her kan hentes større forskelle end skift af forstærker kan bidrage med.
Jeg tror den største synder i dit setup er det, der nok ikke lige lader sig udskifte, nemlig dit rum.
Har du leget med forskellige opstillinger i rummet? Spillet på den modsatte led, eller sågar på skrå? |
|
|
Javel ja. Altså jeg har rykket mine højtalere en del tættere på hinanden (de står nu ca. 1,5 meter fra hinanden med 3 meter
til lyttepositionen) og det har givet noget mere mellemtone og bas, hvilket er lækkert. Dog synes jeg det lige mangler det
sidste. Ved ikke rigtigt hvordan jeg ellers kan ændre på det, uden at famle i blinde. De har i forvejen godt og vel en 0,5
meter til bagvæggen.
|
Til top |
|
|
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
Sendt: 22 April 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holfi går fantastisk på de højtalere. Den Holfi Intergra 88 er bare fed til dem.
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2057
|
Sendt: 25 April 2014 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Soren1992 skrev:
Javel ja. Altså jeg har rykket mine højtalere en del tættere på hinanden (de står nu ca. 1,5 meter fra hinanden med 3 meter
til lyttepositionen) og det har givet noget mere mellemtone og bas, hvilket er lækkert. Dog synes jeg det lige mangler det
sidste. Ved ikke rigtigt hvordan jeg ellers kan ændre på det, uden at famle i blinde. De har i forvejen godt og vel en 0,5
meter til bagvæggen. |
|
|
Det lyder som en noget 'langbenet' trekant, hvilket ikke er optimalt for din oplevelse af stereolyden.
Har du mulighed for at gøre trekanten mere ligesidet, måske rykke tættere på højttalerne, og flytte dem lidt længere fra
hinanden, lidt som dette:
(om de skal vinkles som på billedet må du lege med for at finde ud af hvad du foretrækker).
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
Soren1992 Forum Bruger

|
Sendt: 25 April 2014 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan havde jeg det før, og der var lyden jo netop vildt tynd og manglede endnu mere mellemtone og bas. Derfor er jeg pt. låst
højtalerne i denne langbenede trekant, som du kalder den.
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 25 April 2014 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ikke vinklet højttalerne vel ?
|
Til top |
|
|
Soren1992 Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2014 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det har jeg ikke, da det ikke er anbefalet dali's højtalere. Mener du jeg burde det?
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 27 April 2014 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren,
Jeg ved ikke om du er kommet videre i jagten og vurdering af lyd er som du ved en ret så subjektiv vurdering. Desuden spiller lytterum mv også ind.
Jeg har prøvet mangt og meget i min lille stue: hybrid, solid state og rør... På følsomme og knapt så følsomme højttalere.
Jeg har prøvet mærker som Denon, primare, Yaqin, Vincent, Sansui, Rotel og mange flere...
Den bedste lyd til mine preferencer i min stue, med mine højttalere og signalkilder er helt klart Denon PMA-2000AE hvilket i nogles øjne kan virke
næsten blasfemisk, men denne forstærker formår at levere en fantastisk tone selv når jeg spiller moderat lavt. Samtidig er den enormt strømstærk
når der gås til vaflerne... Og den lød også bedst på mine tidligere 2-vejs standere tæt forfulgt af Vincent SV-234.
Min rørbamse var jeg også glad for tonalt, men den manglede altså noget power med kun 2 x 38 watt. Det fede ved rør at at man kan tweake med
andre kombinationer af rør og bias, men det fornemmer jeg på din tråd er no-go.
God jagt!
__________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|
Frederik B Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2014 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 01 Maj 2014 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hegel h 80 og wimp hifi
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|