Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 23:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Stereo fra surroundreceiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henning3450
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2014 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hej..
Jeg er ny bruger her på forummet, og håber på lidt hjælp med et "lyd-problem". Jeg har en surroundreceiver fra Yamaha (RX-A1020) hvortil der er koblet 2 Dali Zensor 7 som fronter, 2 Dali Zensor 1 som baghøjtalere, Dali Zensor Vokal som center og en Dali Subwoofer E-12F. Det spiller rigtig godt til film, men jeg syntes at der mangler noget i lydbilledet, når jeg hører musik i stereo - det er som om at der mangler dynamik og fylde i lyden. Det som jeg overvejer er at koble et effekttrin eller en integreret stereo-forstærker til for at trække mine 2 fronthøjtalere- og det er her min tvivl opstår. Vil jeg opnå nogen hørbar forskel ved at gøre dette, og i givet fald, hvad vil jeg vinde mest ved. Jeg har en ide om, at det er en stereo-receiver jeg skal kigge efter, men måske tager jeg fejl? Jeg har selv kigget lidt på en Cambridge Azur 651A receiver, mens andre har sagt NAD C275BEE. I sidste ende er det jo mine ører, der kommer til at afgøre sagen, men et skub i den rigtige retning vil blive værdsat meget..
Til top Vis Henning3450's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henning3450

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2014 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

I surroundrecievere er pengene jo brugt på mange forskellige ting, i modsætning til rene stereoforstærkere. Man kan dog ofte vinde en del på lydsiden ved at tilkoble en ekstern effektforstærker. De fleste Yamaha recievere har mulighed for dette. Yamahaen vil jo fortsat fungere som forforstærker og dermed sætte sit præg på lyden. Mon ikke en venlig forhandler kan låne dig et eller flere effektrin så du kan prøve mulighederne af?
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Februar 2014 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Du skal klart vælge en stereo integreret forstærker og køre al stereo lyd (fra kilderne) uden om din surround, da dens PRE del
ellers netop vil "ødelægge" den gode lyd.
Dette kommer selvfølgelig an på hvor gode stereo kilder man har og hvor kritisk man er ;-)
Jeg har selv en RX-A 1030 og bruger den kun til surround og til stereo har jeg så et komplet anlæg som spiller meget bedre
ved stereo!
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2014 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Faldt forresten over dette tip på internettet omkring YPAQ opsætning hvis man synes at "direct" lyder bedre fra en 1020 user.
- Turn off the equalization settings and put it in "through" mode and the muddy sound when not in Direct mode will go away

Henning3450
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2014 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:
Du skal klart vælge en stereo integreret forstærker og køre al stereo lyd (fra kilderne) uden om din surround, da dens PRE del
ellers netop vil "ødelægge" den gode lyd.
Dette kommer selvfølgelig an på hvor gode stereo kilder man har og hvor kritisk man er ;-)
Jeg har selv en RX-A 1030 og bruger den kun til surround og til stereo har jeg så et komplet anlæg som spiller meget bedre
ved stereo!

Jamen, så lyder det jo som om, at jeg er lidt på rette spor . Hvilket anlæg bruger du så til stereo?
I øvrigt tusind tak for tippet vedr. YPAQ - det vil jeg afprøve..

JK-68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2008
Sendt: 27 Februar 2014 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Henning hvis du skal have stereo, skal du være opmærksom på at du jo skal skifte i højtalerkablerne i mellem receiver og stereo forstærker, hver gang
du skal høre musik eller se film.
Ellers skal du have fat i en stereo forstærker med passtrough, og de koster ca 10000

Ellers må en af de klogere rette mig hvis det er forkert......
Til top Vis JK-68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JK-68

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2014 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

eller man kan dreje volumen over på 100%... det er dog lidt besværlig

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2014 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Drop den NAD Effekt... Hjælper ikke en skid hvis det er til stereo brug. Din Yammi har fint med power til at kan trække de fleste højtalere. Prøvede selv engang på min egen Yammi receiver, og det var kun hvis jeg kørte 5.1/7.1 setup hvor lyden blev bedre med en effektforstærker til at trække front højtalerne...

Du skal ud og have en integreret forstærker. Dog behøver det ikke at koste dig 10000kr. Du kan godt finde forstærker med passtrough til lavere pris...

Det kunne evt være:

Creek Evolution til omkring 7000kr hos tape connection.

Eller en Harman Kardon 3490 til 4000kr hos fona... En ældre sag, men gør det rigtig godt til prisen. Har en udmærket D/A konverter indbygget hvilket også bare er et kæmpe plus. Den har høstet fine anmeldelser.

Jeg er ikke helt sikker, men mener at have læst et sted at Rotels nye forstærkere i 5-7000kr klassen også har den mulighed. De har også indbygget D/A konverter.

Og jeg ved at klubben har noget Denon/NAD som kan gøre det.

Ellers kan der findes en masse på DBA...

Til top Vis Bjarke2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke2000

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2014 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Her er en tråd med en stor liste af forstærkere med HT input:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=f orstrkere-med-home-theater-input

Henning3450
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2014 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for alle de inputs der er kommet. Jeg er blevet klogere på, hvad det er jeg skal kigge efter. Listen over alle de forstærkere med HT input er fantastisk, og der er da noget at tage fat på. Igen - tak for hjælpen..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes