Forfatter |
|
mads-st Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2013 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer igen! nu har jeg atter brug for jeres ekspertise :-)
Jeg har fra start af godt været klar over at mine SA explorer ikke kunne drives ordentligt af min primare I21. Men, da kapitalen
ikke var til et skift af forstærker valgte jeg i stedet at se tiden an og samle lidt guld sammen.
Jeg er forresten studerende så det der med at samle penge sammen kan godt tage lidt tid :-)
Derfor har jeg nu valgt at kaste mig over det næste projekt, anskaffelsen af en effektforstærker. I jagten faldt jeg tilfældigvis
over rørforstærkerne og den analoge lyd. Jeg hører en del blues, Jazz, instrumental musik, rock en smule country osv. så tror
måske at den analoge lyd ville passe glimrende til mine ører. Men det kan da også være jeg tager fejl??
Jeg har derfor fundet en der vil sælge mig 2 stks Dynavox VR-70E til en okay pris. Ideen her er så at jeg vil bruge en
rørforstærker til hver højtaler. Er det dumt det jeg har tænkt mig at gøre her? kan man gøre Dynavox VR-70E til en god
forstærker? eller burde jeg istedet lede efter noget helt andet? er der kraft nok i dem til at drive mine højtalere?
Jeg håber i er så rare at komme med nogle konstruktive svar som kan hjælpe mig lidt i mine valg og min jagt. Har i andre
forslag er jeg yderst åben! så bare slå jer løs, og rigtig god weekend!
mange venlige hilsner fra en forvirret rørforstærker drømmer!
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Mads
Hvis du skal have råd om alternativer, så skal der nok være et budget
Analog lyd får du næsten uanset hvad  Eller digital for den sags skyld... Analog kan være vinyl til rør- eller transistorforstærker... CD, DVD, MP3 er
digital lyd... Groft sagt... Meget groft... Hmm... Nå tilbage til dit dilemma....
Hvorfor vil du gøre det til en god forstærker...? Er den dårlig, skal du da ikke købe den
Men har du lyttet til den...? Kan du lide lyden...? Er prisen ok i forhold til nyt/tilsvarende...? Så køb den...
Ellers... Lad være
God weekend
Struktøren
|
Til top |
|
|
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en BAT rør effektforstærker tilsalg på Ksb, den er fed og trækker næsten alt..:)
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
mads-st skrev:
Jeg har derfor fundet en der vil sælge mig 2 stks Dynavox VR-70E til en okay pris. Ideen her er
så at jeg vil bruge en rørforstærker til hver højtaler. Er det dumt det jeg har tænkt mig at gøre her?
kan man gøre Dynavox VR-70E til en god forstærker? eller burde jeg istedet lede efter noget helt andet?
er der kraft nok i dem til at drive mine højtalere?
|
|
|
Er den kinøjser ting ikke en af de mest ombyggede forstærkere der længe har væres set ?
Jeg undrer mig nogle gange over folk køber den, for derefter at pille rode rage som gale, og
næsten bygge den om til ukendelighed.
Prøv at kigge i denne tråd, der er måske lidt inspiration
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70324&KW=e& TPN=2__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for jeres svar :-) det med at gøre det til en god forstærker kommer af at have læst flere anmeldelser af den. Fra kassen af,
skulle den ikke være videre fantastisk, men med lidt ændringer skulle den blive ganske god :-) jeg har ikke selv hørt den
endnu (hvilket jeg da helt klart skal gøre før jeg beslutter mig ) da jeg syntes det ville være lidt spild af tid at tage ud at høre
den, hvis nu de alligevel ikke var kraftige nok til at drive mine højtalere :-)
Lige pT er mit buget 5000,- hvis jeg ikke kan få noget for det beløb må jeg jo vente til at der er mere i sækken. Men er det et
urealistisk beløb? :-D
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
5000,- til en effekt.... Hvad har du af forforstærker...? Kan se du bor i den nordlige del af Danmark... Omkring Ålborg er der nogle forhandlere hvor du
kan se forskellige mærker og produkter... Det kan give en fornemmelse for dig hvor du vil hen ad, om det skal være rør eller transistorer der skal
være i forstærkeren... Du har også mulighed for at kontakte forhandlere på nettet, præsentere dem for dit budget og udstyr, dine tanker og ideer, og
se om de har et tilbud til dig her i udsalgstiden...?  Ellers er der selvfølgelig brugtmarkedet... Men hvor mobil er du..? Og så er der risikoen for at
købe noget, som når du først får det hjem falder igennem dit tilfredsheds barometer... Eller at sælger havde glemt at fortælle om diverse småfejl, og
måske alder... Ikke fordi jeg vil være negativ om brugtkøb, men man skal se sig for  Har selv købt meget brugt her på det sidste... Og er meget
tilfreds, lidt mindre var jeg med det forstærkersæt jeg købte i sommers... Tror det er lidt ældre end sælger ville være ved, men det spiller ganske fint
til mine brugte ører... Hov... Glemte også hybrid, forstået sådan at enkelte produkter er en blanding af rør og transistorer... Det kunne også være en
mulighed...
God jagt
Struktøren
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er rigtigt at mange af de Dynavox VR-70E der findes derude er bygget fuldstændigt om, men det er de her ikke :-) men
det kan da godt være at jeg skulle kigge mig lidt om efter en anden model.
Ja, det kunne da godt være jeg skulle begive mig ud til div. forhandlere i stedet for havde lidt en ide om at jeg fik langt mere
for mine penge hvis jeg søgte brugt :-D bestemt noget jeg vil overveje! tak for det :-) Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge
min Primare I21 som forforstærker da jeg er ret glad for den, men det ville måske være en dårlig kombi? kunne da være jeg
skulle kigge efter noget helt andet end rørforstærkere :-)
tak for jeres hurtige svar :-)
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bor på Fyn forresten, har ikke lige opdateret min profil :-) er i mellemtiden flyttet hjemmefra for at studere. Men på fyn
burde der være masser af forhandlere. Og er ganske mobil, har af og til en bil til rådighed :-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om der nogle til salg lige nu, men ellers er Audio Innovatation series 800 eller 1000 rigtigt velspillende rør slæder. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mads
Prøv at gå ind i forhandler gruppen her på Hifi4all... Se hvad de har af tilbud, om der ikke er noget af interesse...? Audiocompagniet har, i mine øjne
lidt spændende ting... Brugte, men med garanti... Mener der her er en ældre effekt, men måske også en Lyngdorf, integreret og i klasse D, men stadig
i mine øjne interessante... Men netop i Ålborg er der en håndfuld forhandlere der har mange spændende produkter  og der er lidt vej at spare i
forhold til Fynsland... Men der er jo også returret på varer købt gennem nettet...
Måske man skulle tage en tur på cykel gennem skoven i dette herlige vejr... Og få luftet dryptuden og ørerne...
Struktøren
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups... Lyngdorf var på Facebook... Men hvis han stadig har den, kan han måske sælge til samme pris...?
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hrmf... Nå du er flyttet til Fynsland... Så det først nu... Men så er der jo Odense og omegn... Der er også en god håndfuld forhandlere der er til at
snakke med... Så smut ud og se hvad de kan tilbyde dig...
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
igen tusind tak for jeres svar :-)
Hvordan kan jeg egentlig finde ud af om mine højtalere fungerer med en rørforstærker spændt for? (udover at låne en med
hjem til testning) er der ikke en måde at kunne se dette på? noget som også er overskueligt for en tumpe som mig :-P
og hvor kraftig en forstærker skal jeg forvente at bruge, for at kunne udnytte mine højtalere til deres yderste? (min primare
I21 er på 2X 75 watt i 8ohm)
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen! jeg forstyrrer lige endnu en gang :-)
Jeg skal ud og høre en Amplifon WT-40 rørforstærker som måske kunne gå hen og blive min første rørfætter. Jeg har så lige et
par ting jeg godt kunne tænke mig at vide og evt kigge efter når jeg nu står der:
1. mener at den er godt og vel 8 år, er det et problem når vi snakker rørforstærkere?
2. han siger at den brummer lidt, er det noget man skal være bekymret for eller er det et tegn på at rør snart skal skiftes?
Jeg håber at i kan svare mig på mine spørgsmål :-)
p.s. det er et yderst lækkert forum! i har været super hurtige til at komme med ideer, det skal i have tusind tak for!
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brum brummelum... Det stereo sæt jeg har er Vincent, forforstærker og 2 monoblokke, kan ikke lige huske modelnavnene...  , men det er hybrid,
og jeg er meget tilfreds, men sælger sagde at de var omkring 5-6 år gamle... Fjernbetjeningen er lidt slidt... Men igen... Det kan jo ske... Da jeg så
kom hjem var der nogle små mærkater på bagsiden af apperaterne, med en masse tal... Men de første fire cifre var 2003-2004...  så min tanke
er hmm... Dumme jyde... Her blev du igen igen dukket...  , men på den anden side, nu står de i min stue, den lille af dem... Og der bliver
de stående til jeg enten arver en røvfuld penge eller Lotto tallene er i min retning... Prisen jeg gav for dem var knap 15000 med cd spiller, samme
mærke, som tror jeg trænger til en rensning nu... Må få taget mig sammen på et tidspunkt  , nå forforstærker er SA T1 og effekt er SP T-
100 og cd er cd 6... Nå tilbage igen  Det spiller sgu fint men her er der ingen brum... Så måske er der nogle rør der trænger til en udskiftning på
det du skal kigge på, måske er der snavs på diverse kontrollere og knapper som frembringer brummen... Men vær nu ikke lige så blåøjet som jeg var
dengang..
Struktøren
Næste gang bliver det ved en forhandler jeg skal handle... Men der er lange udsigter...
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen mads
Goooglede lidt på denne rørbamse, rimelige lytteindtryk både herinde og på Nerds... Og hvis det er den der er annonceret herinde til knap 4000,- så
er det jo ikke en herregård...  men jeg kender den ikke, og dette brummelum er jo ikke defineret tydeligere... Så ud og se... Og dan dit eget
indtryk... Og måske er du også rør fantast...
Glæder mig at høre hvad du siger til den...
Struktøren
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen igen!
Jeg tager idag ud og lytter til en rørforstærker (min første oplevelse af analog lyd!) og håber på, at der bliver tale om en positiv
oplevelse!
Jeg er dog kommet lidt i tvivl omkring hvorvidt mine højtalere vil fungere med en rørforstærker. Har søgt internettet en del i
min jagt efter en person der har forsøgt noget lign, eller blot en der har erfaring med rørforstærker og en hvilken som helst
system audio højtaler. Det eneste jeg har kunnet finde frem til var at, højtalerens impedans gerne skulle være så lineær som
muligt. Men! jeg aner ikke hvordan jeg ved om mine højtalere er det? det er nok bare mig der er en smule dum på området, så
håber at der sidder en derude der mulighvis kan hjælpe mig med at få afklaret dette, da jeg ellers skal kigge i helt andre
retninger.
Jeg skal ud og lytte til en Ampflion WT40 og senere en kron vt20. Mit buget er steget til 7500 kr :P (giver lidt flere muligheder)
for at opsumere!
spørgsmål:
1. dur SA explorer sammen med rørforstærkere? (tekniske specifikationer kan ses nedenfor)
2. hvordan kan jeg se om mine højtalere har en lineær impedans?
3. nogen der har personlige erfaringer med system audio højtalere (generalt) sat sammen med rørforstærkere?
tekniske specifikationer SA explorer:
belastbarhed 400 Watt
frekvensområde (+/- 1.5 dB) 30 – 35.000 Hz
følsomhed (1W, 1 m) 90 dB
delefilter (24 dB/okt.) 900 / 3000 Hz
dimensioner (BxHxD) cm 18 x 122 x 35.5
bashøjttalere 4 x W1404XL
diskanthøjttaler T2506XS
magnetisk afskærmet ja
biwiring ja
håber i endnu engang, har lyst og tid til at svare på mine spørgsmål :-)
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis følsomheden på 90db holder stik, kan du sagtens spille alm. stueniveau på en 2x30 watt røramp. 2x60 vil gi´dig lidt højere til "loftet" men ikke meget. Så skal du også huske, at en røramp. ikke "klipper" på samme måde som en transistoramp., når den når sit max, og dermed ikke lyder decideret forfærdeligt. Den vil derfor subjektivt synes kraftigere end det antal watt, den er opgivet til . Held og lykke, og lad os endelig høre om dit resultat
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Caspersteen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|