Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 10:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærkers levetid? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 04 November 2013 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa experter:)
Kigger på en brugt intregreret forstærker fra 2006 nypris omkring kr. 15.000
Kan nogen sige noget om:
1. Slid? skal man regne med at den nu trænger til et eftersyn? efter 7 års daglig brug?
2. Ville et eftersyn kunne forbedre lyden? og hvad kan et eftersyn koste?
3. Eller kan være heldig at den kører yderligere 5 år uden den behøver at efterses?
4. Den er helt analog og det trækker vel lidt ned på gensalgsværdien efter meget af det nye komme med DAC og digitale indgange som jeg ser det?
Til top Vis tyros1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tyros1

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 November 2013 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Du må ud med nogle flere data. Mærke, model etc. :-)

Umiddelbart skulle der jo ikke være problemer med brugte forstærkere, og da slet ikke efter den korte periode.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 04 November 2013 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

tror ikke der er ret meget problemer med alm elektronik....som sådan!!!! jeg har da en kammerat der har en sansui au9500 og tu9500, det kører sgu fint endnu, og er fra 1974....sååååå kender et par stykker der har noget endnu ældre.....

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Har faktisk også en Sansui gennemgået og renoveret som også spiller rigtig godt men den er vist også fra omkring 80 erne....
Men 2006 skal måske ikke regne med noget vedligeholdt

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 November 2013 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

moderne elektronik (ikke skrammel) holder da mindst 10-15 år
Rør udstyr skal efterses efter ca 5-7 år pga varme slid
bare min mening

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 November 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har/havde en Musical Fidelity fra sidst i 2004. Den begyndte at spille skævt. Lidt mere i venstre kanal en højre. Træls

tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2013 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej Dk soulman
Pudsigt nu nævner Musical Fidelity - det var faktisk netop sådan en nemlig model a5 fra 2006 jeg havde tænkt på at købe fra DBA igår som var til salg
i århus- men idag er den åbenbart solgt øvøv ...sådan går det når er en langsom jyde:-)
Nå men hvis Musical fidelity kan være ustabil i teknikken:-( var det måske godt nok jeg ikke nåede at byde på den, idet prisen på 5k syntes meget
rimelig og jeg tidligere netop har hørt den amp sammen med mine DLS og virkede som et godt mix.

Måske nogen kan komme med andre forslag jeg skal holde øje med på dba eller ksb herinde i samme pris/lydklasse og gerne brugt.....

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 November 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
moderne elektronik (ikke skrammel) holder da mindst 10-15 år
Rør udstyr skal efterses efter ca 5-7 år pga varme slid
bare min mening

Det holder oftest temmelig meget længere, såfremt det ikke falder i ukyndige hænder.

Elektronikkens værste fjender mht. holdbarhed er - varme, støv, fugt og ejeren selv.

Støvet sætter sig oftest i potentiometre - kontakter - og kan lægge sig i mere elelr mnidre tykke lag på/i elektronikken ,så det bliver sværere for elektronikken at komme af med varmen. samtidg kan større mængder støv indeholde fugt, som helelr ikke er så sundt for elektronikken. En blæsning elelr afpensling af støv samt rensning at kontaker og potentiometre kan være på sin plads. 

Varmen påvirker komponenternes evne til at holde de værdier, som de oprindeligt havde. Desuden er elektrolytkondensatorers livslængde temmelig meget afhængig af hvor varmt de har stået samt hvor ofte de bliver brugt.

Fugt giver sig selv - det er ikke godt for noget i elektronik overhovedet. .

rørforstærkere bliver, som DAO også rigtigt påpeger, ofte temmelig varme, grundet først og fremmest slutrørenes store effektafgivelse som varme og nettrafoens ditto og derved kan komponenter være i farezonen for slidtage over middel. Hvis rørene sidder rigtigt placeret og er velventilerede, er det nu ikke galt. Hvis slurrørene sidder "hængende" med en ikke særlig robust printplademonteret sokkel, kan det gå skidt.  Værre synes jeg det står til med holdbarhed i Transistorerede forstærkere som arbejder efter klasse A- princip. Den voldsomme varme, grundet det ,at apparatet kører på fuld damp hele tiden - ødelægger hurtigt mange komponenter, hvorfor disse forstærkere bør have megen bevågenhed mht. slidtage på komponenterne.  

Korrekt og hensigtsmæssigt anvendt Klasse A/B - elektronik i god kvalitet bør kunne holde mindst 20- 25 år - dog kan man komme ud for at skulle rense potentiometre og kontakter, men det er så det. Efter yderligere 5 -10 år bør man checke og sandsynligvis udskifte elektrolytkondensatorer.

Og - Ja, jeg har også en del forstærkere, som med absolut minimal, men kyndig vedligeholdelse, nu runder de 50 år.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 November 2013 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

fredmarantz

Et kyndig eftersyn tror jeg nu er på sin plads efter de perioder jeg har nævnt, men du kan da sikkert også have ret.
Jeg ville bare personligt være meget betænkelig at købe udstyr der er ældre, uden eftersyn...

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2013 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode inputs - godt at have med når jeg skal finde noget brugt forstærker som matcher min DLS m serie.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes