Forfatter |
|
Trine Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Min ellers så trofaste Marantz-forstærker er gået endegyldigt på pension efter godt 30 års tro tjeneste i min familie. Nu skal jeg have fat i en ny forstærker, og der er sket meget på markedet, så jeg håber, der er nogle kloge hoveder derude, som kan hjælpe mig lidt på vej.
Jeg har et par JBL LX8 200 watt højttalere, som jeg tror har det fint endnu. De skratter lidt, men det tror jeg skyldes forstærkere, og jeg vil gerne give dem en chance. Den nye forstærker skal altså kunne understøtte dem.
Naturligvis skal forstærkeren også have en traditionel cd-adgang og også gerne en pladespilleradgang MEN jeg spiller også en del musik fra min Ipad via AUX-kabel, som fungerer forfærdeligt!!
Jeg vil derfor gerne have en bedre løsning til dette. Evt. en trådløs løsning, via usb eller noget andet, som er mere stabilt. AUX-stik i pc'er, Ipads og lignende er noget møg, som giver en ringe oplevelse. Er der nogen, som har gpde erfaringer med, hvilken løsning der både gør det fleksibelt i forhold til moderne streaming via Spotifity og lignende og tager hensyn til lydkvaliteten?
Jeg er klar over, at man kan købe en særskilt streamer, men det synes jeg nu virker overflødigt. Vil hellere kaste flere penge efter en gedigen forstærker.
Bud på forstærkere der kan spille mine gode gamle forstærkere op med streamet musik via Ipad og lign. modtages med kyshånd:)
Mvh Trine
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Trine Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super. Tak. Det virker som et godt sted at starte i hvert fald. Tænker budgettet er en maks. 5-6000 kroner
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 03 Maj 2013 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Trine!
Hvilken pensioneret Marantz-forstærker er der tale om?
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2599
|
Sendt: 03 Maj 2013 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 03 Maj 2013 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gasolin nævner samt et apple tv!  hvis jeres netværk derhjemme er trådløst og kører godt, så kan du streame musik fra ipad. Evt. Med
spotify.
Ellers kunne SONOS være en mulighed. Så er det dog også jblerne der skal på pension. Det bliver dog hurtigt lidt dyrere igen vil jeg tro.
|
Til top |
|
|
LarsGeisler Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonos er rigtig smart, særlig sammen med en Ipad! Du får ikke noget ud af at kaste flere penge efter forstærker da de alle lyder helt ens. Du kan jo også risikere at det er højttalerne der skratter, og så er der jo nye udgifter 
__________________ Med venlig hilsen
Lars Geisler
|
Til top |
|
|
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LarsGeisler Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forsøgte faktisk at finde evidens for at der var forskel på forstærkere, cd spillere, kabler mm. Men hvis man begynder at undersøge det, viser det sig at der ikke findes en eneste blindtest hvor der konstateres en forskel mellem forstærkere mm., derimod findes en del test hvor kvalificerede folk ikke kan høre forskel på forstærkere, selv med enorme forskelle i ydeevne - såfremt de ikke kan se hvad de lytter på. Faktisk var der en challenge i USA (Richard Clark Amplifier Challenge) med en præmie på $10.000 såfremt man kunne demonstrere i en blindtest, at man kunne høre forskel. Disse penge blev aldrig udbetalt. Lige som fabrikanten af Pear Anjou kablet til $7.250 ikke turde prøve en blindtest mod et Monster kabel, ej heller ville man påtage sig at høre forskel på $43,000 Transparent Opus MM SC kabel! ( Kabel challenge) Der er mange, mange andre eksempler, prøv at google "audiophile myths" eller noget lignende og bliv amazed! Jeg har beskæftiget mig med HiFi i rigtig mange år, og brugt ikke så få kroner på det, så det er ikke fordi jeg hader ordentligt grej - men vi stikker os selv blår i øjnene når vi tror at signalkilder og kabler skaber lyden, Højttalere skaber lyden - derfor brug pengene der! Mvh __________________ Med venlig hilsen
Lars Geisler
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars.
For at denne tråd ikke skal blive på 100 sider, så vil jeg mene at du har både ret og uret.
carsten
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan høre forskelle på Pick-up's - signalkilder (herunder FM-tunere) - og selvfølgelig højttalere og akustik. De to sidstnævnte er dér, hvor tingene sker.
Når det kommer til elektronikken (preamps/slutamps og integrerede står det straks mere sløjt til. Jeg mener dog, at jeg kán høre forskelle, men kun minimale og det er mere forskelle på forstærkerprincipper, der gør det. (trans vs. rør vs. digitalamp fx)
Jeg kan støtte den "unævnelige" påstand så meget, at jeg vil medgive, at jeg på trods af kritisk lytning gennem mange årtier stadig ikke med sikkerhed ville kunne fastslå afgørende lydforskelle mellem forstærkere i samme indkøbsklasse og konstrutionsprincip (selvfølgelig alt andet lige).
kabler - og hvad der tilhører i begge ender vil jeg slet ikke komme ind på.....
Emnet "woodoo" og Kejserens tøj - bondefangeri osv er blevet trawlet op og ned ad gaderne i tusindvis af tråde både her og der - mange af dem er pga. uenigheder blevet lukket (det endte også altid i mudderkastning - så det var nok godt det samme.)
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
LarsGeisler Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke godt nok, at sige det :-) men det burde måske komme i en anden tråd? Jeg er vist lidt slem til at hijacke andres tråde
Lars Geisler
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- det har du nok ret i 
Men jeg fik jo aldrig at vide, hvilken 30 år gammel Marantz-forstærker, som skulle på pension........????
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
LarsGeisler Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Fredmarantz: sorry min korte bemærkning kom til at stå som et svar til dig, den var tiltænkt den foregående indlæg fra CARS10. Jeg mener bare det er vigtig forbrugerinformation, som i høj grad kan hjælpe folk til at prioritere! Hvis jeg havde vidst det for 30 år siden, kunne jeg havde sparet mange frustrerende oplevelser med forstærkere, cdspillere, kabler osv osv og fået langt bedre lyd langt tidligere.
Lars Geisler
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
alt forladt - jeg opfattede det slet ikke som negativt - og lurede nok også, at det ikke var en respons på mit indlæg - så helt ok
Jeg er HELT enig med dig i dine betragtninger - men det er nok ikke (af rigtig gode grunde) et emne, som kan komme ordentligt af sted her i forum - der er for mange af os, som åbenbart ikke er "forum-modne" nok, og som derfor lader os rive med og der går regulært personlig fnidder og hvad der er værre, i det - det er desværre set gang på gang.
Du kan evt. lave en søgning - bare her på H4A - og se, hvor mange tråde, som nødvendigvis har måttet blive lukket af den årsag . Lidt ærgerligt, at den slags woodoo/ikke woodoo-debatter ikke kan styres af os selv, men det kan de altså ikke.....
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsGeisler
Jeg vil give dig ret meget langt hen af vejen.
Vi var nogle stykker (4 personer) der skulle lytte til 2 forstærkere og afgøre hvilken der skulle købes til en kammerat der
skulle have den i gave.
Der blev lyttet forskel på de 2 forstærkere på 6 sæt højttalere og ikke én kunne høre forskel på dem, når niveauet var
fuldstændig ens.
Ens var forstærkerne bestemt ikke
Den ene var en NAD 306 og den anden en Rega Elex
|
Til top |
|
|
LarsGeisler Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til fredmarantz: Så står jeg da ikke helt alene :-) jeg har luftet disse ting på nogle fora, og det virker som om det er noget man godt ligesom ved, men man har ikke rigtig accepteret det. Beviserne ligger der jo, og verden er jo anderledes end da "High-Fidelity" så at sige dikterede hvad der var god lyd, så jeg tror at det nu i høj grad er op til os som forbrugere at tale den sag. Jeg tror egentlig godt vi kan have en debat, hvis man omhyggeligt linker til de forskellige "beviser", jeg sætter det i anførselstegn, da det jo ikke er matematiske beviser. Min mission er ikke at sige at man ikke skal købe dyrt grej, hvis man har pengene til det, men mere vejlede i hvordan man bør prioriterer. Til Sub100, tak det er jo endnu en lille historie der underbygger mit udsagn.
Lars Geisler
|
Til top |
|
|
Trine Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for al jeres hjælp. Jeg har været en tur hos Dan på Amager, og jeg tror, det ender med en Vincent SV 400
http://danstv.dk/shop/vincent-sv-400-3916p.html
Mht. Marantz på pension, tjekker jeg lige serien senere på dagen:)
|
Til top |
|
|
kjaeger Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2012 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 101
|
Sendt: 10 Maj 2013 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
LarsGeisler
Vi var nogle stykker (4 personer) der skulle lytte til 2 forstærkere og afgøre hvilken der skulle købes til en kammerat der
skulle have den i gave.
Der blev lyttet forskel på de 2 forstærkere på 6 sæt højttalere og ikke én kunne høre forskel på dem, når niveauet var
fuldstændig ens.
|
|
|
|
Til top |
|
|
kjaeger Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2012 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 101
|
Sendt: 10 Maj 2013 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
LarsGeisler
skulle have den i gave.
fuldstændig ens.
Jeg undres over Jeres påstande. Jeg sad tilfældigvis i lørdags og lyttede til 2 forskellige forstærkere!
En Primare i21 og Cayin 252b og der var da tydeligvis forskel. Højtalerne var Dynaudio DM 3/7.
Det samme med kabler: Lakrids/AM professionel.
Hvis Jeres antagelse er korrekt er der jo rigtig mange emner her på sitet der er værdiløse
|
|
|
|
Til top |
|
|