Forfatter |
|
cs.dk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, er ny her på siden :) Oprettede mig, da jeg mangler lidt inputs/forståelse omkring forstærkere.
Jeg har pt. en NAD 317, men synes der mangler lidt "overarm" - Iflg. manualen kan den kobles sammen med en NAD 214, hvilket er til at finde brugt til en rimelig pris. Jeg er bestemt ikke Hifi-nørd, så jeg vil ikke hoste op med flere tusinde kroner på nyt grej.
Jeg fandt en anden tråd om samme emne, men den besvarer ikke alle spørgsmål. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=92469&P N=7
Nå, nu til spørgsmålene; Jeg forstår ikke hvad der rent teknisk sker, når man brokobler forstærkerne - NAD lover op til 3x effekt, hvordan det? Bruger man både højre og venstre trin på hver sin forstærker, og kobler en højttaler til hver? Altså så forstærkeren bliver en slags monoblok? Jeg går ud fra, at volumenreguleringen vil regulere begge forstærkere? Hvad sker der med impedansen, når man brokobler forstærkerne? Jeg er klar over, at impedans ændrer sig med frekvens, men kan man måle med et multimeter på en ikke tilsluttet højttaler , om man er i nærheden af 4 eller 8 ohm?
Kan jeg købe en større forstærker end 214'eren, feks. en 218 og koble sammen med 317'eren? Eller giver det mere effekt på den ene kanal, hvilket jo ikke er ret heldigt?
Der findes måske også en anden løsning, der er mulig - Men den er pt. kun med i overvejelserne. Jeg har en NAD 114 for-forstærker, kan den styre flere enheder, feks. 2 stk 214, 218 eller lign. Og skal forstærkerne så stadig være i bridge-mode?
Håber nogen kan oplyse mig. På forhånd tak :)
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du brokobler forstærkere bruger du højre og venstre kanal som en kanal.
Meget populært sagt: Hvis højre kanal har et udslag på 8 volt i en 4 ohm højttaler løber der 2 amp, altså 16W.
Bruger du en brokoblet forstærker vil højre kanal stå på 8 volt og venstre på -8 volt. Højttaleren skal nu være 8 ohm og så løber der stadig 2 amp, altså 32 watt. Går du ned i 4 ohm - og det kræver at forstærkeren kan tåle det og det kan de nævnte Nad'er - så løber der 4 amp altså 64 Watt.
Ovenstående er temlig poppet, men giver dig en ide om hvad der sker. Modstanden i en højttaler er ikke konstant, men bare den ikke kommer under 4 ohm går det fint.
Bag på Nad 214 er der en kontakt - det er alt du skal gøre for at brokoble. Nemmere bliver det ikke.
Du skal sørge for at de to effektforstærkere du vil bruge er ens, og det er effektdelen i 317 og 214. Det duer ikke hvis du har forskellige forstærkere. Du kan bruge Nad 317'neren som forforstærker og effektforstærker i den ene kanal og 214'eren som effektforstærker i den anden kanal. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
cs.dk Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super - Tak for svar. Det vil sige, at NAD'erne kan kobles sammen, og er stabile med 4 ohms belastning, så langt, så godt.
Kan man måle sin samlede DC belastning, et multimeter kan jo ikke måle andet. Jeg er klar over at impedansen ændrer sig med frekvensen, men det var mere for at få et udgangspunkt for, om man overbelaster, inden man kobler det hele sammen :) Det er to sub's med højttalere/satelitter i serie. = Sub'ens output er der sat satelitter til, det må vel ændre på den samlede ohmske modstand?
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt prøve at måle med et DC voltmeter, men du får ikke rigtigt noget ud af det.
En 4 ohm højttaler vil måle 3-3,5 ohm og en 8 ohm ca 6-7 ohm ved DC.
Det vil være bedre at tjekke fabrikantens data. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
cs.dk Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fabrikantens data kan jeg formentlig godt finde - Men man skal vel også regne serie-koblingen til satellitterne med? Eller forsvinder den parameter i delefilteret? Det kan næppe være tilfældet, som jeg lige forstår det. Prøvede det lige af - Med forstærkeren spillende, og venstre kanal koblet svingede målingen, jeg går ud fra, at der måske sker noget i delefilteret? Med slukket forstærker måler venstre kanal 4,3 ohm DC.
JBL er så flinke at oplyse DC modstanden på sub'en: DC resistance 3,4 ohm +/- 5%, og den anden i serie med er opgivet til 2,0 ohm +/- 5% - Satellitterne kan jeg ikke umiddelbart finde noget på, da navnet er ukendt.
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må absolut ikke måle på højttaleren, mens den er tilsluttet forstærkeren!!!
Jeg forstår ikke helt hvordan du har koblet højttalerne. Du skriver"Det er to sub's med højttalere/satelitter i serie. = Sub'ens output er der sat satelitter til, det må vel ændre på den samlede ohmske modstand?"
Hvis de er i serie skal du lægge impedanserne sammen.
Men hvis du har dem i serie tror jeg det er derfor du ikke har så meget power i dem og så vil det være bedre med en effekt forstærker til subberne og en anden til satelitterne. Det gøres med et simpelt phono deler stik. Fx denne. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
cs.dk Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg målte skam heller ikke med kanalen tilsluttet - Jeg pillede venstre ud af forstærkeren og målte mens højre spillede videre. Det kan man åbenbart ikke stole på, da målingen svingede. Ergo kan de ikke være 100% adskilte!
Mht. Seriekobling mener jeg, at begge sub'er deler hhv. højre og venstre udgang fra forstærkeren. Altså et slags y-kabel der går til begge subs. Men de må vel så være parallelkoblede, nu jeg egentlig tænker over det? Serie er vel + til - og + til - også fremdeles? Mine kører fra forstærker +, til sub 1 +, til sub 2 +, samme med minus'en.
Btw. Tusind tak for dine svar og tid - Man lærer hele livet :)
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så har du ikke målt forkert, men jeg kan ikke sige dig hvorfor målingen svinger.
Ja du har parallel koblet højttalerne og til det vil jeg foreslå to forstærkere og phono splitteren som oven for.
Altså et setop hvor din 317'ner trækker satelitterne og en anden forstærker trækker subben via to phono splittere. Subberne bør have hver sin effektforstærker udgang, så drop y-kablet. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
cs.dk Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan jeg i princippet godt købe en 214'er, og koble ind sammen med?
Satellitterne er drevet igennem den ene sub, da der er delefilter indbygget. Hvis hver sub skal ha' en forstærker, og satellitterne ligeså, er jeg vel ude i noget aktivt delefilter? Det er bestemt overkill, det står bare på et værksted :)
EDIT: én sub kan vel køre på én forstærker, og den anden med sat's på den anden, eller lyder det helt håbløst?
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget svært for mig når jeg ikke ved hvad udstyr du har!
Men er der delefilter og forstærker i Sub'erne skal du ikke have en forstærker mere. Sub'erne skal have forstærker indgang for at ovennævnte kan bruges.
Din edit: Ja det vil være godt. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
cs.dk Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, det var da noget værre vrøvl jeg fik skrevet ovenfor. Subs er JBL Control SB-1 og JBL Control SB-5, satellitterne er jeg som nævnt hist oppe lidt i tvivl om.
Der er 2 subs, hvor satellitterne kører igennem den ene sub's delefilter. Én forstærker kan vel trække den ene sub, og den anden forstærker kan trække den anden sub + sat's. Håber det gav lidt mere mening.
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det lyder fornuftigt, men jeg kender ikke JBL'erne.
__________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
cs.dk Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2013 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, lige for at afrunde tråden; Jeg fik køb en 214 effektblok. Pt. er de koblet sådan at, Pre-out fra 317 går til en EQ. Output fra EQ går til L/bridge på begge forstærkere - Subs/højttalere er koblet til + polerne på begge forstærkere, og Bridge-knappen er aktiveret på begge. Om jeg har fået forbyttet højre og venstre betyder ikke så meget, når det kun er stereo/musik på værkstedet - Men metoden er vel korrekt? Vil helst ikke brænde noget af - 317'eren bliver ret varm efter lidt tid med høj volumen.
Synes der er _noget_ mere fylde/dybde i lyden, og volumen-knappen er virkelig følsom nu. Så noget er der da sket.
|
Til top |
|
|