Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 13:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker/effekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ClarkBirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har kigget lidt på en forstærker til mine højttalere ( jeg vil til en start sige jeg er helt GRØN på det her område ) - Har hørt lidt forskelligt nu bla. NAD / Rotel RA-12 / Primare - dog er jeg mest til lyden ved Rotel, den har lidt mere af det jeg søger.

Jeg læste så en anmeldelse her på hifi4all om netop denne Rotel, hvor den også får ros med på vejen. Mit spørgsmål er så - hvis jeg nu starter ud med denne "billige" Rotel forstærker, vil jeg så få noget ud af at købe en Rotel Effektforstærker eks. Rotel RB-1562 senere hen, eller vil jeg være bedre tjent med at købe en "dyre" forstærker nu?

Som jeg forstår det så bliver "lydbilledet" ikke bedre at at købe en effektforstærker, det er altså kun "WATT" jeg får her - er det korrekt opfattet?
Til top Vis ClarkBirkelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ClarkBirkelund

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

At forbedre med en effekt, giver mere end blot flere watt. så du kan lave et klart kvalitetsløft ved senere at koble en
effektbamse på.
Men det vil da give bedre mening at købe en "dyre" forstærker nu, da du derved har sparet penge på først at købe en
forstærker du siden hen alligevel har intentioner om at skifte ud, som vil give dig et tab når du skal sælge igen.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

ClarkBirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2013 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

eag1 skrev:
At forbedre med en effekt, giver mere end blot flere watt. så du kan lave et klart kvalitetsløft ved senere at koble en
effektbamse på.
Men det vil da give bedre mening at købe en "dyre" forstærker nu, da du derved har sparet penge på først at købe en
forstærker du siden hen alligevel har intentioner om at skifte ud, som vil give dig et tab når du skal sælge igen.

Det var lidt mit spørgsmål, jeg kan ikke "effektforstærke" mig til en bedre "forstærker" ? :-) altså det jeg mener er, at hvis jeg "nøjes" med at købe en "billig" forstærker nu - så får jeg ikke "hifi" lyd ved at købe en effektforstærker til eks. 15k senere? Så vil det altså være bedre at købe en forstærker nu her til 16-20k ? Er det sådan det skal forstås? Men igen så forstår jeg ikke helt princippet bag effektforstærkeren :-)
Til top Vis ClarkBirkelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ClarkBirkelund

ClarkBirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2013 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Skåret ud i pap:

1 x Forstærker til 6.000 + 1x effektforstærker til 10.000 = 16k investering

Hvordan svarer det mod

1 x Int. forstærker til 16k ?

Får jer mere ved den integrerede forstærker løsning eller er jeg lige godt stillet ? ;-)

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2013 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Se det er jo desværre ikke lige til at svare ja-nej på.
Men udgangspunktet er at du ved at købe en integreret forstærker til 6.000,- både for en forforstærker og en effektforstærker.
så i runde tal får du en forforstærker til 3000 og en effekt til 3000.
Senere vil du så droppe at bruge effektforstærkeren og kun benytte dig af forforstærkerdelen. Derved har du samlet set en
forstærker til 13.000,-(3.000,- for forforstærkeren og 10.000,- for effektforstærkeren)
Hvis du istedet nu går ud og køber en integreret til 16.000,- kan man sige du har fået lyd for 3.000,- mere.
Ved det er meget forsimplet stillet op, men det er nok det der kommer tættest på et svar.
selve diskussionen integreret vs. for-effektsæt er heller ikke lige til. Der er visse fordele både den ene og anden vej. Og
lydmæssigt kan man ikke konkludere om det ene er bedre end det andet.

Så som en afrunding. Har du 16.000,- nu ville jeg klart gå efter den løsning. Og helt sikkert købe brugt eller demo.

Håber det giver lidt mening.

ClarkBirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2013 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg siger tusind tak for svaret, prøver at gå på jagt efter noget i den lidt dyre ende så :)

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

God fornøjelse.

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis Hansande's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansande

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Det vigtigste er at komme ud og lytte. Et alternativ til en intg. forstærker er en forforstærker (kontrolforstærker) og en effektforstærker. Hvad der er bedst er umuligt at sige, da man skal vurdere hvilke konkrete komponenter der passer bedst til dine konkrete højttalere, ud fra dit synspunkt. Så mit råd er at du skal lade være med at låse dig fast på det ene, frem for det andet, og så bare lytte dig frem, og forsøge at vurdere hvor du får mest for dine penge.

Held og lykke.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Lidt firkantet kan man sige, at forforstærkeren har størst betydning for lydens kvalitet. Effektforstærkeren styrer
højtalerne og har betydning for, hvor højt du kan spille. Så du har ret, - det er korrekt opfattet.
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes