Emne: Lyngdorf SDA 2175 ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 21 November 2012 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var det egentlig ikke meningen, jeg skulle bruge nogle penge, men alligevel har jeg fået en Lyngdorf SDA 2175
effektforstærker hjem på prøve.
Den lyder virkelig godt!
Den er meget neutral og transparant.
Til at begynde med, kan man slet ikke høre, at den arbejder.
Men det gør den skam.
Den tilføjer dog ikke noget til lyden.
Man kan sige, at ér det der ikke, så spiller Lyngdorf'en det ikke :)
Takket være Lyngdorf'en kan jeg nu endelig skrue så højt op på anlægget, som føles komfortabelt, uden at lyden bliver spor
presset af den grund. Og jeg kunne såmænd skrue endnu højere op endda, har jeg testet, uden at lyden bliver rodet.
Der er fuld kontrol over tingene.
Selv klimakser i klassisk musik håndteres med et overskud, jeg ikke havde før.
Lyngdorf'en har virkelig tæmmet mine Dynaudio Excite x32.
Værd at nævne er, at der ingen "baggrundsstøj" er, hvilket især er tydeligt i mere stille passager i lyden. Det lyder virkelig
fantastisk. Det giver et utrolig roligt og klippestabilt stereobillede, hvor bittesmå detaljer i lyden trædere klarere frem, end
jeg er vant til at høre dem. Det gør det også lettere at høre, hvad der bliver sunget af tekst ved rytmisk musik.
Der er tydeligt mere punch på bas og trommer, uden at det bliver overdrevent. Det lyder naturligt. Jeg bemærker
især også lyden i det høje område. Den er udtalt - måske på kanten af det acceptable? Det kan jeg ikke helt vurdere endnu
efter få timers lytning. Måske lyder det okay after all, det må jeg se på, når jeg skal i gang med at lytte igen.
Ved klassisk musik er det blevet lettere at adskille hvert enkelt instrument.
Det er også blevet lettere at separere de forskellige stemmer ved korsang.
Stereobilledet er bredt.
Efter nogle timers lytning bemærker jeg, at det er som om, Lyngdorf'en muligvis har gjort diskanten en bitte smule spids, i
hvert fald på nogle indspilninger. Nu her hvor jeg har holdt en times pause fra lytningen, er jeg spændt på at høre, om jeg
genoplever diskanten sådan. Det er ikke en deal-breaker for mig, men alligevel noget, jeg vil være opmærksom på, og som
måske kan fixes ved brug af det rette kabel. Her bruger jeg noget Van den Hul eller sådan noget, til 1.200 kr. for en meter.
Men altså, indtil videre synes jeg godt om Lyngdorf'en.
Mvh
Henrik
Edit:
Lytning ved lav volumen lyder (også) rigtig godt.
Og så lyder trompeter helt fantastisk :)
Temaet fra Star Wars får f.eks. virkelig én til at tabe kæben, første gang man hører det over Lyngdorf'en!!
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 21 November 2012 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Griner!
Nej jeg tror sgu', jeg låner pengene af banken alligevel
Min økonomi kan sagtens bære det.
Det er udelukkende et spørgsmål om, hvorvidt jeg gider betale renter eller ej.
Det tror jeg, jeg er kommet til den konklusion, at det gider jeg måske godt, når det betyder, at jeg kan have sådan et apparat
som Lyngdorf'en stående herhjemme som "belønning"!/fristelse
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 21 November 2012 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din beskrivelse stemmer helt overens med mine observationer (næsten).
Jeg har haft SDAI'en som har samme effektforstærkerdel som din.
Diskanten synes jeg var helt ekseptionel, uden nogen form for fnidder o.l.. Det du oplever kan lige så vel være et andet led i
kæden som genererer "problemerne". Du skriver selv, at det er forskelligt fra indspilning til indspilning, så det frikender
Lyngdorf et langt stykke ad vejen.
Grunden til jeg ikke har den mere skyldes, at jeg efter nogle uger tid, begyndte at høre musik i stedet for HiFi.
Jeg blev også totalt imponeret over alle de ting du skriver, men efter lang tids lytning bliver den måske en smule for fersk,
kølig og hifi-agtig. Den mangler måske en smule sjæl og varme eller hvad man nu kalder alle de fortæskede udtryk.
En skam man ikke kan få det hele i ét og samme apparat - det kan man måske også, men så bliver det til en helt anden
pris.
Prøv at skrive hvad du synes om nogle uger.
|
Til top |
|
|
PSAN Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 21 November 2012 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde samme oplevelse med min Lyngdorf CD-1 afspiller. Imponerende hifi-apparat med et væld af detaljer og kulsort baggrund - i den forstand er den i verdensklasse. Men ... det hele blev efterhånden lidt for klinisk. Jeg begik derefter den "fejl" at lytte til Naim, så nu er stuen fyldt op med en masse sorte kasser, inkl. diverse ekstra strømforsyninger. Dyrt, dejligt og frem for alt overmåde musikalsk.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2012 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta og PSAN, selv om Lyngdorf'en har mange stærke sider, kan jeg godt høre, at alting også bliver meget køligt, hifi-agtigt og
klinisk, som I skriver.
Hvad findes der af musikalske effektforstærkere som evt. alternativ?
Edit:
Tror nu nok, at jeg er mest til den neutrale lyd.
Hvor lyder Lyngdorf'en dog suverænt på Beethoven's 5. Symfoni!
Men igen, jeg kan godt høre, at den samtidig måske lyder lidt for perfekt, lidt for pænt.
|
Til top |
|
|
PSAN Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 21 November 2012 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer jo lidt an på prisniveauet. Mig bekendt er dine Excite ikke specielt svære at drive (?), og i så fald er der mange gode integrerede forstærkere fra Naim, Exposure, Cyrus, Rotel etc. Kan du strække budgettet til en Naim XS (mener den koster ca. 14K, vejl.), er du rigtig godt kørende (har selv haft en sammen med Dynaudio Contour 1.4). Den er på nominelt 60w, men den lyder meget større! Alternativt Naim 5i til ca. 9K. Jeg kender kun de andre forstærkere af omtale og/eller korte lyt i ikke-hjemlige omgivelser, men de hiver konsekvent gode anmeldelser hjem. At andet alternativ kunne være Audiolab, som jeg dog ikke har lyttet på i mange år, men som også hiver mange gode anmeldelser hjem. Evt deres integrerede forstærker eller deres CD med indbygget forforstærker kombineret med en af deres effektforstærkere. Happy hunting!
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært, for jeg synes Lyngdorf har rigtig mange kvaliteter som ikke ret mange forstærkere kan byde på i samme
prisklasse og langt højere for den sags skyld.
Havde den bare lidt fyldighed fra top til tå, ville den være perfekt. Den er super præcis, men klinger efter min mening lidt for
kort i hele frekvensområdet.
Jeg har i lang tid ønsket at prøve én igen, så det jeg ville gøre i dit sted, er at spille på den en måned eller to; man skal altid
vænne sig til en ny lyd, og derefter tage stilling til om du skal søge noget andet.
Man vænner sig forbavsende hurtigt til noget andet. Man skal lige have den gamle lyd ud af systemet og den nye skal falde
på plads, efter nyhedens interesse har lagt sig.
Når man har lagt skive på og laver noget helt andet end at lytte til musik og så pludselig tænker: "Hold kæft hvor lyder det
godt det her", så hører man musikken og anlægget som det er, og ikke gennem et HiFi-filter.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 November 2012 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beta, i dit indlæg lidt tilbage skriver du, at du begyndte at lytte mere musik end hifi......var det ikke omvendt?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh ???
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta, jeg oplever ikke, at den klinger for kort i hele frekvensområdet, sådan som du gør. Men jeg har jo så også kun lyttet til
den i nogle få timer. Det kunne være interessant at lave en hurtig A/B-test imellem mit anlæg med og uden Lyngdorf'en,
men så skal jeg til at sætte højttalerkablerne til først det ene, så det andet apparat. Det bliver for bøvlet.
Jeg kommer desværre ikke til at lytte til Lyngdorf i flere måneder i denne omgang, da min kæreste er af den faste
overbevisning, at man ikke skal købe HIFI for lånte penge!
Hun er umulig at rokke på det punkt, så nu leverer jeg stille og roligt Lyngdorf'en tilbage til Hi-Fi Klubben senere i dag. Ja,
hvad gør man ikke for husfredens skyld! :) Men hun har jo ret - det er så en anden sag...!
PSAN, tak for forslagene, men det bliver nu nok Lyngdorf'en, jeg vil spare op til.
Jeg havde et sæt Rega højttalere hjemme på prøve engang, og der blev jeg irriteret over, hvor meget de farvede lyden.
Så en neutral poweramp er vejen frem for mig.
Ikke alt lyder godt derpå dog - f.eks. hørte jeg lidt AC/DC i går.
Nogle af numrene lød rigtig godt, men der var også nogle, hvor det lød alt for sterilt og pænt.
U2 lyder til gengæld godt på Lyngdorf'en, det samme gør Depeche Mode, George Michael, Lady Gaga m.m. Og især til
klassisk musik synes jeg, den er fabelagtig god.
Men det kan godt være, jeg i løbet af nogle måneders lytning vil blive træt af dens lyd.
Det er svært at afgøre på forhånd.
Så må jeg ud på jagt efter noget andet til den tid i så fald!
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2012 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har en yderst fornuftig kæreste, så hold fast i hende...
... og husk, det er jo kun HiFi
|
Til top |
|
|
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
Sendt: 22 November 2012 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da også lige give mit besyv med, da jeg, nu i et par år, har kørt med en CD-1 som afspiller, en TDAI-2200 med RoomPerfect til at drive top og mellemtone og en SDA-2175 til basserne. Anlægget driver et par A.T.C SCM-50 og sammen med Lyngdorf grejet så det spiller bare - uanset hvilken volume jeg vælger, at forstyrre naboerne ved.
Som hbuus oplever så er Lyngdorf meget rigtigt neutralt og absolut ikke farvende udstyr og da mine A.T.C.'ere er på samme måde, ja så mener jeg jo netop, at jeg hører selve musikken som den er blevet indspillet og derfor ikke selve anlægget eller den farvning som det laver for, at gøre musikken "varm" (som måske er det Allanowich mener med hans indlæg?) Jeg har tidligere haft meget andet udstyr, bla. noget af det dyrere Luxman udstyr og Proac højttallere, Rørforstærker fra Steen Thorhauge, et Audio Note/Sugden system købt hos Anders/Audio Consult, og mange af dem var varme og bløde i lyden, det som nogen måske vil kalde musikalske?
Mht. til din AC/DC oplevelse, så har jeg et gammelt favorti album fra Guns N' Roses, Appetite For Destruction, og da jeg første gang hørte det på mit setup ved lav volume tænkte jeg - hvad sker der lige her? Men så prøvede jeg heldigvis, at skrue op og så kom åbenbaringen - det album er indspillet til at blive spillet højt - meget højt! Så det er det blevet lige siden.
Ellers høre jeg meget blandet musik, men især akustisk guitar musik, Jack Johnson, Hans Theesink mfl. som laver gode indspilninger og ja, mit setup sætter krav til indspillingerne for er de ikke gode nok, så bliver det promte afsløret, noget som anlæg der farver måske kan slippe afsted med, men igen, så hører man jo netop anlægget og ikke musikken. Derfor har Metallica' Death Magnetic album kun været spillet én gang hjemme hos mig og siden kun i bilen, for den indspilning er da hel i skoven, hvilket man også kan google sig til mere læsestof om.
Håber for dig hbuus, at du snart for sparet op til den SDA2175, jeg tror ikke du vil fortryde det. Jeg kan godt afsløre, at jeg har ikke tænkt mig at skifte igen foreløbigt, kun hvis jeg vinder i Lotto, så skal jeg nok have et Steinway/Lyngdorf anlæg  __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 22 November 2012 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2012 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal I have, beta og Anker E  - Jeg er også glad for hende
RiverKing, godt at høre om din oplevelse med Lyngdorf, og at du er tilfreds med dit setup.
Jeg er helt enig i, at udstyret ikke bør farve musikken, men det kan vi nok få en god diskussion i gang om med andre brugere
herinde!
Mht. SDA 2175 så regner jeg med at få råd til den efter sommerferien næste år.
Så har jeg det at glæde mig til
|
Til top |
|
|
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
Sendt: 22 November 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skip sommerferien  Lyden holder længere end farven du evt. måtte få på ferien  __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha! Ja, det kan godt være, du har ret!
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 22 November 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har to styk Lyngdorf TDAI2200 forstærkere, og jeg skal aldrig tilbage til analoge forstærkere.
Allerede første gang jeg lyttede til dem, blev jeg overrasket over, hvor rent de spillede. Hvis man sammenligner med
analoge forstærkere - som har feed-back for at reducere forvrængningen - er det som om man kan høre, at der ikke er den
tidsudtværing som det nødvendigvis giver, når man sender signalet tilbage igen for korrigere/sænke forvrængningen.
Det kan godt være, at analoge forstærkere UDEN feed-back også spiller rent, men da mit anlæg er helt digitalt (bortset fra
højttalere og højttalerkabler) er det ikke en option for mig.
Umiddelbart kan man/jeg godt synes at de er lidt dyre, men hvis man kigger på hvad nogle tillader sig at tage for separate
DA-convertere og for kabler (og forstærkere), så er det et røverkøb.
Et lille biprodukt ved TDAI2200 - der kommer kun musik ud af højttalerne, ingen brum, sus eller mislyde, uanset niveau.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3766
|
Sendt: 22 November 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er aldeles subjektivt mht. Lyngdorf forstærkere eller bare digital forstærkere i almindelighed. I min optik spiller de ikke ikke musik. De er kolde,
analytiske, kedelige og aldeles umusikalske. Hvor er sjælen i musikken ? Helt væk
Men heldigvis er der nogen som gider at lytte til dem __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 22 November 2012 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Det er aldeles subjektivt mht. Lyngdorf forstærkere eller bare digital forstærkere i almindelighed. I min optik spiller de ikke
ikke musik. De er kolde,
analytiske, kedelige og aldeles umusikalske. Hvor er sjælen i musikken ? Helt væk
Men heldigvis er der nogen som gider at lytte til dem  |
|
|
Det har du da fuldstændig ret i.
Jeg er sådan en mærkelig en, der forsøger at gengive musikken (akustisk/klassisk) så tæt på virkeligheden i koncertsalen
som muligt, så jeg ville fx. aldrig vælge JBL højttalere.
Man skal selvfølgelig gøre hvad man kan for at få den lyd man ønsker:-)
Jeg ønsker, at anlægget skal bidrage mindst muligt med "egenlyd", så jeg har foretaget nogle andre valg end dig.
Jeg er også så heldig, at jeg bruger digital korrektion, så jeg skal ikke vælge komponenter med henblik på at kompensere
for andre fejl i anlægget. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|