Forfatter |
|
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at makke rundt i min kinesiske 300B single end rørbørge.
Når man surfer rundt på nettet, erfarer man at det vist er en ret god ide at forsinke tilkobling af højspænding på udgangsrørene
indtil filamentet er oppe på fuld kraft - noget med at ellers blir' der HEVET elektroner/atomer af katoden?
Nu spekulerer jeg så på: 1 Er det lige så vigtigt for småsignalrør ?, og 2: Hvad med når man slukker. Filamentet bliver vel koldt
(i en direkte opvarmet katode i hvert fald), inden højspændingen er dampet af - sker der ikke det samme der ?
Burde man (som nørd) lave en kontakt, så man behørigt kan vente med at sætte højspænding på, og starte shutdown sequence
med at slukke for højspændingen ?
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså en såkaldt "Standby-kontakt" - noget som sidder på flertallet af rørforstærkere til guitar og bas.(En feature, som jeg finder unødvendig.)
Jeg mener, at det er en overflødig feature. Man kan, hvis forstærkeren er rørensrettet og uheldet er ude - rive et ensretterrør i graven samt det alvorlige strømtræk lige i dét øjeblik kan vel også være temmelig hårdt ved det foranliggende kredsløb..
Når man slår anodespændingen til, så rykker det gevaldigt med strøm lige i tændingsøjeblikket.
En rørforstærker med ensretterrør leder ikke spænding, før ensretterrøret er varmt alligevel.
Er katodestripping ikke noget, der foregår ved spændinger på flere tusinde volt?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke, at jeg kan mindes at have set én eneste standby-switch på en rør-ting fra 60'erne eller 50'erne nogensinde, hvor en sådan kontakt var etableret. Kun på guitarforstærkere - hvorfor? - ja- det må Guderne vide....måske for at skidtet ikke skulle stå og hvæse i pauserne - og så er det vel også en lidt"fræk" salgsfremmende feature??
Selv fine fine gamle rørforstærkere fra Fisher - McIntosh - Marantz osv har dem ikke.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså forskellen fra 60'erne og til i dag er vel, at i 60'erne var et rør et rør, hvorimod i dag kan man have brugt en heeel del
penge på sine rør.
Så hvis forsinket tilkobling af anodespænding kan forøge levetiden på rørene er det jo fint nok (jeg synes at have set alt fra
30-100% forlængning af levetid på nettet ( ... nu er det jo også nemt at smide om sig med procenter))
Der er jo yderligere nogen der argumenterer for at man skal soft-starte gløden - thi glødetråden/(ikke mindst hvor den også
er filament) trækker en meget høj strøm i startøjeblikket - hvilket slår dem ihjel inden de egentlig er klar til at komme herfra
(a'la en lyspære altid dør i det man tænder den (måske man skal til at soft starte sine tilbageværende NOS lyspærer  )
Anyways: Hvis man softstarter sin glød, må forsinket indkobling af anodespænding være et must, ikke?
vh
Karsten
PS. Jeg skifter også olie på min bil hver 10000 km, bare fordi det har jeg det bedst med
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
jeg mener at Allan fra ABaudio en gang lavede en effekforstærker OVC hvor man skulle tænde forstærker i 2 trin, jeg ved ikke om det er det samme du er inde på, men du kan da kontakte manden på hans hjemme side og høre om det er det samme du vil lave.
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er ganske nemt selv at lave et soft start kredsløb, her er mit som jeg selv bruger i min rørforstærker.
Mvh
Torben
Du kan ændre forsinkelsen ved at gøre C2 større eller mindre, eller forholdet mellem R1 og R2. Det nemmeste er dog at ændre C2.

|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo dag overkommeligt ud. Lidt elegantere, end bare at sætte en kontakt ind
Hvor lang forsinkelse skal man gå efter - 15-20 sekunder ?
Mvh
Karsten
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
KOFS skrev:
Det ser jo dag overkommeligt ud. Lidt elegantere, end bare at sætte en kontakt ind
Hvor lang forsinkelse skal man gå efter - 15-20 sekunder ?
Mvh Karsten |
|
|
Da du benytter direkte opvarmede rør, ville jeg vælge omkring 45 sekunder. Jeg har ca. 4 minutter på min amp, da den benytter indirekte opvarmede rør af typen 6c33c-b som har en meget stor katode.
Forsinkelses kredsløbet skal indsættes lige efter brokoblingen, så de 15k langsomt lader hovedlytten op. Efter 45sek trækker relæ'et og kortslutter modstanden. Jeg ville udskifte R3 med en 10k i stedet for, samt ændre C2 til 1000uf, så tror jeg forsinkelsen ligger omkrig de 45 sekunder.
Mvh
Torben

|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brokoplingen! - Det vil i mit tilfælde sige ensretterrøret.
... men det vil sige man slutter 400V DC - kræver det ikke noget af et relæ?
Hvis man overvejer at bryde anodespændingen, inden man tager gløden, skal man i hvert fald have et en møghund af et relæ.
Bortset fra det, så rigtig god ide med at langsomt fyre lytterne op, så man slipper for det vilde strømtræk når relæet slutter
Mvh Karsten
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
mumle mumle
Hvis jeg var elektron, ville jeg nok foretrække en 15 kohm modstand, fremfor at skulle til at lave en gnist. Måske det ikke er så
drabeligt alligevel
\Karsten
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem alt om den viste opstilling, da du nu skriver at din forstærker benytter et ensretterrør. Ensretterrøret gør nøjagtig det samme, da det starter langsomt op.
At benytte mit diagram, vil svare til at skyde gråspurve med kanoner. Lyt du hellere til musikken og nyd den.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he
Det går meget godt med at nyde musikken.
Nu er jeg ikke jæger, men der er mange andre ting jeg gerne ville skyde med kanoner  .
Jeg skal ha lavet den her 5V regulerede forsyning til 300Berne. I den forbindelse siger det hellige internet (nogen steder) at
man bør soft-starte gløden - og hvis man gør det, er man jo ude i at gløden ikke kommer op, inden anodespændingen.
Skal jeg bare stoppe flæberiet, og lave den 5V forsyning jeg oprindeligt havde tiltænkt - høre noget musik - og glæde mig
over at SÅ dyre er mine rør trods alt heller ikke ?
Det er det forbandede ved der her internet - der er sgu altid mindst 4 sandheder ...
Hygge
Karsten
Tak for din tid i øvrigt, Torben
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
KOFS skrev:
He he
Det går meget godt med at nyde musikken.
Nu er jeg ikke jæger, men der er mange andre ting jeg gerne ville skyde med kanoner .
Jeg skal ha lavet den her 5V regulerede forsyning til 300Berne. I den forbindelse siger det hellige internet (nogen steder) at man bør soft-starte gløden - og hvis man gør det, er man jo ude i at gløden ikke kommer op, inden anodespændingen.
Skal jeg bare stoppe flæberiet, og lave den 5V forsyning jeg oprindeligt havde tiltænkt - høre noget musik - og glæde mig over at SÅ dyre er mine rør trods alt heller ikke ?
Det er det forbandede ved der her internet - der er sgu altid mindst 4 sandheder ...
Hygge Karsten
Tak for din tid i øvrigt, Torben  |
|
|
Jeg er 1000% sikker på at emissionen fra glødetråden ophører, inden glødetråden springer, ved gamle NOS rør. Om Kineser rør kan jeg ikke udtale mig om.
Men vil du absolut gå med livrem og seler, kan du bygge 2stk. af min opstilling, den ene med R3 på 5 Ohm og C2 på 220uf, så tager de 5 ohm strøm hugget fra gløden når den er kold= minimun modstand i glødetråden. Få kredsløbet til trække efter 5 sek.
Den til anodespændningen vil jeg personlig skrotte, dit ensretterrør virker som kredsløbet.
Husk på at ved DC drift af gløden, vil der opstå matrialevandring fra - til + fra glødetråden, derved bliver glødetråden svækket, med chance for brud.
Nu tager jeg lidt gas på dig, men rent faktisk er det sandt, Dog gælder det kun for batteri-rør.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm
Har så småt indstillet mig på bare at abonnere på rør, og så køre derudaf, og nyde musikken. Så kan jeg finde dit kredsløb
frem, hvis der springer for mange glødetråde
Jeg har i øvrigt allerede fået et råd om at vende + og - på gløden en gang om året (jeg antager dog at røret for længst er dødt
inden der er gået et år  )
Takker for konsulentbistanden
Hilsen
Karsten
|
Til top |
|
|