Forfatter |
|
boxer Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 23 September 2012 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har her de sidste 6 timer siddet og lyttet til det ene album efter det andet, en sand fornøjelse.
Her er så noget jeg længe har tænkt på : de første 10 Watt min effektforstærker yder er klasse A, kan man se\høre\regne
ud hvornår man overskrider den "grænse"?
Min for-og effektforstærker er Vincent SA 31mk og Vincent Sp-331mk.
Effektforstærkeren yder (på papiret) 150Watt ved 8Ohm og 300 Watt ved 4Ohm.
Når jeg sidder og lytter, slapper af til musikken, har jeg skruet op til den første prik efter nullet, det vil sige ikke ret
meget(syntes jeg)
jeg ved ikke hvor efffektive mine højtalerer er, men de er på 8Ohm.
Håber dette giver mening.
Hvis det ikke gør, så beklager jeg mange gange, er nok blevet lidt  i pæren efter al den rare musik. __________________ Mvh Boxer
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 23 September 2012 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klasse A og B er begreber der kan være flydende - En "normal" klasse A vil trække maximal strøm gennem udgangstrinnet, hvor en B kun trækker den mængde man mener er nok til at undgå den naturlige crossover forvrængning der vil opstå når udgangstrinnet skifter mellem + og - værdierne af signalet.
Om man så vælger at køre med så høj tomgangsstrøm at man faktisk kører i en form for pseudo klasseA mener nogen får den til at lyde bedre.
Min Marantz fætter kører med så høj tomgang, at den bruger det samme som en 2x30w klasse A forstærker - det gør ikke at den spiller lige så godt som en ægte 2x30w klasse A ( der ikke kan yde mere end de 2 x 30w)
Det der betyder noget er at den kan spille ordentligt ved de lydstyrker man oftest spiller med, og efektmæssigt er det for de fleste overraskende lidt. men pænt følsomme højttalere oftest under 1watt __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 23 September 2012 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
boxer skrev:
Her er så noget jeg længe har tænkt på : de første 10 Watt min effektforstærker yder er klasse A, kan man se\høre\regne
ud hvornår man overskrider den "grænse"?
Når jeg sidder og lytter, slapper af til musikken, har jeg skruet op til den første prik efter nullet, det vil sige ikke ret
meget(syntes jeg)
jeg ved ikke hvor efffektive mine højtalerer er, men de er på 8Ohm. |
|
|
Det kan godt regnes ud, men når du spiller "ikke ret meget" er du helt sikkert ikke over 10watt og sansynligvis under 1 watt.
Når jeg ser film er det typisk med en watt pr ht peak. Kommer der nogen uden SS får de lige en 10watt peak pr ht demo, og
det er sku meget. Det er meget mere varieret hvad lydstyrke jeg spiller musik ved.
For at regne det ud skal du kende dine højtalers impedans for den frekvens du vil regne på for den ændre sig nemlig med
frekvensen. Men lad os gå ud fra at du gerne vil vide hvad din forstærker afgiver i en given volumen indstilling. Du skal
bruge 2 ting en tone i fuld udstyring (0dB) og et måleinstrument der kan måle tonens spænding. Det nytter ikke noget at
teste med 1000Hz hvis dit måleinstrument kun går til 400Hz, se i databladet.
Så afspiller du tonen uden at skrue for højt op, den er jo fuldt udstyret. Så måler du spændingen på højtaler udgangen i AC
volt naturligvis. Det fortæller dig hvor stor en spænding der maksimalt kan komme ud af din forstærker ved den volumen
indstilling, og så skal der regnes på. Din højtaler belaster din forstærker og det påvirker målingerne men det kan vi godt se
bort fra.
Watt = Volt * Ampere
Ampere = Volt / Ohm
Hvis du måler 4 volt (så har du skruet højt op) og vil regne på 4 Ohm. 4Volt/4 Ohm=1Amp. Watt = 4 Volt * 1 Amp = 4 watt.
Samme indstilling vil i 8 ohm give 4 Volt/8 Ohm=0,5Amp. 4 Volt*0,5 Amp=2 Watt
og i 2 Ohm 4 Volt/2 Ohm=2Amp. 4 Volt*2Amp=8Watt
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Klasse A og B er begreber der kan være flydende - |
|
|
Ikke enig
http://da.wikipedia.org/wiki/Effektforst%C3%A6rker
"Klasse A - Forstærkerens effektforbrug er konstant og uafhængig af hvor megen effekt der afgives til belastningen"
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 23 September 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg sætter min forstærker til en effekt-måler, så bruger den en konstant strøm (Tomgangsstrøm).. Jeg kan så skrue op, uden at den bruger mere. Det må vel være kl. a
delen der måles, og som der bruges af. Jeg kan skrue ret højt op før den begynder at sluge mere strøm end ved tomgang, og når den gør det, er det vel kl. b delen der
tages i brug.
Det er så ikke udregnet, men du har mulighed for præcist at se hvornår den bruger de forskellige klasser :)
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLarsen skrev:
jan_stevns skrev:
|
|
Ikke enig
"Klasse A - Forstærkerens effektforbrug er konstant og uafhængig af hvor megen effekt der afgives til
belastningen"
|
|
|
Ikke enig. På den både at både klasse A og klasse B er klart defineret.
Wikipedia Klasse B - De aktive komponenter er kun aktive i henholdsvis den positive eller negative
halvperiode af signalet
Dog er der ingen ren klasse B forstærker de køre allesammen AB under en eller anden form.
Wikipedia Hvis designet ikke er vellykket bliver resultatet hørbar crossover-forvrængning, som er meget
trættende at lytte til. Det er derfor normalt at indføre en bias af udgangstrinnet, så det ved lav udgangseffekt arbejder i
klasse A og kun ved højt niveau glider over i klasse B; dette benævnes klasse AB.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 23 September 2012 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLarsen skrev:
jan_stevns skrev:
|
|
Ikke enig
"Klasse A - Forstærkerens effektforbrug er konstant og uafhængig af hvor megen effekt der afgives til belastningen"
|
|
|
Rart du ikke er enig - så kan man nemlig debattere lidt over det :)
Begreberne kan saftens være flydende, og bruges af nogle producenter på besynderlige måder. Der er flere såkaldte klasse A forstærkere der ikke helt opfører sig som de burde. Måler man dem efter i sømmene giver det af og til lidt løftede øjenbryn.
Jeg mener det er skrupforkert at betegne en forstærker der kører med meget højt tomgangsforbrug som en delvis klasse A , eller fortælle min forstærker kører klasse A de første 10 eller 30watt ( fabrikanternes brochure)
Så er der alle pseudo'erne New Class A, Class AA, class A+ som alle er fulde af tillempelser, eller f.eks en Quad 405, der har en rigtig fin lille klasse A forstærker indbygget, dog kun på nogle få watt, hvorefter man lige smækker et current dumping kredsløb udenom - Så er vores førhen så fine klasse A da stadig en klasse A, men det færdige produkt opfører sig noget anderledes.
Men du har fuldstændigt ret i at den gamle klassifikation af en klasse A forstærker var en med konstant effektforbrug, uafhænging af belastningen. Kender godt den Wiki artikel - som nok indeholder et par fejl eller tre.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
Hvis jeg sætter min forstærker til en effekt-måler, så bruger den en konstant strøm (Tomgangsstrøm)..
Jeg kan så skrue op, uden at den bruger mere. Det må vel være kl. a
delen der måles, og som der bruges af. Jeg kan skrue ret højt op før den begynder at sluge mere strøm end ved tomgang, og
når den gør det, er det vel kl. b delen der
tages i brug.
Det er så ikke udregnet, men du har mulighed for præcist at se hvornår den bruger de forskellige klasser :) |
|
|
Dejligt nemt
|
Til top |
|
|
boxer Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 23 September 2012 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må jeg have fat i en måler.
Så skal jeg bare lige finde en dag, hvor mine naboer er til banko eller noget i den stil, for skal jeg skrue ret meget mere op på
pre`en, så bliver der temmelig meget rock her i "alderdoms hjemmet" ( jeg er 30 og bor i et kompleks hvor den næst yngste
nok er mere end 15 år ældre end jeg)
Men det skal nok blive sjaw at finde ud af
Takker mange gange __________________ Mvh Boxer
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 26 September 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke nogen i denne tråd ved hvad en ægte klasse A forstærker er! Hold da op... køb en elmåler he..he...
|
Til top |
|
|