Forfatter |
|
chrl Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hifi4all.
Jeg går lige nu med tanken om at købe mig et nyt anlæg. Jeg har en kammerat der har et par B&W 603.s3 som jeg er blevet
ganske forelsket i, og har derfor også tænkt mig at anskaffe sådan et sæt.
Derfor går mit spørgsmål på, hvilken forstærker i anbefaler til sådan et sæt?
Jeg kan godt lide når lyden har god bund, stærkt stram bas, samt spiller godt ved lav lyd (da jeg bor i lejlighed)
Jeg er ny i faget, og vil derfor gernes have nogle råd med på vejen - mange tak!
Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
først og fremmest: hvad er dit budget?  hvor meget vil du bruge på en forstærker?
for det andet, er du villig til at købe brugt? (man får som regel meget mere for pengene ved at købe brugt!)
|
Til top |
|
|
chrl Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LoudandClear.
Mit budget lyder på omkring 6-7000 kroner til forstærker og evt. forforstærker, og jeg er villig til at købe brugt udstyr
|
Til top |
|
|
chrl Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i øvrigt faldet over et sæt, med to gange dm603.S3 med en NAD C352 forstærker til, men kan den klare jobbet? Eller
skal man investere i noget bedre og større?
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en XTZ AP100 D3. Selv nypris er nærmest foræring. Den trækker det meste.
|
Til top |
|
|
chrl Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112, vi kan vel også blive enig om at 603.s3 ikke er de mest krævende højtallere? Jeg læser mange positive ting om
XTZ'eren, og til en pris af 5500,-, ja så må det næsten være en forærring. Men er den så god som der bliver givet udtryk for?
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan roligt købe XTZ'eren til prisen kan jeg ikke se det kan gøres bedre, Kun hvis du finder et super godt brugt køb kan det gøres bedre
|
Til top |
|
|
chrl Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er ikke så meget om det er et godt køb til prisen, men mere om jeg kan se mig tilfreds med det som XTZ'eren
kan levere. Udfra hvad jeg har læst, både herinde og andre steder på nettet, har jeg konkluderet at forstærkeren spiller
usædvanlig godt. Hertil undrer det mig så, at den ikke er mere populær - den må da have nogle ulemper??
|
Til top |
|
|
Thomas Geil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej sys du skal overveje disse forstærkere også
Jungson
og
Advance
max 450
Har hørt jungson forstærkeren hos Troels Gravesen og det er bestemt en forstærker der er værd at overveje 2x80w
class A 8ohm. se evt Troels hjemmeside
Troels__________________ DIY SUB.....Hypex/Peerless
|
Til top |
|
|
chrl Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas - Jeg er glad for at du sætter andre alternativer op, kan du eventuelt komme med nogle pros og cons til de
forstærkere du refererer til?
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
chrl skrev:
Spørgsmålet er ikke så meget om det er et godt køb til prisen, men mere om jeg kan se mig tilfreds med det som XTZ'eren
kan levere. Udfra hvad jeg har læst, både herinde og andre steder på nettet, har jeg konkluderet at forstærkeren spiller
usædvanlig godt. Hertil undrer det mig så, at den ikke er mere populær - den må da have nogle ulemper?? |
|
|
Den er ikke særlig kendt uden for hifi kredse og af ulemper kan jeg ikke se nogen til prisen. Om du vil være tilfreds med en XTZ'er er det kun dig der ved. Men du er jo også nød til at være realist og se på dit budget og maksimere hvad du kan få af lyd kvalitet for pengene og der er XTZ'eren et godt bud til dit budget
|
Til top |
|
|
Thomas Geil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke selv nogle af dem, men det er de to der står øverst på min liste. Advance forstærkerne kan du se og
høre i Ålborg så vidt jeg ved. Jungson forstærkeren er nok den bedste mht lyd og ikke mindst power, den har
derimod ikke div. usb indgange og indstillings muligheder.
Der ligger test af begge forstærkere på nettet
Mvh Thomas __________________ DIY SUB.....Hypex/Peerless
|
Til top |
|
|
morten8620 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altså rigtig svært at komme uden om denne forstærker fra Cayin
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=38&zoneid=3
har selv haft en, og den spiller ganske enkelt fantastisk til prisen. Rigtig god magtfuld klang uden nogen tendenser til være øretrættende i længden. Eneste hage ved den er, at det er meget svært at finde det rigtige volumenniveau via fjernbetjeningen. Der er simpelthen for store intervaller i lydstyrken når man skruer op og ned. bruger man volumenkontrollen på forstærkeren er det ikke noget problem.
De ses jævnligt til salg og koster typisk 2000-2500 kr brugt.
eller også er der denne
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=225175 __________________ morten
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan finde en Cayin 252B eller XTZ, så behøver du ikke at lede længere. Jeg har XTZ'en hvor jeg udnytter den fortrinlige indbyggede DAC til en gammel Cambridge CD-afspiller, og den bliver lige løftet gevaldigt i lydkvalitet. Den har også en udmærket riaa.
Cayin'en er frygtelig musikalsk. Kan du finde storebroderen, er du nok bedre kørende. Jeg har den selv (altså 353B), den kan trække ALT! __________________ mvh
Jens-B
|
Til top |
|
|
chrl Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juli 2012 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet folk der sælger begge forstærkere, lige nu hælder jeg til Cayin'en - den ser flot ud, skulle efter sigende spille
rigtig godt, og så kan jeg få den billigt.
Når du siger Cayinen er frygtelig musikalsk, hvad mener du så med det - positivt eller negativt?
XTZ'en har også sine fordele, som sagt, så er det en foræring til prisen, og skulle også spille rigtig godt - plus garanti da den
bliver købt fra ny. Hvis jeg satte de to op mod hinanden, hvilken ville i så anbefale?
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juli 2012 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cayin'en er den mest musikalske og dynamiske forstærker, jeg har haft! Har du brug for en dac og riaa, er xtz den rigtige. Cayin kan trække Martin Logan, hvilket kræver en særdeles strømstærk forstærker. Xtz var knap så begejstret. Xtz trækker nu et par B&W 685 på det sekundære anlæg til min udelte tilfredshed. (Det var også, hvad den blev købt til).
__________________ mvh
Jens-B
|
Til top |
|
|
chrl Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en kammerat som insistere på, at jeg skal høre anlægget inden at jeg køber det - men til gengæld påstår han også at
højtalerne og kablerne har en kæmpe indflydelse på lyden. Derfor mener jeg ikke at man kan få det retmæssige billede af
lyden, og jeg vil derfor støtte mig til de anmeldelser jeg læser om produktet inden jeg køber det.
Jeg er kommet frem til at Cayin skulle være ganske fornuftigt valg det et sæt B&W højtalere - da flere med samme mærke-
setup skriver at det spiller godt.
Er der nogen der kan bekræfte det?
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærker og højttalere er begge noget, der er med til at bestemme, hvordan det "endelige resultat" bliver. Nogle mener, at kablerne også kan spille ind.
Jeg har selv erfaret, at der kan være stor forskel på, hvordan en højttaler lyder i forretningen, og hvordan den så lyder når man får den hjem. Simpelthen fordi man spiller på en anden forstærker derhjemme, end man gjorde i forretningen.
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rummets akustik spiller også ind.
__________________ mvh
Jens-B
|
Til top |
|
|
Mathew Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 05:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 3 vigtigste faktore du skal have i baghovedet er helt klart;
· Højttaler
· Forstærker
· Akustik
Kabler, afkobling (IMO hænger afkobling og akustik delvis sammen), strøm osv. er i den mindre skala og helt forskelligt hvor
stor indflydelse de ting har fra anlæg til anlæg.
Så til at starte med, så fokuser på de 3 øverste ting. Det er helt klart der, der er mest at hente.
|
Til top |
|
|