Forfatter |
|
MrBakmann Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 02 Juni 2012 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop fejlfundet på et ældre, pragtfuldt forstærkersæt, som gennem længere tid var begyndt at falde ud i den ene kanal (altid den samme kanal)
Det skal siges, at forstærkersættet har undergået en fuldstændig renovering og efterfælgende justering / kalibrering:
- udskiftet samtlige elektrolytter - fornyelse af lodninger - adskillelse og rensning af samtlige potmetre og omskiftere - udskiftning af intern ledningsføring - power og signal (opgraderet med VanDenHull kabel)
Således skulle vejen være banet for et fuldt optimeret forstærkersæt, med klang som et nyt sæt! Og det er det så sandelig også lykkes til fulde 
Efter en systematisk gennemgang af signalkabler, bytten rundt på kanaler samt check af begge forstærkere, nåede jeg frem til at fejlen skulle findes i effektforstærkerens udgangsrelæer!
Da der er flere aktive tråde herinde omkring netop den fejltype, må det være på sin plads at dele denne opdagelse med jer andre;
Det er jo en kendt sag, at al elektronik slides med årene - dette gælder især elektromekaniske komponenter. En god ven fortalte om, at han tidligere havde oplevet samme fejltype - og problemet forsvandt da han havde udskiftet udgangsrelæerne
Det var faktisk det eneste, jeg ikke havde tænkt på, da jeg renoverede fortærkersættet - og jeg kan da godt se at det skriger til himlen at disse relæer har direkte indflydelse på lyden, da det jo er sidste led inden højttalerbøsningerne!
Så jeg gik på ebay, og bestilte to nye relæer (200 DKK) og vupti, spilllede forstærkeren bare endu bedre end før!
Efter udskiftningen, skilte jeg de gamle relæer ad, for at se hvor sodede de egentlig var blevet efter 25 års drift! Kontakterne var meget sorte - og det relæ, som sad i udgangen der altid faldt i styrke var virkeligt sodet til!
Så jeg kan kun anbefale jer alle, at skifte udgangsrelæerne, når i renoverer eller oplever udfald i kanalerne. Dette gælder uanset fabrikat eller det er en integreret eller effektforstærker, da langt de fleste forstærkere med to sæt højttalerbøsninger eller switch har relæer i udgangen.
Hermed givet videre - good luck ----------------------------- MrBakmann
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 02 Juni 2012 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint skriv - men blandt teknikkere er det desværre en yderst velkendt fejlkilde, ja nærmere reglen end undtagelsen
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 02 Juni 2012 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrBakmann:
Udgangsrelæer af den gode og dyre type, kan også reddes ved at skille relæet ad (det kan de dyre ofte) og med meget fin
smergellærred slibe kontaktfalderne rene og plane, som man gjorde i ældre tid på bilens knikserkontakter. En fin metal
neglefil kan faktisk også bruges evt godt brugt og slidt f.eks. på en slibesten.
Knikserkontakter er normalt lavet af platin og er meget hårdfør!
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 02 Juni 2012 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- det er ofte helt overset med de relæer - godt indlæg...
Man skal i rensesituationen være ret skånsom mod kontaktfladerne - og ofte kan et stykke alm. papir - evt. vædet med isopropylalkohol eller anden rensevædske "do the trick" - sodresterne går normalt ret let af.
Hvis man bruger grove redskaber a la smergellærred osv- bryder man ofte den overfladebehandling (hvis der da er noget tilbage ), som er på kontakterne - med tilbagevendende oxydering til følge. Derfor - gå nænsomt til værks...
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 02 Juni 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz
Naturligvis skal man ikke slibe det i stykker, Men giver dig ret!
Der er grater og skidt fra "slut og kontakt" forbindelser med store strømme, men smergellærred naturligvis for virkelig at
fjerne disse, med forsigtighed. :-) (smergellærred = meget finkornet udgave)
Det bedste er nok at udskifte, da engang skadet, altid skadet.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Msn kan sagtens rense en ikke-totalskadet relækontakt og have den kørende i mange mange år frem - så udskiftning er i disse tilfælde ikke nødvendig .
Den bedste måde at bevare og opretholde gode kontaktflader er at holde sit apparat med nedskruet volume, når relæet klikker ind - og ud.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Jensen123 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2012 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 96
|
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis, at man sliber relækontakterne, så skal det være glasslibepapir korn 600 eller større (læs: finere) - ej karborundum ! (husk, det kun må gøres ganske forsigtigt). Der findes såkaldte "skrub-relæer", som altid holder kontaktfladerne rene ved , at de foretager en bestemt bevægelse ved slutning af disse.
Mange siger, at det er "skrub forkert" , at slibe kontakterne, men det er nu altså den bedste løsning over lang driftstid, bortset fra en udskiftning af relæ'et.
Vh. Steen
Ingen Gruk ved skrub ! 
|
Til top |
|
|