Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 20:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nakamichi PA5E II gik op i røg :( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Stod og skulle stille tomgangsstrømmen på min Nakamichi PA5EII, da den stod alt for lavt på den ene kanal. Men så skete der
det at den blev meget varm på den ene kanal, hvorefter der stod røg op forrest og bagerst del af printet også døde den.

Potmetrene skulle være skiftet for ca. 1,5 siden ifølge sælger. Men hvilken del kan være røget? Har læst et andet sted, hvor en
anden ville gøre det samme også var det en sikring der røg. Men der kommer der da ikke normalt røg når en sikring springer?

Håber virkelig at der er nogle der kan og vil hjælpe, da jeg er virkelig glad for den, da det en den forstærker jeg har haft der
spillede bedst.

Hilsen Cesse

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Nej der kommer ikke røg fra en sikring.

Dit forsøg på justering har medført for stor strøm i udgangstrinnet. Hvis man er heldig er der en sikring der springer uden andet går galt. Er man mindre heldig er der andet der brænder af før sikringen. Det kan være udgangstransistorer eller andre komponenter.

Desværre sker det ofte at der er flere komponenter der brænder af ved fejl i et udgangstrin. Det skyldes at der kan gå meget stor strøm hvis en komponent kortslutter. Derfor er det heller ikke noget jeg vil anbefale at man reparerer på selv hvis man ikke ved hvad man har med at gøre.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Tænkte nok det ikke var en sikring der var gået, da jeg ikke mente de lukkede røg ud.

Tror heller ikke det er noget jeg vil give mig i kast med, men har en lille ide om at det måske kunne være relæet der er
gået, da det var et af stederne hvor der kom røg fra.

Men ellers hvad jeg kan høre ud fra hvad du skriver er at, det kan koste alt mellem 200 til 2000 kr. har jeg ret?

Nakamichi og DIY

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror (desværre), at du på den hårde måde har erfaret, at man ikke skal rode i elektronik, hvis man ikke er 100% sikker på, hvad man laver. Hvis du har brændt udgangen af i den ene kanal bliver regningen givetvis nærmere de 2000 kr, end de 200 kr, og i værste fald også over 2000 kr... Jeg håber du kan finde en, som kan/vil hjælpe dig med det til billige penge.

Fra din beskrivelse vil jeg gætte på, at du har justeret bias for hurtigt op forstået på den måde, at den rigtige måde at gøre det på er at justere lidt op, vente til trinnet har stabiliseret sig termisk hvilket ses ved at spændingen ikke ændrer sig mere. Justere lidt op igen, lade trinnet stabilisere sig osv. Det gør man fordi der er en vis responstid fra man drejer på biaspotmetret til trinnet har stabiliseret sig. Hvis du bare hurtigt og på én gang justerer op til multimetret viser det rigtige, så vil strømmen stige langt over det anbefalede og trinnet kan brænde af...

Hvordan har du justeret?

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Det er jeg ked af at læse Cesse

Måske er der en point i det som TRX850 skriver,

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Cesse skrev:
Hej Alle

Stod og skulle stille tomgangsstrømmen på min Nakamichi PA5EII, da den stod alt for lavt på den ene kanal.

Nu ved jeg fra et andet forum, hvad der er gået forud for dette. Og udfra det kan man lære 2 ting, pas på med hvad man tager i mod af "gode råd" fra forum deltagere der absolut ikke ved hvad de taler om. og "if it ain't broken don't fix it" -den spillede jo fint!.

-Anyway den korrekte måde at justere bias på er som trx skriver, og det forhindre termisk runaway, hvilket sikkert er sket. Du kan forvente at det vil koste flere tusinde at få lavet, da der er flere forskellige ting der kan være brændt af og det tager tid at finde. Det vil ikke kunne betale sig, medmindre du kan finde en fagmand der vil hjælpe dig billigt -men hold dig fra fuskere,, nu har du erfaret en gang der en grund til det tager 4 år at blive elektronikmekaniker!

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Per N

Det kan du så have 100% ret i, hvad der er logik og helt naturligt er bare ikke logisk for den anden

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Cesse skrev:

Men ellers hvad jeg kan høre ud fra hvad du skriver er at, det kan koste alt mellem 200 til 2000 kr. har jeg ret?

Ja.

Og som TRX850 skriver, nok i den høje ende desværre.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

bjsc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Det behøver ikke af være så slemt. Prøv at se om du kan nogle brændte komponenter (modstande). Det virker ikke
umiddelbart sansynligt at det er udgangstransistorerne (eller hvad der nu sidder) der er gået. Det er mere sansynligt at det er
en eller flere modstande der er svedet af. Jeg formoder ikke den har stået i lang tid (< halv time) med for høj bias. Det tager
jo trods alt noget tid før udgangstrinet med køleplader når op på et kritisk temperatur niveau.

Det er meget normalt at designerne bruger specielle modstande i kredse hvor der ved fejl (kortslutning) kan forekomme store
strømme. Modstandene har den egenskab at de "brænder af" uden at der opstår flammer hvis de overbelastes. Det er
simpelthen en brandsikring som forhindrer at der opstår brand ved pludselige kortslutninger. (Ja det skal man også tænke på
under designfasen...)

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Der kan godt komme røg fra en sikring, hvis den virkelig får hug. Den kan sågar sprænge glasset i sikringen.
Men der er stor sandsynligt for at du har ristet en udgangstransistor eller tre.
Alle udgangs- og drivertransistorer bør måles igennem før du tænder igen, og så skal bias skrues helt ned inden og herefter stilles til korrekt niveau.

Udgangstrinnet er et Sziklai / CFP og det er væsentligt mere ømfindtligt at stille korrekt, end et klassik emitter-følger. Ovenikøbet er det lidt vigtigt at udgangstranistorerne ikke er alt for langt fra hinanden i HFE - de skal altså matches rimeligt tæt.

Sådan får du korrekte værdier for bias:
http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/195298-nakamichi- pa5e-mk-ii-service-manual-schematic.html

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at, der kun er tale om afbrændte effektmodstande.
Normalt er der den lav-ohms effektmodstand mellem transistorer og udgangen på trinnet.

Hvis så tomgangs strømmen har været for høj, kan den/de jo brænde af.
Dette kunne det godt tyde på, siden  du har pillet ved bias.
Som andre også har nævnt får tager det masser af små justeringer at sætte bias.
Grunden til dette er fordi transistorer forstærker mere, jo varmere de er.

Så hvis de skyndte dig at sætte bias til det ønskede, vil transistorerne varme lidt op, hvilket giver mere forstærkning (højere bias-strøm), som giver mere varme, som igen giver mere forstærkning. "ond cirkel".

I en A/B konstruktion vil strømmen flyde gennem effektmodstandene til forholdsvis den positive og negative transistorer del, hvilket kan blive en den effekt i forhold til udgangs effekten på effekttrinnet.

Da det også er en konstant effekt effektmodstandene påvirkes af, som meget nemt kan være blevet langt højere end designet til, vil jeg derfor mene at der er en chance for at det kan være, at der kun skal skiftes effektmodstande, for at løse problemet.

Jeg havde en gang sat en stor DC spænding på indgangen af et stort effekt trin/print, hvilket resulterede i en stor DC strøm på udgangen, som samtidigt var kortsluttet. Dette knaldede sikringen for den positive del af transistorerne, men det dræbte dem IKKE.
Hvilket igen leder mig til at tro at det er effektmodstandene der er ristet, da der ikke hat været trukket nok strøm til at knalde en sikring, men nok til at varme modstandene rigtig godt op.

Hørte du et lille knald eller lignende?

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

jeg har oplevet det samme med mine PA7EII, her gik der en udg transistor, potmetrende til bias justering er for slidte og måtte den hårde vej med udskiftning af et par udg transistorer....nok det samme der er sket hos dig.......

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

- - -SNIP- - -
du kan finde en fagmand der vil hjælpe dig billigt -men hold dig fra fuskere,, nu har du erfaret en gang der en grund til det tager 4 år at blive elektronikmekaniker!

Jaaaaerh.... - Jeg er så lige nødt til at pointere her, at den rigtige gren af SSP uddannelsen hedder Radiomekaniker - Måske i nyere tid Elektronikfagtekninker med Speciale i Radio/TV, og eller her til sidst Radiofagtekniker.
En gennemsnitlig dygtig elektronikmekaniker bør ikke reparere på en sådan sag, uddannelsen skilles ad de sidste 3 forløb på skolen, og der er meget forskellige opgaver i firma'erne.
  I øvrigt er en Nakamichi PA5 ikke en begynderopgave - den er som andre har beskrevet lidt speciel.

JBLfan

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Jeg tror (desværre), at du på den hårde måde har erfaret, at man ikke skal rode i elektronik, hvis man ikke er 100% sikker
på, hvad man laver. Hvis du har brændt udgangen af i den ene kanal bliver regningen givetvis nærmere de 2000 kr, end de
200 kr, og i værste fald også over 2000 kr... Jeg håber du kan finde en, som kan/vil hjælpe dig med det til billige penge.Fra
din beskrivelse vil jeg gætte på, at du har justeret bias for hurtigt op forstået på den måde, at den rigtige måde at gøre det
på er at justere lidt op, vente til trinnet har stabiliseret sig termisk hvilket ses ved at spændingen ikke ændrer sig mere.
Justere lidt op igen, lade trinnet stabilisere sig osv. Det gør man fordi der er en vis responstid fra man drejer på
biaspotmetret til trinnet har stabiliseret sig. Hvis du bare hurtigt og på én gang justerer op til multimetret viser det rigtige, så
vil strømmen stige langt over det anbefalede og trinnet kan brænde af...Hvordan har du justeret?

Jeg gav den op til den værdig den skulle med det sammen, hvilket kunne tyde på at det gav udslaget, som de fleste skriver

Nakamichi og DIY

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Cesse skrev:
Hej Alle Stod og skulle stille tomgangsstrømmen på min Nakamichi PA5EII, da den stod
alt for lavt på den ene kanal.

Nu ved jeg fra et andet forum, hvad der er gået forud for dette. Og udfra det kan man lære 2 ting, pas på med hvad man
tager i mod af "gode råd" fra forum deltagere der absolut ikke ved hvad de taler om. og "if it ain't broken don't fix it" -den
spillede jo fint!.

-Anyway den korrekte måde at justere bias på er som trx skriver, og det forhindre termisk runaway, hvilket sikkert er
sket. Du kan forvente at det vil koste flere tusinde at få lavet, da der er flere forskellige ting der kan være brændt af og det
tager tid at finde. Det vil ikke kunne betale sig, medmindre du kan finde en fagmand der vil hjælpe dig billigt -men hold dig
fra fuskere,, nu har du erfaret en gang der en grund til det tager 4 år at blive elektronikmekaniker!

Nu stod den ikke bare lavt, jeg synes faktisk at den stor skræmmende lavt. Når spændingen er 1,5 mA og skulle være 40
mA, så synes jeg den er meget for lav, men måske er det bare mig?

Men alt i alt har jeg da bestemt lært den på den (alt for) hårde måde

Nakamichi og DIY

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

hej Cesse

Bring den hen til en radio mekaniker, så kan han bringe den flot igen, sorry for den hårde læretid.

mvh

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

bjsc skrev:
Det behøver ikke af være så slemt. Prøv at se om du kan nogle brændte komponenter (modstande). Det
virker ikke
umiddelbart sansynligt at det er udgangstransistorerne (eller hvad der nu sidder) der er gået. Det er mere sansynligt at det
er
en eller flere modstande der er svedet af. Jeg formoder ikke den har stået i lang tid (< halv time) med for høj bias. Det
tager
jo trods alt noget tid før udgangstrinet med køleplader når op på et kritisk temperatur niveau.

Det er meget normalt at designerne bruger specielle modstande i kredse hvor der ved fejl (kortslutning) kan forekomme
store
strømme. Modstandene har den egenskab at de "brænder af" uden at der opstår flammer hvis de overbelastes. Det er
simpelthen en brandsikring som forhindrer at der opstår brand ved pludselige kortslutninger. (Ja det skal man også tænke på
under designfasen...)

Kan man da håbe det er, for så ved jeg da det ikke kan koste alverden i stumper. Og da der som sagt kun kom røg 2 steder
var det faktisk også min første tænke at det måske var 2 modstande der gik sig en tur.

Nakamichi og DIY

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Der kan godt komme røg fra en sikring, hvis den virkelig får hug. Den kan sågar sprænge glasset i
sikringen.Men der er stor sandsynligt for at du har ristet en udgangstransistor eller tre.Alle udgangs- og drivertransistorer bør
måles igennem før du tænder igen, og så skal bias skrues helt ned inden og herefter stilles til korrekt niveau.Udgangstrinnet er
et Sziklai / CFP og det er væsentligt mere ømfindtligt at stille korrekt, end et klassik emitter-følger. Ovenikøbet er det lidt vigtigt
at udgangstranistorerne ikke er alt for langt fra hinanden i HFE - de skal altså matches rimeligt tæt.

Sådan får du korrekte værdier for bias:service-manual-schematic.html"> http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/195298-nakamichi- pa5e-mk-ii-service-manual-
schematic.html

Ved faktisk ikke engang hvor sikringerne sidder i sådan en sag. Det var faktisk den guide jeg prøvede at justere den efter.

Nakamichi og DIY

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Det er muligt at, der kun er tale om afbrændte effektmodstande.Normalt er der den lav-ohms effektmodstand mellem
transistorer og udgangen på trinnet.Hvis så tomgangs strømmen har været for høj, kan den/de jo brænde af.Dette kunne det
godt tyde på, siden  du har pillet ved bias.Som andre også har nævnt får tager det masser af små justeringer at sætte
bias.Grunden til dette er fordi transistorer forstærker mere, jo varmere de er.Så hvis de skyndte dig at sætte bias til det
ønskede, vil transistorerne varme lidt op, hvilket giver mere forstærkning (højere bias-strøm), som giver mere varme, som
igen giver mere forstærkning. "ond cirkel".I en A/B konstruktion vil strømmen flyde gennem effektmodstandene til
forholdsvis den positive og negative transistorer del, hvilket kan blive en den effekt i forhold til udgangs effekten på
effekttrinnet.Da det også er en konstant effekt effektmodstandene påvirkes af, som meget nemt kan være blevet langt
højere end designet til, vil jeg derfor mene at der er en chance for at det kan være, at der kun skal skiftes effektmodstande,
for at løse problemet.Jeg havde en gang sat en stor DC spænding på indgangen af et stort effekt trin/print, hvilket
resulterede i en stor DC strøm på udgangen, som samtidigt var kortsluttet. Dette knaldede sikringen for den positive del af
transistorerne, men det dræbte dem IKKE.Hvilket igen leder mig til at tro at det er effektmodstandene der er ristet, da der
ikke hat været trukket nok strøm til at knalde en sikring, men nok til at varme modstandene rigtig godt op.Hørte du et lille
knald eller lignende?

Lyden kan nok bedste kaldes et lille fisss også et mindre knald bagefter, hvis det er fyldest gørende nok?

Nakamichi og DIY

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Cesse skrev:

Ved faktisk ikke engang hvor sikringerne sidder i sådan en sag. Det var faktisk den guide jeg prøvede at justere den efter.

Ok - lidt skidt siden det åbenlyst er mit værk - selvopfundet på basis af kredsløbsopbygningen da der ikke lige var en servicemanuel nemt tilgængeligt.
Jeg kan jo gætte på alle mulige fejlmuligheder, men justeringen virkede for mig, og selv da tomgangsstrømmen begyndte at stige pga for høj justering kunne jeg godt nå at slukke og skrue ned igen.

Men kredsløbet ER super ømfindtligt, og forskellen mellem korrekt bias og thermal-runaway er meget lille.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes