Forfatter |
|
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4all,
En ven har bedt mig finde en forstærker til ham. Han har dog nogle lidt specielle behov, hvorfor jeg er en smule i vildrede
over, hvad jeg skal anbefale ham. Han har sat 1500 - 2000,- kroner af til en stereo forstærker. Han har noget der ligner 5 til
8 højttalere tilsluttet sin forstærker, så det skal den kunne klare. Der bliver ofte holdt fest, hvor der spilles højt så den skal
ikke mangle kræfter. Som I nok kan udlede er lyden knap så vigtig, det centrale er, at han ikke kommer til at brænde den
af.
Han har brændt en del forstærkere af, men de har alle været billige bilka-modeller, så nu har han sat et lidt større beløb af
for at få noget, der kan klare mosten. Jeg havde umildbart tænkt, at en forstærker med sikkerheds kredsløb i stil med NADs
softclipping ville være at foretrække, fordi en sådan ville slå fra inden det gik galt. Han skal altså bruge en forstærker der er
nærmest umulig at slå ihjel, så forslag til sådanne søges.
Jeg selv har fundet følgende, men jeg ved ikke om de kan klare den behandling de vil få hos min kammerat, så
kommentarer modtages gerne.
Nad 319 http://www.dba.dk/forstaerker-nad-nad-319-
na/id-80011460/
Nad c370 http://www.dba.dk/forstaerker-nad-c-370-
120/id-79486815/ måske denne kunne pruttes ned i fornuftig pris.
Nad c352 http://www.dba.dk/forstaerker-nad-c-352-80-
w/id-80088630/
Harman Kardon HK3470 http://www.dba.dk/forstaerker-
harman-kardon/id-79933357/ - H/K skulle efter sigende være ret
strømstærke.
Jeg håber I kan hjælpe mig med at finde en udødelig forstærker til min kammerart.
Mvh,
Morten.
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udødelig forstærker? du er vist kommet på en umulig opgave, og så til omkring de 2000kr.....av for den __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten014
Jeg forstår du er en smule i vildrede, for en forstærker der kan klare at spille på 8 højttalere til fest og farver og så til 1500,- /
2000,- = så godt som en umulig opgave.
Soft clipping osv vil intet hjælpe.
2 højttalere pr forstærker er at fortrække = 4 forstærkere og så aldrig spille højere end det lyder pænt (ingen forvrængning)
__________________ Basti@live.dk
|
Til top |
|
|
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det forventes selvfølgelig ikke, at den er fuldkommen udødelig, men blot at den kan overleve den behandling som er beskrevet
ovenfor uden at bukke under med det samme.
|
Til top |
|
|
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten014
Nad's SoftClipping system, beskytter som sådan ikke forstærkeren men mere højttalernes diskant, da systemet runder lyden lidt pænere af i pressede situationer hvor strømforsyningen ikke kan følge helt med.
Din vens problem er nok en meget lav impedans på højttaler udgangene, da han har så mange højttalere tilsluttet - Dette har med stor sandsynlighed futtet hans tidligere forstærkere af 
Jeg vil anbefale dig (din ven) enten at købe 2 ens forstærkere eller en fler kanals forstærker som din ven kan fordele alle sine højttalere imellem !!
NAD er ikke noget dårligt valg - kig evt. efter noget brugt........
Go' forstærker jagt.......
M.v.h.
MrForce 
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drop de der hifi forstærkere!!
Find en brugt QSC, Crown, LabGruppen, Crest, ElectroVoice etc.... Dem kan du finde til omkring 2000. De går ikke i stykker!
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
kofoed Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 39
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske den Denon PMA-QS10II forstærker jeg har tænkt mig at sælge, ville kunne trække de 8 højtalere.
|
Til top |
|
|
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kofoed skrev:
Måske den Denon PMA-QS10II forstærker jeg har tænkt mig at sælge, ville kunne trække de 8 højtalere.
|
|
|
Det kan den med sikkerhed ikke holde til __________________ Basti@live.dk
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en surroundforstærker og tilslut kun det antal højttalere der er udgange til.
Snurrerundt-
forstærkere
Du kommer langt med alle de hæderlige mærker som fx. Denon, Marantz, Harman Kardon, Onkyo, Yamaha m.fl.
Find en forstærker der virker interessant for dig, og istedet for at kigge på 7 * x antal watt, så kig på forstærkerens
maximum power consumption, da den giver en fingerpeg om hvor stor en strømforsyning den har. Denne info findes i
forstærkerens manual som kan hentes på producentens hjemmeside, eller på bagsiden af forstærkeren.
Alternativt gør som Flemming Skov foreslår og køb dig en PA forstærker. Dog har ingen forstærkere godt af flere højttalere
på samme udgang, men et bud kunne være:
Behringer EP4000
Som er et effekt-MONSTER.
God jagt.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må gi´ Highenden helt ret her, find en ædre, brugt NAD med "soft clipping", og lad være med at love, at den er udødelig, alt grej kan smadres uanset pris, hvis det "voldtages"  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der slår forstærkerne ihjel er parallelkoblede højttalere. Seriekobling bør anvendes istedet. Ellers er forslaget med en god
gammel kraftig surroundforstærker også oplagt.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en anbefaling sig til ham vent med at købe spar mere op, for 2000 kommer der intet godt ud af, synes det virker næsten grænsen til lidt
useriøst. Jeg ville spare 6000 til 7000 kroner op og køb dog noget ordenligt i stedet for det for til 2000 finder du som så godt som intet til den pris
leje. __________________
|
Til top |
|
|
Greenduck Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for nogle højtalere han har? Ville det ikke være mere fornuftigt at købe en god stereoforstærker (brugt) og så købe nogle gode brugte gulvhøjtalere. Jeg har lige selv købt et par Dali 104 gulvhøjtalere, kan fås fra omkring 400 kroner/sæt, og de kan altså spille højt og godt.
Så for relativt små penge, 2000-2500 kroner, kan man være ret godt kørende. Men udødeligt bliver det aldrig.
Hvad er grunden til at han vil have 5-8 højtalere tilsluttet én forstærker?
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb 4 x forstærkere af en hvilken som helst brugt slags, så hver kanal kun trækker een højttaler. Kombiner gerne flere forskellige alt efter hvad der kan fås billigt nok ( 500 pr stk er ikke umuligt hvis man kan leve med lidt gammeldags udseende). Sigt efter ca samme effekt fra hver forstærker, og det behøver altså ikke være mega kraftige da 8 højttalere giver et pænt højt kombineret lydtryk - måske 50-60Watt per kanal kan gøre det - det spiller stadigvæk pænt højt.
Hvilke signalkilder bruger han? For hvis han bruger den samme ( en PC ?) til alting, så kan han blot tilslutte alle forstærkerne parallelt til line-out-udgangen fra PCen, indstille alle forstærkernes volumen individuelt så de giver ca. samme niveau, og herefter styre mastervolumen fra PCens afspiller-interface. Hvis han har flere signal-kilder ( CD, tuner, TV etc) og han skal kunne skifte, så skal han benytte en forforstærker inden de fire effektforstærkere.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten014 skrev:
Der bliver ofte holdt fest, hvor der spilles højt så den skal ikke mangle kræfter. Som I nok kan udlede er lyden knap så vigtig, det centrale er, at han ikke kommer til at brænde den af.
|
|
|
Det minder mig om i mine unge dage, hvor jeg brugte min daværende forstærker til en kollegiefest. Den blev så brandvarm, at nogen i nattens løb havde stillet en gryde med koldt vand oven på den, for at køle den ned!
Der skete dog ikke noget. Forstærkeren virkede fint bagefter også, og holdt mange år frem! 
Mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
Jeg har en anbefaling sig til ham vent med at købe spar mere op, for 2000 kommer der intet godt ud af,
synes det virker næsten grænsen til lidt
useriøst. Jeg ville spare 6000 til 7000 kroner op og køb dog noget ordenligt i stedet for det for til 2000 finder du som så godt
som intet til den pris
leje.  |
|
|
Du har da vist ikke været på SU for nyligt hva?!
Det kan sagtens lade sig gøre at finde en fornuftig surroundforstærker. Den behøver ikke have det nyeste HDMI eller noget i
dette tilfælde. Har denne forstærker så en håndfuld år på bagen med en nypris af 6-7000 skulle den gerne ligge indenfor
prisrammen i dag
Selv spiller jeg på en Marantz SR4000 som jeg kun har givet en plovmand for, og den gør det absolut hæderligt. Så for
2000kr skulle man nok kunne finde en større model eller en forholdsvist kraftig surroundforstærker af andet mærke.
|
Til top |
|
|