Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Skal jeg være bekymret? (Varm trafo) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hey der ude.

Har en ældre stor effektforstærker (2x400W i 8 ohm), som er ustabil i DC-offset, så den er jeg igang med at kigge lidt på.

I den forbindelse, har jeg lagt mærke til trafo´en bliver varm. Har koblet alt fra, så det kun er trafo´en selv. (Det er en almindelig typisk EI trafo)

Men den når op på 46 grader (ifølge mit multimedia) - hvilket nok passer meget godt, da man ikke kan holde fingrene på den i længere tid, så bliver det for varmt. Det er ikke noget jeg har oplevet før med nogen anden trafo. Så er bekymret for om der er noget ivejen, eller om det sagtens kan forekomme med ældre trafo´er, eller bare generelt?

- Kan lige nævne, at når hele forstærkeren kører uden signal, når den 50 grader. - Dog er det en meget stor trafo, så det tager end 6 timer før den når de angivende temperaturer.

Så er bekymret for den bliver for varm med forstærkerens fulde udgangseffekt. Men har ikke lige effektmodstande til at smide 2x 400W i, for at teste.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Hey der ude.

Har en ældre stor effektforstærker (2x400W i 8 ohm), som er ustabil i DC-offset, så den er jeg igang med at kigge lidt på.

I den forbindelse, har jeg lagt mærke til trafo´en bliver varm. Har koblet alt fra, så det kun er trafo´en selv. (Det er en
almindelig typisk EI trafo)

Men den når op på 46 grader (ifølge mit multimedia) - hvilket nok passer meget godt, da man ikke kan holde fingrene på
den i længere tid, så bliver det for varmt. Det er ikke noget jeg har oplevet før med nogen anden trafo. Så er bekymret for
om der er noget ivejen, eller om det sagtens kan forekomme med ældre trafo´er, eller bare generelt?

- Kan lige nævne, at når hele forstærkeren kører uden signal, når den 49 grader. - Dog er det en meget stor trafo, så det
tager end 4-5 timer før den når de angivende temperaturer.

Så er bekymret for den bliver for varm med forstærkerens fulde udgangseffekt. Men har ikke lige effektmodstande til at
smide 2x 400W i, for at teste.

Som sådan tror jeg ikke du skal være bekymret. Det er simpelthen det hvirvelstrøms tab der er i trafoen. Mener at kunne
huske at jo større des mere tab. Har selv en skille trafo 220:110 (lånt til een der har meget us grej) som vel er på en 3 - 4
kW (hvis ellers man kan få det ud) og den bliver steghed i tomgang.

Men bortset for det, tjek lige om der er dc på ac spændingen..

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Gør man bare det ved at måle dc spænding på sit multimedia over ac spændingen?
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes