Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Har jeg gjort en god handel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt en Cambridge 840A V2. forstærker, samt en Cambridge 840C cd-afspiller i Hi-Fi Klubben.

Det var demo-modeller, så jeg fik dem til 4.499 kr. hver, dvs. 9.000 kr. i alt.

De var nedsat fra 2 x 6.999 kr. = 14.000 kr.

Nu er spørgsmålet: Har jeg gjort en god handel?

Der kommer jo en ny Cambridge topmodel både indenfor forstærkere og cd-afspillere i løbet af en måned eller to. De vil så til gengæld være dyrere - ifølge Hi-Fi Klubben vil prisen ligge på 8.999 kr. pr. stk., eller 18.000 kr. i alt.

Det, der nager mig, er, om jeg skulle have ventet, og så købt den nye forstærker i år, og cd-afspilleren til næste år (mit budget er stramt i år, så jeg har kun råd til forstærkeren i år i givet fald at jeg skulle have givet 8.999 kr. pr. komponent). Men så ville jeg have fået produkter med den nyeste teknologi. Som det er nu, køber jeg teknologi, der er fra starten af 2007, dvs. 4 år gammelt.

Det skal siges, at jeg er 100% tilfreds med lyden fra mit nye setup.

Jeg har aldrig haft så dyrt et anlæg før.

Forstærkeren spiller med en meget mere åben og flot lyd, end den forstærker jeg havde tidligere (Cambridge 740A).

Cd-afspilleren hælder nærmest et vognlad af vellyd ud over lyden.

Den lyder fantastisk!

Dens indbyggede DAC bruger jeg til at køre lyden fra tv'et digitalt igennem cd-afspilleren.

Mit setup opfylder mine forventninger og behov 100%.

Alligevel nager tvivlen mig... :)

Hvad ville I have gjort?

Har jeg gjort en god handel?

PS. Mine højttalere er et sæt B&W M-1 tilsat en B&W ASW 608 subwoofer.

Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Uden at have hørt dit anlæg, så er jeg sikker på at du har lavet en god handel. Så meget sker der heller ikke fra år til år, måske bortset fra design. Så glad dig over dit nye anlæg.

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

hvis du er tilfres så har du lavet en god handel, længer er den da ikke.

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Enig med det 2 andre, det virker til at du er tilfred, og så har du gjort en god handel. Læn dig tilbage og nyd musikken. Tillykke med dit nye grej

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2012 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarerne!

Jamen selv om jeg er tilfreds, spekulerer jeg alligevel over, hvor meget teknologien ændrer sig fra år til år, som du også er inde på, Jan. Her mener jeg den "rå" forstærker- og cd-afspiller teknologi og ikke sådan noget som USB-indgang og iPod-indgang på front, som den nye Cambridge 651A forstærker f.eks. har, og som jeg sagtens kan undvære.

En forstærker, der er 4 år gammel, kan man vel sige, lyder stadigvæk lige så godt, som da man købte den. Men kan den også stå distancen i fht. en splinterny forstærker med den nyeste forstærker-teknologi? Det er det, jeg mener. Vil det være sådan, at man tænker, okay, den nye forstærker lyder bedre, men ikke så meget bedre, at jeg vil sælge min 4 år gamle forstærker for at købe den nye. Eller vil man sige, hold da op, der er godt nok sket noget af et gennembrud her, jeg sælger min 4 år gamle forstærker og køber den nye i stedet?

Ved godt, det er svært at sige noget om, men alligevel.

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Der er nok ikke sket så meget med forstærker teknologien på 4 år hvad angår 2 kanals lyd. Med hvad ang cd afspiller så er der sket en del hvad angår pris niveau , det vil sige at det der var dyr teknologi for 4 år siden koster i dag en 3 del af prisen eller mindre.
Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Ligesom indenfor så mange andre områder, findes der altid indefor hifi noget nyere og bedre. Hvis man fokuserer på dette, ødelægger man det for sig selv. Hvis anlgget gengiver musikken på en medrivende måde, der flytter fokus fra anlæg til musik - så er den hjemme. Desuden er det ikke altid at nyt er lig med bedre. Der findes klasskere indefor højtalere, forstærkere m.v. som ikke overgås af nyere modeller.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej. Du har helt sikkert, taget et stort skridt i den rigtige retning. Det som evt kan og kommer påtale - det er nok ikke grejet- men højttalere-- her kommer du , så på en prøve... Alt det der  nye- som er en flot glimmerting -Altid bedre data ( Kan man egentlig høre det )  glem det . Eksperimenter med højttaler opsætning , og endelig skal de måske  skiftes ud. Det er ikke altid Big højttalere.Små hurtige højttalere + evt en sub. Så kører festen. At spille højt er ikke lig med kvalitet.

Højttalerne bestemmer , måske underkendt - rummets størrele  + rummets mætningsgrad.

Brug din investering i, lyt noget musik--- det er jo din changre--- lyder det rigtigt--- hvis ikke--- Find bedere højttale, og de behøves bestemt ikke at være dyre....

God hifi kan godt lide 2vejs konstruktioner , de er billige - fylder gennemgående ikke meget- de er hurtige, men mangler self BASS. Bas - subwoffer er løsningen , om ikke altid, kan kæresten stille en blomst på den  ( de er sådan ) .

Godt begyndt , med et rigtigt godt udgangspunkt , det har du... Velkommen i klubben -  for  seriøs HIFI af lytning. . Studer det der med højttalere, og du vil finde, der er ligeså mange meninger om dem, da de er dine egentlige formidlere af musik

MVH Space

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Du har gjort en rigtig god handel.
Hvis du havde brugt 18000,- på den nye 851 serie, havde du naturligvis ikke fået dobbelt så god ydelse i forhold til 840
serien som du kun har brugt sølle 9000,- på. Det er virkeligt value for money, og det kan man kun glæde sig over. Jeg tror
den nye 851 serie mere eller mindre er 840 serien i nye klæder. Samme teknologi, samme udgangseffekt, samme
upsamplingsevner osv.
Jeg har selv 840 serien, og det må betegnes som god solid hifi. Man må glæde sig over det man har, ellers bliver man aldrig
ritgtig glad, for der kommer altid noget nyt, som producenten altid får beskrevet som det ultimative, og uundværlige. Det
skal man bare ignorere, mens man læner sig tilbage og skruer op for lyden på det gode hifi du har fået dig, til en uhørt billig
penge. Jeg gav selv 18000,- for mit :o)

God weekend.

Mvh

Allan
Til top Vis Pumbas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pumbas

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2012 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Tak for så mange fine og brugbare svar. Det er jeg glad for.

Jeg vil lytte til jeres råd og glæde mig over mit nye hifi-anlæg, og så tage de kommende anmeldelser af den nye 851 serie med et gran salt :)

Nu gælder det jagten på et par højttalere at "parre" systemet med, som du også skriver Space.

Allan/Pumbas, jeg skriver lige til dig privat ang. hvad du bruger af højttalere til dit anlæg, og hvor stort dit rum er.

Mvh

Henrik

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:

Jeg har netop købt en Cambridge 840A V2. forstærker, samt en Cambridge 840C cd-afspiller i Hi-Fi Klubben.

Der kommer jo en ny Cambridge topmodel både indenfor forstærkere og cd-afspillere i løbet af en måned eller to. De vil så til gengæld være dyrere - ifølge Hi-Fi Klubben vil prisen ligge på 8.999 kr. pr. stk., eller 18.000 kr. i alt.

Det, der nager mig, er, om jeg skulle have ventet, og så købt den nye forstærker i år, og cd-afspilleren til næste år (mit budget er stramt i år, så jeg har kun råd til forstærkeren i år i givet fald at jeg skulle have givet 8.999 kr. pr. komponent). Men så ville jeg have fået produkter med den nyeste teknologi. Som det er nu, køber jeg teknologi, der er fra starten af 2007, dvs. 4 år gammelt.

Forstærkeren spiller med en meget mere åben og flot lyd, end den forstærker jeg havde tidligere (Cambridge 740A).

Den lyder fantastisk!

Dens indbyggede DAC bruger jeg til at køre lyden fra tv'et digitalt igennem cd-afspilleren.

Hvad ville I have gjort?

Du skriver at du er 100% tilfreds med lyden, og det er en klar forbedring i forhold til til dit tidligere anlæg. Så er den vel ikke så meget længere....? Lad dog være med at hænge dig i om nogen synes du har givet 500 kr. for meget eller hvad.

Du er tilfreds med lyden og så er det bare at nyde musikken. Det er DET det handler om...

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:

Den lyder fantastisk!

Hvad ville I have gjort?

Du har sandsynligvis gjort det rigtige!
Hvem siger at en kommende model er bedre? (Altså bortset fra fabrikanten og reklamebureauet).

Man kan meget nemt risikere at en 'efterfølger' er ringere, hvis fabrikanten har været nødt til at 'stramme skruen' en ekstra omgang for at få lidt mere fortjeneste. Det er de færreste der i første omgang opdager at en nyere udgave at et givent apparat i virkeligheden er en discountudgave af forgængeren...

Jeg mener at f.eks B&W højttalere før i tiden blev ringere og ringere for hver ny variant der kom (Series 1,2 3 osv.). Men de blev naturligvis lanceret som 'forbedrede' på trods af at enheder og delefiltre blev af mere og mere underlødig kvalitet...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes