Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Cayin 252b til XTZ 99.26 - yay or nay? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Topbanan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Godmiddag d'herrer.

Jeg købte for et halvt år siden et par XTZ 99.26 højttalere, som er blevet skubbet af en Classic 6.10 amp.

Det har været okay, men jeg havde ganske høje forventninger til de XTZ (Jeg gik fra Eltax Monitor III...), og de er nok ikke
helt blevet indfriet. Med det samme har jeg beskyldt Hr. Classic og dens 2x 80w og sagt til mig selv, at den er lidt manglende
i forhold til XTZ'ernes følsomhed på 88db. Samtidig må jeg nok bare indse, at det ikke er en klasse forstærker, selvom den
står mit hjerte nær da det er min første forstærker og blev købt for surt opsparet SU.

EFTERLYSNING:
Nu investerer jeg sandsynligvis i en Cayin 252b, og vil derfor lige stikke en finger i den vise jord under alle I Hi-Fi guruer, og
se om der er interessante erfaringer, meninger, spekulationer eller vilde teorier at hente i forhold til en sådan kombo? Bliver
det for lyst, mørkt, kedeligt osv. Skyd!

Jeg ved at det kun er mig der har mine ører på osv. osv., men jeg kan desværre ikke rejse land og rige rundt på min cykel
med et HiFi setup under armen og prøvelytte og slæbe forstærkere hjem i min stue osv. Og jeg køber brugt, så jeg går ikke i
HiFi butikker og spilder deres tid. Så fyr endelig løs, hvis i har lyst!!

Jeg heller ikke specielt erfaren i intensiv lytning - og specielt ikke beskrivelser af lyd - men søger alligevel et setup der får
mig til at bobbe med hovedet og smile bredt når jeg står og vader i opvasken. Men jeg vil prøve at sætte lidt ord på de
oplevede mangler alligevel. Den primære ting der har ærgret mig er eksempelvis, at forstærket guitar spil ikke lyder super
fedt - særligt når der er en god gang forvrængning på. Eksempelvis synes jeg at guitarerne på Mothership albummet med
Led Zeppelin for aggressive og som om de blandes sammen med for mange andre lyde. Det river nærmest i øregangene når
der kommer godt med volumen på. Sådan er det egentlig på en del rock synes jeg - Creedence og AC/DC også. Nogle Pink
Floyd numre også. Der savner jeg helt klart noget.

Modsat synes jeg at Dire Straits lyder suverænt, så jeg tænker om det måske er fordi det er en anelse mere roligt anlagt.
Blues og akustisk musik, samt mere pop/rock/elektro orienteret, synes jeg også lyder rigtig flot og velopløst.

Nu må jeg hellere stoppe de famlende forsøg på at formidle en lydoplevelse, og blot håbe at der er et par brugbare
kommentarer      

Greetings fra Amager.

Mvh Rune.
Til top Vis Topbanan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Topbanan

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Grunden til at du syntes Mothership lyder skidt, er formentlig pga. at det ER skidt. Produceren til pladen, har desværre voldtaget pladen lydteknisk, det lyder ærligtalt horriblet. Prøv evt. at finde nogle gamle CD'er, der ikke er remasteret.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

Topbanan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2012 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Tak for den! Den mistanke har jeg nemlig også siddet med, for det er udtalt lige på den. Jeg har rippet en del cdér til flac og
afspiller dem via pc, så jeg har spekuleret på om de forskelle jeg har hører stammer fra ringe kontra gode indspilninger. Det
gør jo desværre ikke tingene mindre komplicerede at hitte rede i...

Jeg kan også lige slynge ud, hvad må en 2 år gammel 252b koste?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hvad bruger du som kilde?

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

hvis du vil ha den fra ny :

Cayin 252b

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hvor bor du henne a i DK? Jeg har nemlig en 353B som du gerne må prøve at lytte lidt på

den var ca. 2 år gammel da jeg købte den og gav 4.500 for den :)
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

Topbanan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2012 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

thuekay: Kilden er en Citypulse da2.03e II usb dac, som spiser flac filer fra PC VIA usb, men også en masse random musik
fra fx Grooveshark eller internet radio. Så rent kvalitetsmæssigt burde den del ligge noget over Classic - evt. også XTZ'erne.

Loudandclear: Jeg har egentligt set at priserne er dumpet ret meget et par steder, så det er jo altid fristende.... Men jeg
håber alligevel at save en 25 - 30% mere af ved et brugtkøb - det er bedst for dem af os der stadig er på SU'en
Egentlig satte jeg en spender grænse på 10k samlet for et ok mellemklasse anlæg, men nu er jeg blevet lidt for nysgerrig i
forhold til de XTZ 99.26. De bliver jo skamrost rigtig mange steder i reviews, forums o.lign. Så jeg tænker at et par kilo
ekstra på en forstærker opgradering nok kan - og burde - blive hentet på lidt færre byture i specialeskrivnings tiden i
foråret..

Kennlh: Den ser virkelig rigtig lækker ud den 353b. Og vel lidt et røverkøb til 4.500,-.. Den var jeg også hoppet på, hvis den
ligger et par niveauer over 252b. Men pga. prisen har jeg aldrig ledt efter noget på det niveau. Den ville ellers se godt ud i
mit lille hjørne.. Men har du selv nogen form for sammenligning mellem de to forstærkere du kan berige mig med? Og jeg
bor på Amager, så en lytter ligger vist ikke lige for, hvis du holder til i østjylland, men mange tak for det fine tilbud.

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Topbanan skrev:

Loudandclear: Jeg har egentligt set at priserne er dumpet ret meget et par steder, så det er jo altid fristende.... Men jeg
håber alligevel at save en 25 - 30% mere af ved et brugtkøb - det er bedst for dem af os der stadig er på SU'en
Egentlig satte jeg en spender grænse på 10k samlet for et ok mellemklasse anlæg, men nu er jeg blevet lidt for nysgerrig i
forhold til de XTZ 99.26. De bliver jo skamrost rigtig mange steder i reviews, forums o.lign. Så jeg tænker at et par kilo
ekstra på en forstærker opgradering nok kan - og burde - blive hentet på lidt færre byture i specialeskrivnings tiden i
foråret..

ja men det er da bare iorden de kommer en gang imellem på dba osv. det skal da ikke være en hemmelighed
og jeg tror klart den vil puste liv i dine XTZ!
og du kan da sagtens holde dig under 10k selvom du skal ha ny forstærker? jeg har da holdt mit anlæg på 10k (indtil videre   
)

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Januar 2012 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Topbanan skrev:
thuekay: Kilden er en Citypulse da2.03e II usb dac, som spiser flac filer fra PC VIA usb, men også en masse random musik
fra fx Grooveshark eller internet radio. Så rent kvalitetsmæssigt burde den del ligge noget over Classic - evt. også XTZ'erne.

foråret..

Kennlh: Den ser virkelig rigtig lækker ud den 353b. Og vel lidt et røverkøb til 4.500,-.. Den var jeg også hoppet på, hvis den
ligger et par niveauer over 252b. Men pga. prisen har jeg aldrig ledt efter noget på det niveau. Den ville ellers se godt ud i
mit lille hjørne.. Men har du selv nogen form for sammenligning mellem de to forstærkere du kan berige mig med? Og jeg
bor på Amager, så en lytter ligger vist ikke lige for, hvis du holder til i østjylland, men mange tak for det fine tilbud.

Nej jeg har ingen form for sammenligning mellem de to forstærkere, har ikke hørt 252'eren, men den lyder nok meget alla
353'eren der nok bare ikke så meget power i den..:) Men ja okay, Amager er jo ikke lige om hjørnet, men du må jo sige til hvis
du en dag kommer til det mørke jylland..hehe
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes