Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tube Lab (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt en artikel i et gammelt HiFi & Elektronik ( Juni '90 ) om en dansk rør-bygger Tonny Hansen, der lavede nogle rigtig flotte forstærkere under navnet "Tube Lab".

Eksisterer han stadig? Synes ikke at jeg nogensinde har stødt på nogle af hans produkter.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Klippede lige dette fra "Recordere.dk":

her er lidt mere info

Tube Lab blev etableret i midt firserne. Der blev i alt håndbygget 50 monoblokke. Noget senere kom der også en forforstærker bygget i 12 eksemplar. De første 10 monoblokke var sorte medens de resterende blev fremstillet i højglans nikkel over det hele. Forstærkeren er designet med en push-pull udgang bestående af 4 styks 6L6GC. Disse udgangsrør er triode koblet og kører i ren klasse A. Indgangsforstærker, fasevender og driverne for udgangsrørene anvender 3 styks ECC82. Der er designet en speciel symmetrisk anode spændingsforsyning med både en positiv og en negativ spænding for disse 3 rør. Dette gør det muligt at undgå koblings kondensatorer i signalvejen. Indgangs signalet går direkte via en kort sølvledning ind i det første rørgitter, og fortsætter derefter galvanisk koblet gennem de efterfølende trin. Der er dog nødvendigt at adskille udgangstrinnet med en kondensator for hvert udgangsrør.
Transformerne er håndfremstillet. Der er anvendt en høj silicium legering til kernen for udgangstransformeren. Viklingerne opdelt i seks sektioner og placeret sidelæns i 2 kamre for at opnå fuld symmetri.
Strømforsyningen anvender et GZ34/5AR4 ensretterrør for en blød opstart. Derefter kobler et relæ over til silicium dioder for at forsyne de to specielt fremstillede store Jensen fotoflash elektrolytter på 600 uF hver.
Frekvensgangen i relation til 1KHz er
-0,08 dB / 40Hz, -0,43 dB / 20Hz, -0,12dB / 20 KHz og -0,26dB / 56KHz.
Forvrængningen er ca. 0,1 % ved 1KHz og halv udgangseffekt.
Den optimal anbefalede højttaler impedans er 8 ohm.
Der findes udgangs banan stik til både 4 og 8 ohms højtalere.
Vægt 19.7 kg pr stk

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Ja, Tonny Hansen stod bag den enorme kraftanstrengelse at fremstille Tube Lab sættet.
Jeg har i sin tid været kollega med Tonny, og kan meddele at han desværre døde for en del år siden.
Han blev fundet død i sin lejlighedi Søborg af sin søn. Jeg var med til bisættelsen, men husker ikke helt hvornår. Det
må være mere end 10 år siden. Jeg ved desværre ikke, hvad dødsårsagen var. Måske blodprop eller hjerteanfald. Der
kom aldrig andre produkter fra hans hånd end de tre, som er nævnt i tråden. Sjovt nok har jeg også gemt dette
gamle nummer af Hi-Fi & Elektronik, netop på grund af artiklen om Tonny. De testede også apparaterne i samme
nummer, og var helt overstrømmende, med et 13-tal for lyden og store roser for den flotte finish. Som et lille
kuriosum kan det nævnes, at Tonny optræder i en af de gamle Tegn-film, Agent 69 Jensen - I Skyttens Tegn. Han er
med to gange, først med en radiosender indbygget i et kondom, og senere i en natklub, hvor han skyder en anden
agent og selv bliver skudt. Tonny havde prøvet lidt af hvert.

Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg siger 1000 tak for info'erne.

Trist med hans dødsfald.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes