Forfatter |
|
kasperholm Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 248
|
Sendt: 09 Januar 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle, håber der sidder et klogt hovede derude, som kan hjælpe mig.
Min NAD S300 forstærker, spiller ofte kun på den ene højtaler - enten permanent, eller hvor lyden kommer og går, indtil jeg
skruer op og ned (mange gange!) på volumeknappen.
Har hørt at dette problem kan løses ved at udskifte eller rense potentiometeret, er der noget om snakken? og i så fald, er det
noget man selv kan ordne, eller skal den sendes til reperation, i eksempelvis hifi klubben?
På forhånd tak!
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 09 Januar 2012 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du kan jo købe noget kontakt rens og sprøjte ind i potmeteret (spænding skal være frakoblet) drej herefter potemeteret fra max til min en masse gange. Blæs evt. forsigtigt med trykluft ind i potmeteret for at fjerne evt. overskud af kontaktrens. Efterse ved samme lejlighed printbaner og lodninger omkring potmeteret. Lod efter ved tvivl. Måske hjælper det måske ikke, men et forsøg koster ikke mere end en bøtte kontaktrens. __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 09 Januar 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at skriv, et potmeter kan man i mange tilfælde skifte selv. Du kan købe reservedele gennem Hifiklubben eller under service/rep. på deres hjemmeside. Har du ikke mod på det, så send den til rep. og få et prisoverslag.
__________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
kasperholm Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2012 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret BCBC. Har aldrig før rodet med forstærkere, dog med computer, så er ikke hel teknisk idiot. Det burde vel være
en nem operation?
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 09 Januar 2012 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasperholm skrev:
hej alle, håber der sidder et klogt hovede derude, som kan hjælpe mig.
Min NAD S300 forstærker, spiller ofte kun på den ene højtaler - enten permanent, eller hvor lyden kommer og går, indtil jeg skruer op og ned (mange gange!) på volumeknappen.
Har hørt at dette problem kan løses ved at udskifte eller rense potentiometeret, er der noget om snakken? og i så fald, er det noget man selv kan ordne, eller skal den sendes til reperation, i eksempelvis hifi klubben?
På forhånd tak! |
|
|
Jeg har selv haft en NAD S300. Det er ikke nemt at sprøjte noget ind i potmeteret, da det er helt lukket. Jeg havde samme problem som dig og jeg løste det ved at skifte potmeteret. Det kan bestilles hos Hi-Fi klubben. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
kasperholm Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2012 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan der være noget om. Hvor meget gav du for sådan et nyt?
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 09 Januar 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasperholm skrev:
Det kan der være noget om. Hvor meget gav du for sådan et nyt? |
|
|
Jeg husker ikke den nøjagtige pris, men jeg mener det var omkring Kr. 300,- Det er jo et kvalitets-potmeter. Alt i den forstærker er iøvrigt kvalitet. Bare det at skille det super solide kabinet af, er en ren fornøjelse. Den forstærker er simpelthen bygget som en kampvogn :-) __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
kasperholm Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja den er virkelig lækker.. Jeg prøver at høre mig om, tak for hjælpen i hvertfald!
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
kasperholm skrev:
|
|
Jeg husker ikke den nøjagtige pris, men jeg mener det var omkring Kr. 300,- Det er jo et kvalitets-potmeter. Alt i den forstærker er iøvrigt kvalitet. Bare det at skille det super solide kabinet af, er en ren fornøjelse. Den forstærker er simpelthen bygget som en kampvogn :-) |
|
|
ha ha og dog er i flere der nu skal ha ordnet potmeter ...hvor var den kvalitet henne ???
|
Til top |
|
|
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
perejvind skrev:
kasperholm skrev:
|
|
Jeg husker ikke den nøjagtige pris, men jeg mener det var omkring Kr. 300,- Det er jo et kvalitets-potmeter. Alt i den forstærker er iøvrigt kvalitet. Bare det at skille det super solide kabinet af, er en ren fornøjelse. Den forstærker er simpelthen bygget som en kampvogn :-)
|
|
|
ha ha og dog er i flere der nu skal ha ordnet potmeter ...hvor var den kvalitet henne ???
|
|
|
Heltedelle...
Hvor længe holder et kvalitetspotmeter, og hvad kan man få, som holder længere til prisen?
|
Til top |
|
|
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
perejvind skrev:
[QUOTE=kasperholm]Det kan der være noget om. Hvor meget gav du for sådan et nyt? |
|
|
Jeg husker ikke den nøjagtige pris, men jeg mener det var omkring Kr. 300,- Det er jo et kvalitets-potmeter. Alt i den forstærker er iøvrigt
kvalitet. Bare det at skille det super solide kabinet af, er en ren fornøjelse. Den forstærker er simpelthen bygget som en kampvogn :-) [/
QUOTE]ha ha og dog er i flere der nu skal ha ordnet potmeter ...hvor var den kvalitet henne ??? |
|
|
positivt og brugbart __________________ Basti@live.dk
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

|
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
heltedellen skrev:
perejvind skrev:
kasperholm skrev:
|
|
Jeg husker ikke den nøjagtige pris, men jeg mener det var omkring Kr. 300,- Det er jo et kvalitets-potmeter. Alt i den forstærker er iøvrigt kvalitet. Bare det at skille det super solide kabinet af, er en ren fornøjelse. Den forstærker er simpelthen bygget som en kampvogn :-)
|
|
|
|
|
|
Heltedelle...
Hvor længe holder et kvalitetspotmeter, og hvad kan man få, som holder længere til prisen? |
|
|
og hvor længe holder en kampvogn var det ikke det i sammenlignede med ;o)
|
Til top |
|
|
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
stridsvognen skrev:
heltedellen skrev:
perejvind skrev:
kasperholm skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Heltedelle...
Hvor længe holder et kvalitetspotmeter, og hvad kan man få, som holder længere til prisen?
|
|
|
|
|
|
Hvem hvor hvornår.? Vi fik ikke din definition af et kvalitets potmeter.? Har du et bedre bud end det ALPS der sidder i en NAD S300.?
Kunne jo være trådstarter skulle prøve et andet potmeter efter dine anbefalinger. Hvad spiller du selv på.?
Og til trådstarter.. Pass på hvis du gir dig i lag med selv at skifte potmeter.. der er 8 lodninger i et gennemplateret print, så sørg for at du får suget alt tin væk på alle ben og de alle er løse inden du rykker i det. og ingen vold.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
stridsvognen skrev:
heltedellen skrev:
perejvind skrev:
kasperholm skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Heltedelle...
|
|
|
|
|
|
Og skal man absolut skrive, fordi at der kommer indlæg i en tråd? Og skal man absolut skrive, hvis man absolut intet har at bidrage med? Og kan man sammenligne brugbare indlæg med ikke brugbare indlæg? Hvem sagde kvalitet? 
Og skal vi holde os til den seriøse del af dialogen - ingen analoge potmere holder evigt, og støj, skrat og ubalance er det normale tegn på slid. En klump med bevægelige dele er underlagt samme vilkår som stort set alt andet bevægeligt med kontaktflader - nemlig slidtage. Uanset om forstærkeren koster 2000,00 kr., 17.000,00 kr. eller 2.000.000,00 kr. så er fænomenet ens.
Det gør ikke kvaliteten af det samlede produkt mindre. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 06:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorry guys he he ku ikke lade være når i beskriver et produkt der bare ikke kan gå i stykker ....især ikke når jeg så mener at NAD er lidt væk fra deres oprindelige mål ....nemlig billig go lyd ...nu koster NAD jo en jetjager ...uanset om det så er bygget som kampvogne he he ...syntes lige som deres koncept er forsvundet med tiden ... men endnu en gang sorry
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 06:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
desuden ved jeg at hvis jeg skrev jeg havde bygget en super forstærker der bare lige skulle reppes hvert andet år så ville i alle hoppe på mig på splitsekundet med ca samme tone og sort humor ;o)
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
<--- en engel gg ...
|
Til top |
|
|
kasperholm Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de brugbare svar, vil gå ned i hifiklubben og få den skiftet. Kampvogn eller ej, den spiller godt.. god dag til alle!
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med respekt for de, som har løst et tilsvarende problem ved at skifte potmeter, lyder dette mere som et højttaler-
relæ med kontaktproblemer. Det er helt almindeligt at et slidt relæ ikke tillader lyd at gå igennem, indtil man skruer
højt op for volumen. Så kan det pludselig godt spille, indtil næste gang. Så vær opmærksom på at det også kan være
her, problemet gemmer sig. Et nyt relæ er nok billigere end et potmeter, vil jeg tro.
Husk at du aldrig må tænde eller slukke forstærkeren med musik igennem og opskruet volumen. Det giver gnist-
dannelse i udgangsrelæet, og dermed skader på kontaktpunkterne. Så går der ikke længe, før relæet er kaput.
I øvrigt er det rigtigt at sådan en forstærker er meget flot bygget.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|