Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sony WM-d6c Hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 November 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har købt sådan en dejlig svend på et loppemarked idag - standen er perfekt, med taske, original kasse og kvittering osv.
Desværre udviser den et velkendt problem (kan jeg læse på nettet) - Motoren kører for hurtigt (ca. dobbelt hastighed) og
båndet afspilles med "muse-stemmer". Jeg kan læse, at problemet ofte opstår, hvis man på et tidspunkt er kommet til at fordre
den fra en forkert strømforsyning med forkert spænding. Det smadrer åbenbart hastigheds-kontrollen, og kræver en halv-
omfattende reparation. Nogen der kender til modellen, problematikken og evt. servicemuligheder?

mvh
Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 November 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Skal skynde mig at indrømme at jeg intet konkret kender til den walkman du spørger til. Men måske kan du alligevel bruge dette - om ikke andet så for at udelukke en fejlmulighed:

På (kasette)båndoptagere styres båndets hastighed af kapstanakslen (en lille "pind" før tonehovedet). Når båndoptageren tændes, skubber en gummivalse båndet op mod kapstan'en der roterer med den hastighed båndet skal køre med. For at sikre at båndet rulles korrekt op, kører akslen der trækker selve båndet betydeligt hurtigere. Ofte med ca. dobbelt hastighed - på nogle billigere modeller har den kun en hastighed, så fremadspoling sker når gummivalsen frigøres.

Det er et ofte set problem, at gummivalsen ikke trykker tilstrækkelig hårdt mod kapstan'en, og derfor ikke får bremset båndet ned til den rigtige hastighed. Det kan enten skyldes at gummivalsen er slidt, beskidt (og derfor glat), eller at mekanikken der skubber valsen op ikke fungerer/er justeret korrekt.

Prøv at sætte den til at afspille uden bånd i. Ofte er der en mekanisk lås, der sikrer at den ikke kan spille uden bånd. Men normalt er det let at lokalisere den lille kontakt båndet skal trykke ind, og holde den inde med en finger eller lign.

Når den afspiller, så prøv forsigtigt med en finger på gummivalsen om du kan bremse valsen. Hvis den er let at få til gå ned i fart (glide langs kapstanen), har du sandsynligvis lokaliseret problemet.

I heldigste fald kan du nøjes med at rense valsen med sprit på en vatpind.

Når valsen slet ikke op til kapstanen er det en mekanisk fejl du leder efter.

Hvis valsen trækker fint (men for hurtigt), er du ude i en elektrisk fejl i motorstyringen som du anfører.

Håber det kan bringe dig lidt videre. Og tillykke med vidunderet. Håber skoven kommer til at lyde som New York mand
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2011 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Skal skynde mig at indrømme at jeg intet konkret kender til den walkman du spørger til. Men måske kan
du alligevel bruge dette - om ikke andet så for at udelukke en fejlmulighed:

På (kasette)båndoptagere styres båndets hastighed af kapstanakslen (en lille "pind" før tonehovedet). Når båndoptageren
tændes, skubber en gummivalse båndet op mod kapstan'en der roterer med den hastighed båndet skal køre med. For at
sikre at båndet rulles korrekt op, kører akslen der trækker selve båndet betydeligt hurtigere. Ofte med ca. dobbelt hastighed
- på nogle billigere modeller har den kun en hastighed, så fremadspoling sker når gummivalsen frigøres.

Det er et ofte set problem, at gummivalsen ikke trykker tilstrækkelig hårdt mod kapstan'en, og derfor ikke får bremset
båndet ned til den rigtige hastighed. Det kan enten skyldes at gummivalsen er slidt, beskidt (og derfor glat), eller at
mekanikken der skubber valsen op ikke fungerer/er justeret korrekt.

Prøv at sætte den til at afspille uden bånd i. Ofte er der en mekanisk lås, der sikrer at den ikke kan spille uden bånd. Men
normalt er det let at lokalisere den lille kontakt båndet skal trykke ind, og holde den inde med en finger eller lign.

Når den afspiller, så prøv forsigtigt med en finger på gummivalsen om du kan bremse valsen. Hvis den er let at få til gå ned i
fart (glide langs kapstanen), har du sandsynligvis lokaliseret problemet.

I heldigste fald kan du nøjes med at rense valsen med sprit på en vatpind.

Når valsen slet ikke op til kapstanen er det en mekanisk fejl du leder efter.

Hvis valsen trækker fint (men for hurtigt), er du ude i en elektrisk fejl i motorstyringen som du anfører.

Håber det kan bringe dig lidt videre. Og tillykke med vidunderet. Håber skoven kommer til at lyde som New York mand

Tak for tippet - det er nu prøvet, men uden held. Rullen er i god stand, men lader til at køre med for høj hastighed. Den kan
bremses, men ikke let. Næste skridt er at tjekke, at drivremmen ikke har forskubbet sig og derfor driver med den høje
hastighed.

mvh

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 November 2011 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Jæs, den er go' nok. Den har været fodret med en forkert strømforsyning, der har brændt hastighedskontrolchippen af. Jeg har selv sådan en afbrændt svend liggende på loftet og der er ikke en skid at gøre.

Køb en ny WM-D6C du med sikkerhed véd fungerer og gem den anden til reservedele.
Det har jeg selv gjort og kan ikke anbefale dig nogen anden løsning.

Men til gengæld. Når du får fat i en fungerende WM-D6C...oh mama....den spiller simpelthen bare godt. Altsammen forudsat, at kildematerialet er godt og at båndene bliver indspillet indenfor teknologiens begrænsninger. Når det så er sagt er det altså imponerende lydkvalitet.
Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2011 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
Jæs, den er go' nok. Den har været fodret med en forkert strømforsyning, der har brændt
hastighedskontrolchippen af. Jeg har selv sådan en afbrændt svend liggende på loftet og der er ikke en skid at gøre.Køb en ny
WM-D6C du med sikkerhed véd fungerer og gem den anden til reservedele.Det har jeg selv gjort og kan ikke anbefale dig
nogen anden løsning.Men til gengæld. Når du får fat i en fungerende WM-D6C...oh mama....den spiller simpelthen bare godt.
Altsammen forudsat, at kildematerialet er godt og at båndene bliver indspillet indenfor teknologiens begrænsninger. Når det så
er sagt er det altså imponerende lydkvalitet.

Ja, jeg tror du har ret! Jeg har heldigvis en anden på hånden, der virker, så historien ender nok som du forudsiger. Og ja, jeg
har læst gode ting om dens lydmæssige egenskaber, så jeg glæder mig - og så er det jo en sjov klassiker.

Mvh

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 November 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

hej der!

når den virker er det en knal hamer god maskine, bruger man metal bånd Maxell er der ikke et øje tørt få det bånd passer bare godt til den maskine, den fik også det BLÅ stempel af Danmarks Radio, har selv haft sådan en model og brugte den til at indspille musikke i ovelokalet diregte fra mikseren uden problem.

den kan få problemer med stikkene at lodningenerne slipper men det er til at lave igen med en fin ny lodning, det er rigtig at vis man kommer en støre strøm belastning ind ryger det lille styre kres, men jeg mener godt det kan laves, jeg soldte den til en og han kom også galt afsted med det samme problem og mener at han fik det lavet men kan ikke huske hvor

http://images.google.dk/search?tbm=isch&hl=da&source =hp&biw=1017&bih=657&q=Sony+WM-d6c&btnG=S%C3 %B8g+i+billeder&gbv=2&oq=Sony+WM-d6c&aq=f&aq i=g-L1&aql=&gs_sm=s&gs_upl=2901l2901l0l4680l1l1l 0l0l0l0l47l47l1l1l0  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 November 2011 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

lidt data fra Hi-Fi årbogen 1985

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 24 November 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hvad kan man sælge dem for?

Har en liggende med hylster og ellers perfekt stand???
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hvad kan man sælge dem for?

Har en liggende med hylster og ellers perfekt stand???

De ryger ikke for alverden og jeg kunne egentlig godt bruge en fungerende reservemaskine.
På ebay (Deutschland) går defekte for 10-30 euro alt efter kosmetisk stand og tilbehør. Fungerende maskiner står til salg i evigheder for 100 Euro.

Min egen (fungerende) gav jeg 500 kr + porto for inklusive læderetui, AC-adaptor, manual, samt en lækker lille fed Sony stereomikrofon der kan plugges i 3,5mm-stikket, mens der fulgte sådan en original skjorteclip/forlængerledning med.
Den defekte gav jeg 130 kr for på ebay.de.

Smid en pm.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 24 November 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

mercury

Det er jo en fin maskine, så mon ikke en tusse kunne komme på tale. Så har du noget at handle med.

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2011 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Fedt med al jeres info, anekdoter osv. omkring den ikoniske walkman. Jeg har naturligvis selv et svagt punkt for den, men har
aldrig haft en hel perfekt fungerende i hænderne. Det får jeg nok snart, og så må min nuværende (og hysterisk pæne) blive
donor.
Et sidste spørgsmål: Har i på noget tidspunkt oplevet, at remmen har "vandret" på tandhjulene, således at hastigheden blev
meget hurtigere (dobbelt hastighed)? Det kan eftersigende være en mulig grund til mine førstnævnte problemer - det kræver
bare lidt snilde, at komme til remmen og tjekke, så ville lige høre inden jeg kaster mig ud i finmekanikken.

Prisen: Hmmmm....har set dem gå dyrt på ebay.com/ebay.co.uk i mint stand, men i DK...hmmm.....ja, en tusse er nok muligt.

Mvh

Mike the Bike
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Sendt: 25 November 2011 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo også prøve at skifte den defekte chip   .... den findes på ebay http://www.ebay.de/itm/CX20084-Sony-WM-D6C-Motor-IC-cure-com mon-fault-WMD6C-/220900773451?pt=UK_CE_Cassette_RL&hash= item336eb64e4b

Mike

Til top Vis Mike the Bike's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike the Bike

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

shotty skrev:

Et sidste spørgsmål: Har i på noget tidspunkt oplevet, at remmen har "vandret" på tandhjulene, således at hastigheden blev
meget hurtigere (dobbelt hastighed)? Det kan eftersigende være en mulig grund til mine førstnævnte problemer - det kræver
bare lidt snilde, at komme til remmen og tjekke, så ville lige høre inden jeg kaster mig ud i finmekanikken. 

Nej. Glem det. Det er chippen der er brændt af. Nyt er, at den øjensynligt sælges separat på ebay....(om den er ægte eller ej må tiden vise)....og kan derfor skiftes. Der er nok lettere projekter i livet at kaste sig ud i, såsom at forstå logikken i kvindes hjerne.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 25 November 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
Der er nok lettere projekter i livet at kaste sig ud i, såsom at forstå logikken i kvindes hjerne.

kvinens hjerne er ikke lige sådan at forstå, der skal du først lige i genem denne her bog, og så kan det være at man slet ikke fatter en disse aligevel når man har læs den 

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Mike the Bike skrev:

Du kunne jo også prøve at skifte den defekte chip   .... den findes på ebay
pt=UK_CE_Cassette_RL&hash=item336eb64e4b"> http://www.ebay.de/itm/CX20084-Sony-WM-D6C-Motor-IC-cure-com mon-
fault-WMD6C-/220900773451?pt=UK_CE_Cassette_RL&hash= item336eb64e4b

Mike

Ja, har læst om folk, der har haft held til at skifte den - men jeg har hverken de finmekaniske redskaber eller motorikken til
at skifte sådan en sag. Hvor er alle de radiomekanikkere, der huserede på DR og helt sikkert har serviceret denne i hobetal
henne? Dem savner jeg i min hverdag.....

StarKnight skrev:

shotty skrev:
Et sidste spørgsmål: Har i på noget tidspunkt oplevet, at remmen har "vandret" på tandhjulene, således at
hastigheden blev
Nej.
Glem det. Det er chippen der er brændt af. Nyt er, at den øjensynligt sælges separat på ebay....(om den er ægte eller ej må
tiden vise)....og kan derfor skiftes. Der er nok lettere projekter i livet at kaste sig ud i, såsom at forstå logikken i kvindes
hjerne.

Et dødfødt projekt kan jeg forstå - begge to altså Lidt ligsom bogen dér....

Ellers tak for svarene alle sammen...

Mvh

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået fingre i endnu en WM-d6c - super flot og med original Sony PSU. Men også denne er fejlbefængt; den lyder
uldent, og hvis man bevæger den under afspilning, så falder den kortvarigt i hastighed og afspiller "sø-sygt" (i mangel af bedre
ord). Ny rem? Jeg har ikke renset den endnu, men hovederne ser super flotte ud, og den ser ikke særlig brugt ud. Kunne en
afmagnetisering hjælpe på den uldne lyd? Kender noget til hastigheds problematikken under bevægelse?

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes