Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp ang vincent SA-31 mk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
boxer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Ey all.

Jeg søger hjælp til et problem jeg er rendt ind i, så her er lidt info om mit grej og en beskrivelse af problemet:

forforstærker : vincent sa-31 mk
effektforstærker : Vintent sp-331 mk
Dac : M2tech Young
Dock : Wadia 171i
Lydkilde : Ipod classic 160gb
musik i lossless format.
Mine HT`er er hvad der er tilbage af mit gamle surround set up og er som følger :
HT : 2 sæt Bose 301 mk4, henholdsvis 2 højere og 2 venstre.
Sub :Aktiv Jamo SW 505e
Sub eq : DSPeaker Anti-Mode 8033s
Div. signal kabler : Real Cable + nogle Argon vinkel-adapter
HT kable : W&M Mix Stream
Strøm : Supra power cables og Supra strømskinne.

Jeg har for ca 1,5-2 måneder siden købt en vincent sa-31 mk forforstærker og en vincent SP-331 mk effektforstærker ny, ikke brugt.
Det spillede også kanon i ca 14 dage indtil jeg en eftermiddag ville høre musik, tændte for det som jeg plejer, men lagde mærke til at når der var skruet helt ned på 0 for musikken, kunne jeg sidde i min sofa 3,4 meter væk og stadidvæk høre musiken klart og tydeligt og hvis jeg skruede lidt op, 3 korte tryk på remoten, forsvandt lyde i venstre højtaler sæt. Et kort tryk mere, så kom lyden tilbage. Jeg kontakter forhandleren og vi bliver enige om at det er forforstærkeren det er galt med, så jeg sender den til ham. Han ringer så et par dage efter og siger at han ikke finde/måle/høre nogle fejl på den, man han sender aligevel en ny til mig.
Den modtager jeg så og sætter til, og tester om om jeg kan høre musiken over i sofan, når der er skruet helt ned, og om lyden forsvinder i det ene højtaler sæt når jeg skruer lidt op, det virker som det skal. Det spiller rigtigt godt i ca 3 uger, indtil jeg, lige som sidst, vil høre musik, tænder for det som jeg plejer og opdage at der ingen lyd er i det højere højtaler sæt og subben siger næsten ingenting i forhold til hvad den plejer.

Jeg prøver at bytte rundt på højtalerne, for at se om de skulle være stået af i løbet af nattens mulm og mørke. Det er de så ikke.
Har prøvet at tage signalkablet til subben ud af forforstærkeren for at se om hjalp noget, det hjalp ingenting.

Har også prøvet at bytte rundt på højere og venstre signal kable bag på effektforstærkeren.
Så er lyden væk i venstrer højtaler sæt. Har også prøvet et helt andet sæt signalkabler mellem for-og effektforstærker med samme resultat.
Jeg ringer så til forhandleren og fortæller ham hvordan og hvorledes det hænger sammen.
Han guider mig så igennem nogle flere forsøg og at finde fejlen.
Vi får udelukktet effektforstærkeren, og så er der der kun forforstærkeren tilbage som kan være synderen...igen. Så der er ikke andet for end at jeg sender den afsted som jeg så har gjort i onsdags, så jeg venter på høre hvad ham har fundet ud af.

Fohandleren har så fortalt mig at forforstærkeren, som jeg sendte tilbage første gang, er udlånt til en kunde hvor den spiller uden nogle problemer.
Så kommer jeg jo til at tænke på, om der er noget galt hjemmet ved mig, eller om jeg gør et eller andet forkert, men det kan jeg næsten ikke have gjort, da det jo er ret simplet og ligetil.

Stikne sidder jo i grupper mærket "input", "rec output" og (pre)"output", og er farvet rød og sort, endag med R og L for højer og venstre.
så der er lydkilde i input, aktiv sub og effektforstærker i (pre)output, rød til rød og sort til sort.
HT kabler er ligeledes sort til sort og rød til rød.
Strømkablet er altid det sidste jeg sætter i og tænder først på kontakten på vægen, når alt er sat til.
Så jeg kan ikke lige se hvad jeg kan have gjort forkert.
Jeg bor i en lejlighed på 1st sal, med alm. 2 benet stikkontakter uden jord.
Så jeg er 116% blank ang. hvad der kan være årsagen til at det f**ker op på den måde, så jeg håber og beder til at der er nogle herinden der har nogle ider/forslag/ et eller anden til hvad jeg skal gøre for at det ikke sker igen.

på forhånd mange tak.

Mvh boxer

Til top Vis boxer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boxer

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Det er meget sansynligt forforstærkeren, Men at fejlen sker to gange, gør det self. lidt underligt. Jeg har selv haft Vincent i 6 år nu, og har det stadig, har haft flere modeller. Men SLET ikke noget bøvl har jeg haft. dog har jeg kun haft deres største modeller, men går da stærkt ud fra alle deres produkter er ligeså gode, kvalitet mæssigt. Men man får jo self. hvad man betaler for, i de fleste tilfælde.

En ting vi dog skal tage højde for, er det er tyske mærker, men er produceret i Kina. hvor lodning etc. ikke altid er i top. Så måske du bare er uheldig, eller sælger sender dig dem som han har haft sendt ud til kunder før og har retuneret dem, fordi de havde periodiske fejl. Som jo ikke rigtig ses/kan testes osv.

Men at det sker to gange, er self. uheldigt. Prøv evnt. at søge på nettet, om den model måske har svagheder du genkender.

Der skulle ikke være noget ivejen for det du har spændt for, man kan stort set ikke sætte det forkert sammen. Så længe indgange bruges til lydkilder, og udgange, som Pre-out til effektforstærker, og Rec. out til båndoptager etc.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

har du forsøgt med andre lydkilder spørg jeg dumt?
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

boxer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Ingen spørgsmål er dumme

Ja jeg har prøvet med min gamle sony cdafspiller, også i forskellige input.

Ja man får hvad man betaler for (for det meste)
Ved godt at det ikke er de dyreste modeler jeg har købt, men det er heller ikke de billigste.

Nu er det første gang jeg køber nyt grej og i den prisklasse, jeg gik fra en ældre technics surround receiver, som jeg købte brugt for 4500kr for 13 år siden og den har aldrig sagt et pip forkert.

Så det er, i min bog, et ret stort spring prismæssigt, så jeg havde store forventninger, måske for store.

Jeg indrømmer gerne, at jeg er ny inden for hifi og ved godt at kina grej ikke altid er helt ok kvalitetmæssigt, men til den pris som vincent sættede kostede, regnede jeg da med at det ville virke ude de store problemer.... der tog jeg så fejl

puha, fik lige lukket damp ud der 

DJ green : har prøvet at google det, men har ikke kunne finde noget om det.

Det jeg egenligt tænker på, er om F.eks strømmen fra stikkontakten komme med et udsving eller noget i den stil, som gør at den går i kuk.

Mener også at jeg har læste en post herinde,om en med en aktiv subwoofer som krævede et stærkere signal (V) end forstærkeren kunne leverer, som så resulterde i at subben trak det hele ned, det er ikke sikkert at jeg husker rigtigt, så hvis det lyder som noget værre sludder, så er det fordi det er over min sengetid

Men men tak for jeres tid so far.

Mvh Boxer

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Det burde da også virke. Har forhandleren ikke tilbudt du kunne prøve med en anden forforstærker?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

boxer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Nej det har han ikke, men jeg venter på at han vender tilbage med noget info ang. den jeg har sendt over til han nu, men jeg vender lige tilbage når jeg har fået noget at vide.

Tak for jeres tid.

Mvh boxer

boxer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Ey all

Har i dag modtaget en mail ang. forforstærkeren.

Det var et rør, der var defekt som så self er blevet skifted ud.
Han skriver også, at det er første gang han skifter et rør eller i det hele taget har haft den model til rep, så det tyder på at det ikke er en fejl, der opstår så tit.
Det er jo en rar ting

Så nu venter jeg bare på at den dumper ind af brevsprækken i løbet af ugen, så¨jeg kan lytte til nogle fede tunes sammen med naboerne, om de så vil det eller ej 

Tak for interessen til jer alle.

Mvh boxer

boxer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2011 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Ey all

Fik forforstærkeren hjem igår og sat til her til aften.

Først kom der mere lyd ud af venstre højtaler sæt... WTF total panik..igen
Byttede rundt på højer og venste signalkabel til effektforstærkeren, stadivæk det samme.
Tjekkede om signalkablerne sad ordenligt i, det gjorder de.
Prøvede en anden kilde i en anden indgang, hjalp heller ikke.

Nu er paniken stille og roligt gået over i hidsigprop/arrigtrold mode 

Tjekker lige om bananstikne sidder ordenligt i, det gør de.

Tjekker lige en sidste ting, inden jeg vælter hele bygningen, om højtalerkablerne sidder som de skal, sort til sort og rød til rød......

DUH!!DET GØR DE IKKE
Der er bytte om på dem i den ene højtaler i højer side, så den spiller i modfase.
Så tror da pokker at der er mere lyd i det anden sæt

Får dem sat rigtigt og så skal jeg lige love for at rummet blev fyldt med de blødeste toner fra Metallica, godsmack og disturbed

Dem er mine naboer nemlig helt pjatede med for overboen stamper i gulvet og underboen banker i loftet i takt til musiken, så får den lige en tand til for at gøre dem glade.

endnu en gang tak for interessen til jer alle

Hov P.S, er der der foreskel på om man bruger 2 sub mono signalkabler eller et sæt alm. stereo signalkabler mellem en stereo forforstærker og en Anti-mode 8033s?

Jeg bruger nemlig 2 ens mono kabler, fordi jeg jeg havde et fra min surruond reciever og tog den billigste udvej og købte et mone kabel mere, da jeg ikke kunde finde nogle okay stereo signalkabler på 3 m, uden at skulle at skulle af med lidt flere penge end jeg lige lå inden med.

Mvh Boxer  

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 November 2011 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

boxer skrev:

Ey all

Fik forforstærkeren hjem igår og sat til her til aften.

Først kom der mere lyd ud af venstre højtaler sæt... WTF total panik..igen
Byttede rundt på højer og venste signalkabel til effektforstærkeren, stadivæk det samme.
Tjekkede om signalkablerne sad ordenligt i, det gjorder de.
Prøvede en anden kilde i en anden indgang, hjalp heller ikke.

Nu er paniken stille og roligt gået over i hidsigprop/arrigtrold mode 

Tjekker lige om bananstikne sidder ordenligt i, det gør de.

Tjekker lige en sidste ting, inden jeg vælter hele bygningen, om højtalerkablerne sidder som de skal, sort til sort og rød til rød......

DUH!!DET GØR DE IKKE
Der er bytte om på dem i den ene højtaler i højer side, så den spiller i modfase.
Så tror da pokker at der er mere lyd i det anden sæt

Får dem sat rigtigt og så skal jeg lige love for at rummet blev fyldt med de blødeste toner fra Metallica, godsmack og disturbed

Dem er mine naboer nemlig helt pjatede med for overboen stamper i gulvet og underboen banker i loftet i takt til musiken, så får den lige en tand til for at gøre dem glade.

endnu en gang tak for interessen til jer alle

Hov P.S, er der der foreskel på om man bruger 2 sub mono signalkabler eller et sæt alm. stereo signalkabler mellem en stereo forforstærker og en Anti-mode 8033s?

Jeg bruger nemlig 2 ens mono kabler, fordi jeg jeg havde et fra min surruond reciever og tog den billigste udvej og købte et mone kabel mere, da jeg ikke kunde finde nogle okay stereo signalkabler på 3 m, uden at skulle at skulle af med lidt flere penge end jeg lige lå inden med.

Mvh Boxer  

Men:

Jeg har svært ved at forestille mig, at man kan opleve nedenstående (citat) pga. at der spilles i modfase på højttalersiden...

Jeg har for ca 1,5-2 måneder siden købt en vincent sa-31 mk forforstærker og en vincent SP-331 mk effektforstærker ny, ikke brugt.
Det spillede også kanon i ca 14 dage indtil jeg en eftermiddag ville høre musik, tændte for det som jeg plejer, men lagde mærke til at når der var skruet helt ned på 0 for musikken, kunne jeg sidde i min sofa 3,4 meter væk og stadidvæk høre musiken klart og tydeligt og hvis jeg skruede lidt op, 3 korte tryk på remoten, forsvandt lyde i venstre højtaler sæt. Et kort tryk mere, så kom lyden tilbage.

Altså...hvad har det med (højttaler)fasen at gøre? Jeg forstår det ikke...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

boxer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2011 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau

Du misforstår mig, eller også formulere jeg det forkert.

I min første post beskriver jeg nogle problemer jeg har haft med min forforstærker, i min post nr 4 skriver jeg at jeg har fået fixet den og at den er på vej med posten.

I min sidste post skriver jeg at jeg har modtaget den og har sat den til, men har i min iver glem at sætte HT kablerne rigtigt i igen efter jeg har haft dem ude fordi jeg har haft byttet rundt på HT`erne for at tjekke om de var gået en del af fejlsøgningen, inden jeg sendte den tilbage anden gang.

Den sidste post har egenligt ikke noget med sagen at gøre som sådan, bare en lille "sjov" historie om at man lige skal tjekke det hele igennem inden man maler fanden på væggen og hænger i røret til forhandleren pga. af noget som viser at det bare er en dum lille ting.

Håber det gave lidt mening, ellers prøv at læs tråden igennem en gang til.

Mvh Boxer

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 06 November 2011 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

boxer skrev:

Hej Nilau

Du misforstår mig, eller også formulere jeg det forkert.

I min første post beskriver jeg nogle problemer jeg har haft med min forforstærker, i min post nr 4 skriver jeg at jeg har fået fixet den og at den er på vej med posten.

I min sidste post skriver jeg at jeg har modtaget den og har sat den til, men har i min iver glem at sætte HT kablerne rigtigt i igen efter jeg har haft dem ude fordi jeg har haft byttet rundt på HT`erne for at tjekke om de var gået en del af fejlsøgningen, inden jeg sendte den tilbage anden gang.

Den sidste post har egenligt ikke noget med sagen at gøre som sådan, bare en lille "sjov" historie om at man lige skal tjekke det hele igennem inden man maler fanden på væggen og hænger i røret til forhandleren pga. af noget som viser at det bare er en dum lille ting.

Håber det gave lidt mening, ellers prøv at læs tråden igennem en gang til.

Mvh Boxer

Tak, Boxer...

Jeg havde, ganske rigtigt, ikke læst teksten godt nok! 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes