kenneth24 skrev:
Hej. Jeg har ikke oplevet skrat eller noget heldigvis. Men som skrevet, så lyder det i hvert fald godt. Spiller to 8 tommer cerwin vega højtalere op. (ve-8f) og det synes jeg egentlig de gør bedre end en Nad t744.
Er der forskel på de watt en t744 (50 watt) og en Nad 7155 (55 watt) ?
|
|
|
Det er måske også fordi den måler 2 * 70watt fra 20-20,000hz at den måske lyder til at have mere magt, en NAD 7155 er ikke voldsom strømstærk men af en eller anden grund gør den det godt.
Men det er lidt uforståeligt med nogle af de game NADér sådan en 7155 har mindre watt i 4 ohm end den har i 8 ohm, så derfor er den på papir dømt ude men i virkeligheden er det noget andet.
feks så fik en NAD 3130 kæmpe roser/test i 1986 og var afløseren til de berømte NAD 3020 modeller, den havde 39watt i 8 ohm og kun 34watt i 4 ohm men kunne drive tunge højtalere så man blev meget forbavset og i virkeligheden burde den jo ikke være til noget efter papiret.
NAD er bygget op efter forskellige principper, NAD 3240Pe har 47watt i 8 ohm og 45watti 4 ohm men blev bygget efter princippet mest mulig peek effekt, denne lille forstærker kan kort varigt afgive 200watt i 4 ohm og mere i 2 ohm.
Jeg ved det kun fordi jeg har skrevet flere gange sammen med Bjørn Erik Edvardsen for flere år tilbage, og spurge hvorfor man ikke kunne brokoble de 3240PE, og det var at de var bygget med mest mulig spids effekt, og det høre man tydeligt hvor kraftig sådan en NAD 3240PE kan lyde.
Da NAD så i 1996 går fra deres power envelope og laver nogle lidt mere klippe faste forstærkere med feks en NAD 214 på 2 * 80watt i 8 ohm og hele 2 * 120watt i 4 ohm så tror man virkelig man har en monster nAD i forhold til de ældre NAD
Men nej en NAD 214 er den mest lamme NAD effektforstærker jeg har prøvet selvom den på papir skulle være evig god/stærk, en NAD 2100PE med 50% mindre udgangseffekt i 4ohm er der meget mere i.
Der er mange ting der spiller ind hvad kræfter angår, at en NAD 214 er så lam forstår jeg ikke selv, det samme er også NAD 216/218 jeg har haft alle 3 og solgte dem med det samme igen.
Selvfølgelig er en NAD 218 da kraftig, men en forstærker der yder 200 i 8ohm og hele 350w i 4ohm, at der ikke er mere krudt i sådan en forstår jeg ikke, men der står jeg også meget alene.
Men jeg har haft muligheden for at afprøve dem side om side med noget af alt mit gamle NAD og så høre man forskellen.