Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 01:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilken forstærker til et par JBL HP 580? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gamskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2011
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 August 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all!

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt.

Jeg har fået anskaffet mig et sæt JBL HP 580, som virkelig er nogle perler, selvom de er af ældre dato. Jeg mangler dog en ordentlig forstærker, så jeg kan få det optimale ud af dem.

Data på højtalerne er som følger:

Max Recommended Amp Power – 250 Watts
Nominal Impedance – 4 Ohms
Frequency Range – 30Hz – 27kHz
Sensitivity (1watt@1meter) – 91dB
DCB Crossover Frequency – 100Hz
Crossover Frequencies – 800Hz, 3.5kHz
DCB Drivers (two in compound configuration) – 10”
Midbass Driver – 8”
Midrange Driver – 5”
High Frequency Driver – 1” Pure Titanium
Dimensions – 42.9” H x 16.5” W x 14.6” D
Net Weight – 66 lbs each
Shipping Weight – 72.6 lbs each

Jeg overvejer pt at købe noget brugt NAD for- og effektforstærker (f.eks. NAD 116 + NAD 216), men jeg er ikke klar over, om dette vil være et godt match.

Derfor vil jeg gerne høre hvilket forstærkersæt I vil foreslå til sådan et sæt højtalere?

Det skal lige nævnes, at jeg også har overvejet at købe en surround reciever og så bare bruge den som stereo ind til videre. Er det noget der kan anbefales? Og i så fald, har I nogle I kan anbefale her?

På forhånd tak for hjælpen :)

Med venlig hilsen
Ken G.

Til top Vis Gamskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gamskjaer

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 August 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Nad 216 er mange ting - men vellydende er ikke en af dem..., så det var sgu ikke lige mit valg til dem. Bevares, de har fortjent noget råstyrke...

Harman's "nyere" modeller vil være et godt match, HK680 / 690 fra først halvfemserne, senere HK670, så HK970 eller de nuværende HK980 - bedst HK 990, men så er vi tæt på 10 af de lange ( koster 12k vejlendende ) - Feeeeeeeed forstærker...

JBLfan

Gamskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar.

HK 990 ser rigtig lækker ud. Dog lidt over mit budget og svær at finde brugt!

Er der andre modeller du kan anbefale, hvis det ikke skal være HK?

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 23 August 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Vincent SP-331 er absolut et hit - Specielt da til prisen, koster vel kun 7-8 kilo fra ny - men det skal være "den gamle" SP331, ikke den lidt nyere SP331MK - Den er ikke lisså musikalsk...!!

Eller hvis du kan finde en Parasound 1000 ( kan ikke huske bogstaverne... ) - Mener der er en på KSB til omkring 1500-2000...

Harman Signature 1.3 'eren som er en 3-kanals er osse ganske fantastisk, og er set til alt mellem 2 og 5k - Men glem Signature 1.5 som er 2-kanaleren, den spiller riiiinge til sammenligning, og 1.2'eren som er 5-kanals er dybest set en 1.3'er med 5 kanaler og derfor for lille strømforsyning...

/ JBLfan

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 August 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg spiller selv på JBL 240TI. Ikke samme højtaler, men også med stor basenhed. Jeg har prøvet meget forskelligt. HK990 er en ok forstærker, men den kunne ikke trække mine højtalere når der skulle spilles højt. Måske går det bedre med dine! Jeg bruger en meget kraftig pa-effekt fra Yamaha kaldet 3500s. Den er ikke særlig dyr, spiller godt og holder højtalerne i et jerngreb. Til gengæld har jeg ofret meget mere på forforstærkeren som er en T+A 1230. De spiller rigtig godt sammen i mit setup. Jeg har haft Musical Fidelity A5, DK Design Reference, Kenwood L1000-sættet, Harman HK990 og Harman Kardon 1,0 signature + Predator på mine JBL. Intet når det jeg har nu til sokkeholderne i forhold til detaljer, kræfter og sort baggrund.

Det skal lige understreges, at det er på mit setup. Produkterne har været fine på mange måder og nogle af dem ville måske fungere bedre end mine på et andet setup. Problemet er at Yamaha-forstærkeren er ikke ligefrem en pryd at have fremme, men den kan gemmes lidt af vejen hvilket jeg har gjort.

Prøv at låne lidt forskelligt hjem og brug dine ører.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 24 August 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Hva med en Vincent. SP311 til 6900 sek. Den ser interessant ud. Er godt bygget 150W 8ohm, 300W 4ohm, 600W 2ohm. 1000VA Transformer, 160.000 uf kondensatorbank. Der kommer du ikke til at mangle effekt. Så køber du den os ved en forhandler med 3 måneders garanti.

http://hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?iAd=1 5405

Jeg smækker også lige et link ind til en ældre tråd, måske du allerede har læst det, det kom frem, da jeg googlede for at se hvordan højttaleren så ud. Der står godt nok ikke noget om forstærkere, men aligevel lidt interessant læsning, om højttaleren, der står blandt andet hvilke enheder der er i højttaleren, hvis det skulle have interesse.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14282

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Gamskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres input!!

I er to der foreslår Vincent, det virker umiddelbart som et interessant bud!! Og det er ikke engang fordi den er så dyr! Hverken den ene eller anden model!

Rainbow, hvordan er kvaliteten på sådan en PA amp? Jeg troede bare de var bygget til at spille højt!

Hvad siger I til højtaleren? Det var en jeg pludselig havde på hånden og valgte at slå til efter at have læst begrænset om den, men netop den tråd, som der bliver linket til, var en af dem jeg fandt! Der står meget godt om modellen :-)

Det virker umiddelbart som en rigtig lækker højtaler, og jeg glæder mig til at høre den med en rigtig forstærker!

I må endelig bare komme med nogle flere forslag til forstærkere .. Jeg prøver at søge noget brugt, så det gør ikke noget, at det er modeller der er gået af "ny-markedet" :)

Tak for jeres hjælp!

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 August 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej Gamskjaer!

Kvaliteten på en Yamaha 3500s PA-amp. er rigtig god. Venlig mod øret og alligevel med detaljer og dynamik. Man fornemmer at der er mange kræfter bagved. Som nævnt spiller mit setup nu med T+A og Yamaha 3500s væsentlig bedre end noget af det andet jeg har ejet. Jeg vil nærmest sige bekymrende meget bedre. Hvis man ser på nyprisen på de integrerede forstærkere jeg har haft er det lidt misvisende med det setup jeg har nu. Manden som solgte mig det har bare gode ører for lyd. 

Samtidig er den meget billig og man kan putte nogle flere penge i forforstærkeren. Dog skal du som sagt regne med at det er PA hvilket vil sige ordinær finish, både med afskærmning og udseende. Den kan være følsom overfor dc hvilket vist, i så fald det er et problem, fjernes med et dc-filter fra LC-Audio til 249kr.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes