Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 10:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: "Over"forstærket signal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 18 August 2011 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Min søn satte sin kammerats pladespiller til sin forstærker og jeg sagde jo han skulle huske at sætte RIAA i mellem. Men pladespilleren havde indbygget RIAA, så det lød forfærdeligt, men kun i kort tid og ikke højt. Jeg kan ikke høre noget forandrng i sønnens forstærker, men kan den tage skade.

Kan man egentlig skade en forstærker ved at sende et forvrænget signal ind i den, f.eks. hvis en pladespiller har RIAA indbygget og man samtidigt kommer til at køre det signal gennem en RIAA mere. Altså dobbelt RIAA, lyder sikkert ikke godt men kan forstærkeren tage skade deraf. Ja man skruer vel super hurtigt ned pga. forvræning. Og hvad siger højttaleren filtre til det.

Mvh
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 18 August 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

hej der!

vis der er en riaa i forstærkeren og der også sider en i gramafonen skal man bruge AUX i stedet for den gramafon ingang der er på forstærkeren, i kan sakens have brændt den riaa af der er i forstærkeren men prøv at sætte en gramafon uden riaa i og se om den er futtet af

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 18 August 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror altså ikke at du kan ødelægge komponenter på den måde. Der er trods alt tale om meget små spændinger,
også selv om der kommer et meget højere signal ind, end indgangen er bygget til. Og der blev jo lukket for
signalet ret hurtigt.
Det er klart at et meget forvrænget signal kan være farligt, hvis det afspilles meget højt. Men hvis du vurderer,
hvor højt du kan spille på dine højttalere med normalt, rent signal uden at de går i stykker, vil du nok også
konkludere at nogle sekunder med et forholdsvist forvrænget signal ikke bør skade dine filtre eller enheder, så
længe det ikke blev spillet rigtig højt.
Som nhj4 skriver, prøv med en grammofon uden RIAA.

En helt anden ting er at efter min erfaring er RIAA-dele indbygget i grammofoner sjældent af god kvalitet. Det var
ret udbredt i rigtig gamle dage, omkring overgangen fra krystal pick-upper til magnetiske typer. B&O og Lenco
kunne fås med RIAA, og sikkert flere. Dengang var RIAA-delen ikke almindelig i forstærkere og radioer. Nu er
indbygget RIAA åbenbart kommet igen, med introduktionen af de skrækkelige USB-afspillere. De er næppe bedre.

Find en god, løs RIAA og brug den med en hæderligt bygget grammofon i stedet.
Og hvis jeres grammofon faktisk er en gammel, velbygget model, vil jeg foreslå at I kobler signalet uden om den
indbyggede RIAA.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes