Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 09:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er forforstærkeren overflødig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Majestickubrick
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 17 August 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller udelukkende digitalt, cd eller streamed.

Har en integreret, men vil opgradere. Har læst at ved et sådant set up er forforstærkeren et overflødigt og fordyrende led, både audiofilt og økonomisk. Cd- afspillere kan godt trække effektforstærkeren alene.

Hvad er jeres holdning til denne påstand? skal jeg gå efter en cd- afspiller med volumenkontrol, altså med integreret forforstærker, og skippe forforstærkeren?

Til top Vis Majestickubrick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Majestickubrick
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 17 August 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Kommer an på hvordan du hører, men til sidst (in the end) vil en forforstærker vinde over indbyggede digitale volumen kontroller - lydmæssigt.

Men det er en prismæssig acceptabel start

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 17 August 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Du skal gå efter et drev + konverter med volumen kontrol...

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 17 August 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Ved at bruge den volumen regulerede udgang sammen med et effektrin alene, kan man godt komme i output mangel, alt efter den indspillede styrke på pladen. Derved komme du til at mangle saft og kraft ved visse plader. Du vil derfor ikke kunne spille særligt højt til en godt aften heller. Men lyden behøver ikke, af fejle noget.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 4603
Sendt: 17 August 2011 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Mange har desværre en misforstået opfattelse af forforstærkerens betydning, og vælger derfor at spare på dette led. Derfor ender det ofte med, at det lyder bedre med CD-afspilleren koblet direkte til effektrinnet, via en variabel udgang.

Forforstærkeren er ikke bare en dyr volumenkontrol! Forforstærkeren sørger for impedans-tilpasning mellem signalkilde og effekttrin. Desværre er mange forforstærkere - også dyre af slagsen - groft underdimensioneret i strømforsyningen, og kan derfor ikke magte opgaven.

Det er ikke fordi at CD-afspilleren har en bedre strømforsyning, at det lyder bedre med den koblet direkte i effekttrinnet. Det er fordi, at den "billige" forforstærker forringede lyden, når den sad i mellem.

Da jeg havde McIntosh MCD500 CD-afspilleren til test, oplevede jeg at lyden var bedre med min egen forforstærker koblet mellem CD og effekttrin. MCD500 har en ret god variabel udgang, men den kan stadig ikke måle sig med en rigtig god forforstærker!

Og MCD500 høster ellers ret gode anmeldelser netop på grund af sin variable udgang. Men jeg vil vove den påstand, at så har de pågældende anmeldere aldrig hørt en god forforstærker!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 17 August 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Genau! 


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 17 August 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Ok, en sjælden gang imellem skriver du noget som er spot on, Mikkel Gige
Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 17 August 2011 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Ja, en god forforstærker er lidt af en kunst.

Men kan få god lyd ved at bruge et godt potentiometer eller stepped attenuator (en masse modstande og en omskifter med f.eks. 24 poler) - altså en traditionel passiv forforstærker - men resultatet er meget afhængigt kabellænge og kvalitet efter forforstærkeren - for lang længe og/eller dårligt kabel og det lyder noget fladt og kedeligt på trods af den egenligt er meget klar og uden mærkbar tilføjet støj - svært at forklare, men i ved sikkert hvad jeg mener.
Men nogle gode kabler og en kort længde efter så skal der faktisk temmelig meget til at slå en god passiv. Så er man lidt fiks med loddekolben kan man sagtens spare en masse og bruge pengene på de andre enheder i stedet.

En anden type passiv forforstærker er en TVC - transformer volume control - og er som navnet entyder en trafo med en masse udtag. Den springer som en stepped attenuator, men her hører ligheden også op. For hvor udgangsimpedansen på en traditionel passiv forforstærker er ret høj så er den meget lav på trafoen og den er derfor ikke helt så kritisk med hvad kabler man kommer efter den (undgå dog stadig de tynde lakridser). Den har en dynamik som en aktiv og har ikke samme tendens til at virke flad i det som med modstande/potentiometer. Ulempen er at frekvensgangen sjældent er helt flad og afhængig af frekvens er der er vist fasedrej, omend det i det område der normalt betegnes som hørbart er meget lille. Sådanne trafoer har et enormt frekvensområde.
Når det er sagt så er den min favorit. Fantastisk dynamik, nul støj, bare krystal klar lyd uden unødig elektronisk forvrængning (ok, uden forvrængning er den vel strængt taget ikke, men den der er er af en anden mere behagelig type end elektroniske kredsløb tilføjer - samt den er meget meget lille). Desværre er kvalitetstrafoer samt de påkrævede omskiftere jo ikke helt billige. Mener jeg gav omkring 2000 kr. for mine Sowter og i retning af 600 kr. for en 2*24 omskifter + kabinet + phonostik samt 2*6 omskifter så den kan tage signal fra flere kilder.

Er man lidt udi elektronik eller leder efter byggesæt er der sikkert nogen der har lavet noget relæværk til erstatning af de manuelle omskiftere. Så kan man jo som bonus også få fjernbetjening på. Men signalvejen er stadig helt uden aktiv elektronik - men jeg kan også sagtens se charmen i de manuelle old school kontakter.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes