Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 13:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Grovdiagnosticering af Accuphase P-260 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
muzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en Accuphase P-260 i storskrald og jeg tænkte, at jeg da hellere lige måtte prøve at teste om den skulle
virke. Det gør den så ikke. Når jeg tænder den kommer den med en kraftig mekanisk lyd: krrrrrrrr... Jeg tænker, at der ikke
kan være meget i en forstærker, som kan forårsagde en sådan lyd af noget bevægeligt, som ikke fungere.
Jeg har prøvet at smide min RIAA til, og der kommer lyd - når den mekaniske støj sætter ud.
Jeg ved desværre nada om hvordan en forstærker virker, så jeg tænkte om der var nogen, som havde et bud. Altså det er
jo en gratis omgang, så den ryger selvfølgelig bare ud, hvis der er virkelig problemer med den. Men under alle
omstændigheder kunne det være interessant, at høre om nogen har et bud.

Jeg synes at kunne lokalisere lyden til denne dims (se billede), som der er to af, men altså den venstre, hvor der sidder en
fjeder, som muligvis bevæger sig, men jeg er ikke sikker.

På forhånd tak
-Morten
Til top Vis muzak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af muzak

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Det er jo et fund ud over det sædvanlige - der er ikke mange, der bortsmider Accuphase. Den forstærker er en meget fin sag, som under normale omstændigheder er fremstillet efter meget høje standarder og bør ikke smides ud - det kan altid laves, men spørgsmålet er altid om, hvad det så koster.

mit bud på hvad fejlen er:

Jeg tror, at der er én elelr flere fejl i forstærkeren, som afstedkommer megen DC (jævnstrøm) på en utilsigtet måde. Denne DC-fejl får det ene relæ (det, som du kan høre knurre) til meget tøvende og knurrende at slå forstærkeren til, så den kan spille. Det knurrende relæ fejler sandsynligvis ikke det store, men der er en større fejl et andet sted i forstærkeren, som afstedkommer dette.

Forstærkeren ser ud til at skulle have skiftet de to store runde elektrolytkondensatorer, da de ser ud til (på billedet) at bule ud/op - dette er et dårligt tegn. Desuden ser forstærkeren ud til at skulle rengøres og efterses efter alle kunstens regler og have de dimser udskiftet, som ikke er gode mere.  derefter justeres ind efter fabriksspecs igen.

Jeg synes bestemt ikke, at du, hvis du ikke selv vil bøvle mere med den, skal smide den ud - det er den alt for fin til. Du må hellere sælge den til en prson, som vil kunne tage sig af den store service, som den trænger til.

an skal være meget forsigtig med at vurdere, hvad en reparation vil kunne koste, men min "mave" siger mig, at for at den skal kunne sundt og fejlfrit vil koste 2000-3000 kr., forudsat at mine anelser holder stik. Det er meget svært at afgøre på afstand, hvad der er galt. 

Et værksted gør ikke tingene rene, men laver typisk bare det elektriske.

venligst

freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

muzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svaret, fredmarantz. Det lyder som om du har rimelig styr på, at stille en diagnose. Jeg smider den op i
markedet til en slik. Den er har også skrammer her og der. Men hvis nogen kan få noget ud af den er det jo, som det skal
være.
Til top Vis muzak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af muzak

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Ellers smid den "ud" til mig for mere end en slik
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes