Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Dali 40 med Technics forstærker sæt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jhjorsal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 August 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej derude
Jeg har brug for et godt råd, jeg er lige blevet skilt efter 10 års ægteskab, og der skete vel det for os som sker for mange, efter et par års ægteskab bliver det store Hi-Fi anlæg gemt væk, til fordel for et lidt mere nydelig "musikanlæg", nå men hul i det, det er nu fundet frem igen, en Technics forforstærker SU-A200 effektforstærker SE-A100 og et par Dali 40 højtaler, alt sammen ca 20 år gammel, men både godt og dyrt da det blev købt. Men tror i det vil spille næ nej, det spiller i ca. 2 min så giver det et skrat i højtalerene og så slår effektforstærkeren fra on til standby på lysdioderene, jeg troede først det var højtalerene det var galt med, jeg har før skiftet en enhed og filtrene ser også lidt underlig ud, de er bare lakket/limet på en masonit plade og noget af det lak har vist været varmt på et tidspunkt, så jeg lånte et par andre højtaler men samme problem, og jo hurtigere jeg forsøger igen jo hurtigere kobler den fra, jeg kan slet ikke få den til at spille hvis jeg forsøger 2 gange i træk, men hvis jeg trækker den et par dage, er den med igen i 2 min.
Er der nogen der har nogle gode råd og ideer, og det må gerne være noget der kan holdes nede i kr. det er ikke ligefrem økonomien der blomstre lige pt.

Til top Vis jhjorsal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jhjorsal

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 August 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Lyder som om du skal have fat i en ny effektforstærker. De er nemme at finde brugt, men hvad er dit budget på ? De findes fra omkring en tusse og op afhængig af kvalitet.

Den må dog ikke være for watt-svag hvis 40'erne skal spille nogenlunde.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 August 2010 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Kender du ikke en der har en forstærker i kan teste med om ht er ok?

På den måde kan du evt. udelukke ht...

Hvis den (integrerede) forstærker i bruger har ind-/udgang til effekt/pre, kan i samtidig prøve hhv. din for- og effektforstærker.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

jhjorsal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Det ville nok være en god ide og finde ud af hvad der virker og hvad der ikke virker som du skriver finlytteren.
Jeg ville dog være ked af bare at kassere den til fordel for en anden, det samlede forstærkersæt stod immervæk i 35.000,- Jeg er dog slet ikke opdateret på HIFI fronten, hvordan er udviklingen gået for forstærkere? jeg mener et forstærkersæt der for 20 år siden kostede 35.000,- kan man få noget tilsvarende idag for meget færre penge?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg da håbe at du kan få sættet til at spille, eller repareret. Jeg synes i hvert fald ikke at du bare skal afskrive
det.
Jeg kender ikke sættet, men det ser da seriøst ud:
SE-A100
og
SU-A100

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hmmmm....okay. Havde ikke lige gravet på sættet, men nej. Sådan et sæt skal du nok ikke kassere med det vuns.

En tur omkring et værksted og få et tilbud på en reparation og tag den så derfra. Det kan være en bagatel. til nogle få hundrede kroner, men kan selvfølgelig også være mere alvorlig.

I mine ører lyder det altså som effekttrinnet der fejler. Det skulle være en smal sag at få tjekket det i en radio forretning. Det er jo blot at sætte den til et par højttalerer i butikken, og slår den fra  er fejlen fundet.

Nu skal jeg ikke fedte eller noget, men vi vil da gerne lægge butik til i Randers. Har aldrig hørt sådan en sag. Det kunne da være spændende

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej !

Helt klart, få det tjekket evt. repareret...... det må være den billigste løsning. Et så lækkert vintage-anlæg fortjener at blive brugt  

P.S. Hvis du, af den ene eller anden grund vil sælge, er jeg nok køber til den. (samler på vintage Technics i den bedre/tunge ende)

Bond

jhjorsal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Hmmmm....okay. Havde ikke lige gravet på sættet, men nej. Sådan et sæt skal du nok ikke kassere med det vuns.

En tur omkring et værksted og få et tilbud på en reparation og tag den så derfra. Det kan være en bagatel. til nogle få hundrede kroner, men kan selvfølgelig også være mere alvorlig.

I mine ører lyder det altså som effekttrinnet der fejler. Det skulle være en smal sag at få tjekket det i en radio forretning. Det er jo blot at sætte den til et par højttalerer i butikken, og slår den fra  er fejlen fundet.

Nu skal jeg ikke fedte eller noget, men vi vil da gerne lægge butik til i Randers. Har aldrig hørt sådan en sag. Det kunne da være spændende

Det var et pænt tilbud, der er dog et stykke vej til Randers fra Juelsminde, og jeg har jo allerede prøvet med et par Roland højtaler med samme resultat. Nu kender jeg jo ikke så meget til hvordan man får sådan noget grej tjekket, men kan man bare køre det ind i en butik, eksempelvis Hifi klubben og så få et tilbud på hvad det vil koste at få det lavet, og koster det noget? Jeg vil da heller ikke udelukke at det kunne være i Randers, så skal jeg bare lige have det til at passe med en dag hvor jeg skal deropad alligevel.

JBOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2009
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej,

Kan godt huske Dali 40! Stor og tung. Også i bassen

Som du også selv er kommet frem til, er det ikke højttalerne der er problemet. Højttalere er generelt langtidsholdbare (bortset fra skumbølger og ferrofluid i magnetgab).

Mit bud på dit problem er følgende:

I din effektforstærker sidder der et pænt arsenal af elektrolyt-kondensatorer. De kan ikke holde til at være ubrugte i meget lange perioder. Specielt ikke de store (ligner små øldåser). Jeg tror det er dem der volder dig problemer.

Muligvis kan de re-etableres ved at "starte dem langsomt op". Med lav spænding/strøm som langsomt øges for derved gradvist at få dem i form igen. Men måske er de tørret helt ud - og så skal de skiftes.

Jeg ville vælge at skifte dem (eller måske snarer skifte hele forstærkeren, med mindre den er vigtig for dig). Uanset hvad, så bør reparationen/genoplivningen foregå på et godt værksted og ikke på køkkenbordet. Det er sikkert nødvendigt at omgå beskyttelses kredsløb ved genoplivningen. Hvis de store øldåser står helt af kan det være ret voldsomt.

Det var buddet herfra. Held og lykke med "antikviteterne".

mvh Jeppe

Til top Vis JBOL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBOL

jhjorsal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

Hej !

Helt klart, få det tjekket evt. repareret...... det må være den billigste løsning. Et så lækkert vintage-anlæg fortjener at blive brugt  

P.S. Hvis du, af den ene eller anden grund vil sælge, er jeg nok køber til den. (samler på vintage Technics i den bedre/tunge ende)

Bond

Jeg skal nok give lyd fra mig hvis det bliver aktuelt, men modsat min ex. så syntes jeg faktisk ikke det er grimt, og jeg mener også at det var en rigtig god lyd, uden dog at have en klapfis forstand på det, anlægget blev købt mens jeg var på Grønland, havde penge nok, men kun 25m2 at stille det op på, så hvorfor det blev sådan et anlæg aner jeg ikke, total overkill, men der gik vel konkurrence i at have det største anlæg i barakken vi boede i.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

jhjorsal skrev:
Rysz skrev:

Det var et pænt tilbud, der er dog et stykke vej til Randers fra Juelsminde, og jeg har jo allerede prøvet med et par Roland højtaler med samme resultat. Nu kender jeg jo ikke så meget til hvordan man får sådan noget grej tjekket, men kan man bare køre det ind i en butik, eksempelvis Hifi klubben og så få et tilbud på hvad det vil koste at få det lavet, og koster det noget? Jeg vil da heller ikke udelukke at det kunne være i Randers, så skal jeg bare lige have det til at passe med en dag hvor jeg skal deropad alligevel.

Den kan sikkert tjekkes på et hvert værksted men jeg mener at det er vigtigt at finde et værksted som interessere sig for, og har ekspertise i, at servicere vintage-anlæg.....jeg har kendskab til et par stykker, men der er nok flere rundt i landet.

Bond

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

jhjorsal skrev:

Hvis du får lyst til at kigge ind med den, så giv lige et bip her i forvejen. Vil nødig, at det passer med en fridag for mit vedkommende

I vores regi koster et rep-tilbud 495 kroner, der så efterfølgende indgår i de omkostninger der nu måtte være. Ved ikke med andre værksteder, men alle steder med lidt service ville kunne hjælpe dig videre.

Ellers er der High End Service i Vanløse. De er rimelige skarpe på lidt ældre udstyr, selvom jeg nu ikke synes 20 år er så forfærdelige meget. Desuden taget i betragtning, at det er fra Technics sidste storhedstid. Post ´90 gik der for meget plast i den, men det gælder nu flere firmaer.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 August 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Kæft det ser seriøst ud!  Håber virkeligt du får liv i det.

jhjorsal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Det her kræver vist en fortsætter, mens vi har debatteret her er jeg jo blevet mere varm på at få det til at spille, og igår ville
jeg så prøve højtalerene af med en anden forstærker, og det var som jeg huskede det, diskanten var gået i den ene - ikke
noget overraskende i det. Men samtidig havde effektforstærkeren stået tændt i ½ time uden at slå fra, så prøvede jeg at tænde
forforstærkeren og lod ligeledes stå en ½ time sammen med effektforstærkeren, ingen problemer. derefter tændt jeg for cd
afspilleren og startede en cd, det kørte også en ½ time, så tilsluttede jeg den gode højtaler til og den spillede, jeg gik helt i stå,
imponerende lyd selv med en højtaler, det fik lov til at spille resten af dagen, og der var ingen problemer. Her til morgen ville
jeg så lige have lidt musik til morgenmaden, men efter 3 min gav det et par ordenlige skrald i højtaleren og jeg skyndte mig at
slukke, så ville jeg prøve at koble de 2 Roland højtaler til igen, en for en, jeg startede med den udgang der havde virket, men
nu vil den igen ikke starte op, heller ikke uden højtaler tilsluttet

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Sendt: 14 August 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Ja der er vist ingen tvivl om at du skal have sættet på værksted. Det er bare så fedt at se disse forstærkersæt i en tid hvor verden er ved at drukne i billige plastic-anlæg, soundbarer og MP3-lyd. Synes også helt klart at du skal få sættet op at køre hvis det kan betale sig indenfor rimelighedens grænser. Kunne jo også være at der samtidig ville være mulig for at skifte lytterne på service-værksted da de jo i forstærkere fra denne tid godt kan være lidt trætte:-)

Held og lykke med det:-)  

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 14 August 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Ja sikke da en forstærker. Skynd dig på  værksted med kæmpen. Det er altid øv øv øv, når elektronikken driller, men det lyder da hen af en uvorn bagatel. Bliver spændende at høre hvad du ender op med.

Good luck

Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Technics = Panasonic, så det vil måske være oplagt at gå til et Panasonic center med den. Jeg ved ikke hvad der ligger nærmest dig, men dem i midtjylland kan du se her http://www.panasoniccenter.dk/centre/midtjylland/P_P_radio_. htm

Pøj pøj med.  Det lækre gamle system fortjener at spille musik

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Sendt: 14 August 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

de her er også gode til rep  http://www.elektronikcentret.dk/kontakt.asp
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes