Emne: Hvad er den ringeste del ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
1) Specialkomponenter (ledninger, guldstik etc.) påvirker < 0.001 THD (forvrængning mm.) 2) Man kan snilt købe/lave godt udstyr med for- + udgangsforstærkeren på < 0.01% THD 3) En normal persons hørelse er i gennemsnit følsom for > 0.1% TDH, få kan fange en THD herunder. 4) Højttaler  kan vel sjældent opvise 1% THD, og i realiteten er de gode nok på 3-6% THD. Hertil kommer uønsket fasedrej som også forekommer i nogenlunde samme rækkefølge, især kan være meget udpræget for 4) højttaler med mange enheder (via filteret). Hvorfor ofres der utallige tanker, ressourcer og penge på 1) og 2), som normalt er bedre end det personen faktisk kan opleve, og næsten intet på 4), hvor der virkelig kan hentes noget  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
God lyd er vel ikke kun et spørgsmål om THD.
Jeg mener da nu også at jeg har brugt en væsentlig del af mit hifibudget på højttalere.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret med din 5) sunmusic, men de fleste mennesker har jo en bolig, de også skal leve i, og de fleste kan jo ikke (WAF mm.) bare ha' et perfekt rum til musik. Mine tanker her i agurketid og sommervarmen  kommer også af, at jeg tror 1) og 2) er små 'nemme' enheder, hvorimod de store kasser til HT simpelhen er et nødvendigt onde kun få tør gå i gang med - men de laver faktisk lyden, ringe, medens det øvrige kun transporterer den. Der er et paradoks her. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
THD - det er vel ikke kun et spørgsmål om mængden. Det er også et spørgsmål om distribuering.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den suverænt væsentligste faktor mangler: musikken
Man sagde i 80erne at 2/3 af hifibudgettet skulle bruges til musikken, det gælder stadig, for vi har vel anlægget p.g.a. musikken og ikke omvendt. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nytter ikke noget at kigge på THD uden at fortælle hvilken. De lige harmoniske er "musikalske" (forekommer i naturen og i musikinstrumenter). De ulige harmoniske er meget nemme at høre og bestemt ikke godt at have nogen steder. Mht. til forvrængning og højttalere, så er det løst rimeligt godt med velkonstruerede hornhøjttalere. Men ellers er jeg i enig at musikken, rummet og rødvinen er vigtigere!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
olet Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej <
Bare prøv at flytte til en ny bolig med præcis det samme anlæg...så bliver man overrasket over forskellen...så akustikken er svær at komme uden
om....og rødvinen løfter selvfølgelig også en del  det mildner ofte en belastende lyd proportionelt med indtaget.
Venligst __________________ Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg, at jeg ved!
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår faktisk ikke rigtigt spørgsmålet......... eller bare trådens titel.... men fornemmer da, at det handler om, hvad der er den vigtigste del af anlæggets lyd?
Hvis det er korrekt opfattet, så vil jeg da sige - fuldstændigt som de øvrige, at højttalere og akustik er alfa og omega - det andet er i praksis ikke værd at beskæftige sig med, medmnidre man har noget decideret skodudstyr til at stå (her taler jeg om "Bilka"-kategorien).
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
1) Specialkomponenter (ledninger, guldstik etc.) påvirker < 0.001 THD (forvrængning mm.)2) Man kan snilt købe/lave godt udstyr med for- +
udgangsforstærkeren på < 0.01% THD3) En normal persons hørelse er i gennemsnit følsom for > 0.1% TDH, få kan fange en THD herunder.4) Højttaler kan vel
sjældent opvise 1% THD, og i realiteten er de gode nok på 3-6% THD. Hertil kommer uønsket fasedrej som også forekommer i nogenlunde samme rækkefølge, især kan
være meget udpræget for 4) højttaler med mange enheder (via filteret). Hvorfor ofres der utallige tanker, ressourcer og penge på 1) og 2), som normalt er bedre end det
personen faktisk kan opleve, og næsten intet på 4), hvor der virkelig kan hentes noget  |
|
|
Jeg tror ikke dine tal er velegnede til at beskrive hvor godt eller ringe Hifi udstyr er. Jeg oplever f.eks. at der er en voldsom forskel på hvor godt forskellige forstærkere med
meget lav og næsten ens THD lyder.
Mine ører fortæller mig at jeg får meget ud af at gå fra en ringe forstærker med lav THD til en god forstærker med lav THD.
|
| Til top |
|
| |
Ilcommamdante Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Hermann skriver brug 2/3 af budget'et på musikken og af den sidste del skal du bruge 50% på højtalerne - det er ihvertfald den formel jeg har brugt med succes igennem årene.
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
små sorte lakrisser
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 04:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Det nytter ikke noget at kigge på THD uden at fortælle hvilken. De lige harmoniske er "musikalske" (forekommer i naturen og i musikinstrumenter). De ulige harmoniske er meget nemme at høre og bestemt ikke godt at have nogen steder.
Mht. til forvrængning og højttalere, så er det løst rimeligt godt med velkonstruerede hornhøjttalere.
Men ellers er jeg i enig at musikken, rummet og rødvinen er vigtigere! 
|
|
|
Næsten korrekt janils, men de ulige harmoniske har ifm. mennesker også deres værdi, da de er meget fremtrædende ved f.eks. klarinet og trumpet m.fl. instrumenter... dem kan vi jo ikke leve uden. Også den fede overdrive (forvrængning) når der spilles Jazz med Hammond orgel kan vi jo ikke fjernes, fordi en helt musikgren vil forsvinde - det her er ikke et simpelt enten/eller problem. Men hornhøjttaleren er jeg med på - den fjerner de værste af af ulykkerne., og da de færreste har den type, så holder mine spekulationer stadig vand  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 04:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
..snip..
Hvis det er korrekt opfattet, så vil jeg da sige - fuldstændigt som de øvrige, at højttalere og akustik er alfa og omega - det andet er i praksis ikke værd at beskæftige sig med, medmnidre man har noget decideret skodudstyr til at stå (her taler jeg om "Bilka"-kategorien). |
|
|
Nogle typer af musik indeholder så meget rod/forvrængning/komprimering, at det ikke stiller nogen krav til anlægget Freddy - incl. 'Bilka'-kategori - modsat hvis du f.eks. hører en fløjte solo, et piano solo eller andet lignende, så vil meget små mængder THD kunne fanges. Eller hvis der blæses mange watt af, så kommer THD + andet jo også frem i lyset.
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 05:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ilcommamdante skrev:
| Som Hermann skriver brug 2/3 af budget'et på musikken og af den sidste del skal du bruge 50% på højtalerne - det er ihvertfald den formel jeg har brugt med succes igennem årene. |
|
|
Ja der er også den der med, at man skal bruge 10% af totalen på kablerne Ilcommamdante, men de her tommelfingerregler du'r nok sjældent i praksis. Jeg tror man skal finde ud af hvilken musiktype man primært foretrækker, og så få anlægget dertil. Og er der 'rabaldermusik', så vil højttaleren være vigtig men ikke overvældene, hvorimod ved klassisk, sang og andre lignende musik vil højttaler være hjørnestenen (og akustikken). Rødvinen etc. øger også oplevelsen, men det er jo add-on __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Hvorfor ofres der utallige tanker, ressourcer og penge på 1) og 2), som normalt er bedre end det personen faktisk kan opleve, og næsten intet på 4), hvor der virkelig kan hentes noget 
|
|
|
I hvilken sammenhæng har du oplevet at folk har ofret "næsten intet" på højttalerne? Det synes jeg er skudt ret forkert. Hvis det var akustikken du skød efter, så kunne jeg forstå at du siger "næsten intet", men højttalerne synes jeg da nok folk bruger temmeligt meget energi og penge på generelt. Ikke altid nok, men "næsten intet" synes jeg er lige overdrevet nok. Bortset fra overdrivelsen, så er jeg da enig i at højttaleren er dén del af ens anlæg hvor man kan hente de største forskelle. Men det er også dét der er en af årsagerne til at fokus ofte er rettet andre steder hen - når først man har nogle højttalere man er glade for, så er det en stor omvæltning at skifte dem ud, og ikke nødvendigvis en forbedring. Dyrere er ikke altid bedre, og da slet ikke for højttalere, netop fordi de er så forskellige. Derfor leder mange efter at få det maksimale ud af dét sæt højttalere de nu engang har valgt. Så kort sagt, jeg mener at man skal starte med at finde de rigtige højttalere, og når man så har gjort dét, så står det jo en frit for at bruge sin energi på at tweake det mest mulige ud af det.
Når det er sagt, så er der rigtigt mange der krampagtigt holder fast i nogle forkerte højttalere, og med al magt vil have tweaket bedre lyd ud af noget der egentlig bare burde blive skiftet ud. Jeg har ofte oplevet folk der har skiftet og skiftet på elektronik, kabler osv, men de kan ikke liiige finde dén kombination der får deres elskede højttalere til at synge. Måske er det fordi dé højttalere man er blevet forelsket i, slet ikke er så gode som man har fået gjort dem til? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| .....snip......
Når det er sagt, så er der rigtigt mange der krampagtigt holder fast i nogle forkerte højttalere, og med al magt vil have tweaket bedre lyd ud af noget der egentlig bare burde blive skiftet ud. Jeg har ofte oplevet folk der har skiftet og skiftet på elektronik, kabler osv, men de kan ikke liiige finde dén kombination der får deres elskede højttalere til at synge. Måske er det fordi dé højttalere man er blevet forelsket i, slet ikke er så gode som man har fået gjort dem til? |
|
|
Det der var et tarveligt slag under bæltestedet <grin> .... Jamen .. når man endeligt har fundet et sæt højttalere, der starter med at tilfredsstille ens øren (og har opnået pæn høj WAF), kan du da ikke komme og sige til folk , der kæmper med at rive de sidste detaljer ud af deres højttalere, at "de er nogle klaphatte", at de dog ikke kan gøre det godt, da de (højttalerne) fra starten var et fejlkøb !! "
Vi hører forskelligt, og har forskellige preferencer, og lærer vel også, hen over tid, de fejlkøb, så godt at kende, at det er uundgåeligt, der kommer et ønske om at prøve at få mere ud af dem :)
Jeg er sgu nok underlig, når jeg selv lytter - middelmådigt anlæg, vel ikke highend på nogen måde, og billige kabler fra Jem&fusk . men jeg lytter oftest meget opmærksomt - til musikken.
Da jeg mener de værste bøffer i setuppet er væk, synes jeg det er mere at kæle for mine ører, at jeg kan koncentrere mig om at nyde musikken, og ikke spekulere mig gasblå i fjæset over muligheden for "hvad der nu, måske kan give den lige en tand mere.
Stadig lider man under man sjældent kan konkludere om det man synes lyder bedre, også er korrekt, bedre i forhold til hvad - er man overhovedet kommet nærmere en illusion af at befinde sig hvor musikken blev skabt, eller ??
men den ringeste del ? Det er da folks ører - intet kommer op på siden af dem med hensyn til at være forskellige, vel :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
FinnC skrev:
Hvorfor ofres der utallige tanker, ressourcer og penge på 1) og 2), som normalt er bedre end det personen faktisk kan opleve, og næsten intet på 4), hvor der virkelig kan hentes noget 
|
|
|
I hvilken sammenhæng har du oplevet at folk har ofret "næsten intet" på højttalerne? Det synes jeg er skudt ret forkert. Hvis det var akustikken du skød efter, så kunne jeg forstå at du siger "næsten intet", men højttalerne synes jeg da nok folk bruger temmeligt meget energi og penge på generelt. Ikke altid nok, men "næsten intet" synes jeg er lige overdrevet nok. Bortset fra overdrivelsen, så er jeg da enig i at højttaleren er dén del af ens anlæg hvor man kan hente de største forskelle. Men det er også dét der er en af årsagerne til at fokus ofte er rettet andre steder hen - når først man har nogle højttalere man er glade for, så er det en stor omvæltning at skifte dem ud, og ikke nødvendigvis en forbedring. Dyrere er ikke altid bedre, og da slet ikke for højttalere, netop fordi de er så forskellige. Derfor leder mange efter at få det maksimale ud af dét sæt højttalere de nu engang har valgt. Så kort sagt, jeg mener at man skal starte med at finde de rigtige højttalere, og når man så har gjort dét, så står det jo en frit for at bruge sin energi på at tweake det mest mulige ud af det.
Når det er sagt, så er der rigtigt mange der krampagtigt holder fast i nogle forkerte højttalere, og med al magt vil have tweaket bedre lyd ud af noget der egentlig bare burde blive skiftet ud. Jeg har ofte oplevet folk der har skiftet og skiftet på elektronik, kabler osv, men de kan ikke liiige finde dén kombination der får deres elskede højttalere til at synge. Måske er det fordi dé højttalere man er blevet forelsket i, slet ikke er så gode som man har fået gjort dem til?
|
|
|
wellspoken.....
for at svare på overskriften er det oftests nr5. der er det ringeste
= folks akustik / opstilling...
folk ofrer nemt 100.000kr og bliver ved med at skifte og skifte fordi deres rum er en katastrofe de får aldrig god lyd om så de brugte 500.000 endda på super produkter
med et fint rum kan et 20000kr setup slå det uden problemer
det er også ufatteligt hvor lidt tid nogle bruger på HT placering og også hvor den optimale lytteposition er....... ofte er det konens mening og indretning der bestemmer  få styr på akustik og opstilling eller spild dine penge kan man næsten sige
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
AV Precision skrev:
| .....snip......
Når det er sagt, så er der rigtigt mange der krampagtigt holder fast i nogle forkerte højttalere, og med al magt vil have tweaket bedre lyd ud af noget der egentlig bare burde blive skiftet ud. Jeg har ofte oplevet folk der har skiftet og skiftet på elektronik, kabler osv, ...snip.. |
|
|
Det der var et tarveligt slag under bæltestedet <grin> .... Jamen .. når man endeligt har fundet et sæt højttalere, der starter med at tilfredsstille ens øren (og har opnået pæn høj WAF), kan du da ikke komme og sige til folk , der kæmper med at rive de sidste detaljer ud af deres højttalere, at "de er nogle klaphatte", at de dog ikke kan gøre det godt, da de (højttalerne) fra starten var et fejlkøb !! " ..snip..
|
|
|
@ AV Precision Jeg mener ikke 'for lidt' bogstaveligt, men forholdsvis for lidt, forholdsvis for ukritisk. Som Jan frimodigt udtrykker det 'tarveligt slag under bæltestedet'
Mit indlæg var ikke oplæg til kritik eller slagsmål om folks smag eller hørelse, men når jeg læser indlæg her eller mange andre steder, så prøv lige at tælle op mængden af indlæg og hvor lange en tråd kan blive med for/imod dit og dat... under 1) og 2).
Vi har altså en fra 'butikken', og en snusfornuftig og gammel rotte som Jan, og også Jakobsen m.fl. herover, der kredser rundt om det samme, som jeg selv filosofrede over her i agurketiden.
Hvis vi vender mit første indlæg på hovedet.. 1) Boligen, en god bolig er mere væsentlig end musikken, ændring nær umuligt
2) Akustikken, igen WAF, børn, indretning mm. kan være væsentligt, ændring umuligt/svært
3) Højttaler, WAF og lig. måske problematisk, men her kan ændres med stor gevinst
4) Hørelsen (især med alderen) har grænser, kan ikke ændres men kun trænes
5) De øvrige stumper (mine 1 og 2), rigelige muligheder for enhver pengepung og hørelse
Og selvfølgelig er hovedparten af reklamerne, udvikling og det fremviste i HiFi/musik/elektronik forretninger afsat til højttalerne - nej vel, det er lige modsat 
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
fredmarantz skrev:
|
..snip..
Hvis det er korrekt opfattet, så vil jeg da sige - fuldstændigt som de øvrige, at højttalere og akustik er alfa og omega - det andet er i praksis ikke værd at beskæftige sig med, medmnidre man har noget decideret skodudstyr til at stå (her taler jeg om "Bilka"-kategorien). |
|
|
Nogle typer af musik indeholder så meget rod/forvrængning/komprimering, at det ikke stiller nogen krav til anlægget Freddy - incl. 'Bilka'-kategori - modsat hvis du f.eks. hører en fløjte solo, et piano solo eller andet lignende, så vil meget små mængder THD kunne fanges. Eller hvis der blæses mange watt af, så kommer THD + andet jo også frem i lyset.
|
|
|
Jah - det ved jeg sådan set udmærket godt, men da jeg ikke forstår spørgsmålet - eller oplægget om du vil, så tolkede jeg at det måtte være noget med, om højttalere og akustik var vigtigere end THD og guldstik osv - og dertil er mit svar afgørende ja . Endda så meget "ja", at jeg ikke synes, at de øvrige ting kan komme i betragtning til forbedring af lyden før højttalre og akustik er på plads - og med mindre det skriger til himlen.
Kunne du ikke skære trådens oplæg og indhold lidt ud i pap, så jeg også kan forstå det?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|