| Forfatter |
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der har erfaringer med diverse fabrikater af modstande der er anvendelige som udgangstransistor emitter modstande og deres påvirkning af lyden ?   ;   ;   ;   ;   ;   ;   ;   ;   ;   ;   ; Jeg bruger i øjeblikket nogle silicone belagte 5 w typer fra CGS med magnetiske ende kapper. Klippede lige en over og konstanterede at siliconen har direkte kontakt med de paralelle tråde. Jeg er noget skeptisk overfor lydkvaliteten fra denne modstand og er ved at erstatte dem med de induktionsfri Mills der er umagnetiske.
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant. Efter min erfaring har alt der kommer i signslvejen, inkl. Modstande indflydelse i lyden. Noget af det bedste jeg har prøvet er de gamle
1/8 w små iduktionsfrie modstande som desværre ikke kan fås mere
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
1/8 W det var ikke meget. Hvilket fabrikat ?
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke huske det. Vi brugte dem til konstruktioner i Oticon ìg Holfi brugte de samme i sin tid
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
kristiansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
1/8 W det var ikke meget. Hvilket fabrikat ? |
|
|
Mener det muligvis kan være Roederstein.
Ville nok selv undersøge om det er muligt at bruge tynd sølvtråd, kunne samtidig fungere som sikring.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristiansen skrev:
Ville nok selv undersøge om det er muligt at bruge tynd sølvtråd, kunne samtidig fungere som sikring. |
|
|
Kan du uddybe det forslag ?
Jeg tænker på hvordan man laver en modstand på f.eks. 0,33ohm 5w af et stykke sølvtråd. Det nytter jo ikke noget at man evt. opnår bedre lyd hvis man samtidig ændrer på komponentværdier og forstærkeren derved bliver ustabil.
|
| Til top |
|
| |
Fache Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny
Bruger siden: 12 Juli 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke oplagt med en Duelundmodstand ?
Eller slet ingen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
kristiansen skrev:
| Ville nok selv undersøge om det er muligt at bruge tynd sølvtråd, kunne samtidig fungere som sikring. |
|
|
Kan du uddybe det forslag ?
Jeg tænker på hvordan man laver en modstand på f.eks. 0,33ohm 5w af et stykke sølvtråd. Det nytter jo ikke noget at man evt. opnår bedre lyd hvis man samtidig ændrer på komponentværdier og forstærkeren derved bliver ustabil.
|
|
|
Har regnet lidt på det Stanley og du har ret den ide kan ikke bruges, tråden bliver for lang, den kan evt bruges til en billig sikring mere generelt. en tabel her scroll lidt ned så kommer tabellen.
Så forslaget om en Duelundmodstand synes jeg lyder godt, og slet ingen modstand er helt sikkert at foretrækker, simulere men disse ting giver emitter modstanden en masse problemer, hvis der ikke køres klasse A, men det kræver at forstærkeren er temp stabil, en mulighed er at kører med et compound transistorer udgangstrin i en ovn.
Iøvrigt mener jeg at Duelundmodstande er termineret med finsølv, vil tror trådens tykkelse ligger omkring 0.4 mm, så den vil sige pling og brænde over ved ca 10 Ampere. Men jeg har tænkt lidt over det, ser et problem hvis kun den ene side springer, hvad sker der så, skal lige undersøges.
Vil man være på den sikre side skal Duelundmodstanden måske termineres med tykkere tråd eller man må have flere i parallelt.
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Don Kristiansen:
På duelundmodstanden er der to tråde af 0,4 finsølv svagt snoet ud og de er fortinnet, så de klarer nok lidt mere end 10 A.
Men husk lige på duelundmodstandens anderledes reaktion på varme/belastning!
Mvh. Jens/Modifix - der lige mangler at slippe af med 1.800 stk. Beyschlag 2K. 1/2Watt's..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så er den jo bare plingeling, troede kun de brugte en tråd, således at når modstanden laves bliver det til en tråd lige der hvor man begynder at vikle ind omkring grafitstiften og når viklingen afsluttet snoes der så sammen til et terminal ben, har en gammel Duelundmodstand liggende, den er lavet på den måde.
Jeg mener det vil være en meget lille del af strømmen der vil løbe i loddetinnet på grund af den lille mængde i forhold til finsølvet, også på grund af at loddetin har større specifik modstand end finsølv.
Varme belastningen, tempkoficent negativ gående, vil øge tomgangs strømmen, så forstærkeren kan løbe løbsk. Bør undersøges hvor varm modstanden bliver og hvor meget tomgangsstrømmen evt. ændres.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da det glade vanvid at lave emitter-modstande af materialer som ikke holder konstant modstand ifh til temperatur...det kan da kun gøre det hele ustabilt.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der vist ikke mange modstande der gør, altså holder værdien ved stærkt flukterende temperaturer..
De fleste elektronikkomponenter har vel også en temperaturinterval specificeret for forventet funktion? (og en temperatur de er målt ved)
Mvh. Jens/Modifix
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Metal-film modstande vil indenfor deres effekt-område variere 0.25% til max 0.5% i værdi...konstantan baserede wire-wound lidt mindre. Det er da ikke så slemt.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Det er da det glade vanvid at lave emitter-modstande af materialer som ikke holder konstant modstand ifh til temperatur...det kan da kun gøre det hele ustabilt.
mvh |
|
|
Det gør det bare lidt mere spændene nogen gange lidt for spændene
temp koefficient for grafit er -0.00056 her
0.2 ohm temp modstands ændring fra 20 til 50 grader
modstand 50 grader= modstand 20 grader + modstand 20 grader * -0.00056*(50 grader-20 grader)
modstand 50 grader = 0.2 + 0.2* -0.00056*(50-20) lig med 0.1966 ohm
En standart trådviklet temp koefficient +-200e-6
Samme regne stykke giver ca 0.2012
noget mindre ændring end med grafit stiften som ligger på niveau med en rigtig dårlig kulfilm modstand.
Prøvede at simulere på et compound transistor udgangstrin i microcap, med grafitstiften gav det en ændring på tomgangs strømen fra 160.8 mA til 162.8 mA ikke foruroligende jeg turde godt prøve med en brændslukker ved min side.
Det er længe siden jeg har lavet dette her er der nogen der kan bekræfte om det er rigtigt eller forkert.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
Eller slet ingen  |
|
|
Jeg kan godt lide Duelund modstande. Til dette formål er de dog komplet uegnede pågrund af den fysiske størrelse samt tolerancen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svar !  Det var dog ingen der ville give et bud på hvordan silicone overtrækket påvirker lyden. Nu har jeg udskiftet emitter modstande på det ene trin samt fjernet det ene af 5 sæt Sanken på min XP. Samler den samt går videre med den anden i morgen. Har øget modstandsværdien fra 110 mohm til 330 mohm. Derved forøges transistorernes mulighed for at ligeligt fordele strømmen til højttaleren ? Har i øjeblikket en High End forstærker med 1 ohms emitter modstande. Det er den hidtil bedste jeg har hørt.
Hvis ikke dette hjælper på min XP så er det mit sidste forsøg på at få en fornuftig bas ud af denne skod konstruktion.
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Fache skrev:
Eller slet ingen  |
|
|
Jeg kan godt lide Duelund modstande. Til dette formål er de dog komplet uegnede pågrund af den fysiske størrelse samt tolerancen. |
|
|
I den størrelse kan de blive meget små under 10 mm og hvis også pertinax kappen fjernes fylder de ikke meget, præcisionen sliber du dig til.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sætter jeg grænsen for DIY. Har også andet end HiFi der skal passes. Desuden kræves vel et milliohmmeter. Det kan blive FOR besværligt.
|
| Til top |
|
| |