Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2024 | 22:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny her - forstærker & højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Big-Joe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 07 November 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa -

Jeg har lige oprettet min bruger her,

jeg har altid været musiker og meget interesseret inden for musik. Indtil for nyligt har jeg haft et lettere random anlæg bestående af noget gammelt gear, noget af det er fundet i genbrugser:

Dux restaurerede højttalere, Denon receiver dra-35 samt cambridge cd-4

Her i dag besluttede jeg mig så for at bruge mine penge på noget ordentligt og købte derfor et sæt dali 15a. Jeg er imponeret over disse højttalere, og i forhold til mine gamle højttalere synes de at trække noget mere af forstærkeren. Min nuværende reciever leverer så vidt jeg ved omkring 35 w, og jeg kunne forestille mig, at dette var i underkanten? Så vidt jeg ved trækker er de dali'er opgivet til 200 w.

Desuden, nu når jeg er igang, kan det betale sig at udskifte cd-afspilleren også? jeg har ladet mig fortælle, at det er en respektabel semidiscount model, og jeg er egentligt nogenlunde tilfreds med den.

Jeg har en anden forstærker, en denon pma 980.. som vidst leverer nok watt men jeg bryder mig ikke umiddelbart om dens lyd. Er der nogen der umiddelbart har forslag til andre setups? Jeg har et budget på maks 4000.. kan det betale sig? Jeg regner med at købe brugt.

Og forresten, på mine 15a'ere synes diskanten at være udskiftet. Den nye model slutter ikke tæt, og en sinustest afslørerede, at bassen i omkring 50 hz begyndte at lave "helikopterlyde" omkring diskantens utætheder.. hvordan kan jeg isolere diskanten?

Undskyld de mange spørgsmål, men håber nogle kan hjælpe mig :)

Hilsen Janus.

Til top Vis Big-Joe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Big-Joe
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 07 November 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hej Janus og velkommen.

Jeg vil svare på dit sidste spørgsmål først, da det er det letteste. Hvis du skriver hvilken diskantenhed der sidder i dine højttalere, evt. tager et billede, er der måske en anden bruger herinde der har en "tætningsskive" der passer. De følger ofte med når man køber nye diskantenheder. Ellers er der denne mulighed :

http://frequence-shop.dk/produkter/35-diverse/350-monterings skumliste/

Du kan nok også finde noget lign. i det lokale byggemarked, det må bare ikke være alt for tykt.

Dit første spørgsmål er derimod svært at svare på. Jeg synes dog at du skal beholde cd-afspilleren hvis den fungerer fejlfrit. Så burde du kunne finde en rimelig god forstærker/receiver indenfor dit budget. Skal der være tuner med også ?

Men, som du selv har erfaret, forskellige forstærkere har forskellig lyd. Derfor afhænger valget af dine personlige præferencer. Som aktiv musiker er du måske ekstra opmærksom på om du synes at det lyder rigtigt ? Du må altså prøve at lytte til nogle forskellige forstærkere før du køber.

Hvis du vil have nogle forslag til hvad du skal prøve, vil det være en fordel hvis du skriver lidt mere om hvad forstærkeren skal bruges til. Hvilken type musik hører du ? Hvor stort er dit lytterum ? Vil du spille højt ?

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 07 November 2009 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg synes du skal beholde din Cambridige CD-4 - den er slet ikke tosset. Se reviews her: http://www.audioreview.com/mfr/cambridge-audio/cd-players/cd 4/PRD_116829_1586crx.aspx

CD-afspillere er efter min mening også ved at være fortid - afløst af streaming fra hardiske.

Der findes rigtig mange gode brugte forstærkere i den nævnte prisklasse. Du skal ikke tænke så meget på Watt - de kan nemlig angives på mange forskellige måder og siger ikke reelt noget om lydkvaliteten.


Her er et par forslag på nogle gode brugte forstærkere - den (efter min mening) bedste først:

MARANTZ PM 17 GOLD
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=132259

Xindak 6800SE Special Edition
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=133187

XINDAK 6950V
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=135042

- og der er mange andre prøv at se på DBA


MHT. din højtaler - så er det vigtigt at få lukket utætheden. Skru diskanten ud og kom noget silikone på rundt i kanten hvor den skal sidde og skru den fast igen.

VH

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello
 
Big-Joe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 07 November 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej igen :)

Og tak for hurtig respons, det er et rigtigt lækkert forum det her. Nogle billeder:

Her ser man tydeligt, at diskantenheden vist ikke er original + den ikke er nedsænket, og skruehuller er utætte (den kan høres ved f.eks. stortromme og dyb bas). Jeg har ok snedkerfærdigheder, kan det betale sig at fræse et større nedsænkningshul? eller vil det bare være bedre at lukke til med et eller andet? Dette gælder forresten for begge højttalere.

Her ses mit nuværende anlæg. De hvide mærkater ved volumen repræsenterer forskellen mellem højtalerne, dvs. jeg skal altså skrue en del højere op for at få et fornuftigt lydniveau (ikke højt, sådan at man stadigt kan snakke sammen uden problemer). En anden ting er, at recieveren nogle gange bliver MEGET varm. Den er ikke særligt godt ventileret, men det er kun nogle gange, det er lidt forskelligt ift. hvilke indgange jeg bruger. Jeg tror måske det har noget med jordning at gøre, forstærkeren er nemligt ikke jordet.

Jeg tror også jeg beholder cd-afspilleren, den fungerer fejlfrit og har en god lyd. Det er ret underligt, jeg købte den for 20 kr i en genbrugs, den har virkeligt ingen fejl? Nogen gange er man heldig :D

Angående forstærkeren: Jeg tænker ikke nødvendigvis i watt, men den har tydeligvis svært ved at trække højtalerne, og jeg har det ret dårligt med at skrue så højt op for den, den skal op mod kl. 12 før det bliver højt. Desuden mangler jeg en indgang til min computer.

Jeg vil gerne bruge anlægget som en nogenlunde korrekt reference, som jeg kan bruge når jeg mikser musik på min computer. Min musikstil er meget varieret, hører stort set alt fra rock til elektronisk, men mine favoritgenrer må siges at være indie, elektronisk og triphop/hiphop. Dog hører jeg ikke techno, men pump, hvis det endeligt skal være i den retning.

Den marantz ser ok ud, jeg prøver lige at lede lidt videre. :) Det skal lige siges, at mit rum er et omkring 25 kvm, og har en særdeles underlig form. Det er oppe på øverste etage, så væggene er skæve op mod loftet.

Til top Vis Big-Joe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Big-Joe
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 07 November 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Cambridgen er en rigtig fin cd-spille.. (især til 20kr..) behold endelig den.
En forstærker med flere muskler vil gavne din højttaler rigtig meget. Har selv haft storebroren, Dali 18, som spillede super
godt.

Deguello er kommet med et par rigtig gode bud, som helt sikkert spillere mere efter dit øre end Denon.

Diskanten på den er som du også selv har bemærket, ikke original. Det kan nok ikke betale sig at købe nye diskanter til dem,
da højttalerne i sig selv ikke koster ret meget på brugtmarkedet (fik selv mine 18'ere til 1000kr).
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 08 November 2009 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Du kan jo godt tage et analog signal ud fra din pc (line-udgang med mini-jack-stik) og over til en forstærker (phono-stik).

Selvom du får fræset diskanten i og tætnet den med f.eks. silikone - så  er det jo stadig ikke den rigtige diskant og dermed næppe en helt korrekt gengivelse. Så måske skulle du som rskriver overveje at købe et "nyt" sæt Dali 15 - der er 2 to sæt i på dba.dk til henv. 1000 og 1400 kr ..og der kan vel handles lidt når det er brugt.

VH

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello
 
Big-Joe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 08 November 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene :)

Jeg tænker nemligt også en bedre forstærker vil gøre meget - også for at få mere "headroom".

Siden jeg købte mine dali'er for 500 synes jeg det vil virke dumt at købe nogle nye højtalere til dobbeltpris for at få diskanten... Er der eventuelt nogle der har noget data på dali 15 højtalere? Har skrevet til dali men de svarer umiddelbart ikke. Kunne godt tænke mig at vide hvad den originale diskant hedder også evt. sammenligne?

Nu har jeg lige pillet diskanten ud, og der står ikke umiddelbart noget info på den, udover det er en dometweeter, 1½" og 3 ohm. Hmm.

Til top Vis Big-Joe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Big-Joe
 
Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 08 November 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Big-Joe skrev:

Tak for svarene :)

Jeg tænker nemligt også en bedre forstærker vil gøre meget - også for at få mere "headroom".

Siden jeg købte mine dali'er for 500 synes jeg det vil virke dumt at købe nogle nye højtalere til dobbeltpris for at få diskanten... Er der eventuelt nogle der har noget data på dali 15 højtalere? Har skrevet til dali men de svarer umiddelbart ikke. Kunne godt tænke mig at vide hvad den originale diskant hedder også evt. sammenligne?

Nu har jeg lige pillet diskanten ud, og der står ikke umiddelbart noget info på den, udover det er en dometweeter, 1½" og 3 ohm. Hmm.



Hej

Du kan højst sandsynligt købe en ny diskant ved Dali - men de vil næppe oplyse hvilken de har brugt (den kan være specielfremstillet til Dali).

Du kan også sætte en købsannonce ind og søge efter om der ikke er nogen der ligger inde med et sæt originale diskanter - det har jeg engang haft held med.

Jeg vil tro det er samme diskanter som i Dali 18 - med ved det ikke med sikkerhed.

VH
Johnny

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello
 
Big-Joe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 09 November 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Deguello skrev:

Hej

Du kan højst sandsynligt købe en ny diskant ved Dali - men de vil næppe oplyse hvilken de har brugt (den kan være specielfremstillet til Dali).

Du kan også sætte en købsannonce ind og søge efter om der ikke er nogen der ligger inde med et sæt originale diskanter - det har jeg engang haft held med.

Jeg vil tro det er samme diskanter som i Dali 18 - med ved det ikke med sikkerhed.

VH
Johnny

Hej igen

Nu har jeg snakket med Dali og er blevet henvist til Hifiklubben, hvor jeg var inde i dag. Det viser sig, at nye enheder koster 567,- kr stykket, hvilket jeg synes er lidt for meget at give, siden jeg kan købe et sæt brugte dali 15'ere til 1000,- kr, med fungerende enheder. Så i første omgang prøver jeg at tætne diskanten (det viser sig at det er en seas diskant!), og se hvordan det hjælper på lyden, og så rykker jeg en annonce ind på dba.dk

Tak for hjælpen indtil videre :)

Til top Vis Big-Joe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Big-Joe
 
Big-Joe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 09 November 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg så fundet en vifa enhed, der til forveksling ligner den anden på en prik:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=243

Her ses en original (lidt svær at se):

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=62858621

Specifikationerne på dali 15's dometweeter og denne vifa matcher fuldstændigt.. og de ser ens ud (såvidt jeg kan se)
Tror i det er den samme? Det vil være underligt, da der så er en prisforskel på over 250 kr.. men det kan jo være vifa'en er på tilbud eller noget

Til top Vis Big-Joe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Big-Joe
 
Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 09 November 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Big-Joe skrev:

Nu har jeg så fundet en vifa enhed, der til forveksling ligner den anden på en prik:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=243

Her ses en original (lidt svær at se):

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=62858621

Specifikationerne på dali 15's dometweeter og denne vifa matcher fuldstændigt.. og de ser ens ud (såvidt jeg kan se)
Tror i det er den samme? Det vil være underligt, da der så er en prisforskel på over 250 kr.. men det kan jo være vifa'en er på tilbud eller noget



Hej

Den prisforskel vil nu ikke undre mig, erstatningsenheder er ofte ret dyre når de købes autoriseret - det kan sagtens være den samme diskant. Prøv evt. at spørge  www.danskaudioteknik.dk - de ved nogle gange det mest utrolige - eller opret en tråd og spørg om der er nogen der ved om det er samme diskant.

Ellers er det jo oplagt at købe et sæt brugte højtalere og sælge de nuværende som stumper.

VH

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes